Jumbo-Visma mist aangereden Jan Tratnik in Giro d’Italia: “Een klap voor het team”
Update Jumbo-Visma moet het in de Giro d’Italia doen zonder Jan Tratnik. De Sloveense meesterknecht van kopman Primož Roglič kwam daags voor de start ten val tijdens een trainingsrit. Tom Gloag zal hem vervangen.
De laatste trainingstocht van Tratnik voor de openingstijdrit van de Giro eindigde in het ziekenhuis. Hij kon een afslaande auto niet ontwijken en blesseerde bij dat ongeluk zijn knie. Onderzoek in het ziekenhuis weesuit dat hij niet kan starten aan de Ronde van Italië.
Dat betekent een nieuwe domper voor Primož Roglič en Jumbo-Visma in de strijd om de eindzege in de Giro. Eerder moest de ploeg om meerdere redenen Wilco Kelderman, Robert Gesink, Tobias Foss en Jos van Emden schrappen van de lijst. Zij zijn vervangen door Sepp Kuss, Rohan Dennis en Sam Oomen.
Giro-organisator RCS heeft in een persbericht laten weten dat Jumbo-Visma toestemming heeft gekregen om een vervanger op te roepen voor Tratnik. Daarvoor had de ploeg goedkeuring nodig van een panel van commissarissen en de Giro-directie. Vanwege de medische redenen mag dus last minute nog een renner toegevoegd worden aan de startlijst.
Die vervanger is de talentvolle Tom Gloag. De 21-jarige Brit was al reserve voor de Giro, maar na een inspannende Ronde van Romandië (waar hij elfde werd, red.) besloot Jumbo-Visma hem niet op te roepen. De plotse blessure van Tratnik zorgt ervoor dat Gloag zich toch mag melden in Pescara.
‘Hij is van de fiets gereden’
“Jan was nog een blok aan het doen op de tijdritfiets en hij is van de fiets gereden”, vertelt ploegleider Marc Reef. “Op een brede weg was er een vrouw in een postauto die de weg overstak en hem over het hoofd heeft gezien. Hij kon nog afwenden, maar de auto niet ontwijken. Hij heeft daarbij een blessure opgelopen aan zijn knie, en het is onmogelijk om de Giro te starten.”
“Dat is een klap voor het team, wederom na de coronagevallen die er al zijn geweest. Maar ook iemand die klaar staat om in te vallen, dat gaat Tom Gloag zijn. Hij heeft de hele voorbereiding meegedraaid en Romandië afgesloten als elfde. Hij is een heel sterke vervanger. Voor Jan is het een ongelooflijke klap. Sinds de winter is dit zijn grote doel. Dat dat op het allerlaatste moment door zijn neus geboord wordt, is ontzettend zuur.”
Jumbo-Visma moet nu dus in allerijl Gloag invliegen. “We zijn in contact geweest met de UCI, omdat de inschrijving al geweest is, maar daarin hebben we een oplossing gevonden. Gloag stond klaar, hij wist na de val dat hij gebeld kon worden. De vluchten zijn geboekt en de fietsen moeten nog komen uit Nederland. Kortom, alles wordt in gang gezet”, aldus Reef.
Dit artikel is voorzien van meerdere updates door het hele bericht.
🇮🇹 #Giro Unfortunately we have to substitute a fifth rider @giroditalia due to the traffic accident with Jan Tratnik earlier today. He will be replaced by the talented Tom Gloag. #fightforpink 👚
Get well soon Jan! 🍀 pic.twitter.com/eWbhdrekpX
— Team Visma | Lease a Bike (@vismaleaseabike) May 5, 2023
Men zal toch wel Kelderman en Tratnik willen inschakelen in de Tourploeg?
Deze Giro toont aan dat ze best met 14 man starten aan de Tour-voorbereiding.
Of Kuss en Roglic kunnen dubbelen zal pas na de Giro duidelijk worden.
Van Aert wordt vader, vraag is wanneer de kleine komt en hopelijk gaat alles beter dan na de geboorte van Georges.
Links nog iemand die uitvalt na een valpartij, rechts een zieke, iemand niet in vorm,...
Zou zomaar kunnen...
Stel je voor.
Gloag for pink !
wablief?
Weet iemand trouwens wat er mis is met Kelderman? Hij heeft toen die etappe uitgereden maar ik heb nooit meer iets gehoord over welke kwetsuur die heeft.
Kelderman, Foss, Gesink, van Emden en nu Tratnik niet inzetbaar. Hopelijk Gloag op tijd nog in te vliegen.
Denk dat dit wel een flinke aderlating is. Was in vorm. Ook bergop.
Roglic is gelukkig iemand die zich niet zo snel druk maakt en met Gloag ga je er in de bergen op vooruit normaliter, hopelijk is ie beetje bijgekomen van Romandië.
Voorzichtig met talenten geloof ik ook wel in, kun je prima doen met een brede selectie maarja als er zoveel uitvallen wordt de spoeling ook bij Jumbo dun(ner).
Die wordt nu nog meer gemist in de giro.
https://sporza.be/nl/2023/05/05/jan-tratnik-ongeluk-op-training-vlak-voor-giro/
OK, weer eentje dus. Ik ga door met militeren tegen onding tijdritfiets op de weg.
Bernal, Knaven Jr (hoe gaat het daarmee eigenlijk, iemand?) en vele "ongelukjes" als deze, dat blijft niet altijd 'goed' aflopen.
En daarbij het argument van big-money-bias door betere (duurdere) wetenschappers, windtunnel, fluid dynamics software etc.
Tijdritfiets is andere houding, minder zicht op de weg, handen niet bij de remmen. Prima op lange rechte wegen of afgesloten parcoursen, maar niet op wegen met zijstraatjes, veel bochtenwerk of ander verkeer. Voordat je uit de beugels bent en je handen aan de rem hebt, ben je vaak te laat. Daarbij is zo'n tijdritfiets vaak net wat minder vertrouwd en net wat logger, dus ook uitwijken gaat minder makkelijk. Zeker met je armen in de beugels.
Ik begrijp dat renners willen trainen op de fiets en de fietshouding, maar dit is wel de keerzijde.
Moesten er wat foefjes uitvallen, dan zou het gelijk gedaan zijn met ne ploeg. Dat is het verschil.
Wat Dakraam en consoorten betreft, naar aloude gewoonte veel gekakel: bij iedere uitvaller / vervanging wordt de ploeg er alleen maar sterker op, als we het moeten geloven. De realiteit is: Jumbo Visma stond van in den beginne niet in de top 3 van sterkste teams in deze Giro.