Giro 2019: Ciccone krijgt loon naar werken, Roglic grote verliezer
foto: Cor Vos
dinsdag 28 mei 2019 om 17:17

Giro 2019: Ciccone krijgt loon naar werken, Roglic grote verliezer

De zestiende etappe van de Giro d’Italia heeft opnieuw spektakel gebracht. Vincenzo Nibali gooide zijn kaarten op tafel op de gevreesde Mortirolo. De Italiaan wist rozetruidrager Richard Carapaz niet te lossen, maar Primož Roglič moest andermaal passen. De Sloveen verloor opnieuw kostbare tijd. De ritzege ging naar bergkoning Giulio Ciccone.

Het moest de koninginnenrit worden van deze Giro d’Italia, maar de weergoden beslisten er anders over. Door de hevige sneeuwval konden de heren coureurs niet over de Gavia worden gestuurd, waardoor de klimmers het moesten doen met ‘slechts’ de gevreesde Mortirolo. Maar gelukkig was deze Dolomietencol zwaar genoeg om voor verschillen te zorgen. De week van de waarheid is begonnen. Andiamo!

Richard Carapaz kon bij de start nog lachen – foto: LaPresse

De plannen van Nibali, Yates en López 
Iets voor het middaguur vertrokken de 147 overgebleven coureurs (de zieke Brent Bookwalter bleef achter in het hotel) voor een 194 kilometer lange etappe naar Aprica. Vanuit de start ging het langzaam omhoog richting de Passo della Presolana (4 km aan 7,1%), wat koren op de molen was van de klimmers. Simon Yates en Miguel Ángel López bleken te broeden op een plannetje, want verschillende renners van Mitchelton-Scott en Astana trokken ten aanval.

Dit was tegen het zere been van Movistar, de ploeg van rozetruidrager Richard Carapaz en Mikel Landa. De Spaanse formatie probeerde de boel bij elkaar te houden, maar na verloop van tijd kregen 22 renners de ruimte. López, Yates en Vincenzo Nibali zagen dat het goed was, aangezien ze meerdere ploeggenoten vooraan hadden. Zo kon Astana rekenen op Pello Bilbao, Jan Hirt en Davide Villella.

Wachten op de Mortirolo 
Bahrain Merida vertrouwde dan weer op Damiano Caruso en Antonio Nibali, terwijl Mitchelton-Scott de ruimte gaf aan Mikel Nieve en Christopher Juul-Jensen. Andere interessante namen in de kopgroep: Koen Bouwman, bergkoning Giulio Ciccone, Joe Dombrowski, het Androni Giocattoli-Sidermec Fausto Masnada en Mattia Cattaneo en Andrey Amador. De Costa Ricaan was de enige renner van Movistar die mee was geslopen in de vroege vlucht.

Een sterke kopgroep pakt meerdere minuten – foto: LaPresse

De 22 koplopers wisten langzaam maar zeker verder uit te lopen, maar echt veel voorsprong kregen ze ook weer niet. Daarvoor waren enkele renners te gevaarlijk, waardoor Movistar tempo bleef rijden. De Spaanse brigade rondde vijf minuten later de top van de Cevo (na 89,6 kilometer), waar Ciccone nog wat extra puntjes wist te sprokkelen. De wedstrijd lag duidelijk in een plooi, het was wachten op de allesbeslissende Mortirolo.

Francisco Ventoso wilde echter niet wachten: de oude rot liet zich in de afdaling van de Aprica als een baksteen naar beneden vallen. De Spanjaard van CCC kwam met voorsprong beneden, maar werd al vrij snel weer ingelopen. Hierdoor begonnen de koplopers gezamenlijk aan de duivelse Mortirolo (11,9 km aan 10,9%), met stroken tot maar liefst 18%. De voorsprong was inmiddels opgelopen naar zes minuten, waardoor mannen als Ciccone en Dombrowski mochten dromen.

Ciccone en Brown openen het bal 
Maar het was Nathan Brown die het bal opende namens EF Education First. De Amerikaan reed de longen uit zijn lijf voor zijn ploeggenoot Dombrowski, waardoor de kopgroep uiteen spatte. Een van de renners die het lastig had… Dombrowski! Hierdoor viel het plannetje van EF Education First wat in het water. Het waren vooral de Italianen Caruso en Ciccone die indruk maakten.

Inmiddels begon ook het peloton aan de Mortirolo. Het was Nibali die een seintje gaf aan zijn ploeggenoot Valerio Agnoli: de trouwe knecht moest het tempo de hoogte injagen. De Italiaan hield het echter niet lang vol, waardoor Movistar – met een opnieuw bijzonder sterke Hector Carretero – weer het tempo moest bepalen. Het peloton werd stevig uitgedund, maar het was wachten op de eerste explosie.

Vincenzo Nibali probeert het op de Mortirolo – foto: Cor Vos

Bahrain Merida verhoogt het tempo 
En wat met de koplopers? Nieve, Hirt, Caruso en Ciccone bleken duidelijk de sterkste klimmers. Vooral Hirt deed zijn medevluchters pijn met enkele fikse versnellingen, maar Caruso en Ciccone weigerden te plooien. Nieve had het daarentegen lastig. Of dacht de Spanjaard aan het grotere plaatje, namelijk een vroege aanval van Yates? In het peloton reed ondertussen Domenico Pozzovivo op kop, met ploegmakker Nibali in het wiel.

Het tempo van de kleine Italiaan lag bijzonder hoog, waardoor steeds meer renners moesten passen. De beloftevolle Valentin Madouas ging als eerste overboord, gevolgd door Ilnur Zakarin. Maar daar bleef het niet bij, want ook voor Yates en Rafal Majka ging het te snel. Dit was het sein voor Nibali om te versnellen. Daar ging Lo Squalo! De concurrentie reageerde niet. Konden Carapaz, Landa en Roglic niet beter?

Nibali valt aan, Roglic moet andermaal passen 
Of speelden de heren hoog spel? Daar leek het wel op, aangezien Hugh Carthy met sprekend gemak het gat op Nibali wist te dichten. Carapaz kon in de achtervolging nog rekenen op een beresterke Antonio Pedrero en brother in crime Landa. Het verschil tussen Nibali en de overige favorieten was nog altijd beperkt. Toch probeerde de teruggekeerde López de sprong naar voren te maken. Pedrero, Lopez en Landa reageerden, maar Roglic moest passen.

De Sloveen moest opnieuw vechten om de schade te beperken, maar de kopman van Jumbo-Visma zag zijn concurrenten andermaal steeds kleiner worden. Hij werd zelfs voorbijgereden door Mollema, die een bijzonder sterke etappe reed. Nibali kwam intussen aansluiten bij zijn jongere broer Antonio, die zich nog een keer volledig uit elkaar trok om zijn kopman van dienst te zijn.

De eenzame Primoz Roglic – foto: Cor Vos

Nibali versus Movistar 
Tweevoudig Girowinnaar Nibali deed er alles aan om verder weg te rijden, maar de blauwhemden van Movistar konden de Italiaan nog altijd zien. Het gat werd zelfs kleiner, eenmaal Landa zich op kop zette voor zijn kopman Carapaz. De Spanjaard maakte een zeer sterke indruk, maar de Ecuadoraan leek niet veel harder te kunnen. Hierdoor zakte het tempo weer, waardoor Nibali weer kon uitlopen.

En hoe ging het met Roglic? De topfavoriet werd bijgehaald door een groepje aangevoerd door Yates. Het was duidelijk op bij de Sloveen. En alsof de Giro nog niet zwaar genoeg was voor Roglic, viel de regen ook nog eens met bakken uit de hemel. Over een heroïsche etappe gesproken! Nibali deed er alles aan om uit de greep te blijven van Carapaz, Landa en López, maar dit drietal wist toch weer aan te sluiten.

Carapaz en Landa keren terug 
In alle hectiek zouden we bijna vergeten dat er nog drie renners voorop reden. Ciccone en Hirt deden niet voor elkaar onder, waardoor ze gezamenlijk de top bereikten van de Mortirolo. Caruso volgde op korte afstand, maar leek te moeten wachten op zijn kopman Nibali. Die laatste kreeg Carapaz, Landa, López en Carthy niet uit het wiel. Maar het gevaar voor Movistar was nog niet geweken, met de zeer technische en nu ook kletsnatte afdaling van de Mortirolo nog voor de boeg.

Mikel Landa speelde een cruciale rol op de Mortirolo – foto: Cor Vos

Een demarrerende López rondde als eerste favoriet de top, een vijftiental seconden voor de teruggevallen Amador, Landa, Carapaz, Nibali en Carthy. Bijna twee minuten later kwamen Roglic, Mollema en Yates boven. De Sloveen leek vandaag de Giro te verliezen. Hij moest risico’s nemen in de spekgladde afdaling, maar wie risico’s neemt… Gelukkig ging er niemand tegen de vlakte.

Roglic probeert de meubelen te redden 
Het was wachten op een aanval van Nibali, maar de Italiaan besloot de gevaren niet op te zoeken. De renner van Bahrain Merida volgde in de afdaling slechts de mannen van Movistar. Voor spektakel was het wachten op de laatste oplopende kilometers naar Ponte Di Legno. Ciccone en Hirt leken het vooraan te gaan uitmaken voor de ritzege, maar de Tsjech weigerde nog mee te rijden met de Italiaan.

Dit tot ongenoegen van Ciccone, die duidelijk liet blijken niet zo blij te zijn met zijn medevluchter. De Italiaan had echter geluk dat het tempo in de groep Nibali-Carapaz ook wat stokte, waardoor Roglic plots weer hoop kreeg. De renner van Jumbo-Visma wist – samen met Yates en Mollema – het verschil te verkleinen tot slechts 45 seconden. Maar net op dat moment kreeg Nibali het gezelschap van de afzakkende Caruso.

Ciccone krijgt loon naar werken, Roglic grote verliezer 
Het bleek cruciaal voor de achtervolgende groep, waar het tempo werd verhoogd. Plots begonnen ook de mannen van Movistar vol mee te rijden, in de wetenschap dat zij Roglic definitief konden uitschakelen. Hierdoor verloor de Sloveen weer terrein. In de slotkilometers bleven Ciccone en Hirt bij elkaar, waardoor we een sprint-à-deux kregen om de overwinning. Ciccone had onderweg het meeste werk gedaan, maar de Italiaan bleek over wonderbenen te beschikken.

Yates, Mollema en Roglic in de achtervolging – foto: Cor Vos

Ciccone klopte zijn vluchtmakker dan ook met sprekend gemak. Nibali, Carapaz en Landa kwamen binnen op 1:41 van de ritwinnaar, waarna het wachten was op Roglic. Die laatste finishte samen met Yates en Mollema, maar wel op 1:23 van de rozetruidrager. De kopman van Jumbo-Visma was dan ook de grote verliezer aan de streep. Al kreeg ook Majka – de nummer vier in de stand – een draai om zijn oren van meerdere minuten.

Carapaz doet uitstekende zaken
Dit betekent dat Carapaz uitstekende zaken doet in het klassement. Zijn naaste belager heet nu Nibali, maar de Italiaan volgt op bijna twee minuten. Roglic kijkt nu tegen een achterstand aan van meer dan twee minuten. Mollema deed ook goede zaken: de Nederlander stijgt naar plaats vijf.

foto: Cor Vos

RIDE Magazine
115 Reacties
28-05-2019 17:41
Movistar kan zelfs Landa nog uitspelen, om Nibali onder druk te zetten.
    28-05-2019 17:49
    Dan heb je eigenlijk 2 dikke bergen achtereen nodig en neem je een risico met Carapaz' beste knecht wegsturen. Ik durf te stellen dat Landa vandaag de lijm was tussen het roze en zijn naaste belager, van platinawaarde.

    EDIT! > Zo hey, wat staat die Landa nog dicht joh ?!? ook op 2:09 ? Dan zullen ze dat nog overwegen ook.
28-05-2019 17:43
aah.... jammer voor Roglic - maar idd er zijn drie-vier klimmers beter, en Movistar had een superblok.
28-05-2019 17:43
Belachelijk die motoren. Zet gewoon overal de motor achter de groep ipv steeds bij Nibali/Carapaz ervoor en de rest erachter.
https://cdn1.imggmi.com/uploads/2019/5/28/7eeec7a472391c90d995d8d509fc8cd1-full.png
28-05-2019 17:45
Heerlijke renner, die Ciccone, daar gaan we hopelijk de komende jaren nog veel plezier aan beleven. Uitstekend ploegspel van Movistar; het verval van Roglic tekende zich al af en zet dus nu door hoewel het verlies nog meeviel. Zou knap zijn als hij de komende ritten zich weet te vermannen maar veel overtuiging straalt hij niet uit. Kranige rit van Mollema, Nibali weer lekker strijdvaardig.
28-05-2019 17:56
Gelukkig won Ciccone; terecht die vreugde uitbarsting na dat gedoe met Hirt. Caruso precies op tijd bij Nibali, anders had ik het nog niet geweten al waren er ook nog -o schande- motoren beschikbaar om het verschil met Roglic te maken. Voor Roglic is het klaar; te vroeg gepiekt. Een derde plaats is het hoogst haalbare maar ik vrees dat Landa er nog over heen komt. En dan Mollema; sluipt steeds mee en dichterbij. Ik zou niet weten wie hem van de top-5 moet houden. Lopez leek kandidaat maar die heeft het ook niet ondanks heel veel goede hulp. Heerlijke etappe weer.
28-05-2019 18:02
Roglic kan blij zijn dat een sterke Mollema, Yates en Nieve bij hem waren, anders had hij 2 keer zoveel tijd verloren.Roglic is uitgeblust voor de bergen maar ja dat is menselijk want wat heeft hij al gereden en gewonnen dit jaar.Ploegleiding zal blij zijn dat het niet aan hun menselijke plaspauze heeft gelegen.
28-05-2019 18:03
Schitterende etappe!

Ik zie Carapaz nog een Kruijswijkje doen en Nibali de Giro winnen: iets met regenjasjes (ervaring) en de wijze woorden van Contador "niet onderschatten dat Carapaz nooit eerder in deze situatie zat".

Mollema groots. Zonder zijn motor (en die van Yates) en zonder het schrappen van de Gavia stond Roglic op een veel grotere achterstand. Dus niet zeiken aub.
    28-05-2019 18:11
    Het schrappen van de Gavia om deze vervolgens te vervangen voor een categorie 3 klim is grotere koersvervalsing ten nadele van de klimmers dan een paar motoren. Daar zul je ze hier alleen niet over horen.
28-05-2019 18:18
De "normale" posities beginnen ingenomen te worden en we krijgen een stand die de juiste waardeverhoudingen tot op heden weergeeft.
Stop met janken over de motoren. Heb je daar al eens achter gereden in deze weersomstandigheden ? Je wil niet smaken welke troep je op je bril en in je gezicht terechtkomt. Dus zoveel voordeel haal je daar niet uit.
28-05-2019 18:19
Ik begin me wel steeds meer te ergeren aan die Lopez. Nergens meewerken alleen maar van die prikjes die niets opleveren. Rijd dan gewoon mee of demarreer een keer goed maar niet dit gedoe.

Vorig jaar speelde hij al siamese tweeling met Carapaz de laatste dagen.
    28-05-2019 18:31
    Eens, die MAL was weer heel vreemd aan het koersen. Aan het elastiek, demarreren, dan ineens verdwenen om aan het einde weer te lossen. Had gehoopt dat hij die fratsen inmiddels wel kwijt was. Beetje mentale begeleiding kan geen kwaad.
    28-05-2019 18:53
    MAL is echt een einzelganger, die lijkt er nooit echt uit te komen met mederenners op het gebied van gedeelde belangen etc.
28-05-2019 18:20
Vandaag zakte Roglic er doorheen (Niet geheel onverwacht), echter kan er nog steeds veel gebeuren, de ene dag is de andere niet. Als hij wilt winnen zal hij ergens toch nog moeten aanvallen en tijd pakken (2 minuten in een tijdrit wordt lastig) maar om nou direct sommige reacties hier te zien is toch wel diep treurig. Besef je je wel waar deze man vandaan is gekomen? Begonnen als schansspringer vervolgens op de fiets gestapt en al diverse rondes gewonnen, 4de in de tour de France in eerste ronde waaraan die meedeed. 2 etappecoursen in de Giro D'Italia en momenteel 3e met nog steeds een kans om de ronde te winnen. wil iedereen die hem nu zo neer zit te halen wel eens verzoeken om hetzelfde te proberen. eerlijk gezegd kun je alleen maar je pet ophalen voor wat deze man heeft bereikt en nog voor toekomst heeft. helaas heeft hij de ploeg niet om zich heen en moet hij het grootste gedeelte alleen doen, denk nog steeds dat hij een kans heeft.
    28-05-2019 18:31
    Lijkt me echt moeilijk te worden. Als het verval is ingezet kom je dat eigenlijk nooit te boven. Maar hij mag me verassen.
    28-05-2019 18:42
    Jumbo Visma kwam hier om de Giro te winnen met Roglic !!!
    En dat lijkt nu voorbij, dan niet met zo'n jank verhaal aankomen
    28-05-2019 19:29
    @Retrolex, zeikverhaal? naja je mag denken wat je wilt, vindt dat je nogal beetje zit te trollen. De reacties van mensen die lachen of op een disrespectvolle manier praten over een renner achja ga zelf eens zo een berg op fietsen en aangezien je het beter weet doe het direct even 3 weken na elkaar. Ik vind wel dat er wat respectvoller mag worden gedaan. maar goed helaas kunnen sommigen alleen voldoening halen uit anderen naar beneden halen. Als dat jou vrolijk maakt helemaal prima.
    28-05-2019 21:50
    Wat Retro Lex bedoelt is dat je lofrede lichtelijk aanmatigend en gekleurd overkomt,
    28-05-2019 22:31
    Ik neem inderdaad de pet af voor Roglic ( als ie podium rijdt). Voor de ploegleiding haal ik mijn neus op
28-05-2019 18:29
Die MAL is toch ook een vreemde renner. Paar keer lossen op de Mortirolo dan erover springen voor voorsprong in de afdaling. En dan gelost worden op het vals platte.
28-05-2019 18:29
Movistar vandaag vooral gereden om Roglic buitenspel te zetten..
Kunnen de komende dagen met Landa aanvallen om Nibali onder druk te zetten..

Nibali de smaakmaker, maar als hij straks als 2e eindigt is hij wel de schlemiel van de giro na dat gepoker met een toch zwakkere tegenstander..
28-05-2019 18:30
Dat 'Roglic te vroeg in vorm' gezeur mag echt ophouden. In Romandië konden die zijn (tweede rangs) concurrenten er bergop niet afrijden. Zijn ritzeges kwamen vanuit de sprint. Echt onzin dus om te zeggen dat hij te vroeg in vorm was.
28-05-2019 18:31
Het is de schuld van Clement. Roglic is minder gaan rijden vanaf de dag dat Stef zijn wenkbrauwen fronste.
28-05-2019 18:37
De grote tenoren zaten er wisselend bij vandaag. Nibali zag er erg sterk uit, net als Landa. Carapaz eindigt goed maar was op het tandvlees zo leek het. Roglic duidelijk minder, maar houdt de schade toch aardig beperkt. Yates stelt weer teleur in de regen. En Lopez, tja Lopez...En ons Bauke helemaal top natuurlijk.
    28-05-2019 18:48
    Landa was bergop de sterkste voor mijn gevoel. Carapaz zat echt niet met overschot als hij het tempo maakte.
28-05-2019 19:19
Dit is wel verduiveld jammer. Eerst Dumoulin eruit en nu Roglic eraf gereden. Was ook wel een eenzame en onmogelijke strijd, zonder klimknechten, en alles zelf moeten oplossen. Had je vantevoren ook eigenlijk wel een beetje kunnen zien aankomen, maar ik hoopte op een wonder. Dat bleef uit, zeker nu Roglic vorm tanende is. Als je eerlijk bent heeft hij ook nergens kunnen domineren, behalve in de tijdritten. Verder was het volgen en schade beperken en dat is minder leuk om naar te kijken. Waar was de Roglic van Romandië 2018 die met speels gemak de aanvallen van Bernal counterde? Dat had ik zo graag willen zien, maar dat zat er niet in dus. Van de titanenstrijd Dumoulin Yates Roglic is ook niets terechtgekomen helaas. Wie er wint boeit me verder niet. De enige die ik het echt gun is Landa, en zeker niet Nibali. Sorry, maar ik baal als een stekker grrr@#€!~§
    28-05-2019 19:28
    Nibali gun ik het juist wel. Hij was weer degene die de aanval opende. Zijn aanvallen dragen zelden echt zo ver dat hij er een beslissende bres mee slaat, maar ze zijn dikwijls wel goed genoeg om een of meer concurrenten te laten afvallen. En als hij dat maar vaak genoeg doet, heeft hij ze allemaal te pakken. Vandaag was het Roglic, het zal mij niet verbazen als hij in die verraderlijke rit van morgen Carapaz te grazen neemt. Heerlijk toch?
    En anders mag Carapaz winnen, die heeft geweldig gereden en profiteert optimaal van de 'tactische meesterzet' van Roglic en Nibali om hem te laten rijden. Ik houd wel van zo'n verhaal.
    28-05-2019 19:36
    Het roept bij mij wel de vraag op of de voorbereiding van Roglic wel zo goed is geweest als men allemaal dacht. Misschien toch niet al die eenweekse koersen laten rijden. Is wel een punt om volgend jaar serieus naar te kijken. Dit was zijn eerste grote ronde als kopman en hij kan zich volgens mij nog steeds verder ontwikkelen, althans dat hoop ik, want ik vind het een hele sympathieke renner en ik gun hem, en ook TJV, het hoogste.
28-05-2019 19:49
Zoals altijd blijft de Giro redelijk onvoorspelbaar. Onzinnig om dan allerlei voorspellingen te doen. Tijd- en energieverspilling en meestal fanpraat. Zelfs nu is nog niet te zeggen wie gaat winnen. Mooi toch?
    28-05-2019 20:52
    Ja prima inderdaad. Niet het mooiste parcours. Maar wel erg spannend.
28-05-2019 20:30
En net als vorig jaar met Yates verdwijnen de doping-insinuaties weer als vanzelf..
28-05-2019 20:57
Net de laatste 50km (terug) gekeken.

Schitterende rit, mooie winnaar, veel strijd, koud, regen, etc.
Maar t mooiste waren nog de beelden in het spookbos op de mortirolo.
    28-05-2019 21:14
    Hoog Alaphillipe-gehalte ook die Ciccone....
    28-05-2019 21:24
    Dat nerveuze bedoel je?

    Ik vond ciccone wel terecht in zn frustratie naar Astana, Ala vind ik meer n acteur als Voeckler. Ik houd daar niet zo van.
28-05-2019 22:12
Ja idd, alle dopinginsinsinuaties kunnen weer id prullebak. Wel professioneel dat addy&jan vandaag een plaskokertje en emmer voorin hadden staan.
28-05-2019 23:43
Ik kreeg plaatsvervangend de zenuwen van Chiccone. Wordt die jongen wel goed gecoacht vanuit de ploegwagen? Geen tijd om een jasje aan te trekken, overbodig veel risico nemen in de afdaling.. Ze zullen toch vast tegen hem geroepen hebben dat hij ruim voldoende voorsprong had? Het gedoe met Hirt is natuurlijk vervelend, en uiteindelijk lost hij het goed op. Maar al dat gezeur kost ook energie. Als niet bij hem, dan wel bij mij. Dan kun je nog beter een constant tempo op kop blijven rijden.
29-05-2019 00:27
Mollema 3x achter elkaar 12e. Een teken?
29-05-2019 07:05
Ciccone en Masnada; de toekomst van het Italiaanse wielrennen. Koersen aanvallend en gedurfd. Die twee zullen nog heel wat van zich laten horen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine