Giro 2021: Voorbeschouwing bergetappe naar Alpe di Mera

vrijdag 28 mei 2021 om 12:00
Giro 2021: Voorbeschouwing bergetappe naar Alpe di Mera

foto: Cor Vos

In de negentiende etappe van de Giro d’Italia krijgen de renners 166 kilometer en drie beklimmingen voor de wielen geschoven. Daarmee wordt het opnieuw een cruciale dag voor Egan Bernal, de leider van het algemeen klassement. Op Sega di Ala kreeg hij het moeilijk, hoe is de Colombiaan daarvan hersteld? WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

De start ligt vandaag in Abbiategrasso, wat afstamt van het Latijnse Habiate qui dicitur Grasso, wat weer zoveel betekent als ‘Vruchtbare Vallei’. Deze Romeinse nederzetting kreeg in 1932 stadsrechten en was in 2018 en 2020 al gastheer van een etappestart in de Giro.

Vanaf Abbiategrasso koerst het peloton 24 kilometer in noordwestelijke richting naar Novara. Deze stad doet wellicht een belletje rinkelen, want ongeveer tweeënhalve week geleden finishte de tweede etappe van deze Giro hier nog. Toen won Tim Merlier er de massasprint.

Daarmee lijkt de ‘Ronde’ van Italië bijna voltooid, maar niets is minder waar: na Novara begint deze etappe pas serieus te worden. Aanvankelijk stond hier de Mottarone-klim (15 km aan 6,5%) gepland, maar het recente kabelbaandrama op die berg heeft geleid tot een parcourswijziging. In plaats daarvan is de Alpe Agogna van vierde categorie toegevoegd. Door deze aanpassing is de etappe ook tien kilometer korter dan gepland.

Op de top van de Alpe Agogna hebben de renners 83 kilometer koers achter de rug. Er wordt vervolgens ongeveer tien kilometer afgedaald naar Stresa, een dorp aan het gigantische Lago Maggiore. Ruim vier kilometer verderop passeert het peloton de eerste tussensprint in Baveno. Na een tijdje vals plat omhoog gereden te hebben, doemt de 928 meter hoge Passo della Colma op.

Deze klim werd nog nooit eerder beklommen in de Giro, dus voor veel renners is het een eerste kennismaking met deze bergpas. Met zijn lengte van 7,5 kilometer en een gemiddeld stijgingspercentage van 6,4% hoort de klim thuis in de derde categorie volgens de organisatie.

Vanaf de top van de Passo della Colma is het nog een kleine veertig kilometer tot de finish. Daarvan zijn er tien in dalende lijn. Na nog eens dertien licht oplopende kilometers volgt na 151 kilometer de tweede tussensprint in Scopetta. Daarna is het nog vijf kilometer tot de slotklim van Alpe di Mera.

Net als de Passo della Colma is Alpe di Mera (eerste categorie) een debutant in het Giroparcours. Over 9,7 kilometer aan 9% gemiddeld voert de weg naar het hoogste punt van deze etappe. De Alpencol nabij Valsesia is met zijn 1.531 meter namelijk het dak van deze Girorit.

De Alpe di Mera lijkt een loper te zijn, maar schijn bedriegt. In de eerste drie kilometer zijn de gemiddelde percentages ongeveer 7%, wat daarna oploopt tot stroken aan 9%. In de laatste vijf kilometer zakt het gemiddelde percentage nauwelijks onder de 10%. Op ongeveer drie kilometer van de top ligt nog een passage van 14%, het steilste stuk van de klim.

Start: 12.35 uur in Abbiategrasso
Finish: tussen 17.00 en 17.35 uur in Alpe di Mera
Afstand: 166 kilometer


Favorieten

Er waren enkele scheurtjes in het bastion-Bernal zichtbaar afgelopen woensdag, toen in die bergetappe naar Sega di Ala. Tot op dat moment leek Egan Bernal onaantastbaar. Hij leek zijn koers af te stemmen op Simon Yates en kon de eerste demarrage van de Brit dan ook volgen, maar even later stond hij geparkeerd. Bernal hield de schade beperkt, maar de concurrentie zal kansen zien. Te beginnen met deze aankomst naar Alpe di Mera.

Simon Yates – foto: Cor Vos

Je moet het ijzer smeden als het heet is. Simon Yates en BikeExchange zullen hun kans willen grijpen. Ja, hij staat ruim drie minuten achter op Egan Bernal, maar de Britse klimmer weet wat het is om in de laatste dagen de roze trui kwijt te raken. Op Sega di Ala had hij de kans om meer tijd terug te pakken dan de 53 seconden die hij nam. “Maar ik zat al op de limiet, dus ik kon niet meer versnellen om het gat nog verder te vergroten”, vertelde Yates na afloop. Doet hij nog een alles-of-niets-poging om te testen of Bernal écht op breken staat?

Woensdag zette Yates zijn manschappen ook op kop om de druk op te voeren, al zal hij het nu moeten doen zonder de sterke Nick Schultz, die met een handbreuk de Giro verlaten heeft. Mikel Nieve lijkt nu de belangrijkste helper bergop te zijn, maar Yates zal het voornamelijk zelf moeten doen.

Egan Bernal – foto: Cor Vos

Als je op een slechte dag ‘maar’ 53 seconden verliest op je, op het oog, grootste concurrent, dan mag rozetruidrager Egan Bernal daar blij mee zijn. De grote vraag is of het een momentopname was, of dat dit het begin van het einde is voor de kopman van INEOS Grenadiers? Was het inderdaad gebrek aan parcourskennis, zoals hij na afloop vertelde? Of speelt zijn rug weer op? Allemaal vragen. Zelf wilde de Colombiaan er niet te veel woorden aan vuil maken.

“Ik wil van het verlies ook geen drama maken. Mede dankzij ploegmaat Daniel Martínez heb ik de schade toch kunnen beperken. Hij wachtte op me, motiveerde me en dat gaf me extra energie”, aldus Bernal. Hoe sterk de troepen van INEOS Grenadiers ook zijn, je bent als ploeg zo sterk als je kopman. Mocht Bernal zich herpakken, dan is hij uiteraard een kandidaat voor de ritzege op Alpe di Mera. Het zou zijn derde etappeoverwinning van deze Giro zijn.

João Almeida – foto: Cor Vos

João Almeida lijkt als herboren in deze Giro. Op Sega di Ala was hij de beste van de klassementsrenners en daardoor is hij opgeklommen naar de achtste plaats, op een kleine negen minuten van Bernal. De ‘Wat als?’-vragen over zijn helpersrol voor Remco Evenepoel zullen gesteld blijven worden, maar als de Portugees van Deceuninck-Quick-Step deze vorm doortrekt, dan zit een plaats in de top-5 er misschien nog wel in. De verschillen tussen de nummer vier en de nummer negen is ruim drie minuten, dus alles kan daar nog gebeuren.

Naast Bernal is Damiano Caruso de meest constante renner in de top van het klassement. De Italiaan van Bahrain Victorious erkende te hebben afgezien woensdag, maar dat ook de roze trui in de problemen zat, gaf hem hoop. Caruso is nog altijd de nummer twee van het klassement, en nog altijd denk je soms van: Is dat echt Caruso? Geheel in Zubeldia Award-stijl, maar dat terzijde. En mocht Bernal echt breken, dan staat de ervaren klimmer op pole position om hem te bedreigen. Het verschil is 2.21 minuut…

Damiano Caruso – foto: Cor Vos

Aleksandr Vlasov kende een slechte dag op Sega di Ala. Hij verloor bijna twee minuten op Bernal en nog meer op Yates, waardoor hij nu aankijkt tegen een achterstand van ruim zes minuten. De kopman van Astana-Premier Tech voelde zich de hele dag al niet goed, zei hij achteraf. “Al met al kon ik de schade zo veel mogelijk beperken, maar dit was zeker niet mijn beste dag”, aldus de Rus. Blijft het bij Vlasov bij die ene slechte dag, of is het verval ingezet? Diezelfde vraag kunnen we stellen bij Romain Bardet en Hugh Carthy, die ook veel tijd verloren woensdag.

Voor Israel Start-Up Nation kan de Giro d’Italia al niet meer stuk. De inmiddels afgestapte Alessandro De Marchi droeg al de roze trui en daar kwam de ritzege van Daniel Martin bij deze week. Op de slotklim naar Sega di Ala wist de Ier, die meezat in de vluchtgroep van de dag, zijn voorsprong van 1.20 minuut knap vast te houden. Almeida en Yates maakten nog wel tijd goed op Martin, maar de groep-Bernal kwam niet of nauwelijks dichterbij. Als Martin wil en kan, kan hij op Alpe di Mera profiteren van de strijd in de top. Zelf is hij tiende op dertien minuten achterstand. Ruimte gaat hij dus zeker krijgen.

Daniel Martin – foto: Cor Vos

Ook de optie dat een sterke vluchtersgroep het uitzingt tot het einde houden we voor mogelijk. Mocht geen enkele ploeg van een klassementsrenner willen achtervolgen, dan komt de druk op de schouders van INEOS Grenadiers te liggen. En de Britse formatie heeft geen enkele reden om een kopgroep terug te halen, omdat dan ook eventuele bonificaties aan de streep verdeeld worden onder de klassementsrenners.

Om te winnen op Alpe di Mera moet je een uitstekende klimmer én goed in vorm zijn. We kijken dan meteen naar Antonio Pedrero van Movistar. De Spanjaard toonde zich de afgelopen week al meerdere keren, maar telkens lukte het niet. Heeft hij na zijn aanvalspogingen richting Cortina d’Ampezzo (waar hij twaalfde werd, red.) en Sega di Ala (achtste, red.) nog de kracht voor een nieuwe poging? In zijn kielzog mogen we dan ook Davide Formolo van UAE Emirates niet vergeten. Hij werd in Cortina d’Ampezzo negende en zal opnieuw zijn kans wagen.

Koen Bouwman – foto: Cor Vos

Nederlanders in de aanval hebben we ook genoeg gezien. Voor een eventuele ritzege op Alpe di Mera kijken we naar twee renners, te beginnen met Koen Bouwman. In de derde week komt hij er vaak ‘doorheen’ en dat is te zien aan zijn positie in het klassement: veertiende. Het doel van Jumbo-Visma is nog wel om een rit te winnen. Dat zal van Bouwman of George Bennett moeten komen, omdat Tobias Foss vooral in de top-10 wil blijven staan. Bouwman ging al vaker in de aanval deze Giro en krijgt vrijdag nog een kans.

Ook Bauke Mollema schuiven we naar voren. Talloze pogingen gingen in rook op voor de klimmer van Trek-Segafredo. Is het nu dan ein-de-lijk raak? Zo ja, dan treedt hij net als Dan Martin in het rijtje renners met ritzeges in Giro, Tour en Vuelta.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Simon Yates
*** Egan Bernal, João Almeida
** Damiano Caruso, Aleksandr Vlasov, Daniel Martin
* Antonio Pedrero, Koen Bouwman, Davide Formolo, Bauke Mollema

Giro 2021: Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

Bij de start in Abbiategrasso is het uitstekend fietsweer voor de heren coureurs. De temperatuur is ongeveer 23 graden Celsius, bij een zonnetje die zich soms verschuilt achter lichte bewolking. Er staat nauwelijks wind. In de buurt van finishplaats Alpe di Mera blijft de bewolking maar is de temperatuur wat gezakt, tot ongeveer 18 graden Celsius. De kans op neerslag is, gelukkig, nihil.

De tv-uitzending op Eurosport 1 begint om 12.05 uur. Dat betekent dat de etappe in zijn geheel te zien is. Zonder onderbrekingen kijken? Dan moet je bij de Eurosport Player of GCN zijn.

Dit artikel delen:

55 Reacties

Gannadier 27 mei 2021 om 19:05

Mollema en Bouwman hebben hun dagelijkse ster weer te pakken!

Wildebert 27 mei 2021 om 19:11

Sterren genoeg gezien voor Mollema, maar hij ziet zelf deze giro helaas te vaak sterretjes. Aan zijn ijver zal het in elk geval niet liggen.

