Girmay over veelzeggende emoji van Van der Poel: “Zeker geen energie gespaard”
Biniam Girmay is op de tweede rustdag van de Giro d’Italia, op een persconferentie van zijn ploeg Intermarché-Wanty-Gobert, ingegaan op de reactie van Mathieu van der Poel na afloop van de achtste etappe met start en finish in Napels. De Eritreeër benadrukt nogmaals dat hij die dag alles heeft gegeven in de vroege vlucht. “Ik heb zeker geen energie gespaard voor de sprint.”
Van der Poel en Girmay maakten zaterdag in de achtste rit, met start en finish in Napels, deel uit van een omvangrijke kopgroep. Beide renners waren echter niet mee met de beslissende slag en in de achtervolging verliep de samenwerking ook allesbehalve gesmeerd. Na afloop liet Girmay het volgende weten: “Iedereen keek naar Mathieu en mij. Het was onmogelijk om zelf koers te maken.”
Van der Poel was het hier duidelijk niet mee eens en liet van zich horen via social media. De renner van Alpecin-Fenix reageerde kort maar krachtig op een WielerFlits-tweet, met een lachende emoji. In de rit leek Girmay namelijk vooral het wiel van Van der Poel te viseren. De renner van Intermarché-Wanty-Gobert heeft echter een andere kijk op de zaak. “Dat is een verkeerde impressie. In de achtervolging op de koplopers heb ik alles gegeven wat ik in mij had”, citeert Het Laatste Nieuws.
“Ik heb zeker geen energie gespaard voor de sprint. Ik had gewoon niet de benen om nog meer kopbeurten te doen en heb mijn uiterste best gedaan”, aldus Girmay, die nog niet met Van der Poel heeft gesproken na de bewuste etappe. “In de rit van zondag ging Mathieu meteen in de aanval, terwijl ik meteen voor de gruppetto koos. We hebben dus niet in elkaars buurt gezeten.”
Van der Poel zelf heeft inmiddels ook meer uitleg gegeven bij zijn tweet. “Ik moest alleen lachen met wat hij er achteraf over zei. Als ik zag hoe snel hij nog kon sprinten aan de meet, dan hadden we in die etappe volgens mij ook gerust voor de zege kunnen spurten. Dat is jammer, natuurlijk”, klinkt het in gesprek met Het Nieuwsblad.
Girmay had het op de persconferentie ook nog over de komende dagen. De rappe renner hoopt in de tweede of derde week nog een etappe te winnen. “Er liggen een paar mooie kansen, maar ik moet toegeven dat mijn benen stilaan beginnen pijn te doen. Ook op mentaal vlak begint het door te wegen. Het is nog maar mijn eerste grote ronde, dus ik mag dit niet onderschatten. Van wat ik nu weet, heb ik toch liever klassiekers dan rittenwedstrijden.”
Vooral de buitenwereld/pers wil graag een vervolg op een smeuïg verhaal. Handige manier om die vraag af te blokken.
Alleen over een door hemzelf opgestarte fittie, dat wel.
Tevens heeft hij wat meer uitleg gegeven over de koers, zoals dat hij teamgenoten miste in de kopgroep; ondanks dat van tevoren was besproken dat dit een belangrijke opdracht was voor hen.
Is dat genoeg elaboratie van hem, of wil je ook weten wanneer hij plaspauze heeft genomen?
Ik weet niet meer waar maar hij heeft "gewoon" zijn zegje gedaan hoor over die bewuste etappe.
Aan zijn reactie te zien is hij wel gevoelig voor de kritiek en wil hij niet het imago krijgen van profiteur. De volgende keer (misschien vandaag al in de heuvelzone) zal Girmay dus enkele keren opzichtig gaten dichtrijden en werken voor de kopgroep en diep in de finale de rol moeten lossen.
irritante jaloezie ook van sommige ‘anti-fanjochies’
De Rode Lantaarn kan er tegenwoordig ook wat van…
Geef mij de jongens van In Het Wiel maar. Een matige introtune maar ze zijn wel prettig bescheiden. Thijs komt met vernieuwde inzichten en is vaak goed op de hoogte van de technische aspecten.
On topic: Dit hoort gewoon bij het proces van een rijzende ster. Het kost Mathieu een mooie uitslag, maar Bini zal in de toekomst mee gaan rijden. Zo is het met Sagan nog veel langer gegaan.
Wat mij betreft.
Een subtielere emoji was beter geweest. Zoals die schuin-omhoog-kijkende..
Soms helpt dat om iets onthechter naar een wedstrijd te kijken.
Had ik live gekeken, dan had ik me ongetwijfeld zitten opvreten over De Gendt, want zoveel kopwerk, dat moest zich echt wel wreken...
Wat me ook opviel is hoeveel werk Martin verricht heeft, hoe Schmid zich bij momenten echt dubbelplooide. De uitspraak van Schmid over hoe er een scheurtje ontstond in de laatste afdaling, waarbij MVDP en Girmay samen weg waren, wat het net bemoeilijkte om tot bij de koplopers te geraken, klopt helemaal (Martin liet geen bewust gat vallen, maar moest als barslechte daler gewoon afhaken).
Daar is het immers zo dat Girmay zich zat te sparen in de hoop dat MVDP de laatste kloof zou dichten. Het is veelzeggend genoeg dat Schmid nog terugkwam. Met Schmid erbij waren ze zeker nog een stuk dichter bij de kopgroep geëindigd.
Maar waar Girmay zich in het slot overduidelijk spaarde, heb ik hem in de kilometers voor de klim regelmatig op kop zien komen. 'Zien' is hier een cruciaal woord. Want uiteindelijk gaat het erom wat je als kijker te zien krijgt.
MVDP deed overduidelijk lange beurten, voornamelijk op de klimmetjes, maar op de tussenstukken zag ik wel hoe er bij momenten rondgedraaid werd. Overigens viel het me op dat de regie vaak net overschakelde naar de kopgroep op het moment dat MVDP net van de kop aan het gaan was. Een bewuste keuze van de regie?
De kopbeurten van MVDP werden trouwens het vaakst in beeld gebracht vanop de motor, terwijl de kopbeurten van Martin vanuit de helikopter in beeld kwamen. Dat schept ook weer een ander beeld. Ook hier: een bewuste keuze van de regie?
MVDP had zich met zijn drieste aanval neergezet als de te kloppen man, en het lijkt me dat de regie het ook graag als een man-tegen-man gevecht van De Gendt tegen MvDP neerzette.
Een deel van de extra aantrekkingskracht van wielrennen tov atletiek bijvoorbeeld, is dat de regie je beleving van de wedstrijd in extreme mate bepaalt. LBL was nagelbijtend spannend, omdat de regie op de Roche aux Faucons lang bij Evenepoel bleef, terwijl je in beeld de tijd zag teruglopen, maar een tijdlang zonder dat je beeld kreeg van de achtervolgende groep. Om maar één voorbeeld te noemen.
Wat Girmay betreft, ben ik vooral benieuwd hoe hij zich gaat gedragen als hij eens samen met MVDP (en eventueel een paar anderen) in een winnende positie terechtkomt. Gaat hij even vlot ronddraaien als in Gent-Wevelgem met Laporte en Stuyven, of gaat hij toch met de handrem op fietsen?
Overigens zie ik Girmay uitgroeien tot een renner die ook in de heuvels mee gaat doen.
Heb de bewuste rit zelf ook niet gezien, enkel een samenvatting waarin van het 'slepen' geen enkel spoor was dus kan moeilijk oordelen hoe erg het precies was. Maar laat ons nu niet doen alsof Girmay à la WvA en Alaphilippe nu al de status en bijbehorende verantwoordelijkheid heeft om samen met vdP vol koers te maken.
Hij heeft trouwens de etappe ook niet gewonnen, dus het is niet alsof hij ervoor 'beloond' werd. En Mathieu kan best het advies van Sagan opvolgen: Nobody wants to work with me and then it's always better to drop everybody, I think.
Vraag is in dat scenario natuurlijk ook welke kwaliteit MVDP meekrijgt in een vluchtgroep, en of hij zelf dit keer wel ploegmaats meeheeft.
Morgen een zuivere sprintersrit, maar donderdag een onvoorspelbare rit naar Genua, waar Girmay en MVDP samen met de Kämna's van deze wereld weer sterk voor de dag kunnen komen.
Beste Bini, Mathieu heeft gereageerd op jouw uitspraak dat iedereen naar jou en hem keek met een smiley. Dat is Mathieu z'n verhaal en verder valt er idd ook niets door Van der Poel te zeggen. Dat je het nu door blijft thematiseren met 'geen energie gespaard', is helemaal niet het thema. Ga eens zelf de koers open breken of aanvallen, ipv alleen te reageren en mee te liften op anderen in de koers, en op de grote naam van Van der Poel. Dat wil dus zeggen ageren met je benen ipv met je mond.