Giro 2019: Roglic deelt mokerslag uit in San Marino, Mollema schuift op
foto: Cor Vos
zondag 19 mei 2019 om 17:09

Giro 2019: Roglic deelt mokerslag uit in San Marino, Mollema schuift op

Primož Roglič heeft met een ijzersterke tijdrit de macht gegrepen in de Giro d’Italia. De Sloveense kopman van Jumbo-Visma wist de klimtijdrit van 34,8 kilometer naar San Marino te winnen, elf seconden voor Victor Campenaerts. Roglič wist zijn concurrenten voor de eindzege op meer dan een minuut te rijden. De roze trui blijft wel om de schouders van Valerio Conti.

Campenaerts zet richttijd
Europees kampioen tijdrijden Victor Campenaerts was de eerste topper op het parcours. De Belg zette 52.03 op de borden, nadat hij zelfs nog een ongelukkige fietswissel (hij kwam niet in zijn pedaal en zijn mechanieker duwde hem niet aan) kende van tijdritfiets naar normale wegfiets. Hij finishte in de regen en dat weerbeeld hield bijna de hele middag aan, al waren er soms wat droge momenten. Wel beet iedereen zijn tijd stuk op die van Campenaerts.

Toeschouwers moesten Campenaerts op gang helpen – foto: Cor Vos

Mollema beter dan veel concurrenten
Het was wachten tot de favorieten voor eventuele bedreigers van Campenaerts. Bauke Mollema verloor veel tijd op het vlakke op de Belg, maar op de klim won de Nederlander maar liefst 45 seconden. Dat resulteerde in een – op dat moment – tweede plek op 49 tellen van Campenaerts. Mollema (52.52) was daarmee sneller dan concurrenten Vincenzo Nibali (52.57), Bob Jungels (53.08), Richard Carapaz (53.47), Ilnur Zakarin (53.48), Rafal Majka (53.56), Tao Geoghegan Hart (54.51) en Mikel Landa (54.55).

Bauke Mollema op de slotklim – foto: Cor Vos

Yates en López krijgen flinke tik
Er waren twee grote verliezers vandaag. Miguel Ángel López kreeg onderweg te kampen met een lekke band en finishte met een tijd van 55 minuten en 37 seconden. De kopman van Astana kreeg daarmee minuten aan zijn broek gesmeerd. Een andere opvallende uitslag kwam van Simon Yates. De Brit kende in het laatste deel – op de klim – een inzinking van jewelste en finishte in 55.03.

Primoz Roglič – foto: LaPresse

Geen maat op Roglič
Primoz Roglič was ijzersterk bezig onderweg. Mede door de mindere weersomstandigheden was zijn achterstand aan het eerste tussenpunt 33 seconden en aan het tweede meetpunt 51 seconden. Op de klim wist Rogla echter meer dan een minuut goed te maken op Campenaerts. Met een voorsprong van elf seconden op de Belg kwam Roglič over de finish. Hij deelde daarmee een mokerslag uit aan de concurrentie. De eerste concurrent voor de eindzege was Mollema op precies een minuut achterstand.

Valerio Conti verloor veel tijd op Roglič, maar het was voor de Italiaan van UAE Emirates wel genoeg om zijn roze trui te behouden. Morgen is de eerste rustdag in de Giro.

RIDE Magazine
114 Reacties
19-05-2019 18:24
En de afgelopen week veel regen gehad, Net als vandaag. Onderhand durf ik wel te stellen dat S.Yates hier niet goed tegen kan.
    19-05-2019 18:39
    Geeft te denken voor een astma-patient..
    19-05-2019 18:42
    Eensch, leek het zelfs koud te hebbeb. Ern beetje stijfjes voorafgaand aan de klim.
19-05-2019 18:45
Ik zie allemaal de plus dit de plus dat best klimknecht kwijt is. Basis waarvan? Tolhoek heeft vorig jaar al bewezen in de tour
19-05-2019 19:10
Als ik het snel even uitreken:
1:44 Nibali
1:55 Mollema
2:18 Jungels
2:53 Majka
3:32 Zakarin
3:46 Yates
4:29 Lopez
4:52 Landa

Dat zijn al serieuze tijden. Ik denk dat een aantal concurrenten zich zullen vastklampen aan het feit dat Roglic nog nooit op het podium stond van een grote ronde.
    19-05-2019 19:15
    Dat riepen we vorig jaar met Geraint Thomas ook. Voor Roglic spreekt dat hij vorig jaar al 4e werd in de Tour en etappe 19 won. Dus opzich allemaal heel stabiel alleen de laatste tijdrit was wat minder vorig jaar.
19-05-2019 19:11
De liveblog wordt door haast iedereen afgeschoten en iedereen smeekt om het volgtopic. En wf doet niets. On-be-grij-pe-lijk.
    19-05-2019 19:22
    weggeflitst!
    19-05-2019 20:11
    Tsja, verandering heeft natuurlijk ook wat tijd nodig. Zeker bij een wielerpubliek dat toch al vrij conservatief van aard is. Ik zou zeggen, na de Tour dit ff evalueren en dan de knoop doorhakken. Terug naar het volgtopic of behouden omdat we dan al niet beter meer weten en het wel prima is.
    19-05-2019 20:12
    Hup Covadonga
    19-05-2019 20:21
    :-)
19-05-2019 19:15
je kan zeggen wat je wil. Voor een niet klimmer heeft Victor het zeer goed gedaan! Wat bezield die man bij Lotto? Knap van de toeschouwer die hem verder duwde.
19-05-2019 19:34
Voor Nibali verloopt alles ook nog perfect volgens plan!
Na twee tijdrittenéén tijdrijder al naar huis en 106 seconden achterstand op de andere. Een behoorlijk voorsprong op de andere klimmers. De ploeg voor in de bergen is ook nog volledig intact. Zelf is hij ook nog niet gevallen en heeft hij nog geen trap te veel moeten geven.
Roglic, die op dit ogenblik zijn enige tegenstander lijkt is zijn meesterhelper al kwijt en heeft geen ervaring in het winnen van een grote ronde.
Laat de derde week maar komen!
    19-05-2019 20:19
    Neem maar van mij aan dat Roglic nog niet van de haai of is
19-05-2019 19:47
ik heb vraagtekens bij de tijdrit van campenaerts,als je bedenkt dat hij zeker 30 sec verliest door die klunzige wissel dan waren alleen roglic en mollema sneller op de klim ! en nibali,carapaz en carthy ongeveer gelijk,dan vraag ik mezelf af 1.maak de regen zoveel uit op die klim [dacht het niet ]
2 hij klimt beter dan hijzelf en wij denken [dacht het niet]
3 toch een motortje in zijn wisselfiets [nakijken graag]
    19-05-2019 20:15
    Campenarts is volgens mij gewoon een Castroviejo-achtig type. Goed op het platte maar ook prima bergop. Die zou ook best in zo'n Ineos fka Sky treintje kunnen renderen.
    19-05-2019 20:20
    Ik zie hem idd nog wel voor die ploeg gaan uitkomen
    19-05-2019 21:53
    Omstandigheden zullen ook aardig meegespeeld hebben. Weg lag voor de klassementsmannen toch een stuk natter? Ook bergop zal dat toch uitmaken? Verlies van grip van de banden zal toch effect hebben op omzetting van wattages in snelheid?
    20-05-2019 07:44
    De eerste 10 km waren door stedelijk gebied, rotondes, bochtig en vettig nat....daar had VC geen last van, hij reed pas de regen in na 20 km, daarna is het alleen maar erger geworden.
19-05-2019 19:48
Volgtopic inderdaad. Heel graag :)
    19-05-2019 20:12
    En daar is de Achterhoek het geheel met de Liemers over eens.
19-05-2019 20:07
Campenaerts is een echte belg, ze hebben daar Lambiek en dus nu ook Rogliek.
19-05-2019 20:29
Bijzonder goede uitgangspositie voor Roglic maarja vorig jaar had ook iedereen Yates al opgeschreven....
Hopen op spektakel in de bergen, Roglic heeft een matige ploeg, maar dat had Dumoulin ook toen hij de Giro won. Toch zie ik Roglic ook gerust nog wel een Yatesje doen in de slotweek, iets wat opzich nog heel logisch zal zijn ook gezien de lengte van zijn huidige vormpeil.
19-05-2019 20:56
Welke Nederlander zal nu het dichtste eindigen Mollema of Oomen?
Denk dat Oomen een betere klimmer is dan Mollema of heb ik het verkeerd voor?
    19-05-2019 22:09
    In gelijke omstandigheden denk ik dat Oomen en Mollema redelijk aan elkaar gewaagd zijn waar het klimmen betreft (tijdrit, punch en drie weken volhouden gaat naar Mollema wat mij betreft). Op dit moment is Oomen (last minute naar Giro geroepen ipv Tour) niet in al te fantastische vorm (zegt ie ook zelf volgens mij) en is Mollema juist wél erg goed, wat bij hem ook terug te zien is in de TT. Denk dat Mollema dus op dit moment de betere klimmer van de twee is.
19-05-2019 22:50
Het profiel van de laatste week...zo ontzettend zwaar. Als je daar een beetje minder bent dan de rest verlies je minuten. Het kan nog spannend worden. Wat geen garantie is voor daadwerkelijke spanning. :)
    20-05-2019 07:48
    Die derde week gaat voorlopig niet gereden worden zoals die er nu uit ziet...er ligt nu nog volop sneeuw boven de 2000..
    De Gavia bv is nog afgesloten.
    20-05-2019 11:59
    Snel kachels plaatsen !
    20-05-2019 18:25
    Die twee-keer-mortirolo-reserve-etappe is volgens mij echt niks minder zwaar als het origineel...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine