Giro 2021: Valter pakt roze in bergrit naar San Giacomo, ritzege is voor Mäder

donderdag 13 mei 2021 om 17:16
Giro 2021: Valter pakt roze in bergrit naar San Giacomo, ritzege is voor Mäder

foto: Cor Vos

De zesde etappe in de Giro d’Italia, met aankomst op de beklimming van San Giacomo, is gewonnen door Gino Mäder. De beloftevolle Zwitser van Bahrain Victorious bleef als vroege vluchter net uit de greep van de grote favorieten voor de eindzege. Attila Valter is de nieuwe drager van roze trui.

De eerste verschillen in het algemeen klassement waren al gemaakt, maar op de zesde dag van de Giro d’Italia stond de eerste (echte) aankomst bergop op het programma. Over een afstand van 160 kilometer reden de renners van de Grotte di Frasassi over twee gecategoriseerde beklimmingen naar de top van de vijftien kilometer lange San Giacomo, even buiten Ascoli Piceno. Een berg die in 2002 ook al diende als finishklim in de Giro.

Zonder Mikel Landa, Joe Dombrowski, Pavel Sivakov en François Bidard, allemaal slachtoffers van de chaotische en gevaarlijke finale van de vijfde rit naar Cattolica, begon het peloton omstreeks 12.40 uur aan een nieuwe etappe in deze Ronde van Italië. Na het zwaaien van de vlag bleken veel renners gemotiveerd om de ontsnapping van de dag te halen. Het peloton was echter niet zinnens om, in tegenstelling tot gisteren, de vluchters zomaar de ruimte te geven.

foto: Cor Vos

Razende vaart 
Na goed tien kilometer zagen we een eerste vluchtpoging van onder meer Peter Sagan, voormalig rozetruidrager Filippo Ganna, Harm Vanhoucke, Bauke Mollema en Alberto Bettiol. Deze renners maakten deel uit van een omvangrijke kopgroep, maar in het peloton probeerden de mannen van Israel Start-Up Nation de scheve situatie recht te zetten. Bettiol (achtste op 1:37 van Alessandro De Marchi) was namelijk een gevaarlijke klant voor het roze en dus ging dit avontuur niet door.

Het tempo bleef onverminderd hoog in de openingsfase en na goed 25 kilometer zagen we een nieuwe poging van Jimmy Janssens (Alpecin-Fenix), Matej Mohoric en Gino Mäder (Bahrain Victorious), Simone Ravanelli (Androni Giocattoli-Sidermec), Simon Guglielmi (Groupama-FDJ) en de ervaren Dario Cataldo van Movistar. Deze renners wisten na wat aandringen een halve minuut uit te lopen op het peloton en dit was het sein voor Mollema om de sprong te wagen.

Wel of geen chasse patate? 
De Nederlander van Trek-Segafredo probeerde samen met Geoffrey Bouchard (AG2R Citroën) het laatste gaatje te overbruggen, maar het verschil bleef lange tijd schommelen rond de twintig à dertig seconden. Het peloton, aangevoerd door Israel Start-Up Nation, reed inmiddels vier minuten in het krijt en gaf zijn zegen aan de vroege vluchters. En Mollema en Bouchard? Die waren nog altijd in de achtervolging op de zes koplopers.

foto: Cor Vos

Heel even leken de twee achtervolgers bezig aan een klassieke chasse patate, maar Mollema en Bouchard weigerden het bijltje erbij neer te gooien en na goed dertig kilometer afzien was er dan toch sprake van een kopgroep van acht renners. Hiermee leek de wedstrijd in een eerste beslissende plooi te vallen, ook al omdat er vanuit het peloton geen aanstalten werd gemaakt om het gat te dichten. Het verschil liep op tot meer dan vijf minuten.

INEOS Grenadiers met een putsch 
De Zwitserse klimmer Gino Mäder mocht zich op een gegeven moment virtueel leider noemen, aangezien de renner van Bahrain Victorious de dag begon met een achterstand van 3:58 op rozetruidrager De Marchi. Op de Forca di Gualdo, de eerste gecategoriseerde beklimming van de dag, kwam Bouchard als eerste boven en dit leverde de Fransman vijftien welkome bergpunten op. Ook Mollema wist nog vier bergpunten te sprokkelen.

In de natte en daardoor verraderlijke afdaling van de Forca di Gualdo was het opeens alle hens in het peloton. INEOS Grenadiers, de ploeg van Egan Bernal, besloot vol door te trekken in de afzink en wist het peloton volledig uit elkaar te rijden. Verschillende groepjes probeerden nog angstvallig terug te keren, maar de Britse sterrenformatie was niet van plan om het tempo nog te laten zakken. Een van de slachtoffers: roze trui De Marchi.

foto: Cor Vos

De Italiaan zat veel te ver op het moment dat INEOS Grenadiers de boel uiteen reed en was plots op achtervolgen aangewezen. Evenepoel, Carthy, Vlasov, Yates, Bardet… De meeste klassementsrenners waren echter wel bij de les en wisten zo de eerste schifting te overleven. De voorsprong van de acht koplopers was inmiddels geslonken tot ongeveer twee minuten en dus leek de ritwinnaar in de groep der favorieten te zitten.

Aantrekkelijke finale 
Eenmaal op de top van de Forca di Presta ging het in een rotvaart naar de voet van de vijftien kilometer lange slotbeklimming. In de spits van de koers nam meesterdaler Mohoric de boel op sleeptouw en de Sloveen wist samen met Mäder weg te rijden van de overige medevluchters, al wisten Cataldo en Mollema na enige vertraging weer aan te sluiten. Bettiol, Bardet en Giulio Ciccone besloten dan weer weg te springen uit de groep aangevoerd door INEOS.

Van voren besloot Mohoric zich volledig weg te cijferen voor ploegmaat en betere klimmer Mäder en door het harde labeur van de Sloveen kwam de groep-Bernal geen sikkepit dichter. Ook de achtervolgende groep met Bardet, Bettiol en Ciccone bleef hangen op een tweetal minuten, ook al omdat de twee Italianen onderweg aan het bakkeleien waren. Deze tegenaanvallers werden nog voor de slotklim gegrepen door de tweede groep met daarin alle favorieten.

foto: Cor Vos

Strijd tussen de vluchters: Mäder soleert naar zege
Mohoric, Mäder, Mollema en Cataldo begonnen met een bonus van drie minuten aan de eerste stroken van San Giacomo. Op deze slotklim (15,5 km aan 6,1%) liet de moegestreden Mohoric het lopen en was het aan Mäder om zijn twee medevluchters te lossen. Op vijf kilometer van de top begonnen de drie koplopers aan de steile pentes van de beklimming en barstte de strijd om de ritzege los. Mäder was de eerste renner die versnelde.

De beloftevolle Zwitser ging aan op 3,3 kilometer van de top en reed meteen weg bij Mollema en Cataldo. De Nederlander en Italiaan bleken niet in staat om Mäder bij te benen en verloren steeds meer terrein. Die laatste wist in de laatste kilometer stand te houden en boekte zo zijn eerste grote zege als wielerprof.

Strijd tussen de klassementsrenners
In de groep der favorieten werd het tempo opgedreven door de mannen van INEOS Grenadiers. Een beresterke Filippo Ganna nam de eerste kilometers voor zijn rekening en wist de groep op een lint te trekken. Met nog meer dan tien kilometer te klimmen was George Bennett de eerste klassementsrenner die moest passen. De Nieuw-Zeelander, de onbetwiste kopman van Jumbo-Visma, wist met hulp van Koen Bouwman echter nog een keer terug te keren.

Op de steilere stroken werden de mannen van INEOS Grenadiers afgelost door de troepen van Deceuninck-Quick-Step. De Belgische formatie had overduidelijk plannen met kopman Evenepoel en dus was het aan Masnada om een strak tempo op te leggen. Daniel Felipe Martínez vond het echter niet snel genoeg gaan en de Colombiaan reed weg uit de favorietengroep, om zo als mogelijke springplank te dienen voor zijn kopman en landgenoot Bernal.

foto: Cor Vos

Bernal en Evenepoel doen goede zaken, Valter pakt roze trui
Inmiddels was het aan Almeida om de groep nog wat verder uit te dunnen en zijn tempoversnelling bleek funest voor Jai Hindley. De nummer twee van vorig jaar kon niet volgen en verloor ook vandaag weer kostbare seconden voor het klassement. Waar Hindley moest passen, besloot Bernal zijn kaarten op tafel te gooien. De Colombiaan nam Ciccone en Evenepoel mee in zijn spoor en ook de andere favorieten konden, zij het met enige vertraging, weer aansluiten.

Bernal bleef echter de pedalen geselen en alleen Evenepoel, Ciccone en Dan Martin bleken in staat om de Tourwinnaar van 2019 te volgen. De vier klimmers kwamen in de laatste kilometer bijzonder dicht bij Mäder, maar slaagden er niet meer in om de solerende Zwitser in te rekenen. In de strijd om de overige bonificatieseconden werd Bernal tweede, voor Martin en Evenepoel. Die laatste leek echter wel de roze trui te pakken.

In de achtergrond wist Attila Valter, de jonge Hongaar van Groupama-FDJ, echter de schade te beperken en zo de roze trui over te nemen van De Marchi. Evenepoel is nu de nieuwe nummer twee op elf seconden van de jonge Valter. Bernal is nu derde, Vlasov en Louis Vervaeke maken de top-5 vol.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

215 Reacties

vevie 13 mei 2021 om 17:17

Netjes, Evenepoel. Hoop wel dat hij meer gaat doen dan alleen aanklampen deze ronde en zelf ook het initiatief gaat nemen. We gaan het zondag zien.

Vaulter pakt roze? Woooww

Bernal de sterkste bergop, dat is duidelijk. Maar zolang Evenepoel er bij blijft kan hij deze ronde gewoon gaan winnen

Wildebert 13 mei 2021 om 17:42

Daar ben ik vrij zeker van. Zo makkelijk als die Remco rijdt!

S.t.B 14 mei 2021 om 09:07

De naam is Valter, maar toch petje af dat het je überhaupt is opgevallen. Valt bepaald niet te zeggen van de heren van Eurosport. Zij wisten het te presteren Valter tot vlak voor hij het roze mocht aantrekken totaal over het hoofd te zien.. Waarom?
Te druk bezig met de schaamteloze verering van ene Remco E.

S'mon 13 mei 2021 om 17:21

Ik heb toch een zwak voor Bahrain hoor, dit is gewoon mooi gedaan van de ploeg en zeker na het verlies van hun kopman.
Evenepoel maakt er toch een zeer stevige voorbereiding van, sowieso een geslaagde comeback voor hem. Of hij nu 1ste 2de of laatste wordt in deze Giro. En Bernal is toch ook meer dan in orde.

rennerske 13 mei 2021 om 17:21

De Keffer hoefde niet eens te grommen om moeiteloos aan te haken. Dat belooft wat!

vevie 13 mei 2021 om 17:23

Was netjes, maar wel het aanklamp gedrag waar menig renner voor wordt veroordeeld op WielerFlits. Heeft nooit zelf het initiatief genomen

rennerske 13 mei 2021 om 17:33

@ vevie: dat initiatief nemen komt nog wel, eerst even de beentjes losschudden na 9 competitie-loze maanden. Wordt een mooie clash met Ineos!

Xevar 13 mei 2021 om 17:22

Evenepoel pakt niet eens het roze en ik word nu al scheitziek van de manier waarop de media met die jongen omgaat. Dat wordt nog wat als hij over een paar dagen daadwerkelijk roze pakt..

debarreman 13 mei 2021 om 17:29

De media ???

La Primavera 13 mei 2021 om 17:22

Wat heeft Primoz hiermee te maken en waarom stuur je dit bericht drie keer. Lol.

Kelder is de Man 13 mei 2021 om 17:22

Vraag me dan af of Evenepoel op de hoogte was van Valter z’n positie. Reed een beetje als een laffe drol achter Bernal aan. Had ‘m anders mss kunnen pakken, maar komt wel binnen handbereik.

WernerFranke 13 mei 2021 om 17:25

Denk niet dat Evenepoel echt inzit met Valter, staat terug eerste van de GC-mannen, moet met de ploeg de koers niet dragen en lijkt weer wat sterker dan dinsdag. Zal wel tevreden zijn.

nickdt 13 mei 2021 om 17:27

Of hij kon niet beter.

Kelder is de Man 13 mei 2021 om 17:27

Denk het ook. Maar ja.. een gretig menneke die het roze graag had gehad dunkt me. Als hij het roze bewust laat schieten, zal hij zich behoorlijk goed voelen en zeker zijn dat het nog gaat gebeuren. Denk het ook trouwens.

djerkson 13 mei 2021 om 17:29

Kan ook gewoon zijn dat hij wat schrik heeft teveel te doen en dat hij het nog niet goed kan inschatten. Ciccone en Martin zijn dan ook maar ‘laffe plakdrollen’. Zucht.

Kelder is de Man 13 mei 2021 om 17:31

Djerkson
Bedoel het niet slecht. Leuk om hem voorin te zien.

Nonkel Jef 13 mei 2021 om 17:33

Evenepoel is niet bezig met het roze in dit stadium van de Giro. Waarom zou je dat nu al willen pakken trouwens?
Wat hij doet is zo zuinig mogelijk geen tijd verliezen op de voornaamste concurrenten. Natuurlijk moeilijk te observeren als je verblind bent door haat.

Kelder is de Man 13 mei 2021 om 17:39

Nonkel
Ik ben niet verblind door haat. Lijkt me geinig (en een geweldige prestatie) als Evenepoel de Giro pakt.

Michelangelo 13 mei 2021 om 17:40

@Nonkel Jef,
Omdat Evenepoel een eergierig mannetje is.
Omdat hij het roze eigenlijk al een jaar geleden wilde hebben.
Omdat je nooit weet of de kans nog komt.
etc…

Kelder is de Man 13 mei 2021 om 17:50

Miche
Denk dat die kans nog wel komt. Verder eens met je punten.

Nonkel Jef 13 mei 2021 om 17:53

@Kelder, dan zat ik verkeerd in jouw geval. Waarschijnlijk komt het door het grote aantal haters hier op dit forum. Mijn excuses!
@Michel, hij wil de Giro winnen, dat is nu wel duidelijk. Waarom zou hij dan nu al het roze willen? Misschien miskijk je je toch een beetje op Remco? Kan dat? Hij toont hier in de eerste week althans heel wat volwassenheid en koersinzicht.
Moet ik moeite doen trouwens? Of heb je helemaal geen boodschap aan een andere mening of perspectief?

djerkson 13 mei 2021 om 17:58

Idd Kelder, ik had het ook anders gelezen, dus bij deze een welgemeende handshake erop.

Klaas Foppen 13 mei 2021 om 18:00

ik denk op zijn max, maar op zulke beklimmingen kan hij volgen, Bernal zal op de steile beklimmingen Evenepoel moeten lossen

Kelder is de Man 13 mei 2021 om 18:01

Was m’n bewoording mss. Hoop dat hij wat meer aan gaat vallen in het vervolg van deze Giro. Op zich wel verstandig koersen.

plattenband 13 mei 2021 om 18:02

Heel zeker dat ze REV vanuit de auto tot kalmte hebben aangemaand. We zijn dag 6 van 21. Natuurlijk is die trui aantrekkelijk maar ’t heeft wel tot gevolg dat je dan je ploeg moet inzetten om te controleren. Da’s daar dus nog te vroeg voor.

En nu staat ie zeer goed in het klassement.

Koerstactiek noemen ze zoiets…

Michelangelo 13 mei 2021 om 18:05

@Nonkel Jef,
DQS is altijd een ploeg geweest die wil pakken wat ze kunnen pakken. Truien, etappes, ze laten doorgaans niks liggen. Omdat de grote baas weet dat sponsors baat hebben bij zoveel mogelijk publiciteit.
En Evenepoel droomt al vanaf vorig jaar van roze. Toen beginnend bij de proloog die hem op het lijf geschreven was. Maar corona en een Italiaans muurtje beslisten daar anders over. En omdat hij niet weet of/hoe hij de drie weken vol gaat maken (van iemand die beter is, via zelf instorten tot een valpartij of slechte lekke band), lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hij nu bewust roze laat lopen.

Ik denk dat "we" moeten stoppen met denken dat Remco de roze trui pakt wanneer hij dat zelf wil. Daarmee doe je denk ik heel veel andere renners, en het wielrennen in het algemeen tekort. En dat gedrag bij sommige fans maakt uiteindelijk de Keffer minder geliefd. Tenminste, zo werkt het bij mij.

EDIT
@Platteband,
Als rozetruidrager heb je altijd de keuze of je de koers controleert of niet. Zoals je TJV afgelopen TdF zag rijden alsof ze de gele trui al hadden, zoals Ineos dat al vaker heeft laten zien. En DQS is eigenwijs genoeg om daar gewoon keuzes in te maken.
In mijn ogen zat Evenepoel gewoon op zijn limiet, anders had hij dat sprintje ook wel zelf geregeld….

trigger 13 mei 2021 om 18:22

Evenepoel pakt gewoon de roze trui als hij daar zin in heeft, je kon goed zien dat hij nog véél overschot had vandaag.

Nonkel Jef 13 mei 2021 om 18:23

Dat is weer zoals je we kennen Michel! Een hele hoop aannames en eigen waarheden gevoed door die blinde haat van jou.
Vertel me dan eens waarom hij niet overnam bij Bernal? Dat had heus wel gekund op een bepaald moment hoor. Er is trouwens niemand die zegt dat hij wel ff het roze gaat pakken wanneer hij dat wil.
Het moet al bij al toch wel een hele zure koersdag geweest zijn voor u :)

Voodoo Adolphine 13 mei 2021 om 18:26

Idd een beetje geJoopt, maar dat schrijven we toe aan de hypothermo-pluviale omstandigheden, hetgeen Remco slecht verteert.
Kom op met die zon.

Panache 13 mei 2021 om 18:31

“Er is trouwens niemand die zegt dat hij wel ff het roze gaat pakken wanneer hij dat wil.”

Je hoeft maar één post er boven te kijken.

Ik denk dat Evenepoel, net als 99% van de volgers, Valter over het hoofd heeft gezien. Onterecht want ook hij is een groot talent, echter (zeker vandaag) onder de radar.

Michelangelo 13 mei 2021 om 18:33

@Nonkel Jef,

Blinde haat zou ik hebben voor iemand die mijn dierbaren iets aan doet, niet voor zomaar een wielrenner in de giro. En geloof me, je wilt geen “blinde haat” van mij.

Kijk verder even naar de reactie van trigger hier net boven. En dan zul je zien dat er genoeg mensen rondstappen die menen dat Remco wel degelijk roze pakt wanneer hij dat wil. Blinde adoratie noem ik dat, en wie weet is dat nog wel gevaarlijker dan blinde haat.

En verder, nonkel: het zijn geen aannames, maar constateringen die ik doe over zowel Quickstep als Evenepoel. Beiden hebben nog nooit in hun leven kansen op publiciteit en prijzen laten liggen. Maar in plaats van het af te doen als “aannames gevoed door blinde haat”, probeer eens met tegenargumenten te komen die verder gaan dan aannames van jouw kant. Dat zou je een stuk meer sieren dan op deze manier omgaan met andere inzichten. En het zou WF tot een stuk gezelliger forum maken…

TIO 13 mei 2021 om 18:50

Heel vee

TIO 13 mei 2021 om 18:51

Heel verstandig van Remco

Nonkel Jef 13 mei 2021 om 19:17

Michel, vertel me dan eens welke ploeg er prijzen of publiciteit voor de sponsor zomaar zou laten liggen? Dat is het economisch model van de koers. Of zie ik dat verkeerd?
In mijn ogen rijdt hij een volwassen en tactisch sterke eerste week. Net als in de eerste bergrit bleef hij ijzig kalm en blies hij zichzelf niet op, met als doel niet onnodig energie te verspillen omdat er nog heel wat andere zware etappes aankomen. Ik denk dat veel objectieve koerskenners er ook zo over denken. Nog eens, waarom zou je in Godsnaam nu het roze willen??
Ga je nu trouwens ontkennen dat je een hater bent? Je wenste hem een paar dagen terug een valpartij toe.
Blinde adoratie à la Michel Wuyts bestaat inderdaad ook en daar heb ik het ook niet voor. Maar wat ga je er aan doen he?
En wat betekent “je wil geen blinde haat van mij” eigenlijk? Ik ben benieuwd!

Panache 13 mei 2021 om 19:25

Grote renners geven de trui vaak weg aan een vluchter. Zie die denkwijze en leg het eens naast de Giro van vorig jaar waar Almeida (terecht of onterecht) niet verder vooruit keek dan één rit.

Michelangelo 13 mei 2021 om 19:42

Nonkel Jef,

Ik zie hier toch echt allerlei aannames, precies waarvan je mij beschuldigt. Hij sprint in de tweede etappe mee voor boniseconden bij de tussensprint. Dan telt iedere seconde. Vervolgens wordt hij er in de derde rit op het eind afgereden: jij noemt het verstandig rijden en energie sparen, maar iedere kenner heeft gezien dat hij op dat moment niet mee kon. En dan zou hij vandaag ook bewust energie bespaard hebben, en een roze trui laten liggen?
Er zijn twee redenen te bedenken waarom hij niet over pakte. Hij kon niet beter, of hij was bang voor nog een counter van Bernal en verlies van nog eens wat extra seconden.

Het argument dat “vele kenners het ook zo zien”. Meestal is dat een “argument” als je niks kunt onderbouwen met feiten… Want ik ken ook net zoveel kenners zie mijn zienswijze hebben, maar ik geef je daarbij enkele historische feiten over zowel DQS als ploeg, alsook Evenepoel als renner.

En verder zijn er genoeg ploegen die, in tegenstelling tot Quickstep, wel bewust kansen laten liggen. Kijk even terug naar de documentaire van TJV in de TdF, waarbij Roglic zegt dat het tijd wordt om de trui te pakken om de ploeg te motiveren, terwijl ze al eerder toe hadden kunnen slaan. Ineos / Sky in een verder verleden, die bewust renners de ruimte gaven. Etc.
Maar je mag mij aangeven waar je DQS ooit deze wijze van koersen hebt zien toepassen: ik heb veel koers gekeken, maar bij mij komt er niet zo snel een voorbeeld opzetten.

Nonkel Jef 13 mei 2021 om 19:57

Michel, ben je een REV hater of ben je er geen? Dat is de vraag!
Kijk, ieder heeft zijn visie en kijk op de zaken en dat respecteer ik. De enige die weet wat het plan was en is, is REV zelf. We zullen het dus gaan zie he. In mijn ogen reed hij gewoon heel makkelijk rond. Het kan ook zijn dat dat schijn is en dat hij niet beter kon.
Wat je zegt over DQS kan heel goed zijn. Ik laat het circus errond echter liefst zoveel mogelijk aan mij voorbij gaan. Afgaande op dat alles zou ik Patrick of Remco ook niet meteen uitkiezen als favoriet om een pint mee te gaan drinken, maar wat hij hier voorlopig presteert in deze Giro is gewoon heel sterk.

Michelangelo 13 mei 2021 om 21:09

Nonkel Jef,

Jammer genoeg moet je je hier op het WF forum vaak plaatsen in het hokje "fan" of het hokje "hater". Voor sommigen zijn er geen andere hokjes om in te gaan zitten.

Ik kan je gerust stellen. Ik ben geen Evenepoel-hater. Haat doet me denken aan Gargamel en Azrael in de smurfen. En dat je alleen zult rusten als iemand dood in een pan drijft. Zover gaat het bij mij echt niet.

Ik ben op zijn zachtst gezegd ook geen "fan". Daarvoor heeft deze jongen in mijn ogen een te "dikke nek en een te grote bek". Richting collega's of richting pakweg motards de merde. En zeker als je net komt kijken en nog bijna alles moet bewijzen vind ik dat niet passend. Hier is ook door anderen reeds genoeg over gezegd.

Neemt niet weg dat ik zijn prestaties gewoon kan waarderen. Als het goed is durf ik dat gerust te zeggen, maar als het kat is dan noem ik het ook gewoon kat. En het stoort mij dat er sommige fans zijn die alles geweldig vinden wat hij doet, en doen alsof wielrennen een playstation-spelletje is. Hij is goed, maar op dit moment niet de sterkste / op zijn best. Dat zag je in de tijdrit (goed maar geen super Remco), in de eerste bergrit (waar hij eraf moest) en vandaag (waar hij kon volgen, maar niet meer dan dat). Wie weet komt dat nog, maar wie weet ook niet. Ik heb geen glazen bol en ook geen blauwe/roze bril.

En wat mij dan vervolgens heel vaak stoort is dat hij en zijn ploegleiding niet gewoon durven toe te geven dat het "net niet" is, maar dat er dan vaak een verhaal komt van "krachten sparen, geen risico lopen, hier niet op getraind etc". Terwijl je bij andere renners vaak gewoon hoort van "er was iemand beter, ik was zelf niet goed genoeg". En dat te veel "fans" dit blindelings overnemen, met grootspraak over dat "San Remco de trui kan pakken waar en wanneer hij wil". En dat vind ik respectloos richting alle anderen die meerijden in het peloton, alsof er maar 1 is die echt kan fietsen…

Kortom, heel betoog. Maar soms heb je gewoon meer dan 140 tekens nodig om iets te duiden…

Derrick 13 mei 2021 om 21:45

Elke dag meer dan 140 letters nodig hebben om enkel de boodschap: anti-supporteren voor alles dat blauw-wit is. Het wordt met de dag zieliger turtle. Vreemd dat enkel demoderatoren nog steeds niet genoeg hebben van dat dagelijkse gejank en die psychologische prietpraat…

Gitan 13 mei 2021 om 22:08

Tja je interpreteert het ook allemaal wel heel eenzijdig he. Evenepoel heeft nog nooit een grote ronde (of zelfs een kleine ronde waar de toppers in goeie vorm waren) gereden. Hoe kan je dan zeggen dat hij toch echt wel niet top is (na überhaupt 9 maanden eruit te hebben gelegen met een zware blessure)?

Bovendien stoor je je wel erg aan de ophemeling van Evenepoel, terwijl je bij een Nederlandse renner als MvdP zelf steeds superlatieven tekort komt?

Valt overigens wel op dat je altijd de ene negatieve comment na de andere plaatst over net Belgische figuren (Cant, Iserbyt, Lefevere, Evenepoel), compleet met een hele reeks aan denigrerende bijnaam-verkleinwoordjes. Het lijkt bijna of het je om het stoken te doen is?

Bovendien reageer je zelf altijd als door een wesp gestoken als andere users zoals Beer gelijkaardige berichten posten als jij maar dan eens tegen jouw heilige huisjes zoals MvdP en Jumbo. Dan is het oproepen tot een ban geblazen en de rest van de MvdP-politie optrommelen om de posts te melden bij de moderatoren.

Kan je inzien dat je gedrag tot ergernis leidt?

Nonkel Jef 13 mei 2021 om 22:41

Michel, je wringt je hier in een heleboel bochten met wat gewauwel over hokjes en de Smurfen. Feit is dat je alles wat DQS of REV betaamt heel de tijd loopt af te zeiken. Ik ben blijkbaar ook niet de enige die dat ziet…

Gitan 14 mei 2021 om 00:28

Tja als je dan eens echt de dialoog aangaat met dit soort figuren en hen hun schijnheilig gedrag voorlegt, hebben ze geen antwoord meer in huis en lijkt het toch vooral puur om stoken te gaan waar ze om 1 of andere reden van genieten…

Laatste man 13 mei 2021 om 17:23

Gino. Zeer gegund! Zo jammer van Landa. Bahrain heel sterk en hadden echt vuurwerk kunnen maken.

Attila dompelt België in rauw. Commentaar op Euro, WF en Sporza staat toch wel beetje voor lul zo.

djerkson 13 mei 2021 om 17:30

Klopt, we gaan collectief de zwarte vlag uithangen. Mäder dompelt Mollema anders ook in de rouw, nu we toch bezig zijn.

jorisdb 13 mei 2021 om 17:43

Zend Sporza de giro ook uit?

trigger 13 mei 2021 om 17:57

Rouw bedoel je? Ja echt huilen met de pet op, zo een rit waarin Evenepoel niet eens uit het zadel moet om plaats twee te nemen.

djerkson 13 mei 2021 om 17:59

Geen Giro op Sporza dankzij de inhalige vrienden van RCS.

WernerFranke 13 mei 2021 om 17:23

Mader verdiende wel een dikke prijs na Parijs-Nice

reusjen 13 mei 2021 om 17:23

Mooi dat Mäder zijn ritzege binnen heeft. Heeft niet opgegeven nadat het een aantal keer mislukt is. Ook Valter erg knap bezig. Ik had dit niet van hem verwacht.

