Giro 2019: Tijden worden opgenomen bij eerste passage lokale ronde

woensdag 15 mei 2019 om 16:10

foto: Cor Vos

De klassementsrenners hoeven zich in de slotkilometers niet bovenmatig in te spannen, aangezien de tijdsverschillen zullen worden opgenomen bij het bereiken van de lokale ronde, op goed negen kilometer van de finish.


De organisatie heeft hiervoor gekozen vanwege de slechte weersomstandigheden. Er zijn aan de streep wel bonificatieseconden te rapen. Daarnaast zijn er gewoon punten te verdienen voor het puntenklassement.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Romāns Vainšteins 15 mei 2019 om 16:14

Pffff

Echt een dode putkoe – ingreep. Gistern gingen ze leijk op hun bek dus vandaag zijn we daarmee begaan. Je benadeelt ook gewoon de handige regenrenners/teams door hen de kans op een truc speciale uit handen te nemen.

Zjoske 15 mei 2019 om 16:43

Alsof er een ploeg is met klassementsambities die de laatste 9 km in de regen even keihard koers gaat maken. Die zijn blij als ze normaalgesproken bij de 3km zijn.

Baukema Tomoulin 15 mei 2019 om 17:40

Oef, heb je slaaptekort oid? Ik ben het constant zeiken op vanalles niet gewend van jou RV.

arviidd 15 mei 2019 om 16:15

Wielrennen wordt met de dag softer.

Marcel1112 15 mei 2019 om 16:28

+1

Joachim 15 mei 2019 om 18:28

Softer? Ik zou het woord veiliger gebruiken, en dat lijkt me best belangrijk.

krypton 15 mei 2019 om 16:15

Even demarreren vlak voor de eerste doorkomst dus…

S. Morgenstern 15 mei 2019 om 16:17

Prima besluit. Ik denk ook niet dat de koers er voor ons op enige wijze anders door zal worden, behalve dan dat de kans op valpartijen sterk zal afnemen.

pirazzi 15 mei 2019 om 16:19

Dus de drie kilometer regel geldt nu ook op 12 km van de finish.

Navardauskas 15 mei 2019 om 16:24

Prima. Niemand zit erop te wachten dat er straks nog 2 klassementsmannen uit liggen door een glijpartij. Dat is in de Tour vaak nog gekker. De eerste serieuze bergen liggen behoorlijk laat deze Giro.
Morgen niet echt zwaar, maar wel een mooie aankomst waar wat tijd kan worden verloren.

Romāns Vainšteins 15 mei 2019 om 16:31

Totaal oneens.

Een grote ronde is elke meter zien te overleven en elke meter kansen om tijd te pakken. Teams of renners wordt hier gewoon een kans ontnomen.

Random wielerliefhebber. 15 mei 2019 om 16:37

De enige reden waarom vandaag een klassementsman tijd zou kunnen pakken is een valpartij. Die juich jij dus toe blijkbaar?

Marcel1112 15 mei 2019 om 16:44

@random. Misschien beter dreigen zijn account in te trekken dan bindt hij wel in.

Romāns Vainšteins 15 mei 2019 om 16:44

Je weet zelf ook wel dat dat niet de enige manier is om een breuk in het peloton te forceren.

S. Morgenstern 15 mei 2019 om 16:56

Een lokaal rondje meer of minder..

Volgens mij is het aan de organisatie om daar een besluit over te nemen. Het definitieve besluit daarover kan dus tijdens een koers vallen en daarmee staat het aantal kilometers dat je de kans hebt om ‘verschil’ maken dus nooit vooraf vast. Iets wat iedereen vooraf weet..

Vibeman 15 mei 2019 om 16:38

Inderdaad, belachelijk besluit. Dan beter de hele giro neutraliseren en de winnaar vooraf bekend maken.

mus van de maasstad 15 mei 2019 om 18:05

Nu ik die laatste km gezien heb een heel verstandig besluit

Ze hadden op een waterfiets sneller geweest denk ik

west 15 mei 2019 om 18:23

Een paar jaar geleden was er toch ook zo’n spannende aankomst waar ze ineens met heel Quickstep en Jungels weg waren?

HennieK 15 mei 2019 om 18:28

Geslaagd wat mij betreft. Een strijd tussen de sprinters zonder al die klassementsploegen ertussen. Mooie sprint gezien zelfs nog een incidentje erin
@RV, vallen is wel de meest voorkomende en naarste manier om in de laatste vlakke km het verschil te maken, dus wat mij betreft sla je de plank helemaal mis.

Romāns Vainšteins 15 mei 2019 om 18:35

Incidenten horen er bij maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het lokale circuit er wel heel erg aquaplaning uitzag. Ik kom hierom lichtelijk op mijn schreden terug en geef aan dat de neutralisatie op zich te billijken is.

Slechte weersomstandigheden zijn veelal een goede stimulans om koersen op hol te laten slaan op een parcours dat zich daar normaal niet voor leent en daar hou ik van. die laatste km’s was een beetje gortig gedoe, vast geen beste waterafvoering daaro.

Polleke 15 mei 2019 om 20:14

Belachelijk…bij het uittekenen van een parcours moet je er van uit gaan dat het kan regenen…daarna nog allerlei ingrepen met als excuus ‘de veiligheid’ is je eigen creatie te kort doen…vallen kan op elke willekeurige plek in een GT…koers van start tot finish.Punto.