‘Giro 2019 met Gavia, Mortirolo en drie tijdritten’

donderdag 18 oktober 2018 om 11:03

Hoewel de bekendmaking van het etappeschema pas op 31 oktober plaats zal vinden, denkt de Italiaanse krant La Stampa te weten hoe het parcours van de komende Giro d’Italia eruit gaat zien. La Corsa Rosa zou volgend jaar onder meer de Gavia en de Mortirolo aandoen. Daarnaast kent het drie ritten tegen de klok.

Drie tijdritten
Eerder maakte de organisatie al bekend dat het Grande Partenza plaats zal vinden in de regio Emilia-Romagna. Op de openingsdag is er een 8,2 kilometer lange klimtijdrit die start in het centrum van Bologna en wordt afgesloten met een beklimming van de San Luca. De negende rit is daags voor de eerste rustdag een 34,7 km heuvelachtige tijdrit van Riccione naar San Marino. Volgens La Stampa wordt de rittenkoers na drie weken afgesloten met een 15 kilometer lange individuele tijdrit in Verona. Eerder koos de Giro in 1984 en 2010 voor een apotheose in het Romeinse amfitheater.

Na de start in Bologna trekt de Giro over de Apennijnen zuidwaarts. In Toscane brengt het een eerbetoon aan Leonardo da Vinci. Na enkele ritten langs de Thyreense kust doet het peloton in San Giovanni Rotondo in Puglia het zuidelijkste puntje van deze Giro aan. De zevende rit brengt de renners naar L’Aquila, tien jaar nadat de stad in de Abruzzen werd getroffen door een aardbeving.

Vervolgens trekt de Giro weer noordwaarts. In de elfde rit staat er een aankomst gepland in Novi Ligure, de geboorteplaats van de Italiaanse legende Costante Girardengo. De dag erop volgt een Alpenrit tussen Cuneo en Pinerolo. De slotklim van de bergrit naar Lago Serrù kent 30 haarspeldbochten en een finish op 2200 meter hoogte. De Col del Nivolet is zelden gebruikt in wielerkoersen, maar geniet enige bekendheid vanwege de film The Italian Job. Een volgende bergrit van Saint Vincent naar Courmayeur brengt de renners dichtbij de Franse grens.

Loodzware slotweek met Gavia en Mortirolo
Na een rustdag in Bergamo volgt er een loodzware slotweek. In de rit naar Ponte di Legno krijgen de renners de Mortirolo en de legendarische Passo di Gavia voor de kiezen. In de Dolomieten wachten aankomsten in Anterselva, Santa Maria di Sala en San Martino di Castrozza. Daags voor het einde volgt er een rit over de Passo Manghen en de Passo Rolle, die eindigt op de Croce d’Aune. Hier kreeg Tullio Campagnolo in 1927 na materiaalpech zijn idee voor de ontwikkeling van een naaf met snelsluiter. Op zondag 2 juni valt in Verona de Giro met een individuele tijdrit in een definitieve plooi.

Dit artikel delen:

67 Reacties

hartstikkebedankt 18 oktober 2018 om 11:07

Wordt nog moeilijk voor Tom om hier nee tegen te zeggen, een kolfje naar zijn hand natuurlijk. Maar ja, alles op de Tour is de Giro niet rijden. Kruijswijk zou er goed aan doen hier te starten.

Jean Dumas 18 oktober 2018 om 14:23

Tom gaat zeker likkebaarden bij dit parcours op zijn hoogtestage voor de Tour.

HoofdIsVrij 18 oktober 2018 om 11:15

Interessant parcours weer.

chasse patat 18 oktober 2018 om 11:22

Het lijkt op het eerste gezicht een Giro met meer relatief vlakke etappes als de voorgaande twee edities. Even afwachten hoe de laatste week is opgebouwd qua beklimmingen en bergop aankomsten. Ook altijd even afwachten hoe de parcoursbouwer de slotkilometers heeft ingepland. Dat levert in Italië nogal eens leuke verrassingen op. Het lijkt zo inderdaad een mooie kans voor een goed tijdrijdende klimmer.

nickdt 18 oktober 2018 om 11:22

Lekkere derde week zeg. Kruijswijk gaat hier van genieten.

Romāns Vainšteins 18 oktober 2018 om 11:24

Veel verplaatsingen na finish.

wienesroa 18 oktober 2018 om 11:39

Ook interessant voor Roglic. Misschien dat die eens de Giro moet doen en dan met Kruis en Bennet naar de tour, daar is de concurrentie meestal moordend. En als TD hier niet start, kan Roglic serieus meedoen voor de eerste grand tour zege

KnightBiker 18 oktober 2018 om 12:40

+ 1 Roglic doet zichzelf een grote dienst als hij een grote ronde op zijn naam kan schrijven.. dan ga je wat makkelijker door naar de Tour.
(je wilt niet als een Richie Porte eindigen met een blanco terwijl je weet dat je de capaciteiten hebt.)

Titaantje 18 oktober 2018 om 17:26

Porte is vooral ook blanco qua top 10 noteringen in grote rondes (vooral door pech), daar is Roglic al overheen. Na een 4e plek in de Tour kan je toch niet zeggen dat hij zijn ontgroening nog moet krijgen.

Mwielerfan 18 oktober 2018 om 23:54

Porte ook eens 5de geweest in tour en week lang in het roze. Dat is al meer dan die plek 4 van roglic. Alhoewel die er weer een etappe bijheeft.
Anyway tijd om er meer van te maken. Een 4de plaats zou een beetje zoals gesink vdb mollema en kelderman voelen. Dichtbij maar net niet de stap naar echte wereld top kunnen maken

Jowinho 19 oktober 2018 om 05:14

@mwielerfan: Die roze trui kwam er wel niet als klassementsrenner, maar omdat hij toen mee mocht in een vroege vlucht. Je gaat Thomas Voeckler toch ook geen betere klassementsrenner dan Roglic noemen toch?

RoBinnn 18 oktober 2018 om 11:44

Eerste helft lijkt veel ritten voor sprinters te hebben, tweede helft nog maar 1 sprintersritje lijkt het. Biedt wel kansen voor sprinters voor de dubbel Giro – Tour doordat er dan halverwege de Giro afgestapt kan worden.
Tweede deel natuurlijk indrukwekkend veel bergritten maar lijkt een beetje op een parcours wat in de Tour vaak op kritiek stuit. Hopelijk valt het mee en zien we ook in de eerste helft diverse ‘Italiaanse’ aankomsten.

guyremgabdel 18 oktober 2018 om 12:13

Eens benieuwd voor L’Aquila. Wij waren daar 2 jaar terug en alles stond 8j na de aardbeving nog in de steigers. Het was er een grote bouwwerf. Sommige huizen kon je zo inkijken en inboedel stond er nog zoals ze alles hadden achtergelaten.

Chasse_patate 18 oktober 2018 om 12:29

Groenewegen en Roglic naar de giro.

KnightBiker 18 oktober 2018 om 12:42

Groenewegen kan je natuurlijk makkelijk en in de tour en in de Giro inzetten mits hij de Giro voor de 3e week verlaat.

Marcel1112 18 oktober 2018 om 15:10

@Knightbiker

Natuurlijk. Dat hadden ze het afgelopen wielerjaar ook moeten doen. Gewoon laten starten in de Giro, Tour en Vuelta en afstappen als de bergettappes beginnen. Helemaal niet nodig een sprinttrein mee te nemen, die had hij de afgelopen Tour ook niet nodig. Met een beetje mazzel 10 a 12 WT overwinningen in de pocket.

Mwielerfan 18 oktober 2018 om 23:56

Snap niet dat zo weinig sprinters dot doen. Greipel deed het vroeger heel vaak

arjando.ooms 19 oktober 2018 om 07:37

Omdat die tegenwoordig vaak wat klassiekers of voorjaarsrondjes rijden

Sonsbach Allstars 18 oktober 2018 om 12:47

Het lijkt weer een schitterend parcours te worden. Nog wel even afwachten of en hoe de heuvels en bergen over de ritten verdeeld zijn. Hoewel er 3 tijdritten inzitten, vind ik het aantal tijdrit km’s niet voldoende voor een goede tijdrijder om hier het verschil te gaan maken in het klassement. Sterker nog met een klimtijdrit als proloog wordt het waarschijnlijk nog meer een klimmers ronde dan vorig jaar. Ik schrijf alvast voorzichtig met potlood Simon Yates op. Hij kan z’n 2e grote ronde gaan winnen.

wilbertdh 18 oktober 2018 om 12:57

De Ronde van Noord-Italië als je zo het kaartje ziet

guyremgabdel 18 oktober 2018 om 13:15

Zal ook wel met de toestand van het wegennet te maken hebben. Of zoals ze in Italie zeggen : finisce la Toscana, comincia l’Africa.

Witte Trui 18 oktober 2018 om 12:59

Zeker niet met Groenewegen gaan, wanneer je alles op Giro- winst zet. Groenewegen heeft een trein nodig en bijstand in de bergen. Ik kan me zelfs voorstellen met Roglic én Kruijswijk alles op alles te zetten voor eindwinst (even afhankelijk van Tour- etappeschema). Voor beiden lijkt dit een parcours op maat.

Dan Roglic – Kruijswijk – Gesink – Bouwman – de Plus/Tolhoek – van Poppel – Teunissen – Clement (?) bijvoorbeeld. Indien je met één kopman focust, kun je Bennett meenemen.

Mwielerfan 18 oktober 2018 om 23:58

Door commerciële belangen doet die ploeg dat nooit. Ook niet als het sportief beter zou zijn

KennyKlimmen 18 oktober 2018 om 12:59

Nou Tom, kom er maar in…

KimJungPoels 18 oktober 2018 om 13:04

Als ik Bora-Hansgrohe was zou ik hier toch ook met een sterk team heen gaan.

Buchmann – Formolo – Muhlberger – Grossschartner – Bennett – Gatto – Benedetti & Selig bijvoorbeeld

Team EF Education First kan hier ook wellicht voor een klassement gaan met:

Woods – Kangert – Dombrowski – Caicedo – Carthy – Modolo – Bettiol – Phinney

Voor de andere ploegen heb ik geen zin om een selectie te maken, dat mogen jullie doen. :)

hartstikkebedankt 18 oktober 2018 om 13:58

Als ik Bora was zou ik hier misschien met Ackermann naar toe gaan en Bennett meenemen naar de Vuelta, die klimt toch ook heel behoorlijk hebben we afgelopen Giro gezien.

KimJungPoels 18 oktober 2018 om 14:03

Dat kan ook inderdaad. Al heeft Bennett zijn zinnen gezet op de Giro na die drie overwinningen dit jaar. Als ze in 2020 Bennett nog willen hebben verwacht ik dat ze die meenemen na de Giro en Ackermann naar de Vuelta.

Veel zal het niet uitmaken, beide uitstekend in staat ritten te winnen.

Birdheart 18 oktober 2018 om 13:11

Thomas naar de giro dan maar. Kan hier mee uit de voeten.
Jammer dat de laatste week zwaar is anders misschien dubbel voor sommige klassementsrenners.

Ivan 18 oktober 2018 om 13:15

Natuurlijk wat meer sprintetappes omdat ze Viviani aan de start willen. Voor het AK misschien Nibali Aru en Pozzovivo maar er zijn genoeg renners denkbaar die hier een parcours op maat vinden. Dumoulin kan hier minimaal 3 etappes en het AK winnen. S Yates, Roglic, Bernal en Kruijswijk ook ideaal.

Kelder is de Man 18 oktober 2018 om 13:28

Ik hoop Tom naar de tour. De euforie van de Giro overwinning kent ie. En Sunweb heeft nog een behoorlijke klimmer die een stukje kan tijdrijden. Noem verder geen naam.

04398 18 oktober 2018 om 13:31

Ze doen er in ieder geval alles voor om Tom weer aan de start te krijgen in Italië

Mwielerfan 19 oktober 2018 om 00:00

Met 50km tijdrit?

Slurpie Blauw 18 oktober 2018 om 13:31

Tom en Dennis naar de Giro.

Huubi 18 oktober 2018 om 13:56

Kelderman & Kruijswijk hiernaartoe als kopman. TD naar tour en Roglic.

horsm 18 oktober 2018 om 14:12

Wilco voor het podium?

Jelmer-038 18 oktober 2018 om 14:27

Dumoulin…

tendam 18 oktober 2018 om 14:36

Mooi parcours. Wel tekenend dat in totaal 58 tijdritkilometers nu als iets voor specialisten wordt gezien. Zoveel is dat niet, maar de tijdritten verdwijnen steeds meer uit de grote rondes.

Kruijswijk kan dit prima aan, inmiddels weten we toch wel dat hij een meer dan behoorlijk tijdrijder is?

Jean Dumas 19 oktober 2018 om 01:35

58 km is inderdaad veel naar huidige normen, omdat in de tijdritten de verschillen tussen de klassementstoppers worden gemaakt. In de vorige Tour viel dat zelfs in een pittige laatstezaterdagtijdrit nog goed mee.

Rico. 18 oktober 2018 om 14:40

Klinkt als veel bergetappes door het hooggebergte met meerdere cols, ideaal voor Kruijswijk.

Krul 18 oktober 2018 om 15:13

Het valt nog mee. Het zijn 3 kortere tijdritten. In totaal is het 57,9 km aan tijdrit km’s voor de Giro. Dumoulin doet het voornamelijk altijd goed in de langere tijdritten.

Off topic: vergelijk het aantal tijdrit km’s eens met Tour De France 2003. Toen waren er 102,5 itt km’s en 69 km aan team time trial.

Marcel1112 18 oktober 2018 om 15:55

Jammer dat Dumoulin in 2003 nog niet mee kon doen. Die Tour had hij echt met twee vingers in de neus gewonnen.

KimJungPoels 18 oktober 2018 om 16:15

Lance Armstrong had hem geprepareerd en wel op 105 minuten gereden.

Marcel1112 18 oktober 2018 om 16:39

En Jan Ullrich op 104 minuten zeker?

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.