Giro 2018: Voorbeschouwing laatste bergrit naar Cervinia
Met een van de strafste staaltjes uit de moderne wielergeschiedenis heeft Chris Froome de macht gegrepen in de Giro d’Italia. De Brit moet nog één etappe zien te overleven om in Rome gehuldigd te worden als eindwinnaar. Maar wat voor een etappe! In de laatste tachtig kilometer moeten drie Alpencols worden beklommen, met de finishstreep op de top van Cervinia. Kan Tom Dumoulin nog voor een laatste omwenteling zorgen? WielerFlits blikt vooruit!
Parcours
Vijftig kilometer aan klauterwerk, bijna vierduizend hoogtemeters en een totale afstand van 214 kilometer. De Giro-organisatie noemt de voorlaatste bergetappe naar Cervinia niet voor niets Il Tappone (de koninginnenrit). De nog overgebleven Giro-matadoren moeten – zeker in vergelijking met de afgelopen dagen – vroeg uit de veren. Ze dienen namelijk om 10:20 op het appèl te verschijnen in startplaats Susa.
Het in de regio Piemonte gelegen Susa is niet meer dan een uit de kluiten gewassen gehucht, met een inwoneraantal dat nauwelijks de zevenduizend ontstijgt. Toch vervulde Susa in de middeleeuwen en vroegmoderne tijd een belangrijke rol als knooppunt én transsportcentrum tussen Italië en Zuid-Frankrijk. Volgens de in de elfde eeuw levende monnik en geschiedschrijver Rodulfus Glaber geniet Susa de eer van het zijn van oudste Alpendorp. Een lofuiting waar de lokale inwoner mee kan pronken, mocht hij een toerist tegenkomen.
Vanuit dit bergdorpje gaat het over maar liefst 130 nagenoeg vlakke kilometers richting Turijn – waar de renners overigens niet doorheen zullen rijden – naar de eerste Alpenreus van de dag. Het betekent dat een kopgroep met baroudeurs voldoende tijd heeft om er vanonder te muizen. Eenmaal het dorpje Verrès gepaseerd, begint men aan de beklimming van de Col Tsecore. Dit is ook meteen de zwaarste beklimming van de dag, althans op papier. Over een afstand van zestien kilometer moeten 1242 hoogtemeters worden overwonnen, wat neerkomt op een gemiddelde stijgingsgraad van 7,7%. De benen zullen vooral vollopen tijdens de laatste vijf kilometer, als percentages boven de 10% elkaar in rap tempo afwisselen.
Inmiddels is de vallei van Dora Riparia ingeruild voor die van Aosta, maar dat zal niks afdoen aan de schoonheid van de omgeving. De Aosta vallei ziet zich omringd door de hoogste Alpentoppen, kliffen, meren en uiteraard de op een heuvel geplante pittoreske kastelen. De renners zullen weinig tijd hebben om zich te vergapen aan dergelijk schoon, want direct na de afdaling van de Col Tsecore wacht de Col de Saint-Pantaléon. De cijfers? 16,5 kilometer klimmen aan een gemiddelde van 7,2%. De Saint-Pantaléon is in tegenstelling tot zijn voorganger gelijkmatiger, maar kent in het begin én aan het einde nog enkele steilere stroken.

Fabio Aru in 2015: winnaar op Cervinia – foto: Sirotti
Na de top te hebben gerond, volgt een kortere afdaling naar de slotklim naar Cervinia, dat vooral dienst doet als wintersportgebied. Enige respijt wordt de coureurs met andere woorden niet gegund, wat opblazingsgevaar aan de voet van de slotklim in de hand werkt. Cervinia, dat gelegen is in het bergdal Valtournenche, ligt aan de zuidelijke voet van de maar liefst 4478 meter hoge Matterhorn. De Giro-karavaan is al driemaal eerder naar boven gereden tot Cervinia. In 1997 wist de Italiaanse klimmer Ivan Gotti hier de basis te leggen voor zijn eerste Girozege na een geslaagde coup op titelverdediger Pavel Tonkov. In 2012 en 2015 wonnen respectievelijk Andrey Amador en Fabio Aru.
De laatste klimopdracht in deze Giro is zeker niet de lastigste. De slotklim naar Cervinia mag dan wel achttien kilometer lang zijn, het gemiddelde van 5,3% zal weinig angst inboezemen bij de nog overgebleven klimgeiten. We moeten dan maar hopen op een cocktail van opgestapelde vermoeidheid, de naar een kookpunt stijgende stress en ‘de dood of de gladiolen’ mentaliteit. De beklimming is onregelmatig, maar kent halverwege wel een zevental kilometer aan ruim 6%. Kan Dumoulin hier een ultieme gooi doen naar Girowinst?
Favorieten
Een solo van tachtig kilometer over de Finestre, Sestrière en de slotklim naar Bardonecchia. Chris Froome deed het onmogelijke; een achterstand van bijna vier minuten goedmaken op Simon Yates en Tom Dumoulin. Een onderneming van ‘Merckxiaanse’ proporties, die hem uiteindelijk de roze trui wist op te leveren. De Brit heeft nu een voorsprong van 38 tellen op titelverdediger Dumoulin. De vraag die op iedereens lippen ligt: kan de Sunweb-kopman een nieuw heldenverhaal aan deze Giro toevoegen en in extremis de trui grijpen?

Giulio Ciccone heeft nog één kans om dit jaar een Giro-etappe te winnen – foto: Sirotti
Voordat we ingaan op de status van de favorieten, bespreken we de potentiële ritwinnaars op Cervinia. Want de kans is groot dat een vluchter er met de zege vandoor gaat. Sky zal – nu het de roze trui in handen heeft – niet meer als een bezetene rondfietsen. Sunweb zal nog één ultieme pijl afschieten in de hoop op Girowinst, maar hoeft zich niet te fixeren op ritwinst. Daarnaast zullen Groupama-FDJ, Astana en Movistar – de ploegen van respectievelijk Thibaut Pinot (3e in de stand), Miguel Ángel López (4e) en Richard Carapaz (5e) – niet voor elkaar de kastanjes uit het vuur willen halen.
Tel daarbij op dat de meeste renners – door de enorme tijdverschillen van gisteren – op grote achterstand staan, waardoor ze zich (onbedoeld) speelruimte hebben verschaft om in de vlucht van de dag te zitten. Giulio Ciccone is de hele Giro al bedrijvig bergop, maar is door omstandigheden nog niet in de positie gekomen om te winnen. Hij zal zijn allerlaatste kans willen aangrijpen om zijn werkgever Bardiani-CSF alsnog een zege te bezorgen. Een andere Italiaan die zich toont zodra de weg omhoog loopt, is Valerio Conti. Op de Monte Zoncolan en Colle delle Finestre kreeg hij niet de gewenste vrijheid; krijgt hij die op Cervinia wel?

Kan Robert Gesink in extremis nog een ritzege boeken? – foto: Sirotti
Het doel van Robert Gesink in deze Giro was duidelijk; het winnen van een etappe. Na bijna drie weken is hij nog niet geslaagd in zijn opzet, al moet daarbij de verzachtende omstandigheid worden ingeroepen dat de rittenkapers tot dusver karig bedeeld zijn. Maar reden tot paniek is er nog niet; in de voorlaatste etappe krijgt de klimmer van LottoNL-Jumbo nog een ultieme kans. De beklimmingen van de Col Tsecore, Saint-Pantaléon en Cervinia zijn – zeker in tegenstelling tot de Zoncolan en Finestre – lopers die de diesel Gesink moeten liggen. Kan hij zijn status als rittenkaper toch nog bevestigen?
Na de tragische ondergang van Simon Yates op de Colle delle Finestre, zullen klimluitenanten als Mikel Nieve, Jack Haig, Esteban Chaves en Roman Kreuziger worden losgelaten in de hoop op een vijfde etappewinst. Het credo ‘de koning is dood, leve de koning’ gaat nog maar eens op, al hadden de renners hun persoonlijke vrijheid liever ingeruild voor een paradetocht in Rome. Nu die hoop is vervlogen, zullen vooral de Spanjaard en de Australiër kijken naar persoonlijk succes. Beiden hebben deze Giro al aangetoond in vorm te zijn; vooral Haig maakte indruk door in het hooggebergte kilometerslang op kop te buffelen. Zorgen zij voor een pleister op de toch wel diepe wonde?

Carlos Betancur zag gisteren zijn klassement in rook opgaan – foto: Sirotti
De Colombianen zullen uitkijken naar Darwin Atapuma en Carlos Betancur. De 30-jarige Atapuma reed in het begin van de Giro nog anoniem in de rondte, maar trok in de koninginnenrit naar Bardonecchia ten aanval. Hij kreeg echter geen ruimte van een op hol geslagen Sky. Kan hij de Giro voor zijn ploeg UAE Emirates redden met een prestigieuze ritwinst? De twee jaar jongere Betancur stond voor Il Tappone nog op een veertiende plaats in de eindstand, wat zijn goede rijden aantoont. Onderweg naar Bardonecchia kreeg hij – zoals zovelen – echter een tik om de oren. Maar zoals Johan Cruijff het vijftig jaar geleden al verwoorde: elk nadeel heb zijn voordeel. Het voordeel voor Betancur? Met een achterstand van ruim veertig minuten kan hij op jacht gaan naar etappewinst.
Andere renners die een kans maken vanuit de vroege vlucht zijn Ben Hermans (Israel Cycling Academy), Michael Woods (EF Education First-Drapac) en Maximilian Schachmann (Quick-Step Floors). Hermans kampte in het begin van de Giro met ziekteverschijnselen, maar is inmiddels weer helemaal hersteld. Dit liet hij zien in de koninginnenrit; hij wist als zestiende aan te komen op de top van de Jafferau. Canadees Woods deed lang mee voor het klassement, maar zakte er de afgelopen dagen – al dan niet bewust – doorheen. Hij krijgt nog één kans om de Giro te verlaten met iets tastbaars. Tot slot hebben we ook nog Montevergine Di Mercogliano-laureaat Schachmann. De Duitser hield zich vrijdag koest; allemaal met het oog op Cervinia?
Naast de genoemde favorieten zullen nog meer avonturiers hun kans willen wagen. Denk bijvoorbeeld aan Androni Giocattoli-Sidermec, dat nog altijd droog staat. Kan het trio Rodolfo Torres-Fausto Masnada-Mattia Cattaneo de excentrieke manager Gianni Savio in extase brengen? Verder is het uitkijken naar Gianluca Brambilla (Trek-Segafredo), José Gonçalves (Katusha-Alpecin), Rubén Fernández (Movistar) en Luis León Sanchez (Astana). Het is ook afwachten wat Davide Formolo doet, die onderweg naar Bardonecchia weer uitstekend presteerde. De BORA-hansgrohe-renner staat echter op een kwartier, waardoor het de vraag is of hij in de vlucht zal zetelen. Daarnaast is het afwachten of Sébastien Reichenbach de ruimte krijgt van zijn kopman Thibaut Pinot. De Zwitser maakt de hele Giro al indruk als laatste man, maar vooral zijn prestatie onderweg naar Bardonecchia (6e) kon rekenen op applaus.
Klassementsrenners
Mochten de favorieten dermate gulzig zijn dat ze ook op Cervinia voor de zege willen bikkelen, dan is Chris Froome uiteraard the man to beat. De nieuwe roze trui vloog in de koninginnenrit, en lijkt zijn vormpiek te hebben bereikt. Onderweg naar Bardonecchia lieten ook Tom Dumoulin, Miguel Ángel López, Thibaut Pinot en Richard Carapaz hun goede vorm zien. Zij maken dan ook allen kans op de ritzege, mits de puzzelstukjes in elkaar vallen.

Chris Froome schreef historie op de flanken van de Jafferau – foto: LaPresse
Domenico Pozzovivo zal dan weer uit zijn op revanche, na het verspelen van zijn (virtuele) podiumplek. De pocketklimmer – die nu op plaats zes staat – liet op Prato Nevoso nog zien bij de beste klimmers te behoren. Was de Colle delle Finestre een uitglijder, of een teken aan de wand? De nummers zeven, acht en negen in de stand – Pello Bilbao, Patrick Konrad en George Bennett – zullen vooral aan consolideren denken, terwijl nummer tien Sam Oomen nog een rol te vervullen heeft voor kopman Dumoulin.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Giulio Ciccone
*** Robert Gesink, Valerio Conti
** Mikel Nieve, Carlos Betancur, Darwin Atapuma
* Jack Haig, Ben Hermans, Michael Woods, Maximilian Schachmann
Weer en TV
De renners kunnen zich tijdens de eerste koersuren opmaken voor temperaturen van bijna dertig graden Celsius. Op de toppen van de Tsecore, Saint-Pantaléon en Cervinia zakt het kwik flink. De kans op neerslag is – vooral in het dal – niet ondenkbeeldig.
De start en finish van de etappe zijn redelijk vroeg. De rit zal om 10:20 in gang worden geschoten, terwijl de aankomst wordt verwacht tussen 16:04 en 16:49. Eurosport is er vanaf 12:30 live bij met commentaar van Jeroen Vanbelleghem en Karsten Kroon. Je kunt op WielerFlits uiteraard een Volg Hier verwachten.
[poll id=”805″]
Ik weet niet of de BBC vorig jaar de tour heeft uitgezonden. Als dat het geval is lijkt het me logisch dat Sky geen sublicentie heeft. Want Eurosport en BBC.
Leuk stukje idd. Geeft mijn gevoel ook weer.
Daarnaast vind ik Sky de wielersport de laatste jaren behoorlijk verzieken. Ik ben die ploeg en die achterlijke Froome behoorlijk zat.
De giro was dit jaar zeker leuk. Tot vandaag.
Morgen hoop ik zinloos op een geslaagde poging van Tom. Ik hoop dat hij hulp krijgt van de ploegen die sky ook niet mogen. Dan zouden alle ploegen dus helpen. Niemand mag sky.
In de eerste kilometers morgen vormt er waarschijnlijk een grote kopgroep. Zoals eerder gezegd zitten daar de renners en ploegen in vertegenwoordigd die nog een rit willen pakken.
Omdat daarachter niemand voorbij de meest verschrikkelijke trein van sky mag of durft zal er verder niks gebeuren. Al wordt het hoog tijd dat het gehele peloton zich tegen deze pufclub keert en gezamenlijk laat zien dat zij niet gewaardeerd worden. Met zn allen tegen sky! Maakt mij nu amper meer uit wie dan de giro wint. Al heeft onze held Tom natuurlijk wel de voorkeur.
Van binnen briesend van woedend maar, gentleman als hij is, van buiten onbewogen vertrekt hij in zijn roze trui. Wanneer de officiële start wordt gegeven schiet Froome naar voren, hij zoekt een cameramotor op en haalt plots uit zijn achterzak zijn puffertje tevoorschijn. Vol in beeld van de camera steekt hij plots zijn middelvinger op en smijt vervolgens zijn puffertje in de berm. Direct hierna, nog voor iemand anders een poging kon doen, demareert hij! Dumoulin, op dat moment nog rustig keuvelend met Wout Poels, is compleet verrast. In paniek schreeuwt hij in zijn oortje dat Vervaeke op kop moet gaan rijden! Zijn ploeggenoten, ook nog keuvelend, zijn compleet overrompeld, bovendien: ''Vervaeke was toch naar huis''?. De chaos is compleet…. Pas na een minuut of 5 heeft Sunweb zijn ploeg op kop. Wout Poels rijdt er glimlachend achter, hij weet dan al dat zijn afleidingsmanoeuvre geslaagd is en Froome Ribbedebie. En inderdaad, alle werken van Sunweb ten spijt, komt het peloton geen seconde dichter op Froome. Nog voor de eerste col opdoemt is de veer gebroken….
Met een tweede nóg indrukwekkendere solo van maar liefst ruim 200km wint Froome de etappe met meer dan 7 minuten voorsprong en maakt hij zijn statement aan hen die allen zo kritisch waren de dag ervoor.
Zo won Froome definitief zijn eerste Giro, alle renners en wielervolgers in verbijstering achterlatend…. Behalve Wout Poels, die glimlacht eens in de camera van wielerflits, wetende dat hij in Kanne niet meer welkom is op verjaardagen maar dat hij er een levenslang vakantieadresje in Nairobi bij heeft.