Geraint Thomas begrijpt niks van UAE Emirates en Del Toro: “Zelfs mijn zoon van vijf zou dat weten”
foto: LaPresse
zondag 1 juni 2025 om 13:07

Geraint Thomas begrijpt niks van UAE Emirates en Del Toro: “Zelfs mijn zoon van vijf zou dat weten”

De manier waarop Simon Yates in de beslissende bergetappe van de Giro d’Italia naar de roze trui reed was indrukwekkend, maar de Brit werd ook geholpen door het vreemde schouwspel tussen Isaac Del Toro en Richard Carapaz. De twee kemphanen waren niet bereid om voor elkaar de kastantjes uit het vuur te halen. Geraint Thomas zag het gebeuren en begrijpt er helemaal niks van.

In zijn podcast Watts Occuring blikt hij met zijn INEOS Grenadiers-ploeggenoot Laurens De Plus nog eens uitgebreid terug op een in meerdere opzichten gedenkwaardige etappe naar Sestrière. De Tourwinnaar van 2018 heeft met grote ogen gekeken naar de ontwikkelingen op de Colle delle Finestre en de daaropvolgende kilometers naar de slotklim.

“Ik was pissig, blij maar ook in een staat van verwarring”, opent Thomas, die zijn collega-wielrenners vervolgens niet spaart. “Laten we teruggaan naar de Finestre. EF Education-EastPosy doet een lead-out aan de voet van de beklimming, alsof het de Muur van Hoei is. Carapaz plaatst daarna een monsteraanval en alleen Del Toro kan volgen. Maar, uiteindelijk wint Yates de Giro met vier minuten voorsprong. Wat is daartussen in hemelsnaam gebeurd?”

“Het is alsof er iets is gebeurd”
“Ik heb het gevoel dat Del Toro en UAE Emirates het niet eens probeerden. Ik moet nog een paar interviews terugkijken, want dit was echt onwerkelijk. Begrijp me niet verkeerd: Del Toro is op zijn 21ste tweede geworden in een grote ronde. Dat is een goed resultaat. Maar de manier waarop hij heeft gekoerst, het is niet uit te leggen. Het is er alsof er in de nacht iets is gebeurd.”

Thomas zag hoe Del Toro en Carapaz een waar pokerspel speelden, waardoor Yates alsmaar verder kon uitlopen. “Ze (doelt op de Mexicaan en Ecuadoraan, red.) waren waarschijnlijk de sterkste renners in koers. Yates is zeker de verdiende eindwinnaar, hij heeft zijn kans gegrepen, maar…”

Yates valt aan, Carapaz en Del Toro kijken naar elkaar – foto: Cor Vos

Speelt een gebrek aan ervaring Del Toro op? “Heb je ervaring nodig om te weten dat de nummer drie in het klassement van je wegrijdt?”, countert Thomas een vraag van De Plus. “Zelfs mijn zoontje Macs zou dat weten. En hij is vijf jaar oud.”

Complottheorieën 
Thomas begrijpt ook niet waarom Wout van Aert – die in de finale nog een cruciale rol speelde voor zijn ploeggenoot Yates – en zijn medekoplopers zoveel voorsprong kregen op weg naar de Finestre. “Je weet dat Van Aert in de kopgroep zit. Dan geef je hem toch niet zoveel tijd cadeau? Ik kan er maar niet bij met mijn hoofd. Ik dacht eerst dat Del Toro niet goed genoeg was, maar hij kon wel makkelijk mee met Carapaz.”

“En dan staan ze vervolgens ook nog helemaal stil. Zelfs mijn schoonvader had ze kunnen aanvallen en hij kan echt niet met de fiets rijden. Zelfs toen Del Toro weer het gezelschap kreeg van enkele ploeggenoten, zag ik niet alle UAE-renners op kop rijden. Ik ga het hier niet zeggen, maar er spoken allerlei complottheorieën door mijn hoofd. Als we het hebben over brainfarts…”, besluit een verbouwereerde Thomas.

Simon Yates was de lachende derde – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
16 Reacties
01-06-2025 14:35
Je moet een analyse starten door naar de werkelijkheid te kijken, wat zie je dan? TV aanduiding (afstand Harper tot de finish) toont op 31.5 een verschil van 1:26 tussen Yates en Del Toro. Del Toro gaat 700 meter serieus op kop rijden en lost Gee. Op 30.8 is het verschil opgelopen naar 1:33 (10 seconde per km) en Del Toro geeft duidelijk op. Het moment dat hij de handdoek gooit, wordt door tv-kijkers begrepen als linkeballen met Carapaz, maar was gewoon het opgeven van zijn droom op Giro winst en de bakens verzetten richting het daarna hoogst haalbare: plek twee. Wanneer je vanaf 30 km van de finish de koers kijkt met het besef dat Del Toro plek 2 wil veiligstellen, dan is het koersgedrag verklaarbaar (richten op Carapaz, herstellen, teamgenoten terug laten komen, etc.). Ik verkies een logische analyse boven complottheorieën en tactisch onbenul.
    01-06-2025 14:57
    Op dat moment was de grootste fout al gemaakt. Door te ostentatief in het wiel van carapaz te kruipen elke keer yates aanviel. Had hij daar ook gewoon zijn deel van het werk gedaan of goeie wil getoond had Carapaz wel blijven rijden. Door telkens op carapaz zijn wiel te springen maar niet te reageren op yates heeft hij carapaz dermate tegen zich in het harnas gejaagd dat hij de giro met zekerheid verloor.
    Complottheorieën binnen uae zijn inderdaad helemaal niet van toepassing.
    01-06-2025 16:03
    Inderdaad. Ik geloof ook dat als Carapaz echt nog had kunnen volgen, hij dit had gedaan en zo Del Toro had gelost.
    Carapaz was echt wel heel sterk deze Giro, maar dat heeft hij, net als Del Toro, teveel te gretig geëtaleerd. Yates komt terug bij ze aan het begin, gewoon omdat Carapaz die bijna achterlijke inspanning enorm heeft moeten bekopen.
01-06-2025 13:16
Ze hadden te weinig data om te weten of ie kon over nemen bij carapaz lol . Dan maar niet
Toro zelf zegt dat ie mee kon met yates
Iemand de hoofd ploegleider van de uae nog gezien trouwens ? Haha
    01-06-2025 13:47
    Als alles goed loopt rollen ze over elkaar heen om hun aandeel te claimen en nog een keer uit te leggen wat iedereen al lang weet…
    01-06-2025 14:55
    Precies, na het debacle van DDV voor Visma reageerde de leiding wel direct. Oke, de Giro op deze knullige wijze verliezen is natuurlijk wel een paar stapjes groter. Maar heeft de leiding van UAE al gereageerd?
01-06-2025 14:12
Ik snap er echt totaal niks van Del Toro staat gewoon zowat stil in die afdaling, is er dan niemand in de volgwagen die zegt doorrijden je bent de giro aan het verliezen.
    01-06-2025 14:27
    In het afdaling/vallei stuk verloor Del Toro zelfs terug minuten op Harper, vrij belachelijk. Het kost meer moeite om daar te temporiseren dan om gewoon te blijven bollen.

    Sprinter/veldrijder Kielich moest daar, tot zijn eigen verbazing, tempo maken,

    Ook was de apathie van de rest van UAE onthutsend, toen het daarachter terug samen liep. De Giro was sowieso al verloren, maar de desinteresse was ronduit schrijnend.
01-06-2025 13:33
Ik snap er ook helemaal niets van, dus denken aan complottheorieën begrijp ik volledig. Maar wat er precies speelde zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen.
    01-06-2025 14:27
    De Napolitaanse maffia heeft zo ooit eens Pantani uit de Giro laten zetten. Dus wie weet.
01-06-2025 14:10
Ook het laatste wat Thomas zegt, deed gisteren mijn wenkbrauwen fronsen: dat achtervolgende groepje met Majka, Adam Yates en McNulty kwam terug en ze deden bijna niets om de groep dichterbij te brengen. Als je ziet hoe redelijk dicht die drie nog achter del Toro eindigen in de uitslag, dan mag je je afvragen of ze wel tot het gaatje zijn gegaan. En del Toro trouwens zelf ook en dan nog stoer het sprintje winnen…
    01-06-2025 14:26
    Op het moment dat de uae renners terug kwamen was het kalf al lang verdronken. Het had geen zin meer om dan nog te beginnen rijden, zou enkel voor de show geweest zijn
01-06-2025 14:39
Ik geloof er helemaal niks van dat zijn zoontje van vijf snapt wat de beste tactiek zou zijn voor Del Toro. Wielrennen is geen playstation he.
    01-06-2025 21:45
    Zijn zoontje snapt denk ik wel dat blijven trappen beter is dan je benen stil houden.
01-06-2025 14:53
UAE is uiteengevallen in een kamp Ayuso en een kamp Del Toro, denk ik. Hij heeft in week 2 teveel lopen linkeballen en daarmee het krediet van zijn ploegmaats verspeeld.
01-06-2025 15:19
Del Toro maakt eerst de fout door Carapaz het werk alleen te laten opknappen. Ziet daarna een ogenschijnlijk sterke Gee terugkomen en wil niet in het mes lopen en alles verliezen. Vervolgens probeert hij het met moed der wanhoop maar koopt het verschil verder op. Op dat moment kiest hij voor temporiseren en herstellen zodat hij een eventuele finale aanval van Carapaz of anderen kan volgen. Hij zat gewoon stuk en een hoger tempo laten rijden door teammaats werkt dan averechts.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine