Geraint Thomas: “Wilde niet naar de Tour in andere rol”

woensdag 9 september 2020 om 11:16
Geraint Thomas: “Wilde niet naar de Tour in andere rol”

© Cor Vos

Geen Geraint Thomas in de Tour de France. In extremis werd hij bij INEOS Grenadiers vervangen door Richard Carapaz. “Dit klinkt misschien niet goed, maar ik voelde me niet honderd procent en ik wilde niet in een andere rol naar de Tour. Ik ben op een leeftijd dat ik zelf alle kansen wil benutten die ik kan krijgen. Dan past de Giro dit jaar beter bij mij.”

Geraint Thomas is momenteel actief in de Tirreno-Adriatico. Als voorbereiding op de Ronde van Italië (3-25 oktober) en – wellicht – het WK tijdrijden in Imola, eind deze maand. Dat ook de Giro drie tijdritten telt, is en voordeel voor Thomas, vertelde hij in de marge van de Tirreno aan La Gazzetta en Cyclingnews.com.

De Welshman schept ook duidelijkheid over zijn afwezigheid in de Tour. “Ik denk dat er een aantal dingetjes waren. Ik was in elk geval niet honderd procent op niveau. En het klinkt misschien niet goed, maar ik wilde niet in een andere rol dan als (mede-)kopman naar de Tour. Ik heb het gevoel dat ik op een leeftijd ben dat ik alle kans wil benutten die ik kan krijgen.”

WK tijdrijden
Dan maar de Ronde van Italië, waarin hij wel vol voor eigen rekening kan rijden. “Die extra zes weken tot aan de start zullen me helpen om mijn topvorm te bereiken. De drie tijdritten spelen ook in mijn voordeel. In 2017 was de Giro ook al een doel, maar toen kwam ik ten val. Ik heb altijd gezegd dat ik er nog een keer wilde terugkomen voor een goed klassement. Dit jaar is perfect.”

In de Tirreno loopt voorlopig alles naar wens, geeft hij nog mee. Vandaag wordt over golvend tot heuvelachtig terrein gefietst. “Het is niet echt een klassementsdag – het is geen finish in de bergen – maar het is een niet te onderschatten parcours met een lastige finale, dus er kan veel gebeuren. Het is wat vergelijkbaar met de rit die ik hier in 2017 won.”

Nibali en Fuglsang
Hierna volgt dus het WK tijdrijden. Al is dat nog onder voorbehoud. “Ik denk inderdaad de tijdrit te rijden. Ik denk niet dat mijn ploeg wil dat ik de wegrit ook doe. We zien wel. Het hoofddoel is en blijft in topvorm te zijn bij de start van de Giro. Mijn grootste rivalen daar? Nibali uiteraard. Vincenzo heeft al vier grote rondes gewonnen Hij is een van beste ronderenners van zijn generatie. En Jakob Fuglsang, die zowel dit als vorig jaar al geweldige resultaten behaalde.”

Dit artikel delen:

48 Reacties

Michiel De Rooij 9 september 2020 om 11:23

Kruijswijk is je grootste concurrent jongen. Hij rijdt je helemaal naar de gallemiezen

Scibby 9 september 2020 om 11:52

Oh yeah bring it on!

Smartijn 9 september 2020 om 11:58

Met 3x een tijdrit? Lijkt mij sterk

Frank V 9 september 2020 om 12:05

Kruijswijk Geraint Thomas? Beetje overmoedig.

bilthoven 9 september 2020 om 12:22

Voor Kruijswijk zijn de toppers echt niet bang. Die wint namelijk toch haast nooit…..

TheBigShow 9 september 2020 om 12:22

Hij bedoelt natuurlijk rivalen voor de 2e plek…

Chasse_patate 9 september 2020 om 12:32

Laat ze Steven maar onderschatten. Die legt ze er allemaal op!

skylimit 9 september 2020 om 13:01

@chasse patat helaas, in al de jaren heeft Kruijswijk er zelden iemand opgelegd in welke koers dan ook, dus lijkt mij sterk dat het in deze Giro opeens anders zal zijn.

KnightBiker 9 september 2020 om 15:22

Gezien het feit dat Thomas zijn conditie niet in orde was en Kruijswijk wel, help ik het je hopen, intrinsiek is Thomas met zijn baan ervaring sneller ik geloof alleen dat Thomas de echte motivatie niet meer kan opbrengen. (Maar dat is slechts een gevoel)

Johnny7 9 september 2020 om 11:30

Ben benieuwd of Thomas zichzelf nog kan motiveren. Sinds zijn Tour overwinning lijkt het hem allemaal niet meer veel te kunnen boeien. Ondanks dat hij 3,5 mil per jaar verdiend lijkt er ook niet veel druk van INEOS bij te zijn om prestaties te leveren.

TheBFG 9 september 2020 om 13:18

zijn tour overwinning is maar 2 jaar geleden, en vorig jaar werd hij 2e – telt dat helemaal niet?

KnightBiker 9 september 2020 om 15:26

Ik heb dat gevoel ook, maar dat is niet gebaseerd op zijn Tour resultaten, maar het is wel duidelijk dat hij niet op niveau was en eigenlijk ook voor geen andere wedstrijden te motiveren is. (Maar er zijn renners erg succesvol geweest door alleen in de Tour te presteren)
Ik vind het wel jammer, vond hem in de kasseiklassiekers een leukere renner dan als klassements renner.

zipp404 9 september 2020 om 11:32

Kleine correctie, omdat ik dit niet kan laten, de Haai heeft 4 grote rondes op zijn naam en 11 podiumplaatsen in een grote ronde.

Edit redactie: klopt helemaal! Aangepast

piet kierewiet 9 september 2020 om 11:34

ik was ook niet in een andere rol dan kopman naar de tour te gaan

Dario Koelkast 9 september 2020 om 11:40

Ik vraag me ook af, gezien de vorm in de Dauphine, in welke rol hij iets toe kon voegen. Ipv Castroviejo of Kwiatek, lijkt me ook niet. Bergop was het niet veel en in het vlakke zie ik hem niet, zoals een Rowe of van Baarle de kopman door de waaiers loodsen

skylimit 9 september 2020 om 11:47

Hij is in een min of meer vergelijkbare situatie als Dumoulin. Voor de Tour zou hij zeker niet sterk genoeg zijn geweest voor het mede kopmanschap op basis van o.a. de Dauphine. De extra tijd die hij nu heeft gekregen voor de Giro maakt hem zeker een kanshebber. Veel zal inderdaad afhangen c.q. samenhangen met zijn motivatie om nog tot het uiterste te gaan, naast het feit dat hij natuurlijk ook gewoon op zijn fiets moet blijven zitten. Gaan het deze week zien in de Tirreno of er verbetering in zijn vorm zit.

Scibby 9 september 2020 om 11:53

Voor de tour oogde Dumoulin beter dan Thomas.

Navardauskas 9 september 2020 om 12:13

Thomas was in de Dauphiné inderdaad echt een stuk zwakker dan Tom. Tom werd gaandeweg sterker en kreeg meer vertrouwen door top 10 binnen te komen. Geraint en Froomie werden op tientallen minuten gezet.

Jammer dat de grote ronden nu zo op elkaar zitten, de Giro was ook wel wat voor Tom dan met 3 tijdritten? (ik heb het parcours nog niet bekeken)

De Vuelta heeft dit jaar wel een heel apart profiel. Direct 3 dagen de bergen in, en maar 2 vlakke etappes in de eerste week. Dus daar moet je eigenlijk in nagenoeg topvorm aan beginnen om niet direct eraf gereden te worden.

jappe666 9 september 2020 om 11:59

Op papier zou Great-Britain wel een uitstekende ploeg kunnen opstellen voor het WK als ze mogen deelnemen van hun ploegen:

S. Yates, A. Yates, Froome, Thomas, Knox, Hart, Carthy, Rowe, Holmes…

chasse patat 9 september 2020 om 12:00

Wie is kopman en wie de knechten…?

Frank V 9 september 2020 om 12:08

Simon Yates natuurlijk maar die gaat laten schieten voor de Giro vrees ik.

Harm Zijlstra 9 september 2020 om 12:17

Dit zijn de knechten, Pidcock wordt de kopman.

TheBFG 9 september 2020 om 13:10

@ Harm
Laat die jongens dit jaar nog even voor zichzelf rijden. Die moeten de komende 15 jaar knechten voor Pidcock ;-)

chasse patat 9 september 2020 om 12:00

Dat wordt nog wat als al die alfamannetjes niet met elkaar in één ploeg willen rijden omdat niemand wil knechten. Meteen bij het binnenhalen van nieuwe mensen zal Ineos daarover wel afspraken moeten maken in het ploegbelang.

fietsvriend 9 september 2020 om 13:16

Dit gaat nog wat worden met al die (mogelijke) kopmannen die ze binnenhalen. Wie gaat zich opofferen voor de ander?

Hollow Knight 9 september 2020 om 12:07

Deze renner is toch wel heel erg vol van zichzelf.

Michiel De Rooij 9 september 2020 om 12:57

Lijkt wel een matroesjka.

TheBFG 9 september 2020 om 13:17

Als je de laatste 2 jaar in de Tour 1e en 2e werd dan mag dat ook wel.
(waar op die 2e plek ook nog wel op aan te merken is dat hij maar op 5 seconden van Bernal stond voor de rit naar Tignes, waar het nog maar te zien was of Bernal voor zou blijven op de achtervolgers op de laatste klim als daar gekoerst zou worden)

Hollow Knight 9 september 2020 om 13:44

Zijn laatste overwinning dateert al van meer dan 2 jaar geleden.

Minder kapsones zouden welkom zijn. Hij presteert namelijk heel erg karig voor iemand die jaarlijks 3.5 miljoen euro opstrijkt (ik weiger het woord "verdient" te gebruiken).

drikkes 9 september 2020 om 12:10

Tof voor carapaz! Maken dat je daar weg bent.

Veloburto 9 september 2020 om 12:22

Lijkt me toch dat hij alle tijd heeft gehad om wel volledig klaar te zijn voor de Tour

Pizzi 9 september 2020 om 13:00

Geraint heeft in Corona-tijd lekker biertjes lopen drinken, net als in de winter van 2018/2019.

TheBFG 9 september 2020 om 13:11

Je mocht in Wales niet meer dan 5 mijl van je huis af tijdens de lockdown (die ook nog eens langer duurde van de rest van de UK). Is toch wat lastiger trainen dan waar sommige anderen mee zaten.

Sonsbach Allstars 9 september 2020 om 12:32

Dat werpt toch een ander licht op de situatie bij INEOS. Niet in een andere rol willen en alleen maar willen rijden als kopman..? Dan is het nu aan hem om de Giro te winnen en anders wieberen. Zn (jongere) vervangers bij INEOS staan al klaar.

Chasse_patate 9 september 2020 om 12:36

Denk dat Thomas sowieso weg kan bij Iineos

SpeedyLegs 9 september 2020 om 12:57

Lijkt me leuk: een ronde met alleen maar alfamannetjes. De interviews zijn dan zeker spannender dan de koers zelf.

Baukema Tomoulin 9 september 2020 om 12:58

Vedette gedrag. We gaan zien of hij nog van de corona kilo’s afkomt.

Wildebert 9 september 2020 om 14:18

Niks vedette gedrag. Gewoon waar het op staat. Hij heef de tour al eens gewonnen en wil niet als knecht. Had Dumoulin mss ook eens over na moeten denken voor hij naar TJV ging.

Baukema Tomoulin 9 september 2020 om 15:14

@wildebert: als je je beter voelt dan de rest door resultaten uit het verleden terwijl de huidige resultaten dat niet ondersteunen is dat wel degelijk vedette gedrag.

Wildebert 9 september 2020 om 16:54

Huidige resultaten. Vorig jaar 2e in de Tour. Dat is toch zeer goed en niet lang geleden. Denk dat hij je flink gaat verrassen in de Giro.

peterwinnen 9 september 2020 om 13:26

Zo’n salaris verdienen en dan niet doen wat de baas van je verlangt. Bij de meeste bedrijven verwijzen ze je dan netjes naar de deur. Dik kans dat dit met Thomas ook gaat gebeuren lijkt me.

Wildebert 9 september 2020 om 14:20

Ja, ook ik heb echt te doen met de Ineos bazen. Wat moet je toch met zulke renners. Toch geen vergelijking met een gewone job, iemand die de tour als eens gewonnen heeft.

KnightBiker 9 september 2020 om 15:33

Dat is wel kort door de bocht: er was gewoon een ander project beschikbaar dat bij deze werknemer past. Als hij in de Giro faalt wegens geen conditie dan kan je als werkgever pas iets zeggen.

john 9 september 2020 om 14:11

Als hij dadelijk nog drie biertjes op heeft ,denk hij dat hij het WK tijdrijden gaat winnen

jv88 9 september 2020 om 15:12

Triest!
En dan wel verlangen dat andere voor jou rijden. Iets terug doen of überhaupt gewoon werken voor zijn geld hoeft niet omdat hij al een x gewonnen heeft?????

jooprioolpijp 9 september 2020 om 16:18

Ik heb altijd wat mededogen met mensen met motivatieproblemen. Het is me niet helemaal helder of hij dat voor zichzelf al wil toegeven. Deze uitspraken klinken een beetje naar uitvluchten in de trant van ‘morgen ga ik alles beter doen’. Tot zover de psychologie van de koude grond ;-)

Taliesin 9 september 2020 om 17:20

Op basis van vandaag moet je zeggen dat ie goed gaat zijn in de Giro. Over Nibali blijven de twijfels.

Vincent Lacressonniere 9 september 2020 om 21:36

Wat zou Carapaz hier nu van vinden?

Headlines

Materiaalzone

Populair