Geraint Thomas 5e op La Planche des Belles Filles: “In the mix, geweldig”
Geraint Thomas zat er goed bij in de zevende etappe van de Tour de France, de rit met aankomst bergop op La Planche des Belles Filles. Achter Tadej Pogačar, Jonas Vingegaard, Primož Roglič en Lennard Kämna, die was overgebleven uit de ontsnapping van de dag, legde de Brit beslag op de vijfde plaats.
“Ik wist niet wat ik kon verwachten vandaag, ook al was ik hier in 2019 ook”, vertelde Thomas, die tijdens de Tour van 2019 al vierde was in de etappe naar La Planche des Belles Filles. “Het voelde goed. Ik probeerde mijn tempo te rijden en was wel een beetje verrast dat ik zo lang bij ze kon blijven. Toen Jonas Vingegaard aanzette, moest ik ze laten gaan. Ik probeerde wel de blijven rijden en passeerde Roglič, maar hij klopte me in de sprint. Ik eindigde in the mix, wat geweldig is.”
De Brit en zijn ploeg volgden aanvankelijk UAE Emirates, dat de koers lange tijd controleerde. “We probeerden wat te ontsnappen voor die laatste paar minuten, die echt een hel waren. Pogačar reed niet iedereen op achterstand, maar hij won wel hè? Het is goed dat we bij hem in de buurt konden blijven. Met mezelf, Adam Yates en Daniel Felipe Martínez staan we er nog goed voor, Tom Pidcock ook. Ons overwicht kan weleens gaan meespelen.”
Als je een tegenstander hebt die je op zijn strijdwijze, met zijn manschappen op zijn labtempo, er uiteindelijk afpuncht? Dan kan je ook zelf het tempo maken en die orde verstoren. SKY weet dat als geen ander, Pogi heeft lamg niet het beste team mee en zowel Ineos als Jumbo kunnen harder bergop. Daar moet je wat mee doen.
Met 4 man die goed meedoen kun je UAE wel proberen af te matten met vroege aanvallen. Of het werkt is altijd te vraag maar je moet wel durven gokken met een van je mannen als je wil winnen.
Hoezo zelf het tempo maken en de orde verstoren ? Dat moet je me eens uitleggen. Uiteraard moet het volledige werk aan de ploeg van Pogacar gelaten worden. Elke steun van een andere ploeg is oliedom. Dat is nu al tientallen malen gebleken de voorbije jaren. Vroeger waren er ook altijd ploegen te vinden die Sky, later INEOS aflosten aan de kop van het peloton. Onbegrijpelijk, nog meer als die ploegen klassementsrenners bevatten.
De opgespaarde ploegmaats (van de tegenstanders van Pogacar) die geen specifieke klimcapaciteiten hebben, kunnen dan de laatste paar kilometers voor de slotklim een verschroeiend tempo opleggen. De ploegmaats met klimmerscapaciteiten moeten daarna overnemen en met wisselend tempo wanorde zaaien. Dat met alle topploegen en hun beschikbare renners. Dan houdt Emirates gegarandeerd geen enkele helper over aan het front. Misschien nemen McNulty en Majka nadien wel hun plaats vooraan weer in. Maar de gestroomlijnde trein met een egaal tempo bergop wordt dan wel heel moeilijk.
Wat Jumbo, INEOS en andere ploegen wel moeten doen, is een eind voor de slotklim goede renners in de aanval sturen. Roglic (nu hij kansloos is), Kruijswijk, Pidcock, Martinez enz. Liefst met twee van dezelfde ploeg ook. Enkel op die manier kunnen de antagonisten de ploeg van Pogacar het vuur aan de schenen leggen.
Wat gebeurt er nu ? Jumbo, INEOS en andere ploegen helpen Emirates met een egaal tempo tot aan de voet van de slotklim. Gekker kan je het niet bedenken. Dank je wel, zie je Pogacar zo denken.
Maar verder ben ik het eens met je piste - al lijkt twee man per ploeg vooruitsturen me in de praktijk nauwelijks haalbaar - één zou al mooi zijn