Gilbert is het niet eens met uitslag Vélo d’Or: “Wat moet Van der Poel nog meer doen?”
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 25 oktober 2023 om 10:51

Gilbert is het niet eens met uitslag Vélo d’Or: “Wat moet Van der Poel nog meer doen?”

Niet Mathieu van der Poel of Tadej Pogacar, maar Jonas Vingegaard won dinsdag de Vélo d’Or en werd zo verkozen tot beste wielrenner van 2023. Philippe Gilbert, in 2011 zelf winnaar van de prestigieuze prijs, kan zich niet vinden in de uitslag en uit op X zijn ongenoegen.

Gilbert heeft een duidelijke voorkeur en het is niet de man die afgelopen zomer voor de tweede keer de Tour de France wist te winnen. “Wat vindt u van de keuze van de jury van de ‘Vélo d’Or’?”, begint de oud-renner zijn post op X, voorheen Twitter. “Wanneer ik Mathieu het WK veldrijden zie winnen, meerdere wedstrijden zie animeren, Milaan-Sanremo en Parijs-Roubaix zie winnen. En uiteindelijk ook nog eens het WK op een magistrale wijze, wat moet hij dan nog meer doen?”

De jury gaf echter de voorkeur aan Jonas Vingegaard. De renner van Jumbo-Visma won dit jaar voor een tweede opeenvolgende keer de grootste wielerwedstrijd op aarde, de Tour de France. Maar het bleef niet bij zijn zege in de Ronde van Frankrijk, aangezien de Deen ook de sterkste was in de Ronde van het Baskenland en het Critérium du Dauphiné, twee prestigieuze meerdaagse wielerkoersen. In het najaar werd hij bovendien ook tweede in de Vuelta a España, achter zijn ploegmaat Sepp Kuss.

Van der Poel nog wel in de prijzen, Pogacar met lege handen
Van der Poel werd nog wel verkozen tot de beste klassiekerrenner van 2023, maar opvallend genoeg greep Tadej Pogacar naast de prijzen. De Sloveen moest in de Tour de France weliswaar opnieuw zijn meerdere erkennen in Jonas Vingegaard, maar de renner van UAE Emirates won met de Ronde van Vlaanderen en Ronde van Lombardije wel twee van de vijf wielermonumenten en was ook de beste in andere prestigieuze wedstrijden als Parijs-Nice, de Amstel Gold Race en de Waalse Pijl.

Deze mannelijke wielrenners waren genomineerd voor de Velo d’Or 2023

Wout van Aert, Remco Evenepoel, Jasper Philipsen, Mads Pedersen, Tom Pidcock, Mathieu van der Poel, Tadej Pogačar, Primož Roglič, Jonas Vingegaard en Adam Yates

Uitslag Vélo d’Or 2023
flag-nr1 flag-dk Jonas Vingegaard – 142 punten
flag-nr2 flag-nl Mathieu van der Poel – 133 punten
flag-nr3 flag-si Tadej Pogacar – 126 punten

RIDE Magazine
49 Reacties
25-10-2023 11:19
Het blijft appels met peren vergelijken. Maar als je puur kijkt naar de overwinningen op het allerhoogste niveau dan heeft Mathieu 2 monumenten + WK gewonnen, dit gebeurt natuurlijk niet heel vaak. Vingegaard won de Tour, die elk jaar door iemand wordt gewonnen.
    25-10-2023 11:42
    True that. Ik begrijp dat veel mensen Pogi heel compleet en een aantrekkelijke renner vinden, maar ik begrijp niet dat men de unieke prestaties van MvdP niet op waarde weten te schatten. Noem mij eens de vorige renner die in 1 jaar 2 monumenten en het wk wisten te winnen? (Remco deed wel iets vergelijkbaars vorig jaar natuurlijk met 1 monument, 1 GT en het WK wegwielrennen).
    25-10-2023 11:45
    Tom Boonen. Die won in 2005 het WK, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Daarnaast ook o.m. 2 ritten in de Tour, de E3-prijs, 2 ritten in Parijs-Nice, en nog wel wat. Maar die won toen ook wel de Vélo d'Or. ;)
    25-10-2023 11:55
    Toch alweer 18 jaar geleden. Én de waardering voor de prestaties B)
    25-10-2023 12:57
    Ik heb het voor de zekerheid nog even opgezocht, als we naar monumenten + WK kijken dan komen we tot een heel klein lijstje die er 3 in 1 jaar wonnen:

