Giro 2020: Team Sunweb geeft na veelbesproken ronde kijkje achter de schermen

dinsdag 27 oktober 2020 om 16:36

Jai Hindley en Wilco Kelderman finishten namens Team Sunweb als tweede en derde in de voorbije Giro d’Italia, maar na afloop ging het toch vooral over de tactische aanpak van de formatie in de slotweek van de Italiaanse ronde. In een korte documentaire zien we nog niet eerder vertoonde beelden.

Zo komt ook de inmiddels veelbesproken Stelvio-etappe ter sprake. In de achttiende etappe naar het meer van Cancano bleek Kelderman niet in staat om het helse tempo van Rohan Dennis te volgen. Hindley was wel sterk genoeg om Dennis en Tao Geoghegan Hart te volgen en moest die laatste zien te schaduwen richting de finish.

Team Sunweb trok dus niet vol de kaart van Kelderman. In aanloop naar de slotklim zagen we zelfs hoe Kelderman werd achtergelaten door de ploegleiderswagen van Team Sunweb, die op weg was naar Hindley. In de documentaire is te zien dat de ploegleiding tegen Kelderman aangaf dat ze uiteindelijk achter de Nederlander zouden postvatten.

Lees ook: Team Sunweb speelt met vuur op top Passo dello Stelvio

Dit artikel delen:

95 Reacties

Panache 27 oktober 2020 om 17:18

Nu de wattages bekend zijn (5,5 tot 5,7 watt/kg) over een uur op 2700m hoogte Stelvio, wat gelijk is aan Roglic op Col de la Loze 2300m hoogte, snap ik de Sunweb tactiek nóg minder. De Stelvio beklimming van Kelderman was van uitstekend niveau en verdiende dus alle steun. Jammer dat het alternatieve scenario voor altijd giswerk blijft. Daar zal deze mini docu geen zinvolle bijdrage in leveren.

Dr op en dr over 27 oktober 2020 om 17:53

En daar hoeft het ook geen bijdrage in te leveren.

In de betreffende Stelvio rit lost Kelderman op de VOOR laatste col.

Op de zaterdag lost kelderman ook op de VOOR laatste col.

Op zondag in de tijdrit kan Kelderman slechts 3 seconden terugpakken op Hart.

Snap echt niet wat voor uitleg mensen hier nog meer bij willen hebben ?

Hindley en Kelderman waren beide als kopman aangewezen voor de Giro, als de ene dan niet kan volgen ga je je andere kopman echt niet laten wachten op vijftig kilometer voor de finish.

Ik ben geen fan van Karsten Kroon z’n commentaar, maar wat hij afgelopen week zei was toch behoorlijk raak.

“Karsten had het erover dat Nederlanders het er nu zo over hadden dat Hindley op Kelderman zou moeten hebben wachten. Echter wanneer Hindley Nederlander geweest zou zijn en Kelderman Australiër, dan was deze hele discussie er nu niet geweest, want dan had iedereen geroepen dat Hindley volledig in z’n recht stond.”

En daar maakt Karsten wel een goed punt.

Sowieso zou Kelderman amper baat hebben gehad bij een Hindley die zich had laten terugzakken. In de beklimming van de Stelvio kon Kelderman nu ook het achterwiel van Hindley al niet volgen, en ook in de afdaling heb je nul komma nul winst door bij iemand als Hindley in z’n wiel te zitten.

Een week lang hoor ik nu ook al mensen roepen dat Kelderman zoveel minder tijd verloren zou hebben op dat korte tussenstukje van vijf of zeven kilometer richting de laatste klim. Dat zijn dan vast allemaal mensen die geen tijdrit hebben gezien op zondag. Beetje opgelet hoeveel tijd Hindley op het vlakke verliest ten opzichte van een Dennis en Hart ? Hindley staat er nu niet bepaalt bekend om zo’n beest op het vlakke te zijn.

Maar okay laten we ruimgevend zijn, en zeggen dat Kelderman 30 seconden minder verloren zou hebben. Dan had hij ipv 12 seconden voorsprong op Hindley/Hart nu 42 seconden voorsprong gehad.

Wel even aan toevoegen dat Hindley dan de rit niet had gewonnen, en dat dezelfde Hindley dan maar op plek vier had gestaan in het AK. (Na Hart en Bilbao)

De dag erna heb je de ingekorte rit. Annex rustdag voor alle AK heren.

En dan de rit van zaterdag waar Kelderman er wederom doorheen zakt. Hij had veel mazzel dat Nibali en Almeida hun mannetjes aan het werk hebben gezet, anders was z’n tijdverlies van 1min35 een stuk hoger uitgevallen. Maar z’n truitje was hij dan ook sowieso op de zaterdag kwijt geweest.

Op zondag kan Kelderman amper tijd terugpakken op Hart.

Gevolg Hart wint alsnog gewoon de ronde en Sunweb heeft ipv van twee man nu maar één man op het podium, en geen ritzege van Hindley.

Grobbel 27 oktober 2020 om 17:55

Kelderman reed in die slotrit in principe nergens meer voor, kon niet vooruit noch achteruit in het klassement. dus dat zou ik niet als graadmeter nemen…

adelaarvanantwerpen 27 oktober 2020 om 18:00

Als Kelderman in de slottijdrit niet alles had gegeven ging hij niet elfde worden. Eigenlijk eindige Kelderman in de tijdrit gewoon op zijn plek na een zware slotweek.

Arie den Blanken 27 oktober 2020 om 18:17

@Dr Op en dr over; Ik wel een liefhebber van het commentaar van Kroon omdat hij veel anekdotes heeft naast het wielrennen.
“Karsten had het erover dat Nederlanders het er nu zo over hadden dat Hindley op Kelderman zou moeten hebben wachten. Echter wanneer Hindley Nederlander geweest zou zijn en Kelderman Australiër, dan was deze hele discussie er nu niet geweest, want dan had iedereen geroepen dat Hindley volledig in z’n recht stond.”
Dit is de clou van alle ophef hier van waarschijnlijk veel figuren hier die wel Michel
Wuyts neer sabelden omdat hij soortgelijke opmerkingen maakte in andere koersen over Jumbo t.o.v. Wout Van Aert. De hypocrisie ten top.

Panache 27 oktober 2020 om 18:23

Dr op en dr over besef je wel dat wanneer je het verleden verandert, dat je dan ook de ‘nieuwe’ toekomst verandert? Je kan niet het Hindley wacht scenario nemen en daar gewoon de zaterdag verreden rit achteraan plakken.
Het is gissen hoe het alternatieve scenario verlopen zou zijn (eerste feit). Tweede feit is dat de gunstige uitgangspositie van woensdagavond niet verzilverd is. Al de rest is onbewijsbaar.

Eddy Vroemm 27 oktober 2020 om 18:30

@dropendrover. Je uitvoerige en te lange verhaal is niet echt overtuigend. Uiteindelijk gaat het om het moment na de afdaling van de Stelvio. Kelderman is dan zelfs iets aan het terugkomen, het verschil in de etappe slechts 40s, met 3 minuten voorsprong in het klassement. Hij is duidelijk nog niet gekraakt, maar de ploegleider steekt een mes in zijn rug door gewoon door te rijden. Dit is de mentale klap die hem uiteindelijk de Giro kost.
Ter vergelijking: als Ineos de afgelopen jaren Froome had laten vallen na elk zwak moment hadden ze een hoop minder rondes gewonnen. Daar hebben ze hun strategie wel op orde.

$kedel 27 oktober 2020 om 18:34

Als ze echt vol voor de overwinning waren gegaan was daar ook echt wel iets voor te zeggen..
Achteraf denk ik dat dit de enige manier was om met 2 man op het podium te eindigen en zat de 1e plek er niet in, maar Kelderman was voor winst wel hun beste kandidaat.

Dr op en dr over 27 oktober 2020 om 18:36

@Panache ..> Ben ik wel met je eens.

Daarom begon ik m’n relaas ook al met de opmerking dat het eigenlijk geheel niet ter sprake was dat Hindley zou moeten wachten, aangezien beide heren gewoon als kopman waren aangewezen voor de Giro begon.

Je zegt tegen Roglic ook niet om Dumoulin op te gaan wachten wanneer die niet kan volgen. Evenmin als je tegen Thomas of Carapaz zou zeggen dat ze Bernal moeten opwachten als die niet kan meeekomen.

Feit blijft gewoon dat zowel in de bergrit van donderdag als zaterdag Kelderman op de voorlaatste col moest lossen. Daar kan je dan wel duizend andere scenario’s proberen op te plakken. Maar het begint toch nog altijd met de gesteldheid van Kelderman zijn benen.

Dr op en dr over 27 oktober 2020 om 18:38

@Eddy vroemmmmm …> Enkel hebben we Froome in de Tour nooit zien lossen op de één na laatste col, en dat al zeker niet in de beide laatste bergritten.

Dutchtalent 27 oktober 2020 om 19:38

@dr op en dr over:
Je mist twee cruciale dingen volgens mij:
1. Kelderman reed ALLEEN terwijl Hart in het wiel zat tot dik op de laatst klim in de Stelvio etappe. Kelderman met Hindley had wellicht niet zozeer sneller gegaan. Alswel had hij veel MINDER ENERGIE gespendeerd als hij kop over kop of in het wiel had kunnen zitten. Zeker als Hindley zich had leeg gereden (1 en 4 of 5 is wat mij betreft zeker te verkiezen boven 2 en 3 in de GC). Kelderman verloor nu in het relatief makkelijke laatste deel van de laatste klim nog 50 seconden, terwijl hij heel lang (tot en met een flink stuk op de laatste klim) op 1.35-1.40 bleef hangen. Je voorbeeld is leuk met 30 seconden, maar dat is een willekeurig getal. Stel nu dat hij ipv 2:18, maar 1:09 (de helft) had verloren. Dan is het verschil nog maar 20 seconden op de eindtijd.
2. Anderen noemden het ook al: het mentale deel. En dan niet alleen de knauw voor Wilco maar ook de boost voor Hart. Mooie testvraag: waar denk je dat Hart het meest bang voor was: Hindley in zijn wiel of Wilco en Hindley achter hem aan terwijl hij drie minuten moet goed maken?

En dan noem ik nog maar niet dat Sunweb zaterdag toch ook wel een of twee mannetjes vooruit had kunnen sturen (Almeida had er vier ofzo), die Wilco (en Hindley :-)) nog hadden kunnen helpen in die etappe.

En natuurlijk heeft Karsten een punt, maar dat is niet het hele verhaal. Achteraf is het makkelijk praten, maar wat mij betreft kunnen we stellen dat de keuze van Sunweb fout heeft uitgepakt.

SnellePelle 27 oktober 2020 om 19:47

@dutchtalent
Heb je ook gezien hoe Dennis afgedaald heeft? Hij reed continue Tao uit het wiel terwijl Hindley in zijn wiel gebeten zat.
Al had Hindley gewacht hadden ze de never nooit even snel naar de voet van de volgende klim gereden.

Een sterkt Rohan Dennis en stilvallende Kelderman zijn de sleutel in deze ontknoping.

S. Morgenstern 27 oktober 2020 om 19:55

Dennis was de renner op een gaatje, Hart de man die druk heeft gezet in de afdaling. Dat laatste had hij niet gedaan zonder Hindley.

Eddy Vroemm 27 oktober 2020 om 20:50

@dropendrover: toch even beter je huiswerk doen omtrent zwakke momenten van Froome.

Dr op en dr over 27 oktober 2020 om 23:14

@Eddy Vroemm … Kom maar eens met wat voorbeelden dan van grote rondes die Froome gewonnen heeft, (want dat waren je woorden. Winnen dankzij z’n ploeg), waar Froome op de voorlaatste col al los gereden werd door de concurrentie.

En dan heb ik het niet over een uitvalletje waarin iemand tien seconden pakt of zo natuurlijk.

En dan heb ik het ook niet over aanvallen waar hij zelf met alle gemak op had kunnen reageren, maar waar hij met nog zeven teamgenoten om hem heen desbetreffende renner op het gemak kan terughalen.

Nee aanvallen wil ik zien van renners die Froome los rijden op de één na laatste col, en waarop Froome zelf niet kan reageren. Dus ritten waar hij dus ook echt met achterstand binnenkomt ten opzichte van de renner die op de één na laatste col aanviel.

Persoonlijk kan ik me nog best wel wat nederlagen van Froome voor de geest halen, al zijn dit er maar zeer weinig geweest in z’n gehele loopbaan. Maar ritten waarin hij op vijftig kilometer van de finish al werd losgereden door een concurrent, in een ronde die hij uiteindelijk won.

Nee die kan ik me niet voor de geest halen. Dus fris het geheugen van deze oude man maar even op dan AUB. ;)

Dr op en dr over 27 oktober 2020 om 23:30

@Dutchtalent …>

Bergop en bergaf heb je vrijwel niets aan een teamgenoot die zich laat uitzakken. Dus dat beperkt het stukje waarin Kelderman iets aan Hindley had gehad tot het vlakke tussenstukje van zo'n +/- 7 kilometer.

Bergop zou Kelderman echt niet sneller zijn gaan fietsen dan hij nu al deed, hij zat immers al aan z'n limiet. En dat was blijkbaar niet genoeg om het wiel te kunnen houden van de drie ervoor.

Bergaf is de winst van een teamgenoot ook minimaal tot nul, behalve wanneer je zelf daalt als een plank en je een goed dalende teamgenoot voor je hebt, zodat je zijn lijnen kan volgen. Maar Kelderman is een prima daler, dus nihil winst als Hindley daarbij had gezeten.

Kom je dus toch weer terug op dat kleine stukje van zeven kilometer. Dit is ook precies het stukje waarin Kelderman het meeste tijd verloor. Maar ook met Hindley aan z'n zijde had hij hier tijd verloren op het duo Dennis/Hart, die nu eenmaal iets meer power hebben als het duo Kelderman/Hindley.

En begrijp me niet verkeerd hoor, supergraag had ik Wilko als eindwinnaar gezien. Maar ik ga geen excuses zoeken voor het feit dat hij zelf de benen niet had om de beste man in koers te kunnen volgen.

Ook met hulp van Hindley in de rit over de Stelvio had Hart de Giro gewonnen. En ja okay misschien was Kelderman dan tweede geworden.

Andere zijde van het verhaal is dat Hindley dan niet op het podium was beland en ook geen ritzege had behaald.
Voor de ploeg maakt het immers geen ruk uit wie er op het podium staat, zolang het maar één van hun renners is. Dat NL wielerfans daar anders over denken is te begrijpen.

Maar kan je zeggen dat er in de Australische kranten met geen woord gerept is over een Hindley die zou hebben moeten wachten op iemand die op 50 km van de finish lost.

Dus het is maar net welke bril je opzet. ;)

Je geeft verder in je stukje aan dat ALS het mentale gedeelte, en ALS Sunweb mannen vooruit had gestuurd, en ALS, en ALS….

Simpel antwoord … ALS Kelderman zelf had kunnen volgen had hij de ronde gewonnen. Of ALS Kelderman een paar ballen had gehad dan zou hij binnen de ploegbespreking met z'n vuist op tafel hebben geslagen.

Maar ……

Tormund 28 oktober 2020 om 10:12

Ze hebben Kelderman gewoon in de steek gelaten. Als Hindley op en na de stelvio bij hem was gebleven had het verschil zoveel ruimer geweest in Wilco zijn voordeel. Dat had voor de rit van zaterdag ook een enorme boost gegeven.

Je zag in de etappe van zaterdag dat Knox op kop fietste voor Almeida met Kelderman in het wiel ze er al enorm veel tijd vanaf fietste door gewoon tempo te maken wat Kelderman aan kon. Als Hindley dat voor Kelderman had gedaan had INEOS zeker niet zoveel tijd in die 2 etappes gepakt.

The Dude 28 oktober 2020 om 11:33

De enige fout die Sunweb heeft gemaakt is Hindley niet agressiever laten koersen in de rit over de Stelvio. Hij had toen moeten proberen tijd te pakken op Hart. De rest zijn keuzes die je maakt op dat moment, waar je nu op terugkijkt met: wat als? Wat als Kelderman wel volledig instort en je Hindley voor niks hebt laten wachten? Sunweb heeft gereden om de Giro te winnen, maar zonder het risico te nemen twee podiumplekken te verliezen. Ik kan die keuze billijken.

The Dude 28 oktober 2020 om 11:36

@tormund: dat soort conclusies kun je niet trekken. Hart rijdt nu in die rit de slotklim op reserve op omdat Hindley in zijn wiel zit en hij niet op een counter wil lopen. Als Hart alleen rijdt, doet hij dat niet en is zo een minuut of misschien wel twee sneller boven. Het koersverloop is een aaneenschakeling van keuzes en gevolgen. Je kunt niet je eigen keuze veranderen en dan verwachten dat de andere ploegen dezelfde keuzes blijven maken. Dat Knox het gat kleiner maakt komt ook weer omdat Dennis rustiger rijdt omdat het gat op Kelderman toch al groot genoeg is. Hij gaat toch geen minuut terugpakken in 15 km tijdrit, dus kiezen ze ervoor om Hart langer bij te staan en meer te laten rusten bij een iets lager tempo.

GinneR 27 oktober 2020 om 17:35

Gave beelden en heel stoer dat ze dit naar buiten brengen.
Kan me niet voorstellen dat die briefing heel motiverend is geweest voor Wilco: “Jai jij blijft in het wiel van Tao als hij gaat en dan zien we wel waar Wilco zich bevindt…”

TrEb 27 oktober 2020 om 18:24

Misschien het verschil tussen Jai en Wilco. Wilco is komend seizoen bij bora en Jai bij Sunweb….

jan jansen 27 oktober 2020 om 23:22

Idd,
In het filmpje is goed het verschil in de verhouding te zien tussen de ploegleider en Hinkley en WK. Hindley wordt ondersteund.
Het filmpje maakt nog duidelijker hoe de verhoudingen zijn en dat WK is geflikt.

The Dude 28 oktober 2020 om 14:36

Is toch gewoon realistisch? In de ploegbus weten ze heus wel hoe de verhoudingen in de koers liggen als het bergop gaat. Kelderman is gewoon de minste van de drie bergop. Cruel but fair.

Velominatus 28 oktober 2020 om 22:50

Wat me er vooral aan opvalt is dat ze donders goed beseffen welk scenario zich gaat ontrollen. Maar geen flauw idee hebben hoe ze in dat scenario kunnen winnen. Dat is misschien wel meer wat ik ze verwijt dan het gebrek aan steun voor Wilco. Dat er geen enkele serieuze poging is gedaan om dan met Jai te winnen.

Jean Dumas 27 oktober 2020 om 17:51

Wilco wil geen tactische bespreking, maar eten. Ondertussen loopt Oomen als Stan Laurel door het beeld.

Joaquim Agostinho 27 oktober 2020 om 22:51

A naked dude…. vond het wel grappig.

Etio 27 oktober 2020 om 17:52

Op 13:15 van de video toch nog een kleine sneer naar de ploeg?

Kelder is de Man 27 oktober 2020 om 17:58

Mooie insight. Maar, zoals ik het zie, heeft Wilco het duidelijk wel gehad met Sunweb. Dat hotelkamerpraatje waarbij hij half ok knikte, nee dacht en z'n ongenoegen toonde door te beginnen over het avondeten. Die motiverende praat vanuit de auto richting Jai.. hadden ze ook een paar seconden naar Wilco kunnen doen. En dan het wegslaan van het waterflesje en meteen de handen omhoog als een soort van excuus, tekent de lieve persoon Kelderman.
Had een andere tactiek anders uitgepakt.. zullen het niet weten. Iig met een mooie podiumplaats de winter in en volgend jaar een nieuwe start, nieuwe ploeg, nieuwe mensen. Go Wilco.

SnellePelle 27 oktober 2020 om 19:50

De dagen voordat deze rapportage moet er bij Wilco al iets gebroken zijn. Er heerst een gespannen sfeer tussen Roberts en hem.

Wat dit is zullen we nooit weten.

Maar waarschijnlijk de uitspraak dat Hinley niet geofferd wordt.
Dit werd pijnlijk zichtbaar tijdens de uitzending.

Kelder is de Man 27 oktober 2020 om 20:24

Idd Snelle.. Behoorlijk gespannen.

StonedCamel 27 oktober 2020 om 18:12

Tsja tactisch kun je erover dooremmeren, gedane zaken nemen geen keer. Het is wel duidelijk dat Roberts niet de man is die Kelderman naar grote hoogte kan/wil stuwen. Man wat een slap verhaal iedere keer. Rij je de hele Giro met de besten mee, sta je 3 min voor op je ploegmaat en de gevaarlijkste belager en dan wordt er alsnog op 2 paarden gewed. Totaal geen chemie tussen Kelderman en ploegleiding zichtbaar. Hopelijk bij Bora een frisse start, lijkt me een prima ploeg voor hem.

Het gaat ook alleen maar over wat Hindley moet doen als Kelderman bij hem lost (volg Tao en kijk niet om naar Kelderman), niet hoe Hindley Kelderman naar de zege moet helpen. Althans dat hoor ik er niet in.

Wel een mooi inkijkje overigens, en voor zover ik kan zien redelijk ongecensureerd.

Kelder is de Man 27 oktober 2020 om 18:30

Helemaal eens, vooral het tweede deel.

Wildebert 27 oktober 2020 om 19:27

Ook met eerste deel eens. Qua sfeer en motivering ziet dit er niet goed uit. De chemie ontbreekt.

jan jansen 27 oktober 2020 om 23:31

+1
Uit het filmpje wordt nog duidelijker dat de ondersteuning voor WK ontbrak.
Ongelofelijk dat ze een kopman zo laten vallen

The Dude 28 oktober 2020 om 14:39

Je mist een paar momenten. Zoals het moment dat Wilco aangeeft dat Hindley zijn eigen race moet gaan rijden. Tamelijk cruciaal als je probeert een complot te vinden. Dat er niet is.

Natuurlijk is er de spanning dat Kelderman weg moet/gaat. Maar ze lossen het professioneel op allemaal, vind ik.

debarreman 27 oktober 2020 om 18:15

Sunweb heeft vooralsnog geen kopman voor GT (erg goede klimmer en tijdrit ineen) voor volgend jaar.
Duidelijk dat ze mentaal al afscheid hebben genomen van Kelderman. Anders had de ploegleiding hem minstens hetzelfde behandeld als Hindley.

peterwinnen 27 oktober 2020 om 18:20

Geen kopman? valt te bezien, als Hindley en Hirschi zich zo stormachtig blijven ontwikkelen.

TeamNL 27 oktober 2020 om 18:46

Volgens mij hebben ze Bardet aangetrokken.

Het gaat m.i. niet eens of Hindley had moeten wachten of niet. Meer om het feit dat ze defensief zijn gaan rijden. Al vaker aangegeven dat ze wederom niemand mee hadden gestuurd in de vroege vlucht, zelfs in etappe 20 niet. Iemand mee in de vroege vlucht die in geval van nood tempo kan maken Had het verschil gemaakt. Nu bleven ze met 4 a 5 poppetjes rond Wilco rijden om er vervolgens in 1 keer afgereden te worden.

SnellePelle 27 oktober 2020 om 19:00

TeamNL
Misschien omdat ze eerst uitdager waren en later klassementleider? Dan moet je achtervolgen om ontspanningen te elimineren.

TeamNL 27 oktober 2020 om 19:29

@snellepelle
Dan nog… de koers werd bepaald door Ineos in die laatste bergrit terwijl Sunweb het tempo zou moeten bepalen.

debarreman 27 oktober 2020 om 21:34

@Teamnl, yep klopt. Even vergeten. Maar toch alweer 3 jaar geleden voor zijn laatste goede TdF prestatie.

The Dude 28 oktober 2020 om 14:41

@teamNL: meesturen is niet zo makkelijk. Dat moet Ineos ook nog maar toelaten. Als ik de strategie van Ineos mocht bepalen, ging geen enkele groep rijden als er een sunweb van klimmersniveau in zit.

Pedalo 27 oktober 2020 om 19:00

Beginnelingen……verzorger staat te juichen voor plek 2 op Sestriere! Belangrijkste stuk zie je niet, top Stelvio, daar worden de fouten gemaakt. Het is Jai voor en Jai na! Maar vooral een suffe ploegleider. Daar ga je echt niet harder van rijden. Lijkt ook wel of er een soort gelatenheid van Wilco is over de tactiek gezien zijn reactie. Ze laten de juiste tijdsweergave ook niet zien. Top Stelvio, 50 seconden. 3,5km voor de finish, 1,40. Met Hindley erbij als knecht ga je mij niet wijsmaken dat de verschillen zo groot zouden zijn. Pluspunt is dat ze frisser waren geweest en bij Bilbao aan hadden kunnen pikken. Sowieso hadden ze mss wel niet gewonnen. Maar Hindley zou Hart ook niet lossen aangezien die bergop net zo sterk was. Conclusie: Amateurisme ten top, Ze geven een klassement op voor een etappe! Wat het is weet ik niet, stukje Nationalisme van Roberts denk ik niet. Denk eerder een renner die gaat is niet belangrijk meer. Gelukkig voor Wilco heeft ie zijn laatste wedstrijd gereden onder dit zooitje!

jonglins 27 oktober 2020 om 20:27

Het is duidelijk dat er flink over deze tactiek valt te twisten. Dat is alleen maar mooi.

Maar reacties die spreken over “Amateurisme ten top” kan ik niet serieus nemen. De frustratie druipt ervan af.

NDI22 27 oktober 2020 om 20:57

Misschien moet je dan nog een keer kijken want erg professioneel komt het allemaal niet over. Beetje gelaten sfeer.

jan jansen 28 oktober 2020 om 10:14

+1
Amateurisme ten top
Slechter kan bijna niet

The Dude 28 oktober 2020 om 14:44

Allemaal aannames, die net zo makkelijk gelul kunnen zijn. Feit is dat Wilco bij geen enkele klimmer kon aanhaken. Niet bij Bilbao, niet bij Fuglsang. En dat komt heus niet door die 7 lousy km's op het vlakke. Of het verschil kleiner zou zijn met Hindley voor hem is de vraag. Dan rijdt Hart op de slotklim namelijk wel volle bak.

Hindley had hem op die slotklim na de Stelvio moeten lossen, maar heeft het niet geprobeerd. Daar zit de tactische fout.

Blackcanyon 27 oktober 2020 om 19:55

Jammer dat ze bij de laatste klimetappe geen mannen van Sunweb vooruit hadden gestuurd. De knechten hebben die dag voor spek en bonen achter de kopmannen aangereden. Verre van zeker dat ze ’t daar wel mee gered hadden, maar dan hadden ze wel wat meer kans gehad.

Als Riis of Vino ploegleider waren geweest, dan waren die nog wel met een konijn uit de hoed gekomen. Zoiets van boven op de berg zo’n knechtenvestje aan tjokkevol met bidons, zodat je zwaarder bent en daardoor sneller kunt dalen.

Waarom ging Hindley niet voorop rijden in de afdaling en dan wat extra remmen in de bochten? Zoals veldrijders wel doen als een ploegmaat (of bij wk landgenoot) een gat heeft geslagen. Genoeg bochten in de Stelvio, paar seconden per bocht en Wilco had al een stuk dichter kunnen komen.

assen 27 oktober 2020 om 22:39

@blackcanyon
Blij dat jij erover begint. Hier wordt veel te weinig over gesproken. Voor mij is DIT de grootste blunder van SUNWEB, ja, amateurisme ten top. ;-)
Hamilton, Oomen, Tusveld, Haga… Die hadden in het tussenstuk met gemak een halve minuut verlies, misschien wel een minuut, kunnen besparen.

ALLES op ALLES zetten om weg te komen aan het begin van de etappe dus, nu waren het figuranten.

Of het genoeg was geweest doet niet ter zake, je taktiek moet gewoon optimaal zijn.

Joaquim Agostinho 27 oktober 2020 om 22:55

"Even" wat mannetjes vooruit sturen, remmen in de bochten als je met een vaartje van 80/90km. naar beneden suist…, je volgt het wielrennen voor het eerst?

Velominatus 28 oktober 2020 om 22:55

@JA ja, door op een verkeerde manier de bocht aan te remmen kan zonder veel gevaar seconden verschil maken.

cvdvlekkert 27 oktober 2020 om 20:09

Dit is een Sunweb documentaire waar we niets mee kunnen. Wat opvalt is de gelaten manier van communiceren van de ploegleiding, de echte tactische keuzes zien we niet, laat staan de argumenten ervoor. Kelderman die alles maar klakkeloos lijkt aan te nemen, ook zelf aangeeft dat Jai voor eigen kansen moet rijden op een gegeven moment. Kom op man scheld die gasten eens verrot, kom voor jezelf op! Ik heb in deze docu aan niets gemerkt dat dit team voor de eerste plaats wilde gaan. Ik mis de absolute winnaarsmentaliteit.

Maar goed, grote kans dat we niet alles hebben gezien, zie mijn eerste zin.

Velominatus 28 oktober 2020 om 22:56

Als je niet durft te verliezen zul je niet winnen. Dat is wat ik zie.

tak 27 oktober 2020 om 20:31

Die Roberts komt niet bepaald sterk over. Bijzonder ook dat ze voor de stelvio in de bespreking al zeggen dat hindley in het wiel moet blijven en dat (vrij vertaald) Kelderman het uit mag zoeken. Dat helpt niet echt. Op dat moment staat hij gewoon 2:30 voor en is hij dé troef om de giro te winnen. Veel strategie spat er verder niet vanaf. Op Tao letten.. je moet er maar op komen.

jan jansen 27 oktober 2020 om 23:41

+1
Daar is alles mee gezegd.

Westfalen 27 oktober 2020 om 23:52

+1
Die simpele strategie viel mij ook al op. Als dat alles is.

Velominatus 28 oktober 2020 om 22:57

Precies, terwijl je weet dat met Jai in het wiel van Tao blijven wss niet de Girowinst oplevert met nog een tijdrit in het verschiet.

NDI22 27 oktober 2020 om 20:54

Komt vanuit het team dus het lijkt mij dat dit nog redelijk positief ge-edit is. En dan nog kijkt het allemaal erg ongemakkelijk weg. Tactiek van 3x niks. Motivatie is echt van een ongelofelijk zwak niveau. Ja, volg Tao maar en zoek het verder uit ofzo, we zien wel.

CechRepublic 27 oktober 2020 om 22:15

Misschien verwachten we ook te veel van dat soort dingen. Die Netflix documentaire over Movistar was in dat opzicht ook niet verheffend als ik het goed onthouden heb. Ben bij een EK atletiek ooit achter Gerd Osenberg (destijds een soort hoogspringtrainingsoppergod) gaan zitten om te horen hoe hij Heike Henkel coachte. Had er veel van verwacht maar heel veel verder dan “je moet hoger springen” kwam hij ook niet.

NDI22 27 oktober 2020 om 23:44

We zien af en toe in de koers wel beelden uit de auto waar ze aan het gillen, schreeuwen, schelden en juichen zijn. Ik snap dat dat meestal net de interessante momenten zijn maar daar zie je in ieder geval 100x meer beleving in 20 seconden dan deze hele 20 minuten.

LeDouche 27 oktober 2020 om 20:57

Weinig liefde tussen K'man en de ploegleiding en de busbespreking is als een ambtenarenoverleg van de gemeente Klazienalutjegast. Zoals de overwinning van Hindley bijna ter kennisgeving wordt aangenomen. Mooi contrast met alle commotie en de wilde theorieën op dit forum.

Hulde voor de docu. Mooie beelden van de Stelvio en de trots van de twee roze truidragers. Hulde ook voor de ploeg want het resultaat mag er zijn.

Jacco van Stierop 27 oktober 2020 om 22:18

Inderdaad, echt inspirerend is de ploegleiding onder leiding van Roberts niet te noemen. De wijze van praten, communiceren, uitwisselen van blikken, het is uitermate sloom, vlak en met heel weinig passie. Madiot is misschien het andere uiterste, maar daar zou ik nog eerder voor kiezen.
Kom op, een beetje pit mag toch wel, dit is slappe hap.

jan jansen 27 oktober 2020 om 23:46

Ladouche
Hulde voor de docu, zodat de volgers nog beter de verhoudingen binnen de ploeg begrijpen, wat ze vooraf eigenlijk al wisten.
En hulde voor deze grandioze flater tactiek van de ploeg.

kader 27 oktober 2020 om 21:13

Heeft Roberts Hindley niet in een ver verleden getraind en had hij daarom niet een voorkeurs behandeling???

Eddy Vroemm 27 oktober 2020 om 21:34

Wat een bijzonder triest filmpje. Ik zie nauwelijks emotie of blijdschap binnen de ploeg. Besprekingen uitermate saai en triviaal, en ook na afloop lijkt niemand van het team ook maar enigszins blij of betrokken. Alles straalt uit dat dit geen team was.

Ik weet niet of dit bij andere ploegen ook zo gaat, maar nu ik dit gezien heb zou ik iemand niet snel adviseren voor deze ploeg te gaan fietsen.

LeDouche 27 oktober 2020 om 21:49

Nu overdrijf je. Op het einde mix van teleurgesteld, trots en blij. En krijg vooral het idee dat men f*****ng (sic) afgepeigerd is. Inclusief de winnaar. Hij en Hindley: broekjes nog.

jan jansen 27 oktober 2020 om 23:49

Ladouche
Kijk nog maar eens de tour terug van Jumbo hoe de renners op elkaar reageren. Daar had je teamspirit, bij subweb is het slappe hap.

LeDouche 28 oktober 2020 om 00:36

@Janssen dat is in the eye of the beholder. Ik ben verre van fan van deze ploeg die op mij overkomt als een keurig bedrijf met een rigide ploegbaas. Doe mij maar grinta en de dood of de gladiolen. Sunweb in de Tour ging die kant op.

Maar kritiek op het handelen in de afgelopen Giro is vooral gelul achteraf. Ik denk dat ze de beste keus hebben gemaakt omdat Kelderman z'n benen minder blij werden gedurende de ronde. Sommige renners kunnen meer wanneer ze getergd zijn dus ook dat mentale deel vanwege een wagen die wegrijdt is psychologie van de koude grond. 2x Podium, 3 dagen roze. Hulde dus.

jan jansen 28 oktober 2020 om 10:24

Absoluut geen hulde
Omdat ze niet eens proberen de Giro te winnen, ze gaan voor plek 2 en 3

Groetjesaandevoetjes 27 oktober 2020 om 21:36

Qua tactiek heb ik niet veel op te merken op de keuze om Hindley gewoon mee te laten gaan met Tao en Kelderman op eigen tempo op de Stelvio, aangezien het beide kopmannen zijn die podium kunnen rijden.

Wel is het overduidelijk dat er 0,0 chemie is tussen Wilco en de ploegleiding, dat de ploegleiding de voorkeur had voor Jai en dat Wilco dat merkte en er mentaal niet beter van werd. Hopelijk volgend jaar een nieuwe frisse start voor Wilco bij Bora. Ik hoop dat ie de Giro en Vuelta doet en de Tour voor Buchmann laat.

CechRepublic 27 oktober 2020 om 22:08

Mijn ergernis over de gekozen tactiek is dat ze Hindley als een suffe schoothond achter Hart hebben laten rijden. Toen wist je zeker dat ze niet gingen winnen. En dat Hindley vervolgens van kop af demarreerde in (tussen)sprints niet bij de les was en als Hart een gaatje liet vallen naar Dennis dat vrolijk opvulde hielp natuurlijk niet.

VerstandOpNul 27 oktober 2020 om 22:24

Het zal deels met de Corona-situatie te maken hebben, maar wat een hallucinant filmpje is dit zeg! Waar ik eerst onkunde bij de ploegleiding vermoedde stel ik nu eerder een totale desinteresse in de koers en de prestaties van hun renners vast..

Kennie Huiper 27 oktober 2020 om 22:26

Lijkt erg op Thurau en Kuiper in 77. Kuiper had de tour moeten winnen maar kon net als Wilco ook niet op tegen de branie van Post die lieveling Thurau zo lang mogelijk in het geel wilde hebben. Wat hebben Nederlandse topwielrenners (behalve Mathieu) met nèt niet; te bescheiden?

CechRepublic 27 oktober 2020 om 22:32

Nederlanders te bescheiden :) :) :) :)

Jacco van Stierop 27 oktober 2020 om 22:42

Kuiper had in het begin van de Tour geen seconden moeten verspelen, zat niet goed op te letten in de finale van een onschuldige rit. Dit tot afgrijzen van zijn maat De Cauwer.
Tevens had hij meer afstand moeten nemen op Thevenet op de Alpe d’Huez.
Belangen van de sponsor in Duitsland speelden mee om Thurau zo lang mogelijk in het geel te houden.

assen 27 oktober 2020 om 22:42

NL zijn idd te zelfbewust en arrogant, gemiddeld, en helaas nemen de Belgen het steeds meer over.

Murcia 28 oktober 2020 om 00:11

@Jacco van Stierop heeft gelijk dat Kuiper zelf beslissende fouten maakte, waar zijn vriend en ploeggenoot de Cauwer op wees in een uitzending van Andere Tijden Sport.
Het commerciële aspect speelde mee bij de prominente rol van Thurau, maar het is ook bekend dat Post een zwak had voor de renners die een mooie stijl van fietsen hadden. Later was hij ook dol op Fondriest die als een standbeeld op zijn fiets zat terwijl alleen zijn benen het werk deden. Bij Hennie bewoog zowat alles.

Wheely 28 oktober 2020 om 00:29

Hier word ik niet vrolijk van… Alhoewel stiekem is het bijna om te lachen, wat een ongemakkelijke sfeer zeg.

Akiria 28 oktober 2020 om 08:59

Inderdaad, om over de tactiek een goed oordeel te kunnen geven moet je er dichterbij staan. Wel vind ik het een demotiverend gesprekje op de hotelkamer… Jammer voor Wilco is dat Sam Oomen nog niet op zijn beste Niveau was.. Maar een teambespreking moet toch wel opbeurend zijn he.. je moet renners motiveren en laten geloven in wat ze kunnen.. dit slaat echt ergens op.

Ouwe Taaie Bask 28 oktober 2020 om 09:02

Was het de hele tijd wel eens dat het voor een groot deel verwijtbaar is aan de ploegleiding.
Maar the bigger picture is voor mij nu toch: als Kelderman op dit nivo de Giro niet kon winnen dan komt hij echt te kort.

jan jansen 28 oktober 2020 om 10:33

Daar kun je niets van zeggen.
Als een ploeg en de leiding goed samenwerken dan halen ze het beste van elkaar naar boven.
Als dit niet goed werkt, en dat is in het geval van WK, dan zijn de prestaties ook minder.
Niemand zal ooit weten of WK had gewonnen bij een normale ondersteuning, maar de kans was zeer wel aanwezig

Forza Gianni 28 oktober 2020 om 09:39

Mooi inkijkje geeft dit en uit de vele reacties hier valt af te leiden dat het nog meer voer voor discussie geeft over de gevolgde tactiek.
Als Roberts stopt als ploegleider kan hij altijd nog begrafenisondernemer worden, wat een inspiratieloze waardeloze teambesprekingen geeft die man.

jan jansen 28 oktober 2020 om 10:34

+1

Rendo 28 oktober 2020 om 09:57

Na deze beelden te zien heb ik wel medelijden met de (te) brave Wilco. Veel succes bij Bora!

Sporza 28 oktober 2020 om 10:16

Een detail misschien maar toch vraag ik me iets af.
Kelderman vraagt om “bottles and gels”. De ploegwagen komt er aan en ze geven hem een bidon en vervolgens rijden ze door. Kelderman krijgt geen gels. Zou hij daarom dat handgebaar hebben gemaakt? Ze vergeten hem gels te geven.

KennyKlimmen 28 oktober 2020 om 12:18

Volgens mij heb je gelijk.

rvb 28 oktober 2020 om 11:26

Je moet gewoon lak hebben aan de ploegleiders. En dan die ploegleider schreeuwen dit en dat. Dan moet je zeggen : “Ga lekker zelf fietsen als je het zo goed weet”.

Headlines

Materiaalzone

Populair