Giro 2015: voorbeschouwing etappe 20
De etappe van zaterdag kan worden omschreven met één woord: klimmen. De rit van Saint-Vincent naar Sestrière is de laatste kans voor de klassementsrenners om hun positie te verbeteren. Tegelijkertijd is het voor de avonturiers in het peloton ook de laatste mogelijkheid om een ritzege te pakken. Met de sprintetappe van zondag in Milaan in het vooruitzicht, zullen de aanvallers gebrand zijn op het succesvol afronden van een vlucht. Het peloton moet zaterdag 196 kilometer overbruggen alvorens zij finishplaats Sestrière bereiken. WielerFlits blikt vooruit op deze heroïsche rit.
ParcoursDe renners krijgen de kans om rustig toe te leven naar het moordende slot van deze rit. De aanvallend ingestelde coureurs zullen echter direct vanuit de start demarreren om zodoende een ruime marge op te bouwen ten opzichte van de klassementsrenners. Dankzij het relatief vlakke begin van de etappe is de kans groot dat ze hier ook voldoende tijd voor krijgen. Pas na 150 kilometer gaat de weg echt serieus omhoog, aan de voet van de Colle de Finestre. Deze beklimming van buitencategorie is in totaal 18,4 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 9,2%.
Het eerste gedeelte van de klim is het steilst: 14%. Renners die daarna denken het zwaarste te hebben gehad, komen bedrogen uit. De laatste acht kilometer zijn namelijk onverhard. De lengte, het stijgingspercentage en de onverharde wegen maken van de Colle de Finestre een loodzware opdracht.
Na deze mythische klim, volgt de laatste klim van deze Giro. De weg naar finishplaats Sestrière loopt gemiddeld 5,4% op en in totaal duurt de beklimming bijna tien kilometer. Na de uitputtingsslag op de Finestre zal dit zeker gaan doorwegen bij de favorieten voor de ritzege. Daarnaast valt het klassement na deze rit in een definitieve plooi, waardoor de klassementsrenners deze mogelijkheid moeten aangrijpen om nog te stijgen in de rangschikking.
Favorieten
Op Sestrière wonnen in het verleden vaak echte berggeiten. De verwachting is dat ook deze etappe een prooi zal zijn voor een rasechte klimmer. Mikel Landa heeft deze ronde, met twee zeges in bergetappes, al bewezen over bijzonder goede klimmersbenen te beschikken. De Spanjaard behoort dan ook absoluut tot de favorieten voor deze rit. Hetzelfde geldt voor zijn ploegmaat Fabio Aru. De Italiaan maakte vrijdag indruk met winst in de negentiende etappe.
Ook rozetrui-drager Alberto Contador beschikt over een zeer goede vorm. Hij heeft nog altijd geen ritzege geboekt en zaterdag is daarvoor zijn laatste kans. Hetzelfde geldt voor onze landgenoot Steven Kruijswijk. De Nederlander van LottoNL-Jumbo blijkt deze Giro tot de allerbeste klimmers te horen, maar wist deze supervorm nog niet te bekronen met ritwinst. Hij werd al wel twee keer tweede.
Dan zijn er natuurlijk ook nog legio outsiders die vanuit een vroege ontsnapping voor de dagzege kunnen gaan. Vooral als de favorieten bij elkaar blijven op de Colle de Finestre liggen er kansen voor vluchters om – mits voldoende voorsprong – ook de slotklim te overleven en te strijden voor dagwinst. Om de klassementsmannen voor te blijven moet de renner in kwestie wel beschikken over een superdag en sterke klimcapaciteiten.
Wellicht dat Yuri Trofimov de ruimte krijgt om een goede Giro te belonen met een etappeoverwinning. De Rus van Katusha staat weliswaar zesde, maar zijn achterstand is dusdanig groot dat hij geen bedreiging vormt voor de top drie. Ook BMC-renner Damiano Caruso mag nu al terugkijken op een sterke Ronde van Italië. Caruso staat keurig in de top tien, maar kon vooralsnog geen korte uitslag rijden tijdens de afgelopen bergetappes. Zijn constante presteren brengt hem echter wel bij de toppers van deze ronde. De renner van de constantheid bij uitstek is Maxime Monfort. Onze zuiderbuur wil nog weleens het hazenpad kiezen op jacht naar dagsucces. Monfort is echter geen veelwinnaar, maar als hij in de juiste vluchtersgroep zitting kan nemen, liggen er wellicht kansen om dit keer wel de champagneflessen te doen knallen.
Iets verderop in het klassement vinden we Rigoberto Urán. De Colombiaan stelt tot op heden zwaar teleur, maar gaf eerder deze week al aan te azen op ritwinst. Wellicht kan hij Etixx-Quick-Step doen juichen in Sestrière? Het rijtje outsiders is eigenlijk onnoemelijk lang, maar Ryder Hesjedal mag ook niet vergeten worden. De Canadees is bezig aan een uitermate sterk slot van deze Giro en wellicht wordt zijn aanvalslust zaterdag dan eindelijk beloond. Ook Beñat Intxausti is een gevaarlijke klant om de ritzege voor de klassementsmannen weg te kapen. Als kanshebber voor de blauwe trui kan hij vandaag veel punten pakken op de Colle de Finestre door mee te glippen in de vlucht van de dag. Steven Kruijswijk zal wellicht passen voor een dergelijk avontuur, om op die manier zijn top tien plaats niet te hypothekeren.
Tot slot de mannen van Sky. Nadat hun kopman Richie Porte het strijdtoneel heeft verlaten is Leopold König de nieuwe kopman bij Engelse formatie. De Tsjech staat, net als iedereen eigenlijk, op ruime achterstand van Contador en mag vanuit het kamp van Tinkoff-Saxo vast en zeker voor eigen kansen gaan. Ook ploeggenoot Mikel Nieve staat nog bij de eerste twintig in het klassement en is misschien wel de grootste outsider voor vandaag. Nieve liet in het verleden al zien dergelijke bergtoppen goed over te kunnen komen en kiest bovendien wel vaker voor de aanval in dergelijk zware ritten.
Carlos Betancur, Darwin Atapuma, Ion Izagirre en Stefano Pirazzi zijn namen die verwacht mogen worden in een vroege vlucht. Het viertal kan prima een col op rijden en zou door vroegtijdig weg te rijden ook een gooi kunnen doen naar de dagzege. In feite kan het zaterdag alle kanten op. De laatste bergrit in een ronde van drie weken zorgt wel vaker voor verrassingen, hetgeen de verdeling van sterren extra lastig maakt.
Favorieten volgens WielerFlits:
**** Alberto Contador
*** Mikel Landa, Fabio Aru
** Steven Kruijswijk, Ryder Hesjedal, Rigoberto Uran
* Yuri Trofimov, Benat Inxausti, Mikel Nieve, Ion Izagirre
Het is BTW iedereen voor zich op die beklimming (Finestre), denk gewoon dat Kruijswijk na morgen een blauwe trui heeft en op de 5de of 6de plek in het klassement staat.
Lotto jumbo moet gewoon met de gehele ploeg de wedstrijd controleren en géén kopgroep laten wegrijden. Houdt het tempo lekker hoog 45 km/h, probeer dan maar eens weg te rijden.
Hij bedoelt gewoon dat die géén gekke dingen gaat uithalen.
Verwacht wel of hoop eerlijk gezegd dat Lotto Jumbo gaat controleren tot de voet van de Finestre. Gewoon Tjallingi en Flens op kop die kennen lekker 150 km op kop beuren.
Als het nodig is kunnen Hofland en Van der Lijke mee rijden.
Op basis van de etappe van 2011 kan hij alleen maar met veel vertrouwen naar de dag van morgen uitkijken, [url=https://www.youtube.com/watch?v=aHJBb2nqyNg&t=3400]klik[/url].
Overigens hoop ik dan wel, dat het 'c-garnituur' in staat is om geen schadelijke vluchtgroepen te laten lopen. Groepen zoals vandaag met Visconti en andere Betancurs mogen toch echt geen ruimte krijgen, vanwege het risico dat er punten worden gemorst op de Finestre.
Paar van die jonge gasten zullen dan wel misschien ook niet veel meer er op hebben zitten maar waarom niet proberen? Zou een prachtige afsluiter van de Giro zijn, met evt. nog een ereplek voor Hofland.
Hoezo zou een ploeg op het vlakken een gat niet groter dan 1,5 minuut kunnen laten worden. Daarvoor zijn wielrenners getraind en Tjallingi en Flens zijn vandaag beide op ruim 40 minuten binnen gekomen, gewoon op eigen tempo.
Iets anders, Kruijswijk reed in 2011 een soortgelijke etappe alleen was het voorstuk een 30 km langer (vlak). Het einde was exact hetzelfde.
Toen werd Kruijswijk 7 in het gezelschap van Scarponi, Contador en Menchov. Dus de klim ligt hem goed!
Mee eens. De aanloop is helemaal vlak, en denk dat TLJ genoeg man moet hebben om een kopgroep tot 15 man te controleren morgen. Laatste "echte" dag van de Giro, hoop dat ze nog wat moois uitrichten voor Kruijswijk.
Kan iemand mij uitleggen waarom die WT punten nou eigenlijk zo belangrijk zijn? Kunnen ploegen 'degraderen' uit de World Tour op basis van die punten?
Ploegen in de World Tour hebben het recht (en de plicht) om deel te nemen aan de belangrijkste wedstrijden, maar hoe wordt bepaald wie er in de World Tour rijden? Ik kan dat nergens echt goed vinden. Ik zie dat Europcar dit jaar niet meerijdt, omdat ze de financiën niet rond kregen (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/UCI_World_Tour_2015). Ze waren in 2014 ook laatste geëindigd in de World Tour als ploeg, maar dat was blijkbaar niet de reden om ze eruit te halen.
Waarom krijgen de winnaars van de truien ook niet punten voor de World Tour? Een bergtrui of puntentrui levert zo dus eigenlijk alleen eer op (en een zakcentje?). Het zou mij logisch lijken als renners ook WT punten zouden krijgen voor het winnen (of bv binnen top 5 eindigen) van een berg/puntentrui. Meerdere belangrijke klassementen binnen een wedstrijd maken de sport veel interessanter...
[url]http://stories.strava.com/finestre[/url]
En wat Steven betreft. Het lijkt me sterk dat hij de etappe gaat winnen. Ik denk dat Contador vandaag een 'beetje' heeft gespaard en morgen de etappe pakt. Landa, Hesjedal en Aru verwacht ik ook voor Steven. Op de laatste berg pakt Kruiswijk dus niet veel punten. De bergtrui wordt dus verdient op de Finestre. Als Steven de trui als doel heeft dan moet hij daar punten pakken. Maar hoe doet hij dat ? Er mag geen grote kopgroep wegrijden en in een 'gesloten' peloton is hij kansloos in een sprint tegen Visconti en/of Intxausti. Want ik verwacht wel dat die beiden er dan nog bij zullen zitten met het oog op de bergtrui..
Ik denk dat hij idd de trui maar moet vergeten en vol gaan voor een hoge notering in het AK. Dat wordt al lastig genoeg.