    1961 Van Looy (LBL, P-R, WK)
    1969 Merckx (MSR, RVV, LBL)
    1971 Merckx * (won er zelfs 4: MSR, LBL, WK, Lom)
    1972 Merckx (MSR, LBL, Lom)
    1975 Merckx (MSR, RVV, LBL)
    2005 Boonen (RVV, P-R, WK)
    2023 Van der Poel (MSR, P-R, WK)
    25-10-2023 13:07
    Merckx telt niet die is gepAkt en moet uit alle lijstjes worden geschrapt.
    25-10-2023 17:22
    Inderdaad de combi van 3 van de 6 eendags hoofdprijzen, 3 van de 4 die normaal binnen van der poels mogelijkheden liggen, is vele malen meer bijzonder dan de tour winnen. Dat is het grote punt. Elk jaar wint er iemand de tour, of de grootste renners nou meedoen of vallen. Van Vingegaard zijn 4 grootste concurrenten reden er 3 de giro en de 4de was gevallen. Topjaar hoor. In andere tussenjaren wonnen oscar pereiro, Carlos sastre, Egan bernal die won dankzij wen neutralisatie, Thomas die enkel uitgebluste giro gangers in 4 sprints bergop moest afhouden. Ja ze wonnen de grootste wedstrijd maar zijn over het hele seizoen daarmee niet opeens het beste.
    25-10-2023 19:55
    Heeft niets te maken met appels en peren vergelijken. Gaat gewoon over de beste renner in het hele seizoen met etappe en ééndagskoersen daarin, en evt nog andere disciplines. Een simpele vraag. Slechts één antwoord mogelijk : Pogacar. Je hoeft alleen maar de pcs stats tussen die van Pogacar en Vingegaard te bekijken en te vergelijken. Qua GT heeft Vingegaard een dikke plus en een min qua 'mindere' Etappekoersen. Qua ééndagskoersen heeft Pogacar een triple plus. Maakt dat je voor alle appels en peren in het mandje van Pogacar veel meer moet aftikken.
25-10-2023 12:46
Ik denk dat MVDP vooral wat volume en zichtbaarheid mist bij de afweging met Pogacar en Vingegaard in de Vélo d'or. Cru gesteld hebben we hem enkel gezien in de 3 weken tussen Sanremo en Roubaix en nog 1 dag op het WK. En dat hang natuurlijk samen met z'n strategie om geweldig te pieken in de wedstrijden die er voor hem om doen. Maar als je seizoen erop zit op 6 augustus, terwijl Vingegaard tot mid september en Pogacar tot mid oktober nog meedoen voor de (grote) prijzen, dan heeft dat vast een effect op een jury.
Maar uiteindelijk doet die Velo d'Or er niet toe, het zijn de momumenten en WK's die z'n carrière maken.
    25-10-2023 14:08
    Uiteindelijk gaat het seizoen van VdP verder van december t/m eind januari. Waar hij tegen een boel "B-coureurs" strijdt in de modder, maar ook tegen de wereldkampioen en olympisch kampioen op de MTB, en 1 van de beste renners van de afgelopen seizoenen (en 2e op het WK wegwielrennen).

    In de breedte stelt die discipline niet heel veel voor, maar de absolute top is van superhoog niveau.
25-10-2023 11:15
Als Van der Poel had gewonnen, kun je je afvragen wat Vingegaard nog meer had moeten doen om de prijs te winnen. En ook voor Pogacar is veel te zeggen. Niet zo verbazingwekkend dan ook dat die drie dicht bij elkaar zaten wat betreft het aantal stemmen. Toch vind ik de keuze voor Vingegaard niet onlogisch. VDP had twee zeer hoge pieken, het blok MSR-RVV-PR en het WK. Verder reed hij voor zijn doen een redelijk anoniem seizoen. En ja, hij won het WK veldrijden, maar da's min of meer gewoonte. Zo'n prijs blijft echter altijd voer voor discussie. Vingegaard is een waardig winnaar, maar Van der Poel en Pogacar waren dat ook geweest.
    25-10-2023 11:29
    Ik vind ook dat dit 'gewoon' Mathieu's jaar had moeten zijn. Ook omdat ik Vingegaard nog wel betere jaren zie hebben dan dit jaar (en Mathieu niet). Plus 2 monumenten en 1 wk is gewoon extreem awesome (en awesomer dan 1 tour, 1 Dauphiné en 1 Baskenland). Trouwens, niet dat het MvdP nu veel kan schelen lijkt het. Ooit als Mathieu 30+ is wint hij nog 1 keer een mooi monument en een rit in de tour en geeft de jury hem alsnog dat jaar de velo d'or als een soort oeuvre award. Terwijl er tegen die tijd een nieuwe jonge god 1 monument en 1 GT wint oid en de halve wielerwereld zich afvraagt waarom deze renner de velo d'or niet wint dat jaar.
    25-10-2023 17:12
    Vingegaard laten winnen is de prijs gewoon gelijk stellen aan winnen van de tour
25-10-2023 11:17
Ik ben van mening dat ze 'm alle 3 hadden verdiend, maar vind het niet zo verbazend dat Vingegaard hem nu krijgt. 1ste in de Tour met een ongelooflijk niveau t.o.v. de rest en dan nog 2de in de Vuelta + winst in de Dauphiné en Baskenland. Vooral top zijn in 2 grote rondes na elkaar is toch echt wel een huzarenstukje.

In het verleden is er wel eens anders gestemd. Alaphilippe die in 2019 boven Bernal (en Roglic) wordt gekozen bijvoorbeeld, al had die ook wel een wonder-Tour dat jaar. Of Valverde in 2018, die naast zijn wereldtitel eigenlijk niet echt grote zeges had.

Dit jaar zit je met 3 uitzonderlijke renners, en dat ze dan voor de Tourwinnaar kiezen vind ik te billijken. Het was ook echt nipt qua puntenaantallen.

Had VDP in de Tour nog een mooie rit meegegraaid, was hij het wel geworden denk ik.
    25-10-2023 11:20
    Eigenlijk zit je met 4 uitzonderlijke renners als je het zo bekijkt: Jasper Philipsen is in zijn discipline verreweg de beste gebleken. 4 Ritten en groen, en verder de absolute sprintkoning dit jaar. Wat moet hij dan nog meer doen om de prijs te winnen?
    25-10-2023 11:32
    Die 'Wat moet hij nog meer doen om te winnen?'-redenering volg ik niet. Wat Philipsen doet als sprinter, schat ik in de hiërarchie van het wielrennen lager in dan klassiekers of grote rondes winnen - laat staan de combinatie van beiden.

    Stel: Van der Poel wint WK + WK cross, PR en MSR. 'Wat moet hij nog meer doen om te winnen?'
    Maar Pogacar wint naast Vlaanderen en Lombardije ook de Tour. Tja, dan kon VDP misschien niks 'meer gedaan hebben', maar is er geen enkele twijfel over dat Pogacar een beter jaar heeft, want dat is gewoon een completer renner.
    Of stel dat Vingegaard naast de Tour ook de Vuelta had gewonnen. Dan kon VDP misschien ook niks meer doen, maar vind ik 2 grote rondes op een jaar winnen toch nog altijd straffer omdat ik winst van een grote ronde hoger inschat dan van een eendagskoers.

    Nu was het een twijfelgeval, want Pogi heeft de Tour niet gewonnen en Vingegaard niet de Vuelta. Dichtbij elkaar dus, en ik denk dat VDP de Vélo d'Or ook had gekregen als hij bv. in de Tour een rit had gewonnen.
    25-10-2023 11:36
    Wat Philipsen nog meer had moeten doen? Sanremo, Roubaix en/of het WK winnen.
    25-10-2023 12:52
    Eigenlijk zit je met VIJF uitzonderlijke renners, als je het zo bekijkt. Evenepoel wordt hier doodgezwegen uit jaloezie, maar ik som het toch maar even op:
    - wereldkampioen tijdrijden
    - nationaal kampioen op de weg
    - 1 monument: Luik-Bastenaken-Luik
    - 1 topklassieker: Classica San Sebastian
    - 5 etappes in grote ronden (Giro en Vuelta)
    - bergklassement in Vuelta
    - plaats 3 op de UCI-ranking
    - plaats 2 op de PCS-ranking
    Vanderpoel staat trouwens slechts 7e op de UCI-ranking en 10e op de PCS ranking. Als je 'de beste' renner moet verkiezen dan moet je op zijn minst met een half oog naar zo'n ranking kijken.
    25-10-2023 17:17
    Evenepoel heeft voor zijn twee grote doelen gefaald. Hij is intrinsiek zeer uitzonderlijk, dat Luik en wk tijdrijden toch nevendoelen zijn die hij en passant binnenhaald. Maar van de grote 6 houd hij alleen van aert achter zich, die op zijn beurt voor dit jaar gepasseerd is door philipsen, pedersen, Adam yates
    25-10-2023 19:47
    Ernstige Appel vliegt weer eens uit de bocht. REV zonder twijfel een topper maar de prestaties en soort koersen, dit jaar van een Vinegaard en MvdP liggen overduidelijk nog net op een wat hoger niveau. Een algemene opinie die je ziet in de uitslag van de Velo d'Or en ook hier bij gros reacties. Maar niet voor de in ben tegen Appel. Lijktnd de smurfen wel.
    27-10-2023 20:33
    Moet altijd wel glimlachen om fanboy Appel. Remco, mag nog niet eens de schoenen poetsen van Jonas, MVP of Pogi. Laat Mr Excuses eerst maar eens een grote ronde winnen of wedstrijd winnen waar de andere grote ook aan de start staan.
25-10-2023 11:42
In het rondewerk is vingegaard wel de beste gebleken.
Maar in de klassiekers is niks van hem te zien geweest.
Wat dat betreft is pogacar stukken completer; die siert meer diverse soorten koersen.
Zo'n verkiezingen is en blijft een beetje een onzinnige prijs.
    25-10-2023 17:53
    Exact. Totaal nutteloos dit soort subjectieve prijzen.
25-10-2023 11:05
Tja... kun je het überhaupt goed doen in dit tijdperk van superkanonnen? Zowel Mathieu als Jonas (als Tadej) hebben een fantastisch jaar gehad.
    25-10-2023 11:10
    Maar wie was de meest complete? Pogacar lijkt me.....
    25-10-2023 11:24
    MvdP wint WK op de weg en cross. Hoe compleet wil je het hebben? ;-)
    25-10-2023 13:56
    Een WK MTB, een klassieker met een monumentale solo, én een semi-klassement in de Tour. En die renner krijgt zelfs geen punten …
25-10-2023 14:33
Triest is het, ikzelf vindt Pogacar de nummer 1, mvdp 2 en vingegaard 3.
Voor welke renner gaan de mensen naar het wielrennen kijken? Nou daar staan mijn nummers 1 en 2 ook in de top 3 en vingegaard zou dan misschien op plek 6 ofzo komen op zijn best. Het is te treurig voor woorden dat Vingegaard omdat hij de Tour wint deze prijs pakt. Als Pogacar alles op de Tour zou zetten in zijn trainingen dan wint hij hem met 2 vingers in de neus. Maar dat doet hij niet omdat hij een liefhebber van het wielrennen is. De echte liefhebbers van het wielrennen zien allemaal liever een Van der Poel of Pogacar rijden.
    25-10-2023 16:48
    Maak je niet zo druk. Het is een jury prijs dus subjectief. Net zoals iedereen vanuit zijn eigen voorkeuren redeneert.
25-10-2023 11:04
Groen in de tour winnen en een etappe aldaar., had ie dat er bij geflikt was het kiele-kiele geweest.
    25-10-2023 11:09
    Maar groen was nooit een doel, dus doet niet terzake.
    25-10-2023 17:11
    Wat heeft het doel ermee te maken? De lie en Jasper philipsen hebben ongetwijfeld hun doel meer dan gehaald, maar zijn terecht geen winnaar. Zelfde geld voor Bart lemmen
25-10-2023 11:14
Waarom is Gilbert het nergens meer mee eens sinds hij gestopt is met wielrennen?
    25-10-2023 17:11
    Hij is gewoon terecht kritisch
25-10-2023 12:14
Is ook een onmogelijke keuze. Waarom geen Kopecky hoor je de Belgen denken
25-10-2023 12:32
Gilbert redeneert vanuit zijn eigen straatje, als eendagsrenner ligt daar zijn focus. Maar je kon voor elk van de drie zeer goede argumenten aandragen. Het bredere plaatje kunnen zien is belangrijk in het (wieler) leven.
25-10-2023 12:05
Voor renners als Mathieu en Wout is nu juist de Trophée Classiques Hommes in het leven geroepen. Het had dus vóór de verkiezing al duidelijk kunnen en moeten zijn dat Mathieu de Vélo d'Or niet zou winnen; beide prijzen naar dezelfde renner is vanzelfsprekend niet de bedoeling. Daarom begrijp ik geen sikkepit van al die commotie achteraf.
    25-10-2023 12:29
    Waarom is er dan niet ook zo'n trofee voor rondeklassementen? Dan had Vingegaard die mooi kunnen winnen. En een trofee tijdrijden? Dan was die voor Evenepoel geweest. En die voor sprinten is voor Phillipsen. En als we toch bezig zijn kunnen we wat betreft klassiekers wel onderscheid maken tussen kasseien en heuvels. De een voor VdPoel de ander voor Pogacar. Allemaal mooie specialismes om iedereen die het wielerjaar heeft gemaakt te eren. Dan kunnen we de velo 'd or wel weer wegdoen want dat blijft uiteindelijk toch appels met peren vergelijken
    25-10-2023 12:43
    Dat had ik enkele weken geleden al gezegd. Voor klassieke renners wordt het heel moeilijk om de 'overkoepelende' Velo d'Or te winnen nu er ook een aparte trofee voor klassieke renners is. Op zich heel jammer, want MVDP had het echt verdiend dit jaar (maar ik herhaal: ik WIST dat het niet ging lukken).
    De voorkeur voor Vingegaard op Pogacar begrijp ik in dat licht minder, want Pogacar is Mr. Allround, en dat kan niet van de Deen worden gezegd.
    25-10-2023 19:54
    Wat is het nou? Eerst toch maar even REV elders hier aanhalen die volgens jou vergeten is hier. "Ernstige Appel
    12:52"

    Maar MvdP verdient het nu dus meer volgens deze post , contradictio in terminis.
25-10-2023 20:55
Ws als VdP ook wereldkampioen op de mtb was geworden had hij het wel gered. Dus kunnen we nu wel stellen dat hij die velo d'or nooit gaat winnen.
28-10-2023 12:02
Vingegaard wint de Tour + wordt 2e in Vuelta... Wat moet een renner nog meer doen om sceptici de mond te snoeren? 2 Grote Rondes in 1 jaar winnen???
25-10-2023 11:44
Het wegseizoen van MVDP:
- weggeblazen in de Strade
- wint met een magistrale klasseflits MSR
- in de E3 nipt de duimen moeten leggen voor de snellere Van Aert
- in de RVV overklast door Pogacar
- Winst in Roubaix door materiaalpech Van Aert
- ontgoochelend Nationaal kampioenschap
- ronduit zwakke Tour de France (die hij uiteindelijk gebruikte als aanloop naar het WK)
- overtuigende winst op het WK, weliswaar tegen uitgewrongen tourrenners.
- Als topfavoriet gelost uit het peloton in Plouay.

Met dank aan de uitschieters met voorsprong zijn beste seizoen, maar toch net niet regelmatig genoeg om het op te nemen tegen Vingegaard en in mijn ogen toch vooral ook Pogacar.

Om nog op de vraag van Gilbert te antwoorden. Matthieu had meer moeten doen in de Tour (of andere grote ronde), uiteindelijk beperkte hij zich nu tot de eendagswedstrijden en daar haalde hij dan ook verdiend de prijs voor in de wacht. Voor de Vélo d'Or waren er twee met betere papieren.
    25-10-2023 11:54
    Roubaix had hij volgens mij ook wel kunnen winnen zonder materiaalpech van Van Aert, dat gaan we nooit weten. Maar onderweg was hij de meest aanvallende, dus zeker niet gestolen. Wel eeuwig jammer dat we die strijd niet hebben meegemaakt.

    Snap je redenering verder wel. Van der Poel heeft enorm gepiekt, maar was daarnaast soms toch ook onzichtbaar en een beetje beste renner-'onwaardig' (al klinkt dat vreemd voor iemand met zo'n sterk seizoen).

    Pogacar en Vingegaard waren op dat vlak constanter qua niveau en meer aanwezig, maar Van der Poel heeft wel als enige 3 grote koersen gewonnen. Voor mij ligt dat allemaal wat in balans met elkaar en hadden ze het dus alle 3 kunnen worden.

    Al vind ik wat Pogacar doet, nog altijd het strafste van het hele peloton. Dat heb ik nog nooit gezien sinds ik het wielrennen volg de laatste 30 jaar. Terwijl er altijd goeie eendagscoureurs en ronderenners zijn geweest.
    25-10-2023 12:03
    Een beetje een eenzijdige retoriek vind je niet? Het winnen van MsR en PR downplayen door te zeggen "1 klasseflits', 'pech voor WvA'. En tegelijkertijd als hij niet wint zeggen: 'overklast', 'weggeblazen'. Hij overklast Pogi toch ook gewoon in MsR? En vervolgens 'blaast hij iedereen, inclusief Pogacar, weg op het WK'. Zo'n zelfde rijtje is voor elke renner te maken. Waardoor het allemaal wat minder lijkt voor te stellen.
    25-10-2023 12:06
    Ik heb overigens gisteren voor de gein nog even het WK bekeken. Daar reden niet enkel uitgebluste tourrenners rond. En hij rijdt ze allemaal tot puin, ondanks valpartij. Volgens mij was dat de zwaarste eendagswedstrijd dit jaar. Op een parcours dat vooraf niet gezien werd als selectief. En waar heel veel renners gewoon een doel van hadden gemaakt.
    25-10-2023 16:14
    Wva kreeg Philipsen er nog niet af na 20!km int wiel van de mvdp en Jasper te hebben gezeten en dan demarreren als ze bijna vallen, wat een kolder die lekke band hij is dit jaar 5 x uit t wiel gereden door mvdp
    25-10-2023 17:26
    Inderdaad westmalle, mensen willen gewoon dat van aert toch echt goed was. Hij was alleen goed op de kemmel waar de rest van de toppers ontbrak. Wel een goede ontwikkeling dat hij e3 won, terwijl hij niet de beste was
    25-10-2023 18:08
    Mwielrrfan in de e3 werd hij ook gelost door mvdp en Tadej , hij kon enkel terugkomen door een motor die de twee ophield

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine