Giro 2021: Deceuninck-Quick-Step met terugkerende Evenepoel en Almeida

maandag 3 mei 2021 om 10:16
Giro 2021: Deceuninck-Quick-Step met terugkerende Evenepoel en Almeida

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel en João Almeida zijn de meest in het oog springende namen bij Deceuninck-Quick-Step in de Giro d’Italia. Almeida hoopt er opnieuw te staan, nadat hij vorig seizoen vijftien dagen het roze droeg. Voor Evenepoel wordt het zijn rentree na zijn zware val in de Ronde van Lombardije.

Eigenlijk zou Evenepoel vorig seizoen al zijn debuut maken in de Giro d’Italia, maar vanwege de gevolgen van zijn val stond hij lange tijd aan de kant. Zaterdag mag de 21-jarige renner alsnog op voor zijn eerste Giro, die tevens zijn eerste koers van het seizoen wordt. “Na zo’n lange periode ben ik blij dat ik weer ga koersen. Ik heb hard gewerkt om klaar te zijn voor mijn eerste grote ronde”, laat hij via zijn ploeg weten.

“Omdat het mijn eerste koers sinds augustus wordt, moeten we afwachten hoe mijn lichaam gaat reageren. We bekijken het van dag tot dag en zullen zien hoe het gaat. Dat ik weer terug ben bij mijn ploeggenoten en de staf is het belangrijkst. Dat maakt me echt blij”, aldus de jonge Belg.

Almeida wil er weer staan
Almeida reed in 2020 in de Giro d’Italia zijn eerste grote ronde en was daarin meteen een van de ontdekkingen van het peloton. De Portugees droeg vijftien dagen het roze en eindigde als vierde in het klassement. “De Giro was vorig jaar een ongelooflijke ervaring. In die drie geweldige, maar zware weken heeft de ploeg zich geweldig ingespannen. We vochten voor een goed resultaat en uiteindelijk eindigde ik als vierde.”

De 22-jarige renner, die dit seizoen al derde was in de UAE Tour en ook in Tirreno-Adriatico en de Ronde van Catalonië naar de top-10 reed, wil er de komende drie weken weer staan. “Ik wil weer voor een mooi resultaat strijden en een goed gevoel hebben, dat is het allerbelangrijkst. Hopelijk gaat het goed en rijden we een aantal mooie uitslagen bij elkaar. De bergetappes spelen dit jaar een belangrijkere rol, dus we moeten zorgen dat we consistent zijn.”

Almeida reed vorig jaar 15 dagen in het roze – foto: Cor Vos

Ploegleider Davide Bramati ziet dat zijn ploeg in de eerste week al met een paar lastige etappes te maken krijgt. “En laten we de rit naar Montalcino niet vergeten met 35 kilometer over onverharde wegen. Zoals in elke grote ronde is de laatste week de zwaarste en belangrijkste met een veel loodzware beklimmingen. Al met al verwachten we een zware koers, maar we zijn allemaal echt gemotiveerd”, aldus de 52-jarige Italiaan.

Selectie flag-be Deceuninck-Quick-Step voor Giro d’Italia 2021 (8-30 mei)
flag-pt João Almeida
flag-fr Rémi Cavagna
flag-be Remco Evenepoel
flag-dk Mikkel Honoré
flag-be Iljo Keisse
flag-gb James Knox
flag-it Fausto Masnada
flag-be Pieter Serry

Dit artikel delen:

41 Reacties

Monsieur vdS 3 mei 2021 om 10:21

Tja, dilemma wie ik nu in mijn poultjes moet doen. Evenepoel toch nog beetje onzeker en heeft gezegd te gaan knechten. Almeida dit seizoen al weer best goed maar ook Masnada reed sterk in Romandië en is een stuk goedkoper

Gannadier 3 mei 2021 om 10:23

@MvdS, Masnada gaat sowieso moeten knechten dus zou dan zelf voor Almeida gaan!

Monsieur vdS 3 mei 2021 om 10:28

Ja, denk ook dat ik voor Almeida ga, ook ivm zijn betere punch en tijdrit.
Evenepoel heeft ergens gezegd volledig voor Almeida te knechten maar ik weet niet of ik dat moet geloven

Gannadier 3 mei 2021 om 10:33

Dat is altijd nog maar de vraag, maar denk dat je met Almeida wat meer zekerheid hebt.

Krakowic 3 mei 2021 om 11:24

Ik denk dat Almeida toch ook niet lekker slaapt in de hoop dat Evenepoel gaat knechten voor hem. Stel dat hij in de proloog achter Evenepoel eindigt, dan gaat hier toch sowieso gedonder van komen. Wordt interessant om te gaan volgen.

S'mon 3 mei 2021 om 11:31

Als Evenepoel echt top is, lijkt het me logisch dat hij zijn eigen kans mag gaan voor een klassement. Is hij "gewoon" in orde (en minder dan Almeida), dan heb ik er vertrouwen in dat hij zal knechten. Maar je weet natuurlijk nooit.

Rondje 25 3 mei 2021 om 12:44

Ik zou zowel Almeida als Evenepoel in je poultje zetten. Gaat Evenepoel het niet redden voor het klassement, zal hij zeer zeker toch wel een paar etappes uitzoeken om voor de zege te gaan. Almeida is sowieso een zekerheidje in een poultje.
Bij TJV is het wat lastiger denk ik. Groenewegen of Dekker. Moeilijk te voorspellen vooraf of Groenewegen de moed heeft zich te gooien in de sprint. Allicht zal dat bij de eerste sprintetappes wat lastig zijn.

AdZ 3 mei 2021 om 19:09

Groenewegen of Dekker? Die is simpel… geen van beiden. Zonde van je slot!

Yeez 3 mei 2021 om 10:25

De ploeg die samen met ineos gaat domineren in de bergen.

adelaarvanantwerpen 3 mei 2021 om 10:27

Het is eigenlijk een fantastische klimselectie en zeker voor giro normen. Evenepoel en Almeida als kopmannen. Met een sterke Masnada en Knox in steun. Masnade werd ook net derde in romandie en Knox reed een zeer sterke LBL in steun van Alaphilippe. Zowel Cavagna, Honeré en Serry zijn ook zeer sterke helpers die ook goed bergop rijden.

S'mon 3 mei 2021 om 10:29

Eigenlijk wel een sterke ploeg, alles op een goed klassement in de Giro!

KimJungPoels 3 mei 2021 om 10:50

Waanzinnig sterke ploeg dit, zeker met een Evenepoel op niveau. Masnada hoort ook gewoon bij de 15 sterkste mannen bergop.

Enige vraag is of ze ook iemand hebben die bij de sterkste 5 hoort bergop. Er zitten een paar waanzinnige slotklimmen in het parcours, en zowel Almeida en Masnada zullen het daar normaal erg lastig gaan hebben tegen concurrenten als Yates, Ineos, Landa, Vlasov en Carthy. Bij Evenepoel is het de grote vraag of hij daar dan wel tussen mee kan.

Derierre de la course 3 mei 2021 om 22:12

Iemand die (constant) top5 rijdt bergop moet wel een hele beroerde tijdrit hebben om niet ergens kopman te zijn in plaats van knecht. Wat ze zeggen, top 15 is prima, daarna is het toch iedereen voor zich en Ineos.

KimJungPoels 3 mei 2021 om 22:18

Ik bedoel dat ik me afvraag of de kopmannen zelf bij de sterkste vijf horen bergop. ;)

Derierre de la course 3 mei 2021 om 22:47

Ja das afwachten. Mijn gevoel is dat beide heren (als ze al voor het klassement gaan) net even die lange adem voor een derde week missen. Geen straf op die leeftijd trouwens.

SoloSlim 5 mei 2021 om 11:01

Evenepoel nam in Burgos 2020 simpel de maat van Landa bergop en nam op Yates in Polen 2020 bijna 3 minuten.
Jao werd vorig jaar al 4e en is een jaar ouder en wijzer.
Voor mij zijn ze beiden top 5 materiaal bergop!

xistnc 5 mei 2021 om 12:04

En bergaf?

MichielH 3 mei 2021 om 11:13

Is dit de eerste keer sinds lange tijd dat Quick-step een ploeg voor het algemeen klassement maakt in een grote ronde? Almeida had vorig jaar een mooi resultaat in de Giro, maar de ploeg was niet gebouwd rond zijn algemeen klassement. Er was bijna altijd wel een ploeg waar het meer om de sprinter te doen was.

Jean Dumas 4 mei 2021 om 05:57

Lefevere heeft met Rominger de Vuelta en de Giro gewonnen in de Mapei-tijd.

Beer 3 mei 2021 om 11:13

Lefevere heeft in recordtempo een hele sterke klassementsploeg klaar staan met snel doorbrekende jonkies (Evenepoel, Almeida, Honoré) en een slimme transfer als Masnada. Dit is gewoon een heel uitgebalanceerd team met klimmers & hardrijders en met ervaring en jeugd. Vraag is vooral of de beoogde kopman Evenepoel er weer gaat staan, maar eigenlijk geloof ik er wel in. Als zijn blessure volledig geheeld is en de stages goed liepen, dan kan het heel snel gaan met zo'n klepper. Ook nog even afwachten dan hoe het loopt voor hem in een zenuwachtig peloton en in de afdalingen.

Limal 3 mei 2021 om 12:00

Zeker ook Knox niet vergeten in dat lijstje van doorbrekende jongeren!

bilthoven 3 mei 2021 om 13:23

@ Limal
Eens. Knox is niet bepaald een winnaarstype, maar voor de ploeg is hij van heel grote waarde. Dat gaat hij waarschijnlijk ook weer deze Giro laten zien.

Derierre de la course 3 mei 2021 om 22:14

Ja precies! Dacht 2 jaar terug “jaja het zal wel” toen ze vertelden een klassementsploeg te gaan bouwen rond Alaphilippe en Evenepoel, maar het is ze nog gelukt ook.

Romāns Vainšteins 3 mei 2021 om 22:42

Knox was Flips beste luitenant in Luik, die gaat zijn meerwaarde wel hebben.

josi 3 mei 2021 om 11:31

Ongetwijfeld een van de sterkste ploegen in de Giro. Wel interessant om ze eens aan het werk te zien zonder sprinter en met een meer op het AK gerichte ploeg. Almeida is een goede renner, maar komt qua puur klimvermogen volgens mij toch nog wel tekort om echt een hoofdrol in het AK te spelen. Evenepoel is het grote vraagteken. Al een half jaar geen wedstrijd gereden en nog nooit een grote ronde gereden.

fietsvriend 3 mei 2021 om 11:34

Echt een leuke uitgebalanceerde ploeg voor AK ambities – benieuwd waar Almeida staat in een sterk bezet veld en naar de vorm van Evenepoel.
Beetje wennen ook, DQS naar een grote ronde zonder pure sprinter.

FelixDeC 3 mei 2021 om 11:36

Quotes uit interviews Evenepoel afgelopen weekend lijken me nochtans duidelijk: “Ik heb letterlijk de hele rechterzijde van mijn lichaam gebroken. Een goed klassement zit er nu dus nog even niet in. Sorry, dit jaar gaat het niet gebeuren. Ik start in Turijn om ervaring op te doen.”

“Knechten is ook makkelijker omdat ik weet dat ik mijn gewenste niveau niet ga halen. Maar die ervaring gaat mee in de rugzak naar de eerste grote ronde waar ik wel honderd procent aan de start sta. Wij hebben met de ploeg nu maar één taak: João helpen het zo ver mogelijk te schoppen. We zullen rijden voor iemand die vorig jaar maar net het podium miste.”

SoloSlim 3 mei 2021 om 14:38

Volgens de ‘voorlopige deelnemers’ heeft Remco nummer 91 en Jao 92.
Als hij niet als kopman wil starten doe je dit toch niet?

S'mon 3 mei 2021 om 16:02

En in het filmpje van DQS waarin ze de selectie bekend maken, blijven ze beiden als laatste over.
Nee, ik zou hier niet teveel achter zoeken.

Wheely 3 mei 2021 om 11:41

Deftige ploeg hoor, deze equipe kun je zo volgend jaar naar de Tour sturen waarbij je de minsten nog vervangt voor Alaphilippe en Asgreen.

Beer 3 mei 2021 om 12:08

Declerq-Lampaert-Asgreen voor het vlakke en de eerste col van de rit. Evenepoel zit gebeiteld wat dat betreft.

Limal 3 mei 2021 om 11:58

Ik verwacht dat Almeida in de (explosieve) proloog vóór Evenepoel eindigt en hoop dit ook – zo kan die laatste zonder druk in de wedstrijd komen en zien waar het schip uiteindelijk strandt. Klinkt misschien vreemd, maar het slechtste resultaat voor Remco zou zijn dat hij de proloog wint…

SoloSlim 3 mei 2021 om 14:40

Kan een 1-2-3 worden voor DQS met Cavagna er nog bij en dankzij de minder vorm van Gana.. Maar in welke volgorde?

lo squalo dello Stretto 3 mei 2021 om 12:08

Heel sterk team. Ik vond dat ze het in het verleden altijd nalieten om de kopman goed te ondersteunen bij DQS (bv. Mas of ook vorig jaar Almeida in de Giro), maar dit is een heel goed team voor Almeida en/of Evenepoel

Romāns Vainšteins 3 mei 2021 om 12:31

Ploeg is prima. Ik twijfel eigenlijk alleen aan beide kopmannen vanwege bergop niet bij de besten (Almeida) resp. erg onervaren en net terug na vette blessure (Evenepoel). Wat in ieder geval wél zo is is dat ze met een goede kopman aan boord hier een team afvaardigen dat de positie van deze met verve en op alle terreinen verdedigen kan.

AnderJ 3 mei 2021 om 13:40

Hé hallo? Ik mis de polemiek over DQS in dit topic! ;) Nee zonder dollen, buitengewoon sterke klassementsploeg van een ploeg die traditioneel (bijna) alleen voor eendagswerk ging. Dat jaagt het niveau straks in de breedte nog verder de hoogte in. Mooi zo!

Victor S 3 mei 2021 om 14:51

Bij de eerste tijdritetappe een top 3 voor DQS is gewoon een optie :)

SonnySide 3 mei 2021 om 15:55

Wat een ploeg. Vraag me af of ze in de vlakkere etappes ook nog wat willen. Gaat Honoré mee om te knechten of zou ie ook nog zelf voor een etappe mogen gaan? En zal er iemand mee willen sprinten?

lampje 3 mei 2021 om 19:30

Groenewegen rijdt mee, ik denk dat ze passen voor de sprints.

biazzi13 4 mei 2021 om 13:38

Remco meteen in het roze zaterdagavond?? Wa denken jullie

SoloSlim 4 mei 2021 om 16:52

Ik schat de kans dat hij roos pakt in het begin in elk geval groter in dan dat hij roos pakt op het einde.