Krakowic 13 mei 2021 om 17:23

Wat een fenomeen die REV! Zo’n blessure en dan meteen zo goed zijn. Gaat een mooie strijd worden met Bernal. Spektakel!

Joaquim Agostinho 13 mei 2021 om 17:28

Inderdaad, maanden niet gekoerst en nu al dit niveau!
Wanneer dat met een NL renner gebeurt, hoor je maanden niets anders en dat zal binnenkort niet veel anders zijn!

Dikke vrouw 13 mei 2021 om 17:32

Hopen dat hij zo goed blijft, anders weinig tegenstand voor Bernal

stalle 13 mei 2021 om 17:23

Rustig rustig.Het is maar koers.

martini151 13 mei 2021 om 17:24

Bernal veruit de sterkste. Ciccone verrast mij.

Jumbo Visma lekker voor etappes gaan of hopen dat Foss nog beter gaat worden

Romāns Vainšteins 13 mei 2021 om 18:04

Bernal is helemaal niet ‘veruit de sterkste’. Ik vind hem tegen het overmatig gretige aan maar bijzonder ver weg komt hij niet. Ik denk dat hij zich een beetje schuil moet houden de aankomende anderhalve week.

Michelangelo 13 mei 2021 om 18:38

Ik denk ook dat Bernal te gretig was. Misschien in de drang om zijn “fout” van de vorige aankomst bergop goed te maken. Want ik denk dat hij daar achteraf met het gevoel naar huis ging dat hij meer tijd had kunnen pakken als hij eerder had durven aangaan. Vandaag was het krachtsverschil niet groot genoeg om Evenepoel te lossen.

Aan de andere kant: voor de kijker is het mooi als hij het probeert, en niet spaart. Maar voor het eindresultaat kan hij misschien beter een keertje overslaan, zoals RV stelt. Of een keer testen in de afdaling (hoewel ik dat eerder vanuit het Trek-kamp verwacht)

Pascal Mortier 13 mei 2021 om 17:24

Het is waarschijnlijk beter voor QS dat Remco het roze niet pakt; op deze manier hoeven ze de koers niet te dragen. Gewoon proberen om zich in de top van het klassement te handhaven en proberen in de laatste week een “Pogacarke” te doen :-)

Wheely 13 mei 2021 om 17:25

Klopt met de tijdrit op de slotdag zit hij op rozen.

Wheely 13 mei 2021 om 17:24

Giro Mäder! :)

guyremgabdel 13 mei 2021 om 17:24

Ik had het Louis ten volle gegund. Bij ons spreken ze zelfs nauwelijks over hem. Het is hier alleen maar Evenpoel die telt.

Limal 13 mei 2021 om 17:35

Ik zag nochtans het volgende op Sporza passeren:

– artikel van eergisteren: https://sporza.be/nl/2021/05/11/louis-vervaeke-maakt-indruk-met-4e-plek-ik-voelde-me-echt-heel~1620751185711/

– video-interview van eerder vandaag: https://sporza.be/nl/2021/05/13/vervaeke-roze-zou-een-droom-zijn~1620916129743/

Michelangelo 13 mei 2021 om 17:46

@Limal,
knap dat je ze hebt kunnen vinden tussen alle Evenepoel berichten… was flink zoeken zeker. ;-)

Limal 13 mei 2021 om 17:53

Ik heb ze gewoon zien passeren omdat ik vaak Sporza lees. Het helpt waarschijnlijk als je geen rode waas voor je ogen krijgt bij één bepaalde naam…

guyremgabdel 13 mei 2021 om 20:17

Limal, ik supporter als belg ook voor Evenepoel, maar wat een verschil in commentaren in onze belgische pers tussen Vervaeke (gisteren 2e in de stand) en Remco (vandaag 2e in de stand). Gisteren nauwelijks over gesproken (oa op VTM en onze dagbladen op internet) , vandaag precies of Remco de Giro al niet meer kan verliezen.

Limal 13 mei 2021 om 20:40

Het kan je wellicht plezieren dat het tweede artikel op Sporza (momenteel toch – dit verandert snel) weer een interview met Vervaeke is ;-)
https://sporza.be/nl/2021/05/13/ook-vervaeke-greep-nipt-naast-roze-had-het-zo-koud-en-kon-niet-eten~1620922183758/

DuMoullemAert 13 mei 2021 om 17:25

De Genetisch Gemodificeerde God uit Belgica staat slechts tweede in het AK van de Giro.

Wildebert 13 mei 2021 om 17:54

Als kind in de toverketel gevallen, gezegend met een giga zuurstofopname, daarom Remcobelix.

WernerFranke 13 mei 2021 om 17:27

Maar wat is die Ciccone ook sterk deze Giro, bij de eerste de beste kans trekt ie in de aanval en kan op het einde steeds aanklampen.

reusjen 13 mei 2021 om 17:29

Vraag maar eens aan Bettiol hoe hard zijn aanval was ;)

Wheely 13 mei 2021 om 17:28

Bernal moet ritten gaan winnen en boni’s sprokkelen.

Aerosolo 13 mei 2021 om 17:29

Neem een snapshot nu het nog kan van de Belgische roze headlines. Tweets en artikelen worden weer snel verwijderd her en der.

Aerosolo 13 mei 2021 om 17:33
Quote:
Thijs Zonneveld
@thijszonneveld
·
12 m
Nooit luisteren naar een Belgische commentator. Dom van me.
Citeer Tweet
Thijs Zonneveld
@thijszonneveld
· 13 m
Eerste grote ronde. Negen maanden niet gekoerst. 21 jaar oud. Een paar jaar terug nog voetballer.

En dan het roze pakken.

#EddyEvenepoel.

Aerosolo 13 mei 2021 om 17:38

Sporza:
Remco Evenepoel heeft hem: de roze trui. De 21-jarige renner van Deceuninck-Quick Step schrijft geschiedenis in deze 6e etappe en is de eerste Belg in het roze na Rik Verbrugghe, 20 jaar geleden. De ritwinst was voor de Zwitser Gino Mäder.

Limal 13 mei 2021 om 17:59

Van de url van dit eigenste artikel op het Nederlandse WF moeten we gelukkig geen snapshot nemen, want die kan duidelijk niet meer aangepast worden ;-p

Edit: we hadden er toch een screenshot van moeten nemen want de redactie leest mee en nu is 'evenepoel' toch vervangen door 'valter'

Deel Koeper 13 mei 2021 om 17:29

Ik vind het vooral verrassend dat uitgerekend Ciccone en Martin de enigen zijn die bij Bernal en Evenepoel konden blijven.

Dikke vrouw 13 mei 2021 om 17:33

Klopt Deel. Te hopen dat Remco goed blijft. Anders weinig tegenstand voor bernal

Ronellenfitsch 13 mei 2021 om 17:57

Ja, ik ook. Zou toch eerder Carthy of Vlasov daar verwacht hebben

debarreman 13 mei 2021 om 17:32

Dus het nieuwe rijden van Ineos is nog vroeger los gaan met het hele team. Ze aten bijna zichzelf op. Als Bernal maar niet te diep gaat.
Evenepoel erg knap na lange tijd er uit te zijn geweest. Het gaat om de derde week en Turijn is nog ver.

johnie 13 mei 2021 om 17:36

Milaan nog veel verder

WernerFranke 13 mei 2021 om 17:43

Technisch gezien ligt Milaan dichter dan Turijn vanuit deze aankomstplaats

debarreman 13 mei 2021 om 18:42

Ha, Milaan it is.

Lalsacien 13 mei 2021 om 18:59

Maar Turijn hebben we net achter de rug

Pizzi 13 mei 2021 om 17:33

Je Reageren-knop blijft hangen, maat.

Emergo 13 mei 2021 om 17:33

Mijnheer J van Belleghem moet zijn huiswerk maar eens doen ipv mijnheer Evenepoel in het roze te hijsen. Dat zou onze vriend Wuyts niet overkomen denk ik.

Lefevere 13 mei 2021 om 17:45

Als de Cauwer naast Wuijts zou hebben gezeten hadden ze de aanwezigheid van Valter opgemerkt

Lalsacien 13 mei 2021 om 19:02

Had jij het zelf wel door?

Murcia 13 mei 2021 om 19:08

@Emergo
Je bedoelt de Wuyts die “Baby we were born to run” aan het schreeuwen was voordat hij doorhad dat het verschil tussen Wout en Pidcock met het blote oog niet te zien was. Die had vandaag precies hetzelfde gedaan als de Babbelbelg en misschien wel erger.

Mirra 13 mei 2021 om 17:34

Remco heel koel gebleven. Tactisch heel sterk!

reusjen 13 mei 2021 om 17:36

Als hij overschot had om aan tactiek te denken had hij wel wat boni’s gepakt.

Mirra 13 mei 2021 om 17:41

Neen hoor, goede keuze om nog niet het roze te pakken. Laat FDJ nu maar de trui verdedigen.

reusjen 13 mei 2021 om 17:50

Met de boni’s stond hij ook niet in het roze…

Pol 13 mei 2021 om 18:51

@Mira Voor 1 seconde boni sprint hij wel, en voor 6 seconde niet. Of kon hij niet beter ????

Joaquim Agostinho 13 mei 2021 om 19:07

Ik vermoed dat hij niet beter kon, maar dit was al vele malen beter dan enkele dagen geleden toen hij niet kon volgen.
Belooft nog wat, hij wordt alleen maar beter.

Marik 13 mei 2021 om 17:34

Geen idee Pascal, hij is het niet dus de hypothese is irrelevant.
Blinde adoratie is sowieso niet mijn ding.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair