Giro 2022: Lekke band deert Jai Hindley niet in finale naar Treviso

donderdag 26 mei 2022 om 17:35
Giro 2022: Lekke band deert Jai Hindley niet in finale naar Treviso

foto: Cor Vos

Het was even schrikken in de laatste kilometers van de achttiende etappe van de Giro d’Italia. Jai Hindley, de nummer twee in het klassement en de voornaamste uitdager van rozetruidrager Richard Carapaz, reed plots op achterstand. De renner van BORA-hansgrohe reed lek, maar gelukkig voor Hindley deed hij dit binnen de laatste drie kilometer.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

De 26-jarige Hindley verliest met andere woorden geen tijd in het algemeen klassement en staat ook na achttien etappes nog tweede in de stand, op slechts drie seconden van Carapaz. Hindley maakte zich ook niet druk in de finale en kwam in alle rust, samen met een ploeggenoot, over de streep in Treviso.

Hindley en Carapaz zijn in een fikse strijd verwikkeld voor de eindzege. Het verschil tussen de twee tenoren is amper drie seconden, en dat met nog twee bergetappes en een slottijdrit voor de boeg. Vrijdag staan er twee lastige beklimmingen op het programma en zaterdag is het tijd voor de koninginnenrit naar de Passo Fedaia.

Dit artikel delen:

6 Reacties

Cochise 26 mei 2022 om 18:58

Wat ik me dan vaak afvraag: controleert er echt iemand of je daadwerkelijk pech had? Het peloton werd hier duidelijk uit mekaar geranseld in die bochtige finale. Als je dan als klassementsrenner ziet dat je er wordt uitgereden of dat er gaten vallen voor je, dan zet je je toch gewoon op kant en gooi je je arm in de lucht alsof je pech hebt om de meubelen te redden?

Brabander 26 mei 2022 om 19:09

Goeie vraag inderdaad. Ikzelf heb geen flauw idee namelijk

Romāns Vainšteins 26 mei 2022 om 19:16

Mede daarom vin ik het ook een enorme shitregel. Pech is pech, jammer is jammer. Ook in de laatste 3.

Wheely 26 mei 2022 om 19:27

Ze kunnen tegenwoordig toch al fietsend hun bandendruk aanpassen? Ideaal voor dit soort situaties ;-)

RemmieM 26 mei 2022 om 19:32

De officiële reden van de laatste 3 kilometer regel is volgens mij, dat de sprint-ploegen en de klassement-ploegen niet door elkaar gaan rijden en er gekwakt gaat worden in de hectische finale van een vlakke etappe, nu is die regel erbij gekomen ook met pech, regel is regel om de veiligheid te waarborgen.

Panache 26 mei 2022 om 19:14

Een schwalbe kan natuurlijk. Er is echt niemand die daar op controleert.