Giro 2024: Totale chaos door sneeuwval, start etappe 16 uitgesteld
Sneeuw op de Umbrailpas - foto: Joris Knapen
dinsdag 21 mei 2024 om 11:22

Giro 2024: Totale chaos door sneeuwval, start etappe 16 uitgesteld

Update De zestiende etappe van de Giro d’Italia gaat niet over Umbrailpas. Er was lang onduidelijkheid over de route van de rit, maar de RCS heeft inmiddels besloten dat de pas vanwege de extreme weersomstandigheden uit de route gehaald zal worden. De renners zullen om 14.25 uur vanuit Lasa van start gaan voor een rit van 118,4 kilometer.

Bovenop de Umbrailpas werden al sneeuw, ijskoude regen en extreme temperaturen verwacht. De ploegen lieten daarop unaniem weten niet te zullen starten in de zestiende etappe, tenzij de pas uit het parcours zou worden gehaald, aldus rennersvakbond CPA eerder vandaag.

De Rai meldde vanochtend dat organisator RCS waarschijnlijk van plan was toe te geven aan de wensen van de CPA en de ploegen, maar Eurosport kwam later met het bericht dat de rit weldegelijk zou beginnen in Livigno, zoals oorspronkelijk gepland. Het peloton gaat geneutraliseerd naar de top van de Umbrailpas, waar de renners zich om kunnen kleden, klonk het. Vervolgens zou dan het officiële startsein worden gegeven.

Starten in Spondigna
Inmiddels is naar buiten gebracht dat de Umbrailpas weldegelijk geschrapt wordt. Eerst was het idee om de renners te laten starten Livigno, waarna ze via een tunnel geneutraliseerd naar Munt La Schera zouden rijden. De officiĂ«le start zou dan plaatsvinden bij Prato allo Stelvio. Uiteindelijk is er echter voor gekozen om de renners per auto’s te vervoeren naar Lasa. Daar zal om 14.25 uur begonnen worden aan een rit van 118,4 kilometer.

Lasa ligt aan de andere kant van de Umbrailpas. Oorspronkelijk zou het peloton deze plaats passeren na 87,5 van de geplande 206 kilometer. Er resteren na de start dus nog 118,4 kilometer, waarvan de eerste 83 kilometer vlak of in dalende lijn zijn. Daarna wachten nog de Passo Pinei (23,4 km aan 4,7%) en de slotklim naar Santa Cristina (7,6 km aan 6,1%).

RIDE Magazine
11 Reacties
21-05-2024 12:21
Gelukkig dat de start alsnog verplaatst wordt, maar waar ben je als organisatie in vredesnaam mee bezig als je zo'n beklimming vanwege de weersomstandigheden uit het parcours moet halen maar die dan wel geneutraliseerd wil gaan rijden om vervolgens de renners vanaf de start in de sneeuw van een berg af te jagen? Laten we in de eeuwige discussie over veiligheid eens beginnen met dat soort figuren uit organisaties te verbannen....
21-05-2024 11:24
Het weer lijkt toch wel flink slechter dan vorig jaar, toen de st Bernardpass eruit werd gehaald. Toen was er enkel kans op slecht weer, nu sneeuwt het daadwerkelijk
21-05-2024 11:28
Sporza meldt al een tijdje dat start verplaatst wordt
21-05-2024 12:22
De hele derde week van deze Giro is overbodig.
    21-05-2024 13:12
    deze hele Giro was overbodig
21-05-2024 13:29
Ik zou zeggen dat dit een prima kans is om een beleid te voeren waar je bij dit sort bergetappes van te voren alternatieve routes moeten hebben. Niet alleen zodat er duidelijkheid is voor de renners en dergelijke, maar bijvoorbeeld ook dat er duidelijkheid komt voor start/finish plaatsen.
Ik denk dat een van de redenen dat een Giro liever niet een start wijzigt is omdat er al startgeld betaald is. Dat geld zal waarschijnlijk (deels) terug betaald moeten worden. Bovendien is er nu een andere startplaats die waarschijnlijk niet heeft betaald om start plaats te zijn. Hierdoor blijft een ronde huiverig om uberhaupt iets aan te passen, want het kost geld.
21-05-2024 13:54
Zou mooi zijn als de renners tijdens een Giro eens met goed weer over de Umbrailpas omhoog koersen (Dumoulin knalde er wel eens in volle vaart omlaag na zijn 'grote boodschap'). Zelf afgelopen jaar de Stelvio via de Umbrailpas beklommen, met het slotstuk dat aansluit op de Stelvio vanuit Bormio. Het is werkelijk een geweldige beklimming met prachtige natuur. Toen ik er was, was het er heerlijk rustig. Ook maar een fractie van de motoren die net als fietsers veelal alleen de twee bekendere kanten van de Stelvio omhoog rijden.
21-05-2024 12:30
Het probleem is vooral dat RCS waarschijnlijk volledig in de verdediging schiet op het moment dat CPA wil dat de koers wordt ingekort. In 2020, 2021 en 2023 zijn ritten ingekort terwijl dit achteraf niet nodig was. In die gevallen was er namelijk kans op gevaarlijke weersomstandigheden, welke zich uiteindelijk niet voordeden. In dit geval was het daadwerkelijk gevaarlijk, CPA heeft het wat mij betreft indirect aan zichzelf te denken dat RCS hier nu niet meer direct serieus op in gaat.
    21-05-2024 12:47
    Probleem met een kans op gevaarlihke weersomstandigheden is natuurlijk dat jenop het moment van de keuze geen zelerheid hebt. Zeker in de bergen kan het weer onvoorspelbaar zijn. Als je alleen een route gaat aanpassen als je zeker weet dat het weer gevaarlijk is, kan je problemen' ongelukken etc. In situtaties krijgen waar je de koers normaal door hebt laten gaan omdat het weer gevaarlijk is terwijl je vooraf dacht dat er slechts een kans op gevaarlijk weer was. Wat dot betreft moet je gewoon het zekere voor het onzekere nemen en eventueel een plan, c en d klaarhebben als organisatie.
    21-05-2024 15:12
    Op zich eens met deze stelling. Het uit voorzorg schrappen van (delen van) etappes omdat het weer wel eens slecht zou kunnen worden is onzinnig natuurlijk. In dit geval is het gewoon al aan het sneeuwen en is het ook echt koud, dus dit lijkt mijn een andere discussie.
    Waarschijnlijk gaat het gewoon om geld: etappe plaatsen tasten diep in de buidel en RCS zal claims verwachten als de stad dan toch niet wordt aangedaan. Waarbij je dan weer ziet dat geld blijkbaar belangrijker voor ze is dan het welzijn en de veiligiheid van de renners.

Reacties zijn gesloten.