WernerFranke 27 mei 2021 om 19:15

Hebben ze nu nog niet door dat Mollema zijn niveau niet haalt deze ronde?

Gannadier 27 mei 2021 om 19:25

Ja Mollema is totaal niet de Mollema die we kennen die goed genoeg is om een rit te winnen. De hoop heb ik maar alvast opgeborgen.

Verweggistan 27 mei 2021 om 19:49

Als Mollema met Koshevoy en Cousin in de kopgroep zit, wint ie zelfs met deze vorm

Dion 27 mei 2021 om 19:06

Ik hoop dat Bernal het redt. Die rijdt een erg leuke giro.

Wildebert 27 mei 2021 om 19:13

Zou voor het spektakel mooi zijn als het Ineos bolwerk het zelf eens moest opknappen en fiks naar de vaantjes werd gereden (droom droom).

Polleke 27 mei 2021 om 19:18

Ze krijgen zo maar 2,3 ploegen erbij om te helpen… in een derde week gaat nr. 8 achter nr 7 rijden . 6 achter 5 enz…

Arry1337 27 mei 2021 om 22:02

Ja Polleke, als ze gaan aanvallen terwijl er niemand lost werkt het zo. Maar, als er renners boven je klassementsman gelost worden werkt het precies andersom. En dan gaat nr 5 ook ineens meehelpen als de nummer 4 is gelost, en misschien nummer 6 ook wel! En wie weet lost nummer 1 door dat beukwerk en dan is het hek van de dam… ofwel, die defensieve theorie werkt twee kanten op.

Tony 27 mei 2021 om 19:19

Alle ogen zullen gericht zijn op Bernal. Het wordt weer een spannende dag waar weer van alles kan gebeuren.

Veloburto 28 mei 2021 om 00:05

Zo! Gewaagde voorspelling

Wheely 27 mei 2021 om 19:24

Almeida lijkt me de favoriet hier. Het ziet er welliswaar niet uit maar hij trapt door de boter.

japio 27 mei 2021 om 19:27

Interessante rit. Benieuwd of de concurrenten dichter bij Bernal kunnen komen. Maar het kan ook heel best met de rustdag te maken hebben gehad, aangezien er meer (Bardet, Carthy, Vlasov) een matige dag hadden. Maar er is in ieder geval weer reden om op het puntje van je stoel te gaan zitten.

rosencrantz 27 mei 2021 om 19:31

Vluchtersrit alweer. Ineos gaat niet rijden voor Bernal, die is te onzeker na gisteren.

tvm 27 mei 2021 om 20:14

Ik verwacht niet dat de rit naar de vluchters gaat. DQS, DSM en Bike Exchange zullen belang hebben om de koers hard te maken zodat hun kopmannen wellicht nog een plek kunnen stijgen in het algemeen klassement.

Marik 27 mei 2021 om 19:37

Niet zo’n hele steile slotklim als ik het zo zie. Dat is dan toch in het voordeel van de machtsklimmers. Yates is dan minder logisch. Ik denk dat Vlasov hersteld is en met Almeida gaat wedijveren om de zege.

Veleta 27 mei 2021 om 19:59

Niet zo steil?, met 9% gemiddeld en de laatste 4 meer dan 10% is dit echt wel zeer lastig, precies goed voor Yates (en Bernal als hij weer in orde mocht zijn)

adelaarvanantwerpen 27 mei 2021 om 20:48

Gemiddeld 9% ervaar ik toch als zeer steil. Zeker met die zware slotkilometers.

djerkson 28 mei 2021 om 11:18

Dit zijn Mont Ventouxpercentages hoor en ik kan je verzekeren, dat doet pijn.

Dikke vrouw 27 mei 2021 om 19:42

Wat zegt die Martinez daar op de foto eigenlijk op die foto ? Sowieso leuke foto, cult. Die kop van Caruso ook..

Titaantje 27 mei 2021 om 19:46

“kom wat dichter in mijn wiel, ik mag je niet duwen”

KimJungPoels 27 mei 2021 om 20:04

Hij zei tegen Bernal dat dit het moment is waarop hij de Giro wint.

tvm 27 mei 2021 om 20:15

@ dikke vrouw,

Wat bedoel je met “cult”?

Wheely 27 mei 2021 om 20:15

“Ponerse las pilas!”

Turtlehead 27 mei 2021 om 20:44

‘Nee, je mag vanavond niet op mijn vrouw kruipen, ik wil het niet hebben. En nou niet meer over beginnen, we gaan naar de finish!’

Groetjesaandevoetjes 28 mei 2021 om 11:52

“had je maar naar Bruyneel geluisterd, zodat je gisteren op de rustdag niet achter de vrouwen aanging en op tijd in bed was beland”

Titaantje 27 mei 2021 om 19:45

Het wordt goed weer dus Simon zal vertrouwen hebben. Ik zi BikeExchange wel helpen controlere want die willen ook best nog een ritzege. De rit is ook vrij kort, dus best goed controleerbaar.

Mollema een ster is natuurlijk onzin, die zou het in een vlucht op zijn huidige niveau helaas ook moeten afleggen tegen een Bouchard, Fabbro, Rubio, Bennett, of Fortunato.

S'mon 27 mei 2021 om 20:07

Deze lijkt me voor de vluchters. INEOS lijkt me niet de hele koers te gaan dragen nu Bernal barstjes vertoont, en dan is de vraag wie EF gaat helpen (als zij al willen rijden).

Niek Van der Voo 27 mei 2021 om 20:15

Team BikeExchange zie ik er eerder voor rijden dan EF, dus die zullen vast wel willen helpen.

tvm 27 mei 2021 om 20:16

De ploegen van Almeida, Bardet en Yates zullen zeker de koers hard willen maken om hun kopmannen te zien stijgen in het algemeen klassement. Deze renners zijn namelijk relatief in goede doen.

josi 27 mei 2021 om 20:17

Interessante rit. Blijft het bij dat ene zwakke moment van Bernal of was dat voor hem pas het begin van de ellende? De AK-renners zullen tot de slotklim wachten, want de rest van het parkoers is niet zwaar genoeg om de koers echt hard te maken. Het lijkt me dat een vluchtgroep hier een goede kans heeft, want welke ploeg gaat er 150 km achter ze aan rijden? Hopen op een nieuwe kans voor Bouwman. Waarom Mollema telkens weer sterren krijgt terwijl hij duidelijk niet op topniveau zit, is me een beetje een raadsel.

chartwatch 27 mei 2021 om 20:27

Correctie: Passo della Colma wordt morgen niet voor de eerste maar voor de tweede keer in de Giro geschiedenis beklommen: Ook aan het eind van Giro1992 zat deze helling in het parcours.

Jan Jaap G 27 mei 2021 om 20:29

Ik had de indruk dat Bernal wat bleekjes was vandaag… maar misschien is dat wishful thinking. Hoewel hij eindwinst vooralsnog het meest verdient van alle aanwezige coureurs

Romāns Vainšteins 27 mei 2021 om 20:32

Als Yates met Bernal voorop komt zie ik ze nog deftig samenwerken om Caruso op achterstand te rijden, gedeeld belang. Uiteraard zal de rit dan aan Yates gegund worden. Zaterdag is andere koek, slopender en hoger, indien Yates de dood of gladiolen wil spelen zal het daar zijn.

vincenzo 27 mei 2021 om 20:39

Mollema krijgt een ster omdat hij vooraf aangegeven heeft om voor ritzeges te gaan.

Waarom wordt Van Houcke niet genoemd?

djerkson 28 mei 2021 om 11:19

Mollema kan het afmaken, Van Houcke vooralsnog niet (ook door pech in de Strade-etappe).

Dikke vrouw 27 mei 2021 om 20:57

Effe zie voor wie dit een alpe di merda wordt

ProfrondeZevenbergen 27 mei 2021 om 22:45

En wat betekent dat in normaal Nederlands?

L. Valentijn 27 mei 2021 om 21:20

Ineos en Bernal kiezen zelf voor de aanval na de Della Colma.
Bij zonneschijn kan Yates mee, en neemt in de slotkilometer(s) de aanval over.

stormjager 27 mei 2021 om 22:46

Fijn dat het morgen goed weer lijkt te worden, dat maakt de kans op een goede Yates groter. Laat het maar oorlog worden!

dit is mijn achterwiel 27 mei 2021 om 22:55

Zullen de ak mannen niet bang zijn voor morgen? Maw wie durft er te verliezen om te winnen…?

FritsvanHoefelen 27 mei 2021 om 23:20

Heeft Cepeda een waarschuwing van de UCI gehad of zo?

Groetjesaandevoetjes 28 mei 2021 om 11:53

Dat ie niet meer achteruit mag fietsen?

ultieme 28 mei 2021 om 12:03

wat bedoel je met een waarschuwing?

JasperMollema 27 mei 2021 om 23:33

Kan me niet voorstellen dat dit voor de vluchters gaat zijn. Almeida, Yates en Carthy? Die voor de ritzege willen proberen te rijden. En daarnaast proberen Bernal te kraken.

jocrot 28 mei 2021 om 00:18

Toch verwacht ik niet de top van het algemeen klassement in een groot gevecht. Huidige positie in de top 5 of top 10 behouden begint nu parten te spelen. Met zaterdag in het vooruitzicht en zondag nog je beste tijdrit ooit rijden, zie ik de ak mannen morgen hooguit op het eind wat seconden sprokkelen. Zaterdag is anders. Dan gaat yates los.

jappe666 28 mei 2021 om 01:48

Zou mooi zijn als tempobeulen zoals Cavagna, Bettiol, Bilbao, LL Sanchez, Hepburn, Meyer, Affini, Van Garderen,… meeschuiven in de vroege vlucht en dat de kopmannen er dan al proberen naartoe te springen op de tweede klim en dan vol op sleeptouw worden genomen in dat vallei-achtige stuk richting de slotklim.

Zou mooi zijn, nog eens zo’n ouderwetse Contador-putsch om de boel compleet op stelten te zetten, met meerdere uitdagers die samenwerken tegen de zware motoren van INEOS, want met Ganna, Moscon, Castroviejo,… kunnen ze ook wel een aardig stukje knallen op dat tussenstuk. Zou een mooi duel zijn!

getteman 28 mei 2021 om 07:34

Volgens mij gaat Astana een alles of niets poging doen om Vlasov terug op het podium te krijgen.

hjjanssen1973 28 mei 2021 om 09:21

Ik vrees dat Vlasov zijn beste tijd in deze Giro heeft gehad. Astana gaat misschien wel jagen, en dan gaat een 3e ermee door. Toch denk ik eerder dat een vluchtersgroep voorop blijft. Geen belang voor de AK renners. Die zoeken het gewoon onderling uit op de laatste klim.

Romāns Vainšteins 28 mei 2021 om 11:57

Kan alleen via een coup waar Vlasov wel en zijn belagers + het podium niet mee zit. Wordt lastig maar ze durven het vast wel te proberen

vanSpringel 28 mei 2021 om 09:10

Ik vermoed dat Foss vandaag een kat uit een boom gaat kijken.

hjjanssen1973 28 mei 2021 om 09:23

Ja, Foss wil graag top 10 rijden. Volgens mij is Foss meer geschikt voor kortere ronden, het klassieker werk en tijdrijden. Weer zo een die liever top 10 rijdt dan een etappe wint?

Boasson en Hagen 28 mei 2021 om 09:38

Weinig kans dat hij nog 1 van de 3 aankomende etappes wint, dus dan is een top 10 in het AK toch mooi meegenomen? Prima prestatie voor zijn eerste volledige grote ronde en zijn leeftijd.

bartp25 28 mei 2021 om 09:46

Ik denk dat niemand van te voren had gedacht dat deze jongen top 10 ging rijden, en dat ligt al zo een beetje in een plooi. Met wat mazzel kan hij zelfs nog stijgen mede door zijn sterke tijdrit. Tot nu toe is er iedere bergetappe wel een renner in de top 10 geweest die een tik heeft gehad. Ik kan het Foss totaal niet kwalijk nemen dat die alleen maar volgt in zijn eerste volledige grote ronde.

Headlines

Materiaalzone

Populair