Gesink: “Oomen heeft het in zich om uit te groeien tot een ster”
foto: Sirotti
dinsdag 28 februari 2017 om 21:27

Gesink: “Oomen heeft het in zich om uit te groeien tot een ster”

Lovende woorden van Robert Gesink voor Sunweb-collega Sam Oomen. De 30-jarige kopman van LottoNL-Jumbo ziet in zijn 21-jarige landgenoot een toekomstig ster binnen het wielrennen. CyclingWeekly maakte bij verschillende renners in het peloton een rondje om te vragen wie zij als grootste talent zagen. “Voor Nederland is dat Sam Oomen”, aldus Gesink.

Gesink zou Oomen willen begeleiden
De talentvolle ronderenner heeft net zijn eerste jaar als prof achter de rug. “Ik reed vorig jaar met hem de Tour de l’Ain. Daar was Sam erg sterk en uiteindelijk zou hij die rittenkoers ook winnen. Hij is een klimmer, een smalle en kleine jongen. Een mooi talent voor de toekomst. Ik verwacht dat hij zich dit seizoen verder gaat ontwikkelen. […] Hij heeft een grote motor, laat dat duidelijk zijn. Als hij verder groeit en naar onze ploeg komt, dan kan hij uitgroeien tot een ster!”, meent Gesink, al is de context niet helemaal duidelijk. “Misschien ligt daar ook wel mijn toekomst, om de jonge talenten te coachen.”

RIDE Magazine
74 Reacties
01-03-2017 07:04
@Sooike

Ben het met je eens dat Oomen niet naar TLJ moet gaan als hij zich wil ontwikkelen tot een topper. Denk dan meer aan bijvoorbeeld Trek. Wel denk ik dat Gesink op een aspect wel een waardevolle bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van Oomen: hoe ga je om met tegenslagen enhoe vecht je telkens terug. Daarin is Gesink wel een ervaringsdeskundige.
01-03-2017 07:35
Volgens mij zit Oomen prima bij Sunweb, zie geen reden voor hem om te vertrekken. Mocht de overstap van Kelderman dit jaar nou heel veel vruchten af gaan werpen dan zie ik Gesink nog wel hetzelfde doen. Overigens heeft Robert over Wilco ook vergelijkbare dingen gezegd, die zal hij vast ook nog steeds graag bij willen staan.
01-03-2017 07:38
Dat naar overstappen naar tlj is voor mij duidelijk met een knipoog gezegd. Maar ben benieuwd naar de volgende stap van oomen.
01-03-2017 07:47
Gesink, Kruiswijk, Mollema, Kelderman...

