Giro 2021: Bergpassen Fedaia en Pordoi geschrapt uit Dolomietenetappe
Winterse omstandigheden hebben voor ingrijpende veranderingen gezorgd in de Giro-etappe voor vandaag. Zowel de Passo Fedaia als de Passo Pordoi zijn uit het parcours gehaald. In de slotfase van de ingekorte rit wordt alleen de Passo Giau beklommen.
Winters weer zorgde vanochtend voor vraagtekens rond de etappe naar Cortina d’Ampezzo. Op de Passo Giau, de laatste klim van de dag, sneeuwde het zelfs al. De vraag rees dan ook of het volledige parcours wel kon worden afgelegd. Op minder dan een uur voor de start in Sacile was er overleg tussen organisator RCS Sports en onder meer rennersvakbond CPA.
Uiteindelijk is besloten om de lus in de tweede helft van de etappe over de Passo Fedaia en de Passo Pordoi te schrappen en door te rijden naar de Passo Giau en de aankomst in skigebied Cortina d’Ampezzo. Door de aanpassing van het parcours is de bergrit niet 212 kilometer lang, maar 153 kilometer.
De start van de zestiende etappe is uitgesteld van 10.50 uur naar 11.30 uur. De aankomst wordt verwacht tussen 15.52 en 16.29 uur.
Cima Coppi
Door het schrappen van de Passo Pordoi is de Passo Giau de nieuwe Cima Coppi, het hoogste punt van de ronde. Hier zijn in de strijd om de ‘Maglia Azzurra’, de blauwe bergtrui, extra punten te verdienen. De eerste negen renners op de top krijgen 50, 30, 20, 14, 10, 6, 4, 2 en 1 punt.
Je hebt helemaal gelijk maar wat er denk ik ook mee maken heeft is de behoefte vd organisatoren om de derde week echt overdreven zwaar te maken. Dit is een tendens die je de laatste jaren met name in de Giro en in iets mindere mate ook in de Tour ziet. Het komt echter een beetje neer op een aankomst op de muur van Huy, het lijkt leuk op papier maar het vormt echter een afschrikmodel waardoor de grote kanonnen hun kruit twee weken lang droog houden. We zijn nu twee weken bezig en hebben 1! echte aankomst boven gehad en deze was vreselijk saai. De Vuelta spreidt hun echte bergetappes mijns inziens een stuk beter.
De renners blijven uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid natuurlijk. Als ze merken dat ze zo bevangen zijn door de kou dat ze niet meer kunnen koersen moeten ze afstappen. Dat is precies hoe wielrennen hoort te zijn, een heroïsche strijd waarin de beste overeind blijft. Niet dat mietjes koersgedrag van tegenwoordig...
Jij bent af in deze discussie.
Hier gaat het "achter de computer"-argument wel op hoor.
Dit is gewoon een precedent om nooit meer naar de mythische 2000meter cols te trekken in mei. En wij kijken toch vooral naar de gladiatoren om hen te zien strijden in epische omstandigheden, wat ze tot nu altijd deden in de omstandigheden van vandaag. De renners vind ik trouwens niet de mietjes, zij wouden gewoon koersen. Het is die hele tendens en evolutie naar absolute veiligheid het onvoorspelbare, avontuurlijke en heldenswaardige uit het wielrennen haalt.
Daarnaast moet je als het misgaat de veiligheid van een heel peloton waarborgen op 2000 meter hoogte: ik geef het de organisatie te doen. (Zie dat incident in China met die ultra lopers als voorbeeld, omstandigheden in het hooggebergte moet men niet onderschatten)
Ik stel voor dat je maar naar het forum op www.cagefightflits.NL gaat, dat past iets beter bij je mindset.
Een beetje begrip kan geen kwaad.
Is nu 11:30.
Hopelijk nu meer vuurwerk van ze!
Mocht men dit doen met alle bergritten kan Evenepoel toch nog top 3 halen :)
Wel goed dat met rekening houdt met de koud watervrees van Bennett.
Bollentrui wordt Bouchard in de schoot geworpen.
Het koersgedrag en de mentaliteit van de huidige generatie renners is voor 99% om te janken. Lekker elke dag een nietszeggend vluchtgroepje de zege cadeau doen. En zelf zo mogelijk rijden en lekker blijven aanklampen voor je 8e plek in het klassement. Nou, fantastisch zeg. Ze zijn vakkundig bezig om te sport om zeep te helpen.
En het dan gek vinden dat wielrennen onder de jeugd gigantisch aan populariteit aan het verliezen is. Goh, hou zou nou toch komen..?
Ik weet niet of dit op organisatorisch vlak makkelijk uit te voeren is. De finish vandaag en de start van de woensdagrit liggen anderhalf uur rijden uit elkaar, dus je zou denken dat dit doenbaar zou zijn. Maar natuurlijk moeten er ook ordehandhavers en vrijwilligers voorradig zijn, beide vaak geregeld op lokaal vlak.
Geruchten gaan dat de organisatie niet blij is dat de toppers niet voor etappewinst willen rijden en hiermee de kans daarop vergroten.
Dit belooft dus niet veel goeds voor vandaag. In groep naar de slotklim en daar het Ineos treintje.
Het vervelende aan deze giro is dat de beste renner ook de sterkste ploeg heeft.