‘Giro 2019 met Gavia, Mortirolo en drie tijdritten’
donderdag 18 oktober 2018 om 11:03

‘Giro 2019 met Gavia, Mortirolo en drie tijdritten’

Hoewel de bekendmaking van het etappeschema pas op 31 oktober plaats zal vinden, denkt de Italiaanse krant La Stampa te weten hoe het parcours van de komende Giro d’Italia eruit gaat zien. La Corsa Rosa zou volgend jaar onder meer de Gavia en de Mortirolo aandoen. Daarnaast kent het drie ritten tegen de klok.

Drie tijdritten
Eerder maakte de organisatie al bekend dat het Grande Partenza plaats zal vinden in de regio Emilia-Romagna. Op de openingsdag is er een 8,2 kilometer lange klimtijdrit die start in het centrum van Bologna en wordt afgesloten met een beklimming van de San Luca. De negende rit is daags voor de eerste rustdag een 34,7 km heuvelachtige tijdrit van Riccione naar San Marino. Volgens La Stampa wordt de rittenkoers na drie weken afgesloten met een 15 kilometer lange individuele tijdrit in Verona. Eerder koos de Giro in 1984 en 2010 voor een apotheose in het Romeinse amfitheater.

Na de start in Bologna trekt de Giro over de Apennijnen zuidwaarts. In Toscane brengt het een eerbetoon aan Leonardo da Vinci. Na enkele ritten langs de Thyreense kust doet het peloton in San Giovanni Rotondo in Puglia het zuidelijkste puntje van deze Giro aan. De zevende rit brengt de renners naar L’Aquila, tien jaar nadat de stad in de Abruzzen werd getroffen door een aardbeving.

Vervolgens trekt de Giro weer noordwaarts. In de elfde rit staat er een aankomst gepland in Novi Ligure, de geboorteplaats van de Italiaanse legende Costante Girardengo. De dag erop volgt een Alpenrit tussen Cuneo en Pinerolo. De slotklim van de bergrit naar Lago Serrù kent 30 haarspeldbochten en een finish op 2200 meter hoogte. De Col del Nivolet is zelden gebruikt in wielerkoersen, maar geniet enige bekendheid vanwege de film The Italian Job. Een volgende bergrit van Saint Vincent naar Courmayeur brengt de renners dichtbij de Franse grens.

Loodzware slotweek met Gavia en Mortirolo
Na een rustdag in Bergamo volgt er een loodzware slotweek. In de rit naar Ponte di Legno krijgen de renners de Mortirolo en de legendarische Passo di Gavia voor de kiezen. In de Dolomieten wachten aankomsten in Anterselva, Santa Maria di Sala en San Martino di Castrozza. Daags voor het einde volgt er een rit over de Passo Manghen en de Passo Rolle, die eindigt op de Croce d’Aune. Hier kreeg Tullio Campagnolo in 1927 na materiaalpech zijn idee voor de ontwikkeling van een naaf met snelsluiter. Op zondag 2 juni valt in Verona de Giro met een individuele tijdrit in een definitieve plooi.

RIDE Magazine
67 Reacties
18-10-2018 15:21
Die eerste tijdrit van 8,2 km mag je er voor tijdrijders als Dumoulin en Dennis alvast van aftrekken. Daar gaan ze geen tijd pakken op klimmers als Simon Yates etc.
    18-10-2018 15:42
    De titel zet je een beetje op het verkeerde been. Zoveel tijdritkilometers zitten er eigenlijk niet in.
18-10-2018 16:24
Bennett als klassementskopman neerzetten voor een grote ronde lijkt mij zinloos.

3 keer kopman, 3 keer fysieke ongemakken of een hele slechte dag. Hij is wel een goede meesterknecht en evt rittenkaper.

Prima Giro voor Kruijswijk.
    18-10-2018 17:01
    Top 10 is top 10.... Er zijn in de 3 grote rondes 30 ereplaatsen te vergeven. Op Lotto Belgie na starten alle WT ploegen met een openlijke of verkapte klassementsambitie, maar hoeveel van die 18 ploegen rijden uiteindelijk nou überhaupt 1 top 10 plek bij elkaar? Wat dat betreft kan je Bennett er prima bij hebben, aangezien de grote jongens niet overal kunnen starten...
    18-10-2018 17:28
    Meesterknecht lijkt me eerder. Een rittenkaper zie ik hem net als Gesink niet worden.
    19-10-2018 00:03
    Ddd en quickstep starten echt niet overal met klassement ambitie.
    19-10-2018 08:28
    Ik denk dat als je terugkijkt er in nagenoeg alle grand tours na anderhalf/twee weken nog een o'Connor, Meintjes, Kudus, Jungels of Schachmann-achtige figuur in de top twintig rondhangt.. Het is niet hun hoofddoel, maar er is wel iemand die probeert een klassement te rijden. En dat is precies het punt. Bennett komt in de Rangorde na Kruijswijk, Roglic, Groenewegen en misschien wel Poppel. En het is geen grote naam om lekker mee uit te pakken. Maar hij rijdt in die ene ronde die LottoNL niet met hun grote klassementsmannen kon bezetten de top tien in. En dat is een luxepositie voor de ploeg. Één lullig etappetjes en een top tien maakt wel dat je ronde geslaagd is.
    19-10-2018 09:25
    Inderdaad, Bennett zou ik een rol als meesterknecht die ook de vrijheid krijgt om een paar etappes uit te zoeken waarin hij voor eigen kans mag rijden. Mocht Kruijswijk vroeg in de Giro wegvallen dan kan Bennett meer vrijheid krijgen om bijvoorbeeld ook voor het bergklassement te gaan. Kruijswijk zal (mits in vorm) één van de favorieten voor een podiumplaats zijn en verdient het om met (bijvoorbeeld) Bennett, Tolhoek en Kuss een hele sterke klimploeg met zich mee te krijgen.

    Ik neem aan dat Van Poppel weer als sprinter wordt meegenomen maar als ze Van Emden, Martin en Jansen als sprinttrein meenemen kunnen die in de niet-sprintetappes ook goed voor Kruijswijk knechten. Persoonlijk zou ik graag zien dat niet Van Poppel maar Groenewegen als sprinter (met Van Emden, Martin en Teunissen/Roosen als sprinttrein) wordt meegenomen en ze die na de eerste rustdag naar huis sturen. Dan kan de ploeg dus na de eerste rustdag geheel in dienst van Kruijswijk rijden en kan Groenewegen later naar de Tour.
18-10-2018 16:30
Op een Yates, Thomas, Froome, goeie Uran, Nibali, Bernal, Valverde(?), Kruijswijk, Jungels, Izagirre, Sosa (kan die tijdrijden?), Lopez ga je nou precies hoeveel tijd pakken in die drie tijdritten? Twee keer een krap half minuutje en als je geluk hebt wat secondjes in de proloog?
18-10-2018 17:19
Het enthousiasme rondom een mogelijke deelname van Kruijswijk lijkt me wat overtrokken: de man staat zelden op een podium.

Lekker laten knechten voor Roglic, die daalt ook beter. En met Groenewegen en een volwaardige intercity naar de Tour.
    18-10-2018 17:42
    Kruijswijk laten knechten voor Roglic? Wat een onzin. Zoveel ontlopen zij elkaar niet, sterker nog als het echt een zware ronde is schat ik Kruijswijk hoger in. Jumbo moet gewoon keuzes maken, en niet beiden in dezelfde GT laten starten, met genoeg ondersteuning. Groenewegen heeft geen sprinttrein nodig in de grote rondes, doe dat maar in de voorjaarswedstrijden en zet de rest van de ploeg in voor de klassementsrenners.
    18-10-2018 18:17
    Roglic is completer dan Kruijswijk en niet onbelangrijk: hij wint tenminste af en toe. Lijkt me logisch als Roglic op de top van de Jumborots wordt gezet. Kruijswijk in de Giro, Roglic in de Tour dus.
    18-10-2018 18:20
    Ik heb de laatste grote rondes van Kruijswijk behoorlijk van hem genoten, dus het vooruitzicht dat hij op dit parcours zijn gang kan gaan, lijkt mij wel iets om enthousiast over te zijn.
    18-10-2018 18:41
    @bettinwel
    Jij kijkt alleen naar de podiumceremonie? Vandaar dat je zo weinig lol lijkt te beleven aan het wielrennen.

    @marcel1112
    Ik vond niet echt dat er veel sleet op zat bij Roglic in de Tour. Sterker nog, de laatste bergetappe was zijn beste...
    18-10-2018 19:06
    @tendam

    Roglic reed toen inderdaad goed, maar hij mist nog duidelijk de inhoud die bijvoorbeeld Kruijswijk wel heeft. Zie o.a. laatste tijdrit Tour, WK en Ronde van Lomardije. Maar mijn pleidooi was dat Jumbo ze in verschillende GTs moet inzetten.
    18-10-2018 23:59
    Roglic jan hard fietsen , maar is wel wat saai
    19-10-2018 00:20
    Als wielrenner? Ik vind hem voor een klassementsrenner toch regelmatig behoorlijk aanvallend rijden.
    19-10-2018 07:46
    Die tijdrit verprutste hij door een armblessure. Zelfde reden als dat hij wk tt niet reed.
    19-10-2018 08:19
    @marcel1112
    Kruijswijk heeft ook nog nooit iets gedaan in een klassieker. Zelfs Froome niet. Different ballgame. Eigenlijk heb je dus alleen die laatste tijdrit in de Tour als argument, waarvan dus bekend is dat Roglic niet bepaald comfortabel op z'n fiets zat.
18-10-2018 17:52
Tom Tour punt.
18-10-2018 18:22
Hopelijk komt de tour dan met 4 tijdrit etappes. En dan wel meer dan 100km
18-10-2018 21:00
Eindelijk eens de Col del Nivolet. Dat moet haast wel prachtig gaan worden
18-10-2018 21:50
Parcours oogt leuk voorlopig. Een klimproloog vind ik echt gaaf.
19-10-2018 08:50
Als ik de geruchten van het parcours mag geloven, zit er maar 1 I.T.T in en die is dan ergens in de tweede week.

Woensdag is de presentatie van het parcours en dan weten we meer.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine