Giro 2020: Prijzengeld niet naar renners na protest om rit in te korten

vrijdag 23 oktober 2020 om 19:32
Giro 2020: Prijzengeld niet naar renners na protest om rit in te korten

foto: Cor Vos

De Giro-organisatie is not amused met het protest van de renners om de negentiende etappe in te korten. RCS heeft besloten het prijzengeld van de rit naar Asti niet aan de renners te geven, maar aan een goed doel te schenken.

Giro-baas Mauro Vegni dreigde na de rit al het prijzengeld in te houden, omdat hij vond dat er ‘niet gekoerst was’ in de 124 kilometer. Nu heeft de organisatie bekendgemaakt wat de ‘straf’ is voor de renners. “Het prijzengeld van de etappe van vandaag wordt gedoneerd aan de organisatie van een medisch centrum dat zich inzet tegen het coronavirus”, schrijft de organisatie.

Dit artikel delen:

28 Reacties

TijmenCamps 23 oktober 2020 om 19:37

Daar zal Harry Tanfield niet blij mee zijn…

Verweggistan 23 oktober 2020 om 19:40

Waarom zou Tanfield het erg vinden dat zijn collega’s in Italie geen geld krijgen?

Bazzz 23 oktober 2020 om 19:41

Wat is dat dan voor een kolde, dan straf je slechts een aantal renners, die mogelijk ook nog niet eens voor dat inkorten van de etappe waren

ditisdavid 23 oktober 2020 om 19:45

Stap 1.

Stap 2 is hopelijk de aanstichtende ploegen volgend jaar de toegang tot de Giro te ontzeggen.

Stap 1.5 is trouwens hopelijk dat morgen, overmorgen en het eindklassement naar renners gaan die wel wilden rijden vandaag. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar: hup Ineos.

Newschooler 24 oktober 2020 om 09:25

Ik hoop dat alle ploegen dan wegblijven.

Die paar stuivers zijn toch bizar als je naar de tv inkomsten van de grote rondes kijkt. Hoog tijd dat de renners en ploegen wat meer macht naar zich toe trekken.

Emphaa 23 oktober 2020 om 19:53

Ohnee toch, wat moeten de renners zonder die paar euro’s.. Ik denk dat ze expres het prijzengeld niet hebben vermeld in het bericht omdat anders ieder door zou hebben hoe schrikbarend weinig het is..

Wheely 23 oktober 2020 om 19:56

Je kunt moeilijk verkopen dat Černý niet wou koersen vandaag.

Beetje flauw maar wel mooi dat het prijzengeld in ieder geval nog gedoneerd wordt aan een goed doel.

Mark 23 oktober 2020 om 23:29

Ja, zou mooi zijn als de ploegen nog wel wat prijzengeld verzamelen en laten gaan naar Cerny en de kopgroep.

Marco Willems 23 oktober 2020 om 20:02

Denk dat we vandaag meer koers hebben gezien dan in de geplande 260km rit. Ik zou gewoon kosten van de steden verhalen bij de teams als Giro zijnde, of zij het dan bij hun renners inhouden of niet is dan niet jouw probleem. Parcours is al een jaar bekend dus dan moet je niet in de ochtend besluiten niet te rijden.

Arie den Blanken 23 oktober 2020 om 20:16

Bij zulk slecht weer mogen wegenwerkers schuilen en renners willen we tegen wil en dank anno 2020 de weg opsturen in deze erbarmelijke omstandigheden? De tijdelijke staking is het beste nieuws van de dag.

Turtlehead 23 oktober 2020 om 20:59

+1 wat betreft de koers. Prachtige vluchtersgroep vanaf de start. Dat het peloton de laatste 60 km heeft gefreewheeld kun je op dit soort compleet vlakke parcoursen verwachten.
Hij mag nog blij zijn, in 260 km was er wss idd minder gebeurd.
Dat hij doorkomt-gelden mist is denk ik vooral zijn probleem, en dat snap ik wel.

Cyclinglife 23 oktober 2020 om 20:20

Ach er zijn ergere straffen te bedenken. Of waar het geld heen had kunnen gaan.

Jonathan 23 oktober 2020 om 20:24

Dan zou het misschien een idee zijn van Vegi om het geld te doneren aan nabestaanden van kinderen die wind en regen van de middelandsezee wel wilden trotseren om naar Italie te komen en wel over durfden te steken. Even los gezien van of je daar politiek voor of tegen bent. Natuurlijk, gewoon symbolisch…

Cochise 23 oktober 2020 om 20:37

Misschien is het al gevraagd in een van die andere artikels. Maar waarom zijn ze vanmorgen niet gewoon vertrokken zonder de weigeraars? Als het enkel Lotto-Soudal was dat niet wilde rijden?

Baik-Baik 23 oktober 2020 om 21:15

16 van de 18 ploegen wilden niet starten.

Abdoe 23 oktober 2020 om 20:38

Dat zal ze leren.

japio 23 oktober 2020 om 20:53

Deze manier van doen staat me toch niet zo aan. Niemand zal bezwaar maken tegen de donatie aan het goede doel.
Ik snap wel dat meneer Vegni niet blij was met het protest ter elfder ure, het parcours lag er al lange tijd. Het weer wist men niet ver van te voren, dus dat zal zeker meegespeeld hebben. Toch ben ik het wel met de renners eens. 260 kilometer aan het eind van zo’n zware ronde is nergens voor nodig. Dus prima dat de renners van zich hebben laten horen, al mag het in het vervolg wel wat vroeger.

Magician 23 oktober 2020 om 21:21

Hier zullen ze ongetwijfeld nachtenlang van wakker liggen, heftig hoor..

Bart De zever 23 oktober 2020 om 22:05

Slecht precedent. Heel slecht. Niet willen koersen is eruit. Simpel.

Tuubke 23 oktober 2020 om 22:13

Goed zo! En vanavond allemaal met blote voeten naar bed. Zonder verhaaltje!

David Janssens 23 oktober 2020 om 22:23

Wat een kolder! Het lijkt mij toch dat dit niet zo maar kan? En er zou niet gekoerst zijn? Kijk nog eens naar de inspanningen van Cerny zou ik zeggen… Het is dat het prijzengeld geen fluit voorstelt maar gewoon om het principe zouden ze er een zaak van moeten maken…

De renners hadden overigens groot gelijk te protesteren, welke idioot verzint het nu om een rit van 250+ km op te nemen in het schema van een grote ronde? En al helemaal niet op de laatste vrijdag!

timjokkmokk 23 oktober 2020 om 23:01

Deze etappe was al maanden bekend, dus waarom deze actie?

Groetjesaandevoetjes 24 oktober 2020 om 07:44

regen. de hele ochtend regen (en kou)

Fast Freddy 23 oktober 2020 om 23:54

Beetje symbolische straf. Alleen was het prijzengeld naar de renners gegaan die juist wel gekoerst hebben. Niet fair naar hun toe.

Pelsluis 24 oktober 2020 om 01:47

Terug in de tijd. De edelman en zijn lijfeigenen.

Staf V 24 oktober 2020 om 01:52

De kruik gaat zolang te water tot ze barst.
De eerste keer dat de rennersvakbond het been stijf houdt, goed zo, eindelijk.
Heeft er ooit al één organisatie bij het opstellen van een parcours de mening van de renners of hun afgevaardigden gevraagd? .
En ploegen zoals de CEO van de Lotto die direct hun paraplu open doen, shame on you.

Bollentrui 24 oktober 2020 om 04:01

Ach die paar grijpstuivers ligt niemand wakker van. Zelfs Cernu niet. Wordt natuurlijk wel een ander verhaal als je daardoor voor 10 jaar aan olijfolie misloopt. Dat soort prijzen zie je ook nog wel eens voorbijkomen.

felixdepelix 24 oktober 2020 om 05:05

Mooi dat de renners zich verenigen en mobiliseren. Zij moeten gewoon voor hun rechten opkomen net als ieder ander beroep. Dat de organisatie hier zo op reageert benadrukt alleen maar hoe weinig begrip er is tussen beide partijen

Headlines

Materiaalzone

Populair