Inderdaad. Al die talenten hebben zich totaal niet kunnen ontwikkelen tot ronde renner
01-03-2017 08:20
Oomen heeft Sunweb en Van Dongen, hij heeft Gesink en zeker (Ned)talentenkiller TLJ niet nodig.
01-03-2017 08:40
welke nederlandse talenten heeft tlj allemaal gekilled dan?
01-03-2017 09:09
@ mus van de maasstad
Vanmarcke, Kelderman, Hofland...Misschien niet de talenten die jij bedoelt , maar wel voorbeelden van renners die hard zijn weggelopen bij TLJ. Vooral de manier waarop er bij TLJ gekoerst moet worden en de ploegen voor wedstrijden worden samengesteld hebben hen aangezet tot vertrek. Als de ploegleiding van TLJ iets meer naar hun renners had geluisterd waren deze drie nooit vertrokken. Dan weer een sprinttrein...dan weer een goed klassement...het woord dagsucces uit het woordenboek halen...zo staat TJL inmiddels in het peloton bekend. Niet echt aantrekkelijk voor coureurs die echt iets van hun carrière willen maken. Groenewegn begint nu al weer te klagen over gebrek aan steun en we zijn nog maar net begonnen. Timo Roosen als enige vooraan gereden het afgelopen weekend...ook hij zal snel gaan vertrekken als hij de kan krijgt. Wil je hoger op als talent, dan zit je bij Verhoeven c.s. echt verkeerd.
01-03-2017 09:29
Heerlijk, het seizoen is begonnen hoor! Sooike heeft de eerste TLJ vlaggen al ritueel verbrand, de teamposter is besteld en zijn dartpijltjes zijn geslepen.
01-03-2017 09:56
@ sooike
Vanmarcke is het slachtoffer van de keuzes die gemaakt zijn plus gebrek aan geld. Hofland heeft alle kansen gehad, maat heeft chronisch last van zelfoverschatting. Alleen Kelderman is een beetje het slachtoffer geworden van verkeerde keuzes. Als QS aan de bel trekt bij Dylan is hij weg, dat is logisch. Maar dat heeft alles met geld te maken en niet met begeleiding.
01-03-2017 10:20
Over TLJ mag je zeggen wwt je wilt, maar houd ajb op over gebrek aan geld. Het budget van TLJ behoort tot de grootste tien van het peloton!
Besteed het geld goed, zou ik zeggen, ipv besteden aan middelmatige renners zoals Tankink.
01-03-2017 10:24
@Assen
Het budget hoort bij de onderste helft.
01-03-2017 10:28
@Wheely: er is wel degelijk iets veranderd in de winter. Waar sooike voorheen geen argumenten nodig had om TLJ en voorgangers af te branden lees ik nu alleen maar onderbouwde en nette stellingnames. Waar ik zelfs niet oneens mee kan zijn.
01-03-2017 10:29
suf artikel trouwens
01-03-2017 10:32
Haha, daar gaan we weer. Gesink zegt (waarschijnlijk gekscherend) dat Oomen naar zijn ploeg moet komen om een ster te worden, en de LottoNL-haters kruipen weer uit hun hol.

Ik zal bijna blij zijn als die ploeg over 2 jaar (wellicht?) niet meer bestaat, al ben ik wel benieuwd waar de haters zich dan op gaan richten.
01-03-2017 10:40
@sooike sorry maar vanmarcke is een vaste topper geworden bij TLJ, dus nu nog maar eens zien of hij wel veel vuldig gaat winnen bij Cannondale. ik betwijfel het want hij mist het eindschot vs GvA en Sagan.
Hofland, deed het eigenlijk goed maar draaide daarna niet lekker. Kelderman heeft zichzelf om zeep geholpen door zijn keuzes voor gelijk het grote werk. Lees maar eens interviews met Wilco.
Matthews is niet slechter geworden enkel verder gegroeid. Mollema is ook een prima topper geworden bij TLJ en amper verder gegroeid bij trek. Slagter was bij TLJ vele male beter als dat hij nu bij Cannondale is, Groenewegen is hard aan het groeien onder TLJ.

Verwacht alleen niet dat TLJ hetzelfde budget heeft als Sky, en dus niet alle toppers kan kopen.

Sunweb heeft Olivier trouwens prima gekilled als talent.

En tuurlijk heeft Oomen met deze groeicurve niks te zoeken bij TLJ in 2018, net zo min als dat hij wat bij Sunweb te zoeken heeft na die tijd want dan is hij ook voor hun te duur en te goed. Kijk naar Kittel (ook gekilled door sunweb trouwens) en Degenkolb die weg zijn gegaan.
01-03-2017 11:00
Wat is het positieve effect geweest van de samenwerking tussen de wielrenners en de schaatsers?
Jac Orie weet zijn team goed voor te bereiden en de sporters te laten pieken op het juiste moment.
01-03-2017 11:22
@ sephiroth
Welk interview met Kelderman is dat dan? Wilco reed een erg ongelukkige Tour in 2015. Hij had liever niet weer de Tour gereden vorig jaar. Maar in de Giro was er geen plek voor hem want daar waren alle ballen gericht op Steven (terecht overigens). Robert wou OS rijden en had daarom geen zin in de Tour. En daarom bleef Wilco over als kopman voor de Tour, terwijl hij daar eigenlijk niets voor voelde. Daar is TLJ ernstig te kort geschoten
01-03-2017 11:26
Begeleiden in wat?
01-03-2017 11:29
[quote]Robert wou OS rijden en had daarom geen zin in de Tour. En daarom bleef Wilco over als kopman voor de Tour, terwijl hij daar eigenlijk niets voor voelde.[/quote]
Gesink was tot zijn valpartij in Zwitserland de kopman voor de Tour de France, met Kelderman die een vrije rol in zijn schaduw zou krijgen. Zelfs met het wegvallen van Gesink werd [url=http://www.wielerflits.nl/nieuws/179789/kelderman-en-groenewegen-zetten-in-op-ritsucces-in-tour-de-france.html]Kelderman niet direct vooruitgeschoven voor een klassement[/url]. Volgens mij was het ook mede de ambitie van Kelderman zelf die er tijdens de eerste week van de Tour voor zorgde dat het klassement niet direct werd losgelaten.
01-03-2017 11:30
@Myridley, hoe je veel geld kan opstrijken voor maar af en toe een prijsje te rijden. Gesink een goede renner maar meestal is er wel wat. Gaat nu als "rittenkaper", laat mij niet lachen, dat wil iedere renner wel. En dat na pas een ritje in een grote ronde gewonnen te hebben. Nee Sam Oomen, bijf mooi waar je bent bij Sunweb, maar ga zeker niet naar TLJ
01-03-2017 12:04
Pff, hoor je eens een leuke noot vanuit de positieve concurrentie tussen de Nederlanders bij verschillende ploegen wordt de discussie direct bepaald door azijnzeikers en gemierenneuk in de details. Serieus jongens... Het Nederlands wielrennen staat erg supergoed voor, vergelijk het aantal toppers en overwinningen eens met pakweg 10 a 15 jaar geleden.
01-03-2017 12:05
@Sephiroth - 1 maart 2017 om 10:40
Wellicht zijn de feiten je niet bekend, lees daarom dit interview maar eens, onlangs door Tom Dumoulin via twitter gepromoot....
Waar ouders, school, opleidingsploeg klaarblijkelijk niets van wisten, is de schuld van GIANT....?
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/06/als-hij-nu-moe-is-zegt-hij-dat-gewoon-6073128-a1539975

Kittel was de eerste - en enige - die via de pers liep te zeiken toen en nog geen nieuws omtrent een nieuwe sponsor was. Toen die sponsor er wel was, een Duitse notabene, liep hij te zeiken dat hij op moest komen draven voor promotionele activiteiten, feit is dat zijn manager toen al contact met Lefevere had......
01-03-2017 12:07
@ vlek
Precies. Dat bevestigt alleen maar datgene wat ik zeg. Wilco was niet tot op het bot gemotiveerd om een goed klassement te rijden. Die rol kreeg hij tegen wil en dank opgelegd van de ploeg en dan krijg je uitspraken als: 'we kijken na de eerste week wel hoe we er voor staan'.
Ook al doet TLJ het voorkomen dat hij niet echt als kopman werd gezien, Wilco zal dat toch anders hebben gevoeld. Hij had simpelwe helemaal geen Tour moeten rijden vorig jaar.
01-03-2017 12:17
[quote]Precies. Dat bevestigt alleen maar datgene wat ik zeg.[/quote]
Nou, de eerste zin uit je quote wordt natuurlijk door niets bevestigd, over de rest valt inderdaad te discussieren. Ik heb zelf bij Kelderman de indruk gehad dat hij zelf nogal hing aan dat klassement en dat hem vanuit de ploeg na het voorjaar (in januari het evaluatiemoment genoemd) juist bewust geen ambities op dat vlak zijn opgelegd. De berichtgeving is wat dat betreft ook consistent geweest. Hoe dat intern werkelijk is gegaan is uiteraard en vraag, en helemaal hoe Kelderman dat heeft gevoeld, maar in de berichtgeving is niets gebleken van een opgelegd kopmanschap.
01-03-2017 12:58
Quote: "Groenewegen: “Mag er niet vanuit gaan dat ik hier meteen een etappe win“
Verhoeven: “We willen een etappe winnen”
Kelderman in vrije rol in de TDF2016 {de rol die Gesink nu ambieert};
ik denk niet dat Sam Oomen in zo'n rol wil worden geduwd, want dat krijg je wel zonder steun in de bergen. Maar ja, Kelderman kon 't ook alleen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine