Giro 2022: Wilco Kelderman voert selectie BORA-hansgrohe aan

vrijdag 29 april 2022 om 20:17
Giro 2022: Wilco Kelderman voert selectie BORA-hansgrohe aan

foto: Cor Vos

BORA-hansgrohe heeft zijn selectie bekendgemaakt voor de Giro d’Italia. In die selectie vinden we onder meer Nederlander Wilco Kelderman terug. Kelderman was in 2020 nog dichtbij de eindzege in de Ronde van Italië, de renner uit Amersfoort werd toen derde.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Naast Kelderman zien we ook Jai Hindley in de selectie van BORA-hansgrohe. De 25-jarige renner uit Perth was in 2020 ook ploegmaat van Kelderman in de Giro, de twee reden toen nog voor Sunweb, en werd zelf tweede. Dit seizoen reed Hindley onder meer naar een vijfde plaats in het eindklassement van Tirreno-Adriatico.

Naast de Nederlander en de Australiër zien we ook Giovanni Aleotti, Benedetti Cesare, Emanuel Buchmann, Patrick Gamper, Lennard Kämna en Ben Zwiehoff in de selectie van de Duitse ploeg. Buchmann werd in 2019 nog vierde in het algemeen klassement van de Tour de France. Voor Aleotti, een jonge Italiaan van 22 jaar, zal het de tweede keer zijn dat hij de Grote Ronde voor zijn thuispubliek kan rijden.

De Giro d’Italia gaat volgende week vrijdag 6 mei van start in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Zaterdagochtend kan je alles lezen over die start in Hongarije en de rest van het parcours.

voor

Dit artikel delen:

41 Reacties

KimJungPoels 29 april 2022 om 20:21

Heeft Bora dat aanvoeren zelf zo gebracht? Of is dat gewoon een manier van wielerflits op wat reacties uit te lokken.

ChefSpijker 29 april 2022 om 22:04

Volgens mij heeft zowel Bora als Wilco zelf al gecommuniceerd dat ze als 'ploeg' het podium willen halen en dat Wilco, Hindley en Buchmann op gelijke voet staan. Maar misschien is na de Etna of Blockhaus wel nog maar één serieuze kandidaat over. Dan kan de rest meteen omschakelen.

kelderfan 29 april 2022 om 20:26

Het lijkt mij, dat Kelderman een goed team heeft voor de Giro.
Go Kelderman go.

Guushovd 29 april 2022 om 20:33

O, man tegen beter weten in, ik gun Kelderman (ok, en mijzelf voor de chauvinistische amusementswaarde) zo ontzettend dat hij een hele goede giro rijdt.

Mystieke_Monnik 29 april 2022 om 20:35

Alweer paar keer gevallen dit seizoen, dus prima in vorm! Nee, genoeg gelachen. Als alles meezit kan Wilco best weer podium halen. Sowieso boven Tom eindigen. Go Wilco!

De Siepel 29 april 2022 om 20:40

Duimen dat Wilco Kelderman heelhuids de Giro uitrijdt.

knofjelook 29 april 2022 om 20:43

Fascinerend dat Buchmann lager in de pikorde staat dan Wilco. Al zie ik van dit trio niet snel iemand top 5 eindigen.

knofjelook 29 april 2022 om 20:45

Zie een Carapaz, Landa, Lopez, Yates, Almeida, Foss en Carthy hoger eindigen

TheBigShow 29 april 2022 om 20:53

Laatste 3 grote rondes van Kellie: 5e in de Tour, 3e in de Giro, 7e in de Vuelta
Laatste 3 grote rondes van Buchmann: 33e in de Tour, DNF in de Giro, 38e in de Tour

Zo fascinerend lijkt vind ik dat niet

Panache 29 april 2022 om 20:57

“Zie een Carapaz, Landa, Lopez, Yates, Almeida, Foss en Carthy hoger eindigen”

Uiteraard. Maar de een valt, de ander wordt ziek, weer een ander had de vorm niet, eentje ging zelfs niet eens van start. Dat is wielrennen.

Brabander 29 april 2022 om 21:50

Precies Panache. De vanzelfsprekendheid waarmee men bepaalde dingen uitspreekt. Het loopt echt altijd anders

adelaarvanantwerpen 29 april 2022 om 22:30

@ The bigshow
Ik zet Kelderman boven Buchmann omdat hij in elk aspect voor een ronderenner behalve afdalen beter is, maar gewoon resultaten zonder context gebruiken is een slecht argument. Buchmann in de Tour 2020 was in topvorm tijdens de Dauphine, maar viel verschrikkelijk hard. Hij startte toch in de tour maar was gewoon niet goed genoeg hersteld. Buchmann in de Giro 2021 stond in de top 6 voor hij uitviel met een valpartij. De tour 2021 reed hij zonder AK ambities

Quincy Adams 29 april 2022 om 22:32

Ik moet het flss

Quincy Adams 29 april 2022 om 22:33

Wat ik wou zeggen….: ik moet het foss nog maar zien doen. Carapaz kan een constant niveau halen, de rest wil wel eens een off day hebben. Die trek ik toch echt wel gelijk aan kelderman.

Baukema Tomoulin 30 april 2022 om 01:20

Van die namen alleen Carapaz, Lopez/Yates (ik ga ervan uit dat 1 van 2 het niet heeft) en Almeida. Carthy en zeker Foss/Dumo/Oomen moet kelderman kunnen hebben.

Verweggistan 29 april 2022 om 21:00

Samen met Hindley, dat kan niet misgaan lijkt mij.

platteprijs 30 april 2022 om 08:04

Zolang Luke Roberts maar niet achter het stuur zit. Die wilde als Australiër de Giro winnen met een Australische renner. Het zou me niks verbazen als dit destijds aan de hand was.

fietsvriend 29 april 2022 om 21:09

Schitterende coureur, wens hem het allerbeste.

heuvelcolombia 29 april 2022 om 21:49

Veel aardige klimmers in de selectie. Ritwinst voor Buchmann of Kamna moet erin zitten.

Quincy Adams 29 april 2022 om 22:33

Lijkt me voor buchmann inderdaad goed om eens voor ritwinst te gaan.

Dikke Vrouw 29 april 2022 om 21:50

Wilco en jai als dat maar goed komt

Brabander 29 april 2022 om 21:53

Gewoon wel echt een sterke selectie. In Buchmann weinig vertrouwen. In Keldermann eigenlijk ook, maar dat is vrij onterecht. Toch een vaste top 10-klant in Grote Rondes. Hindley lijkt weer terug op niveau en Kämna zie ik voor wat puike aanvallen gaan.
Maar 2 ‘Männer’ trouwens in de selectie :)

Koers 29 april 2022 om 22:23

Toen ik de naam Hindley zag staan moest ik vrijwel meteen terugdenken aan die ploegauto die met een splijtende demarrage bij Wilco wegreed. De pijn van denken te kunnen rekenen op een ander, belangrijk voor die persoon te zijn, en vervolgens de deksel keihard op je snufferd krijgen, gevangen in 1 shot en dat door het scherm heen voelen. Wat kan het leven toch brutaal zijn.

Enorm vaak gevallen, maar net zo vaak weer opgestapt, dat is toch wel bewonderingswaardig. Hopelijk kan hij dat belonen met een mooi klassement. Hij brengt in elk geval een stukje cooperation naar de ploeg.

Romāns Vainšteins 29 april 2022 om 22:25

Wat komisch dat hij er weer met hindley heen gaat

Retro Lex 29 april 2022 om 22:45

Ik hoop dat ik Wilco 1 keer zie aanvallen….

Erik de Vlaming 30 april 2022 om 07:45

Inderdaad hopelijk niet zonder de eerst drie letters

Geel Zwarte Bril 29 april 2022 om 23:53

Kelderman en Hindley. Gouden combi.

Belangrijkste voor Wilco is eens een keer op de fiets blijven zitten.

Zadelsnuffelaar 30 april 2022 om 07:01

Op de fiets blijven zitten en sturen.. tja, daar heeft hij geen kaas van gegeten. Zelfs Remco lijkt mij daarin de betere, wat natuurlijk álles zegt.

Zadelsnuffelaar 30 april 2022 om 06:57

Typisch middelmatige ronderenner. Rijdt nooit attractief, volgt maar wat en stopt zich gedurende hele rondes weg. En mensen maar juichen omdat hij op die manier top 10 rijdt. Grijs figuur.

ThorHushovd 30 april 2022 om 07:39

Wordt tijd dat je ook een echt de koers kijkt en niet alleen samenvattingen, wat een nonsens.

platteprijs 30 april 2022 om 08:07

Dit is echt grote onzin, misschien wat vaker aan je tv snuffelen.

Koers 30 april 2022 om 08:19

Als ie al grijs is, dan komt dat doordat de grond afgeeft. Volgens mij onderschat je hoe lastig het is om weg te rijden, ze laten Wilco echt niet gaan. Er zijn maar een paar die echt weg kunnen rijden, en hoe vaak zie je dat nou daadwerkelijk gebeuren. Ik denk dat als je ze op gaat noemen dat je dan grote ronde winnaars krijgt en Landa ofzo. Top 5 in elke gr lijkt mij vrij netjes.

Deel Koeper 30 april 2022 om 08:33

Heeft 6 keer top 10 gereden in een grote ronde en kan me nauwelijks een memorabel moment herinneren uit die 120+ ritten. Middelmatig en "maar wat volgen" zijn dan zeer kort door de bocht, maar grijs en niet attractief zijn toch accuraat. Verschillen met Zubeldia of Meintjes qua koersgedrag zijn minimaal.

Je kan zelfs niet zeggen dat hij vaak net naast die ritzege heeft gegrepen, want ook dat grijpen gebeurt nauwelijks.

Gibo 30 april 2022 om 09:28

Voor Kelderman ga je niet voor je tv zitten.
Het is wel zijn goed recht om zo de best mogelijke eindklassering te halen maar veel draagt hij niet bij aan het wedstrijd verhaal en spektakel.

xistnc 30 april 2022 om 10:12

Kelderman is nota bene hoofdrolspeler in één van de mooiste Giro-verhalen van de afgelopen jaren.

Zadelsnuffelaar 30 april 2022 om 12:39

@Platteprijs @Thorhushovd
Ik denk dat jullie beiden de Wilco fanboybril moeten afnemen. Het is een typische saaie renner die op veilig speelt om een plek in de top 10 te bemachtigen. Zo zijn er genoeg geweest in de afgelopen jaren. Attractief? In geen 100 jaar. Dat jullie met een andere bril koers kijken is hier het probleem.

Zadelsnuffelaar 30 april 2022 om 12:43

@Deel Koeper
Ben ik het mee eens.
Dat hij weinig onderneemt is zijn goed recht. Hij zal vooral zijn beperkingen kennen en zich daarop instellen. Voor de neutrale kijker niet fijn, wat Wilco fanboys ook wel eens mogen leren inzien.

Erik de Vlaming 30 april 2022 om 07:49

Bij mij inde buurt is een giro spel en daarbij is de bonusvraag dat je moet aangeven in welke etappe Wilco voor het eerst valt en hoeveel keer hij te val komt in de volledige giro. Vallen is dan blijkbaar met minimaal 2 voeten uit de pedalen geweest. Bizar toch

Quincy Adams 30 april 2022 om 08:27

Erg onsympathiek. En getuigt van weinig respect voor koers en de renners.

Wheely 30 april 2022 om 09:12

Precies, enorm flauw ook. Cancellen die boel.

Erik de Vlaming 30 april 2022 om 09:29

Ja ik doe ook niet mee was zelfs bij een lokale wielerclub zou toch denken dat die begrijpen wat een renner mee maakt.

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone