‘Giro 2019 met Gavia, Mortirolo en drie tijdritten’
Hoewel de bekendmaking van het etappeschema pas op 31 oktober plaats zal vinden, denkt de Italiaanse krant La Stampa te weten hoe het parcours van de komende Giro d’Italia eruit gaat zien. La Corsa Rosa zou volgend jaar onder meer de Gavia en de Mortirolo aandoen. Daarnaast kent het drie ritten tegen de klok.
Drie tijdritten
Eerder maakte de organisatie al bekend dat het Grande Partenza plaats zal vinden in de regio Emilia-Romagna. Op de openingsdag is er een 8,2 kilometer lange klimtijdrit die start in het centrum van Bologna en wordt afgesloten met een beklimming van de San Luca. De negende rit is daags voor de eerste rustdag een 34,7 km heuvelachtige tijdrit van Riccione naar San Marino. Volgens La Stampa wordt de rittenkoers na drie weken afgesloten met een 15 kilometer lange individuele tijdrit in Verona. Eerder koos de Giro in 1984 en 2010 voor een apotheose in het Romeinse amfitheater.
Na de start in Bologna trekt de Giro over de Apennijnen zuidwaarts. In Toscane brengt het een eerbetoon aan Leonardo da Vinci. Na enkele ritten langs de Thyreense kust doet het peloton in San Giovanni Rotondo in Puglia het zuidelijkste puntje van deze Giro aan. De zevende rit brengt de renners naar L’Aquila, tien jaar nadat de stad in de Abruzzen werd getroffen door een aardbeving.
Vervolgens trekt de Giro weer noordwaarts. In de elfde rit staat er een aankomst gepland in Novi Ligure, de geboorteplaats van de Italiaanse legende Costante Girardengo. De dag erop volgt een Alpenrit tussen Cuneo en Pinerolo. De slotklim van de bergrit naar Lago Serrù kent 30 haarspeldbochten en een finish op 2200 meter hoogte. De Col del Nivolet is zelden gebruikt in wielerkoersen, maar geniet enige bekendheid vanwege de film The Italian Job. Een volgende bergrit van Saint Vincent naar Courmayeur brengt de renners dichtbij de Franse grens.
Loodzware slotweek met Gavia en Mortirolo
Na een rustdag in Bergamo volgt er een loodzware slotweek. In de rit naar Ponte di Legno krijgen de renners de Mortirolo en de legendarische Passo di Gavia voor de kiezen. In de Dolomieten wachten aankomsten in Anterselva, Santa Maria di Sala en San Martino di Castrozza. Daags voor het einde volgt er een rit over de Passo Manghen en de Passo Rolle, die eindigt op de Croce d’Aune. Hier kreeg Tullio Campagnolo in 1927 na materiaalpech zijn idee voor de ontwikkeling van een naaf met snelsluiter. Op zondag 2 juni valt in Verona de Giro met een individuele tijdrit in een definitieve plooi.
3 keer kopman, 3 keer fysieke ongemakken of een hele slechte dag. Hij is wel een goede meesterknecht en evt rittenkaper.
Prima Giro voor Kruijswijk.
Ik neem aan dat Van Poppel weer als sprinter wordt meegenomen maar als ze Van Emden, Martin en Jansen als sprinttrein meenemen kunnen die in de niet-sprintetappes ook goed voor Kruijswijk knechten. Persoonlijk zou ik graag zien dat niet Van Poppel maar Groenewegen als sprinter (met Van Emden, Martin en Teunissen/Roosen als sprinttrein) wordt meegenomen en ze die na de eerste rustdag naar huis sturen. Dan kan de ploeg dus na de eerste rustdag geheel in dienst van Kruijswijk rijden en kan Groenewegen later naar de Tour.
Lekker laten knechten voor Roglic, die daalt ook beter. En met Groenewegen en een volwaardige intercity naar de Tour.
Jij kijkt alleen naar de podiumceremonie? Vandaar dat je zo weinig lol lijkt te beleven aan het wielrennen.
@marcel1112
Ik vond niet echt dat er veel sleet op zat bij Roglic in de Tour. Sterker nog, de laatste bergetappe was zijn beste...
Roglic reed toen inderdaad goed, maar hij mist nog duidelijk de inhoud die bijvoorbeeld Kruijswijk wel heeft. Zie o.a. laatste tijdrit Tour, WK en Ronde van Lomardije. Maar mijn pleidooi was dat Jumbo ze in verschillende GTs moet inzetten.
Kruijswijk heeft ook nog nooit iets gedaan in een klassieker. Zelfs Froome niet. Different ballgame. Eigenlijk heb je dus alleen die laatste tijdrit in de Tour als argument, waarvan dus bekend is dat Roglic niet bepaald comfortabel op z'n fiets zat.
Woensdag is de presentatie van het parcours en dan weten we meer.