Giro 2020: Team Sunweb geeft na veelbesproken ronde kijkje achter de schermen
Jai Hindley en Wilco Kelderman finishten namens Team Sunweb als tweede en derde in de voorbije Giro d’Italia, maar na afloop ging het toch vooral over de tactische aanpak van de formatie in de slotweek van de Italiaanse ronde. In een korte documentaire zien we nog niet eerder vertoonde beelden.
Zo komt ook de inmiddels veelbesproken Stelvio-etappe ter sprake. In de achttiende etappe naar het meer van Cancano bleek Kelderman niet in staat om het helse tempo van Rohan Dennis te volgen. Hindley was wel sterk genoeg om Dennis en Tao Geoghegan Hart te volgen en moest die laatste zien te schaduwen richting de finish.
Team Sunweb trok dus niet vol de kaart van Kelderman. In aanloop naar de slotklim zagen we zelfs hoe Kelderman werd achtergelaten door de ploegleiderswagen van Team Sunweb, die op weg was naar Hindley. In de documentaire is te zien dat de ploegleiding tegen Kelderman aangaf dat ze uiteindelijk achter de Nederlander zouden postvatten.
Lees ook: Team Sunweb speelt met vuur op top Passo dello Stelvio
In de betreffende Stelvio rit lost Kelderman op de VOOR laatste col.
Op de zaterdag lost kelderman ook op de VOOR laatste col.
Op zondag in de tijdrit kan Kelderman slechts 3 seconden terugpakken op Hart.
Snap echt niet wat voor uitleg mensen hier nog meer bij willen hebben ?
Hindley en Kelderman waren beide als kopman aangewezen voor de Giro, als de ene dan niet kan volgen ga je je andere kopman echt niet laten wachten op vijftig kilometer voor de finish.
Ik ben geen fan van Karsten Kroon z'n commentaar, maar wat hij afgelopen week zei was toch behoorlijk raak.
"Karsten had het erover dat Nederlanders het er nu zo over hadden dat Hindley op Kelderman zou moeten hebben wachten. Echter wanneer Hindley Nederlander geweest zou zijn en Kelderman Australiër, dan was deze hele discussie er nu niet geweest, want dan had iedereen geroepen dat Hindley volledig in z'n recht stond."
En daar maakt Karsten wel een goed punt.
Sowieso zou Kelderman amper baat hebben gehad bij een Hindley die zich had laten terugzakken. In de beklimming van de Stelvio kon Kelderman nu ook het achterwiel van Hindley al niet volgen, en ook in de afdaling heb je nul komma nul winst door bij iemand als Hindley in z'n wiel te zitten.
Een week lang hoor ik nu ook al mensen roepen dat Kelderman zoveel minder tijd verloren zou hebben op dat korte tussenstukje van vijf of zeven kilometer richting de laatste klim. Dat zijn dan vast allemaal mensen die geen tijdrit hebben gezien op zondag. Beetje opgelet hoeveel tijd Hindley op het vlakke verliest ten opzichte van een Dennis en Hart ? Hindley staat er nu niet bepaalt bekend om zo'n beest op het vlakke te zijn.
Maar okay laten we ruimgevend zijn, en zeggen dat Kelderman 30 seconden minder verloren zou hebben. Dan had hij ipv 12 seconden voorsprong op Hindley/Hart nu 42 seconden voorsprong gehad.
Wel even aan toevoegen dat Hindley dan de rit niet had gewonnen, en dat dezelfde Hindley dan maar op plek vier had gestaan in het AK. (Na Hart en Bilbao)
De dag erna heb je de ingekorte rit. Annex rustdag voor alle AK heren.
En dan de rit van zaterdag waar Kelderman er wederom doorheen zakt. Hij had veel mazzel dat Nibali en Almeida hun mannetjes aan het werk hebben gezet, anders was z'n tijdverlies van 1min35 een stuk hoger uitgevallen. Maar z'n truitje was hij dan ook sowieso op de zaterdag kwijt geweest.
Op zondag kan Kelderman amper tijd terugpakken op Hart.
Gevolg Hart wint alsnog gewoon de ronde en Sunweb heeft ipv van twee man nu maar één man op het podium, en geen ritzege van Hindley.
“Karsten had het erover dat Nederlanders het er nu zo over hadden dat Hindley op Kelderman zou moeten hebben wachten. Echter wanneer Hindley Nederlander geweest zou zijn en Kelderman Australiër, dan was deze hele discussie er nu niet geweest, want dan had iedereen geroepen dat Hindley volledig in z’n recht stond.”
Dit is de clou van alle ophef hier van waarschijnlijk veel figuren hier die wel Michel
Wuyts neer sabelden omdat hij soortgelijke opmerkingen maakte in andere koersen over Jumbo t.o.v. Wout Van Aert. De hypocrisie ten top.
Het is gissen hoe het alternatieve scenario verlopen zou zijn (eerste feit). Tweede feit is dat de gunstige uitgangspositie van woensdagavond niet verzilverd is. Al de rest is onbewijsbaar.
Ter vergelijking: als Ineos de afgelopen jaren Froome had laten vallen na elk zwak moment hadden ze een hoop minder rondes gewonnen. Daar hebben ze hun strategie wel op orde.
Achteraf denk ik dat dit de enige manier was om met 2 man op het podium te eindigen en zat de 1e plek er niet in, maar Kelderman was voor winst wel hun beste kandidaat.
Daarom begon ik m'n relaas ook al met de opmerking dat het eigenlijk geheel niet ter sprake was dat Hindley zou moeten wachten, aangezien beide heren gewoon als kopman waren aangewezen voor de Giro begon.
Je zegt tegen Roglic ook niet om Dumoulin op te gaan wachten wanneer die niet kan volgen. Evenmin als je tegen Thomas of Carapaz zou zeggen dat ze Bernal moeten opwachten als die niet kan meeekomen.
Feit blijft gewoon dat zowel in de bergrit van donderdag als zaterdag Kelderman op de voorlaatste col moest lossen. Daar kan je dan wel duizend andere scenario's proberen op te plakken. Maar het begint toch nog altijd met de gesteldheid van Kelderman zijn benen.
Je mist twee cruciale dingen volgens mij:
1. Kelderman reed ALLEEN terwijl Hart in het wiel zat tot dik op de laatst klim in de Stelvio etappe. Kelderman met Hindley had wellicht niet zozeer sneller gegaan. Alswel had hij veel MINDER ENERGIE gespendeerd als hij kop over kop of in het wiel had kunnen zitten. Zeker als Hindley zich had leeg gereden (1 en 4 of 5 is wat mij betreft zeker te verkiezen boven 2 en 3 in de GC). Kelderman verloor nu in het relatief makkelijke laatste deel van de laatste klim nog 50 seconden, terwijl hij heel lang (tot en met een flink stuk op de laatste klim) op 1.35-1.40 bleef hangen. Je voorbeeld is leuk met 30 seconden, maar dat is een willekeurig getal. Stel nu dat hij ipv 2:18, maar 1:09 (de helft) had verloren. Dan is het verschil nog maar 20 seconden op de eindtijd.
2. Anderen noemden het ook al: het mentale deel. En dan niet alleen de knauw voor Wilco maar ook de boost voor Hart. Mooie testvraag: waar denk je dat Hart het meest bang voor was: Hindley in zijn wiel of Wilco en Hindley achter hem aan terwijl hij drie minuten moet goed maken?
En dan noem ik nog maar niet dat Sunweb zaterdag toch ook wel een of twee mannetjes vooruit had kunnen sturen (Almeida had er vier ofzo), die Wilco (en Hindley :-)) nog hadden kunnen helpen in die etappe.
En natuurlijk heeft Karsten een punt, maar dat is niet het hele verhaal. Achteraf is het makkelijk praten, maar wat mij betreft kunnen we stellen dat de keuze van Sunweb fout heeft uitgepakt.
Heb je ook gezien hoe Dennis afgedaald heeft? Hij reed continue Tao uit het wiel terwijl Hindley in zijn wiel gebeten zat.
Al had Hindley gewacht hadden ze de never nooit even snel naar de voet van de volgende klim gereden.
Een sterkt Rohan Dennis en stilvallende Kelderman zijn de sleutel in deze ontknoping.
En dan heb ik het niet over een uitvalletje waarin iemand tien seconden pakt of zo natuurlijk.
En dan heb ik het ook niet over aanvallen waar hij zelf met alle gemak op had kunnen reageren, maar waar hij met nog zeven teamgenoten om hem heen desbetreffende renner op het gemak kan terughalen.
Nee aanvallen wil ik zien van renners die Froome los rijden op de één na laatste col, en waarop Froome zelf niet kan reageren. Dus ritten waar hij dus ook echt met achterstand binnenkomt ten opzichte van de renner die op de één na laatste col aanviel.
Persoonlijk kan ik me nog best wel wat nederlagen van Froome voor de geest halen, al zijn dit er maar zeer weinig geweest in z'n gehele loopbaan. Maar ritten waarin hij op vijftig kilometer van de finish al werd losgereden door een concurrent, in een ronde die hij uiteindelijk won.
Nee die kan ik me niet voor de geest halen. Dus fris het geheugen van deze oude man maar even op dan AUB. ;)
Bergop en bergaf heb je vrijwel niets aan een teamgenoot die zich laat uitzakken. Dus dat beperkt het stukje waarin Kelderman iets aan Hindley had gehad tot het vlakke tussenstukje van zo'n +/- 7 kilometer.
Bergop zou Kelderman echt niet sneller zijn gaan fietsen dan hij nu al deed, hij zat immers al aan z'n limiet. En dat was blijkbaar niet genoeg om het wiel te kunnen houden van de drie ervoor.
Bergaf is de winst van een teamgenoot ook minimaal tot nul, behalve wanneer je zelf daalt als een plank en je een goed dalende teamgenoot voor je hebt, zodat je zijn lijnen kan volgen. Maar Kelderman is een prima daler, dus nihil winst als Hindley daarbij had gezeten.
Kom je dus toch weer terug op dat kleine stukje van zeven kilometer. Dit is ook precies het stukje waarin Kelderman het meeste tijd verloor. Maar ook met Hindley aan z'n zijde had hij hier tijd verloren op het duo Dennis/Hart, die nu eenmaal iets meer power hebben als het duo Kelderman/Hindley.
En begrijp me niet verkeerd hoor, supergraag had ik Wilko als eindwinnaar gezien. Maar ik ga geen excuses zoeken voor het feit dat hij zelf de benen niet had om de beste man in koers te kunnen volgen.
Ook met hulp van Hindley in de rit over de Stelvio had Hart de Giro gewonnen. En ja okay misschien was Kelderman dan tweede geworden.
Andere zijde van het verhaal is dat Hindley dan niet op het podium was beland en ook geen ritzege had behaald.
Voor de ploeg maakt het immers geen ruk uit wie er op het podium staat, zolang het maar één van hun renners is. Dat NL wielerfans daar anders over denken is te begrijpen.
Maar kan je zeggen dat er in de Australische kranten met geen woord gerept is over een Hindley die zou hebben moeten wachten op iemand die op 50 km van de finish lost.
Dus het is maar net welke bril je opzet. ;)
Je geeft verder in je stukje aan dat ALS het mentale gedeelte, en ALS Sunweb mannen vooruit had gestuurd, en ALS, en ALS....
Simpel antwoord ... ALS Kelderman zelf had kunnen volgen had hij de ronde gewonnen. Of ALS Kelderman een paar ballen had gehad dan zou hij binnen de ploegbespreking met z'n vuist op tafel hebben geslagen.
Maar ......
Je zag in de etappe van zaterdag dat Knox op kop fietste voor Almeida met Kelderman in het wiel ze er al enorm veel tijd vanaf fietste door gewoon tempo te maken wat Kelderman aan kon. Als Hindley dat voor Kelderman had gedaan had INEOS zeker niet zoveel tijd in die 2 etappes gepakt.
Kan me niet voorstellen dat die briefing heel motiverend is geweest voor Wilco: "Jai jij blijft in het wiel van Tao als hij gaat en dan zien we wel waar Wilco zich bevindt..."
In het filmpje is goed het verschil in de verhouding te zien tussen de ploegleider en Hinkley en WK. Hindley wordt ondersteund.
Het filmpje maakt nog duidelijker hoe de verhoudingen zijn en dat WK is geflikt.
Had een andere tactiek anders uitgepakt.. zullen het niet weten. Iig met een mooie podiumplaats de winter in en volgend jaar een nieuwe start, nieuwe ploeg, nieuwe mensen. Go Wilco.
Wat dit is zullen we nooit weten.
Maar waarschijnlijk de uitspraak dat Hinley niet geofferd wordt.
Dit werd pijnlijk zichtbaar tijdens de uitzending.
Het gaat ook alleen maar over wat Hindley moet doen als Kelderman bij hem lost (volg Tao en kijk niet om naar Kelderman), niet hoe Hindley Kelderman naar de zege moet helpen. Althans dat hoor ik er niet in.
Wel een mooi inkijkje overigens, en voor zover ik kan zien redelijk ongecensureerd.
Uit het filmpje wordt nog duidelijker dat de ondersteuning voor WK ontbrak.
Ongelofelijk dat ze een kopman zo laten vallen
Natuurlijk is er de spanning dat Kelderman weg moet/gaat. Maar ze lossen het professioneel op allemaal, vind ik.
Duidelijk dat ze mentaal al afscheid hebben genomen van Kelderman. Anders had de ploegleiding hem minstens hetzelfde behandeld als Hindley.
Het gaat m.i. niet eens of Hindley had moeten wachten of niet. Meer om het feit dat ze defensief zijn gaan rijden. Al vaker aangegeven dat ze wederom niemand mee hadden gestuurd in de vroege vlucht, zelfs in etappe 20 niet. Iemand mee in de vroege vlucht die in geval van nood tempo kan maken Had het verschil gemaakt. Nu bleven ze met 4 a 5 poppetjes rond Wilco rijden om er vervolgens in 1 keer afgereden te worden.
Misschien omdat ze eerst uitdager waren en later klassementleider? Dan moet je achtervolgen om ontspanningen te elimineren.
Dan nog... de koers werd bepaald door Ineos in die laatste bergrit terwijl Sunweb het tempo zou moeten bepalen.
Maar reacties die spreken over "Amateurisme ten top" kan ik niet serieus nemen. De frustratie druipt ervan af.
Amateurisme ten top
Slechter kan bijna niet
Hindley had hem op die slotklim na de Stelvio moeten lossen, maar heeft het niet geprobeerd. Daar zit de tactische fout.
Als Riis of Vino ploegleider waren geweest, dan waren die nog wel met een konijn uit de hoed gekomen. Zoiets van boven op de berg zo'n knechtenvestje aan tjokkevol met bidons, zodat je zwaarder bent en daardoor sneller kunt dalen.
Waarom ging Hindley niet voorop rijden in de afdaling en dan wat extra remmen in de bochten? Zoals veldrijders wel doen als een ploegmaat (of bij wk landgenoot) een gat heeft geslagen. Genoeg bochten in de Stelvio, paar seconden per bocht en Wilco had al een stuk dichter kunnen komen.
Blij dat jij erover begint. Hier wordt veel te weinig over gesproken. Voor mij is DIT de grootste blunder van SUNWEB, ja, amateurisme ten top. ;-)
Hamilton, Oomen, Tusveld, Haga... Die hadden in het tussenstuk met gemak een halve minuut verlies, misschien wel een minuut, kunnen besparen.
ALLES op ALLES zetten om weg te komen aan het begin van de etappe dus, nu waren het figuranten.
Of het genoeg was geweest doet niet ter zake, je taktiek moet gewoon optimaal zijn.
Maar goed, grote kans dat we niet alles hebben gezien, zie mijn eerste zin.
Daar is alles mee gezegd.
Die simpele strategie viel mij ook al op. Als dat alles is.
Hulde voor de docu. Mooie beelden van de Stelvio en de trots van de twee roze truidragers. Hulde ook voor de ploeg want het resultaat mag er zijn.
Kom op, een beetje pit mag toch wel, dit is slappe hap.
Hulde voor de docu, zodat de volgers nog beter de verhoudingen binnen de ploeg begrijpen, wat ze vooraf eigenlijk al wisten.
En hulde voor deze grandioze flater tactiek van de ploeg.
Ik weet niet of dit bij andere ploegen ook zo gaat, maar nu ik dit gezien heb zou ik iemand niet snel adviseren voor deze ploeg te gaan fietsen.
Kijk nog maar eens de tour terug van Jumbo hoe de renners op elkaar reageren. Daar had je teamspirit, bij subweb is het slappe hap.
Maar kritiek op het handelen in de afgelopen Giro is vooral gelul achteraf. Ik denk dat ze de beste keus hebben gemaakt omdat Kelderman z'n benen minder blij werden gedurende de ronde. Sommige renners kunnen meer wanneer ze getergd zijn dus ook dat mentale deel vanwege een wagen die wegrijdt is psychologie van de koude grond. 2x Podium, 3 dagen roze. Hulde dus.
Omdat ze niet eens proberen de Giro te winnen, ze gaan voor plek 2 en 3
Wel is het overduidelijk dat er 0,0 chemie is tussen Wilco en de ploegleiding, dat de ploegleiding de voorkeur had voor Jai en dat Wilco dat merkte en er mentaal niet beter van werd. Hopelijk volgend jaar een nieuwe frisse start voor Wilco bij Bora. Ik hoop dat ie de Giro en Vuelta doet en de Tour voor Buchmann laat.
Tevens had hij meer afstand moeten nemen op Thevenet op de Alpe d’Huez.
Belangen van de sponsor in Duitsland speelden mee om Thurau zo lang mogelijk in het geel te houden.
Het commerciële aspect speelde mee bij de prominente rol van Thurau, maar het is ook bekend dat Post een zwak had voor de renners die een mooie stijl van fietsen hadden. Later was hij ook dol op Fondriest die als een standbeeld op zijn fiets zat terwijl alleen zijn benen het werk deden. Bij Hennie bewoog zowat alles.
Maar the bigger picture is voor mij nu toch: als Kelderman op dit nivo de Giro niet kon winnen dan komt hij echt te kort.
Als een ploeg en de leiding goed samenwerken dan halen ze het beste van elkaar naar boven.
Als dit niet goed werkt, en dat is in het geval van WK, dan zijn de prestaties ook minder.
Niemand zal ooit weten of WK had gewonnen bij een normale ondersteuning, maar de kans was zeer wel aanwezig
Als Roberts stopt als ploegleider kan hij altijd nog begrafenisondernemer worden, wat een inspiratieloze waardeloze teambesprekingen geeft die man.
Kelderman vraagt om "bottles and gels". De ploegwagen komt er aan en ze geven hem een bidon en vervolgens rijden ze door. Kelderman krijgt geen gels. Zou hij daarom dat handgebaar hebben gemaakt? Ze vergeten hem gels te geven.