Giro 2020: Leider Almeida sprokkelde vier seconden bonificatie: “Kan belangrijk zijn”

Giro 2020: Leider Almeida sprokkelde vier seconden bonificatie: “Kan belangrijk zijn”

© Cor Vos

Giro-revelatie João Almeida weigert voorlopig tekenen van zwakte te vertonen. De jonge Portugees verteerde de rustdag prima en sprokkelde gisteren toch maar weer vier seconden bonificatie. “Als ik dat een paar keer kan doen, kan dat misschien wel een verschil maken op het einde.”


Almeida startte in het interview met Renaat Schotte om de ploegmaats bij Deceuninck-Quick-Step uitgebreid te bedanken voor de manier waarop zij hem gisteren bijstonden. De 22-jarige Portugees toonde zich in de straten van Tortoreto de snelste van de groep de favorieten en sprokkelde met die derde plaats vier bonificatieseconden.

“Vier seconden is niet veel”, vertelde Almeida erover. “Maar als ik dat af en toe eens kan doen, kan het op het einde misschien wel een verschil maken.” Ook in de vijfde etappe, met aankomst in Camigliatello Silano, graaide hij zo al eens vier seconden mee. Hij blijft rozetruidrager en telt nu 34 seconden voorsprong op Wilco Kelderman, voorlopig zijn dichtste belager.

“Het is nu kwestie van goed te herstellen, want het is nog zes dagen tot de volgende rustdag. Er kan veel gebeuren”, besefte Almeida ook. De Giro winnen door een eventueel vroegtijdig einde door Covid-19, houdt hem voorlopig niet bezig. “Zoals de situatie nu is, zou dat misschien kunnen, maar niemand wil een grote ronde winnen die maar twee weken duurde. Als het zo is, dan is het zo. Het is voor iedereen gelijk. Maar ik hoop dat we doorgaan tot in Milaan”, besloot hij.

Dit artikel delen:

48 Reacties

Secondant 14 oktober 2020 om 10:00

Ik zie hem tot de tweede rustdag wel in het roze staan. Mocht de derde Giroweek doorgaan zoals gepland, zie ik hem nog wel de Giro verliezen. Mochten er ritten uitgaan of klimmen geannuleerd worden, heeft hij wat mij betreft de grootste kans om de Giro te winnen.

Chasse_patate 14 oktober 2020 om 10:04

Maar ja wat is het dan waard?

Secondant 14 oktober 2020 om 10:10

@chasse_patat. Een Giro-zege is een Giro-zege. Voor mij telt de Tourzege van Bernal ook niet als half omdat er anderhalve rit uitgehaald werd.

Chasse_patate 14 oktober 2020 om 10:42

Een halve rit is anders dan een hele week en je ziet hoe het dit jaar ging met Bernal in de tour. Als die rit er niet was uitgehaald dan had Bernal niet gewonnen maar Kruijswijk!

Groetjesaandevoetjes 14 oktober 2020 om 10:45

Denk dan eerder dat Thomas of desnoods Alaphilippe de tour had gewonnen. Kruis was elke rit aan het vechten voor zijn 3e plek, die had geen moment de intentie om het geel aan te vallen.

On topic: hopelijk gaan we zondag vuurwerk krijgen op die laatste beklimming met in het achterhoofd dat de Giro dan wellicht eindigt.

zeewolde 14 oktober 2020 om 10:53

@Chasse_patate vergeet niet dat de dag nadat Bernal won ook de etappe drastisch is ingekort ( tot 35 km) . Is dus wel degelijk anderhalve etappe

Chris Van Uden 14 oktober 2020 om 10:03

Hij rijdt sterk momenteel, die hebben ze er niet zomaar afgereden. Ben erg benieuwd wat hij kan als de derde week wel doorgaat.

Chasse_patate 14 oktober 2020 om 10:06

Op elke echte klim verliest hij tijd. Die 34 sec heeft WIlco met 1 echte berg overbrugt.

Groetjesaandevoetjes 14 oktober 2020 om 10:46

De Etna was dus geen echte klim?

Chris Van Uden 14 oktober 2020 om 11:13

Dat weet ik nog niet zo net Chasse. Ik zou het Wilco enorm gunnen, maar Almeida zit er tot nu toe steeds nog prima bij.

Tom van de Molen 14 oktober 2020 om 11:22

@groetjesaandevoetjes. Ja op de Etna verloor hij nl. ook een halve minuut op Kelderman.

Wheely 14 oktober 2020 om 11:23

Zou wel apart zijn mocht hij de Giro echt winnen, heeft nog nooit een grote ronde gereden en nog nul resultaten geboekt die er op wijzen dat hij die capaciteit heeft. Al zegt dat niks natuurlijk met deze knotsgekke Giro.

De Bezemwagen! 14 oktober 2020 om 10:04

Dat maakt deze ronde meteen wel heel lastig. Normaal kan je als klassementsrenner in een soort van spaarstand rijden en wachten op de laatste week of zelfs de laatste dagen. Nu je door corona niet weet of je doorgaat tot Milaan maar ook doordat je eigenlijk nog niet weet welke bergen doorgaan of niet je zo snel mogelijk moet aanvallen om het roze maar te hebben voor het geval dat. Want uiteindelijk hoop ik wel op de beste man in het roze en niet iemand die in het roze is gekomen door een tijdrit waar hij geluk heeft gehad met de wind. Want hij is zeker niet de beste klimmer tot nu toe. (Overigens is hij ook niet slecht op de klim en staat hij niet alleen door geluk bovenaan, echter is hij ook nog niet echt aangevallen op de klimmen die zijn geweest)

Chasse_patate 14 oktober 2020 om 10:05

Op elke echt klim heeft hij tijd verloren. DUs is zeker niet de beste deze giro

Secondant 14 oktober 2020 om 10:25

@chasse_patat. Niet mee eens. Hij is niet de beste klimmer. Hij is wel de beste overall tot nu toe, en daarom staat hij bovenaan. Dat kan na 3 weken anders zijn natuurljik. En daarbij reken ik het windvoordeel in de openingstijdrit niet als puur geluk: dit is gewoon slim en klasse van de ploeg.

Chasse_patate 14 oktober 2020 om 10:43

Is gewoon puur geluk, hij is niet de beste en dat zal je de komende bergrit gewoon weer zien. Zaterdag in de tijdrit zal hij ook tijd verliezen op Wilco.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 11:13

In mijn ogen een combinatie van geluk en goede benen.

Ik denk niet dat DQS had voorzien om voor een klassement te gaan voor Almeida, en er alles aan gedaan hebben om hem op het meest gunstige tijdstip te laten starten. En daarbij, het weer heb je uiteindelijk niet in de hand. Voor hetzelfde geld was er minder voordeel geweest voor de vroege starters.

Maar vervolgens heb je ook de goede benen nodig om mee te kunnen voor roze. En misschien hadden we volledig anders gepraat als die renner van EF (die costaricaan of ecuadoriaan) 1 seconde eerder boven gekomen was op de Etna. Geen roze motivatie voor DQS en Almeida. En wat is 1 seconde… toch echt een factor geluk.

Maar in het roze laat hij zien dat hij goede benen heeft. Maar bergop absoluut niet de sterkste. Maar rondes rijden is meer dan de sterkste zijn bergop. En zeker deze ronde kan daarin heel verrassend zijn.

Tormund 14 oktober 2020 om 11:49

Ik wil nog zien of Wilco tijd pakt in de tijdrit… Almeida reed sneller dan bijv Thomas die dezelfde wind had.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 10:06

Ik “vrees” dat hij een heel belangrijke kandidaat is voor roze. Niet omdat ik denk dat hij de hoge cols kan overleven, maar omdat het mij niets zou verbazen als we niet de volledige Giro gaan uitrijden.

Je ziet dat hij een krachtige renner is, die op korte heuveltjes eigenlijk niet in de problemen komt. Beetje geblokte renner, niet het ranke klimmerstype. En dat zie je ook aan zijn sprintje op het eind van de etappe van gisteren. Terwijl je eergisteren zag dat hij toch echt wel lijkbleek zag aan de finish toen het wat langer omhoog ging. Net als op de Etna, waar hij ook niet met de allerbesten mee kon, ondanks het feit dat er niet vanaf de voet volop werd gekoerst.

Wie de Giro wil winnen laat best geen enkele kans onbenut om Almeida uit zijn roze trui te fietsen. En dan kunnen inderdaad de boni’s van gisteren heel cruciaal blijken.

josi 14 oktober 2020 om 10:10

Ik denk niet dat die 4 seconden het verschil gaan maken, tenzij de Giro voortijdig wordt stopgezet of er flink wat zware bergen worden geschrapt. Normaal gesproken zal Almeida het roze tot zondag kunnen verdedigen, maar daarna zal het moeilijk worden. Op de langere klims heeft hij het toch lastig en de echte bergetappes moeten nog komen.

rogierb 14 oktober 2020 om 10:16

Zou wel grappig zijn als Deceuninck zonder Remco toch de Giro zou kunnen winnen.

Robbiebier 14 oktober 2020 om 12:12

Ja,dat dan weer wel.

Japsie 14 oktober 2020 om 10:16

Geen tekenen van zwakte? Er is twee keer echt bergop gekoerst en twee keer wapperde hij eraf.

Groetjesaandevoetjes 14 oktober 2020 om 10:51

In etappe 9 verliest hij 18 seconden en in etappe 3 verliest hij 24 seconden op de eerste AK man (in beide gevallen Kelderman). Dat noem ik niet dat hij er af wapperde. Wel lichte barstjes.

Als alle ritten doorgaan als gepland dan verwacht ik dat hij er wel af wordt gereden, maar er is op dit moment geen 100% garantie dat alles doorgaat + wellicht worden er op de 2e rustdag nog meer AK mannen positief getest.

In de Tour van vorig jaar zei ook iedereen dat Alaphilippe er elke volgende etappe wel af zou vallen, maar je ziet wat het moraal van de leiderstrui met je doet.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 11:15

@groetjes,
Op de Etna is uiteindelijk maar beperkt gekoerst.
En op de andere klim verloor hij een halve minuut in de laatste paarhonderd meter. Toen zag hij lijkbleek op de streep.

Dat geeft wel degelijk aan dat hij bergop niet van het topkaliber is. Op de heuveltjes zoals gisteren doe je hem niet veel pijn daarentegen…

Groetjesaandevoetjes 14 oktober 2020 om 11:42

Klopt. Bij een normale Giro had ik hem al lang afgeschreven voor eindwinst, maar er is geen garantie dat alle bergetappes doorgaan en verwacht dat de tijdritten wel gewoon doorgaan en dan heb je nog het 2e test moment op Maandag waar er wellicht weer enkele favorieten sneuvelen, daarom schrijf ik Almeida zeker niet af. Met de roze trui krijg je ook wat extra moraal, dus wellicht vecht hij zich tegen die berg komende zondag en weet hij het verlies te beperken (zie hem zeker geen berg etappe winnen).

Michelangelo 14 oktober 2020 om 12:47

@groetjes,
Ik zie hem inderdaad ergens wel de Giro winnen, maar enkel een ingekorte of uitgeklede versie. “The full monty” met alle beklimmingen zeker niet.

Maar ik verwacht eerlijk gezegd gewoon een uitgeklede Giro, die waarschijnlijk eerder afgebroken wordt. En in de tijdritten lijkt hij mij niet heel kwetsbaar, en in de heuvels ook niet. Enkel als het wat langer bergop gaat.

SCIC 14 oktober 2020 om 10:20

Vergeet niet dat hij een goede tijdrijder is en een goede sprint heeft. Wilco zal meer moeten overbruggen dan 34 seconden.

S. Morgenstern 14 oktober 2020 om 10:25

Almeida verliest minuten in de echte bergritten. Zijn sprint is sowieso niet relevant en zijn tijdrit niet goed genoeg om kanshebber te zijn op eindwinst.

Tom van de Molen 14 oktober 2020 om 11:53

Ik vraag me ook echt af of hij wel zo’n goede tijdrijder is als iedereen denkt momenteel. Of dat hij bij de eerste tijdrit gewoon heel veel profijt heeft gehad van de weersomstandigheden. Als ik naar zijn resultaten in ITT’s kijk dan is dat niet echt indrukwekkend. Vorig jaar werd hij 28ste op het WK voor beloften en de enige tijdrit dit jaar (volta algarve) werd hij 22ste nog achter Cees Bol en MA Lopez.

boenk 14 oktober 2020 om 13:13

Hij kan wel degelijk een top tijdrit neerzetten, maar hij is niet zo constant als pakweg Ganna of Evenepoel. Op EK’s en WK’s was het doorgaans niet indrukwekkend maar hij heeft wel andere tijdritten gereden ook.

Jean Dumas 14 oktober 2020 om 10:25

Die gaat zijn benen nog wel voelen deze ronde, maar wat een klasbak.

japio 14 oktober 2020 om 10:26

Voor mij telt de winnaar alleen als de 3 weken uitgereden zijn. Als we voor het einde stoppen, kan dat in mijn ogen niet worden gezien als de winnaar van een grote ronde. De vergelijking met de overwinning van Bernal van vorig jaar gaat mank; daar ging het slechts om één etappe, en dan nog niet helemaal, en de laatste berg in een rit.
Maar goed, als hij zegt dat het belangrijk kan zijn, dan is hij er toch wel mee bezig om zich te handhaven, en er op zijn minst een goed klassement uit te slepen.

rogierb 14 oktober 2020 om 10:59

Zou sowieso een voorstander zijn van grote rondes van 2 weken.

Koers 14 oktober 2020 om 11:48

De Vuelta is dit jaar sowieso maar 18 dagen. De reden om wel een winnaar uit te kunnen roepen in de giro is dat (in het geval hij na de 2de testdag stopt) je al wel een mix van bergetappes en tijdritten hebt gehad én iedereen wist dat dat kon gebeuren en je dus maar moet zorgen dat je voor die dag het roze hebt. Ben je dan de winnaar van een grote ronde? mwah, maar je bent mijn inziens wel winnaar van ‘iets’, en dat mag best best op je ‘cv’ staan. Om dat de giro te noemen na slechts 15 dagen, ik weet het niet..maar het is ook niet niks.

Groetjesaandevoetjes 14 oktober 2020 om 12:17

Denk dat ze gewoon de winnaar uitroepen als de giro wordt ingekort. Wat is de toegevoegde waarde voor de organisatie om geen winnaar uit te roepen? Denk zelfs dat de persoon die op dat moment 1e staat in een rechtszaak wint. Dit jaar en volgend jaar zal iedereen het er nog over hebben, maar over 10 jaar weet nog maar een select groepje mensen dat het een niet volledige Giro was.

S. Morgenstern 14 oktober 2020 om 12:21

Iedereen die rondes van tien jaar geleden interessant vindt, die weet dan nog hoe deze editie is afgelopen. Een afgekapte ronde wordt op geen enkele manier na verloop van tijd hetzelfde beoordeeld als een normale editie.

Panache 14 oktober 2020 om 13:05

Je bent dan winnaar van de Giro, maar geen winnaar van een grote ronde.

chasse patat 14 oktober 2020 om 10:48

Morgen zeer slecht weer verwacht met een stevige wind. Dan kan hij mogelijk met zijn ploeg nog winst boeken.
Volgende week lijkt het t/m woensdag in de bergen rustig met neerslag, maar lijken op donderdag en zaterdag de Stelvio en Agnello te maken te krijgen met veel neerslag. Kans is dus groot dat beide beklimmingen er uit gaan als de verwachtingen zo blijven.

Groetjesaandevoetjes 14 oktober 2020 om 11:00

Donderdag inderdaad neerslag voorspelt ronde de Stelvio, maar het zal wel één van de warmere dagen in Oktober zijn met 2 graden minimum / 11 graden maximum (dus hopelijk geen sneeuw).

Wanneer weten we meer over de beslissing of de Agnel/Izoard worden geschrapt? Sestriere (laatste col in die etappe) ziet er op dit moment nog wel best prima uit.

SprintMaster 14 oktober 2020 om 10:52

Zolang Nibali maar niet in het roze komt. Dat zou voor de organisatie een mooi moment zijn om de ronde te stoppen.

S. Morgenstern 14 oktober 2020 om 11:06

Nibali in het roze geeft ze eerder meer redenen om de koers niet te annuleren.

Peter Lippens 14 oktober 2020 om 11:51

Is alvast de positieve verrassing in deze Giro ongeacht zijn uiteindelijk resultaat. Verliest niet te veel tijd bergop tot hiertoe, kiest verstandig tijdig voor zijn eigen tempo zonder te lang aan te klampen. Een beetje dus als Dumoulin of Indurain maar dat zijn/waren dan ook toptijdrenners.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 12:52

Ik zou hem eerder ergens plaatsen in de rij Voeckler / Chiappucci. Een verrassende leider die lang stand houdt, omdat hij meer kwaliteiten heeft dan vooraf verwacht.

Geen haar op mijn hoofd die hem bij de bookmakers zou uitspelen als het volledige giro-parcours wordt gereden, inclusief de echte bergen. Daarin komt hij gewoon tekort.

Maar ook Voeckler en Chiappucci stonden in het verleden heel lang aan de leiding. Als daar een laatste week geschrapt zou worden, dan hadden ze toch maar mooi een TdF overwinning op hun naam staan. Net als ene Alaflip.

boenk 14 oktober 2020 om 13:34

Man man man. Voeckler en Chiappucci kregen minuten met een lange ontsnapping. Almeida was beter aan het klimmen dan Kruijswijk in de eerste week. Nee, het is geen rasklimmer, maar ook in Tour de l’Ain klimt hij beter dan veel “echte” klimmers, en ook in Burgos rijdt hij weg van Carapaz, Yates, Gaudu etc op steile beklimmingen van 7km. Dus om hem met Voeckler te vergelijken is om te gieren.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 13:52

Man man man. Wat een toon sla je aan. Is dat nodig Boenk?

Je mist daardoor het hele punt wat ik maak. Namelijk niet dat ik hem niet vergelijk met types als Dumoulin of Indurain, die gewoon goede complete ronderenners zijn en dit bewezen hebben. Maar dat het een “verrassing” is dat hij nu in het roze staat. Doordat de koersomstandigheden zijn kant opgevallen zijn. Gunstig tijdstip bij de tijdrit, en die 48 hondersten die hij overhield op de Etna.

En als je een beetje een kenner bent, dan weet je ook dat zowel Chiappuci als Voeckler na hun “verrassing” ook nog hele mooie dingen hebben laten zien. En dat er daarna weinig renners waren die hen nog veel ruimte wilden geven, omdat ze beter waren dan vooraf gedacht.

Man man man….

boenk 14 oktober 2020 om 14:47

Lees wat er staat. Almeida heeft zich al veel meer bergop bewezen dan jij denkt. Tegen toppers.

En mijn toon is het gevolg van dagelijkse onzin die ik van je lees, niet enkel dit bericht (wat ook onzin was).

Michelangelo 14 oktober 2020 om 16:30

Als het al onzin is, dan verplicht niemand je om het te lezen…

En niet iedere mening die afwijkt van de opinie van “Alwetende wielerkenner Boenk” is per definitie onzin.

En iets “bewijzen” bergop in de ronde van Burgos of in de L’Ain is voor mij toch net wat anders dan “bewezen hebben om een degelijke ronderenner / goede klimmer te zijn”.

Maar da’s mijn afwijkende mening.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair