Geraardsbergen heroverweegt dure doorkomsten over de Muur
De Muur van Geraardsbergen staat volgende week ter discussie in het lokale gemeentebestuur. Aan de doorkomst in de Ronde van Vlaanderen hangt immers een flink prijskaartje en het is de vraag of die nog langer wordt opgehoest.
De fameuze Oost-Vlaamse klim keerde twee jaar geleden terug in de Ronde van Vlaanderen na vijf jaar afwezigheid. Na 2011 moest de ‘Muur’ immers wijken door een wijziging van de aankomstplaats, wat veel negatieve reacties uitlokte. Aan de doortocht kwam wel een prijskaartje te hangen: Geraardsbergen betaalt organisator Flanders Classics namelijk 50.000 euro om de Ronde over de Muur te laten rijden. Een pak geld voor de gemeente, die juist moet besparen.
Dat akkoord gold voor drie jaar, waardoor die termijn dit jaar afloopt. De gemeenteraad buigt zich volgende week over de vraag of die overeenkomst wordt herzien. “50.000 euro is veel geld”, zegt burgemeester Guido De Padt in Het Laatste Nieuws. Ook de gebruikelijke aankomst in de BinckBank Tour wordt ter discussie gesteld. De burgervader ziet evenwel de voordelen: “We lokken er heel wat toeristen mee.” Hij wil de Muur in de Ronde van Vlaanderen houden, maar voor minder geld.
Aalst, Erpe-Mere en Herzele
Ook in andere gemeenten is de passage van de Ronde van Vlaanderen onderdeel van het debat. Behalve in Geraardsbergen wordt ook in Aalst (doorkomst na 62 kilometer), Erpe-Mere (na 68 km) en Herzele (na 77 km) nagedacht over hun toekomst als fractie van de wedstrijd. Erpe-Mere vindt 12.500 euro voor de verplichte verkoop aan vipkaarten veel geld om de renners vijf minuten door de gemeente te zien rijden. Het deed een tegenvoorstel, maar kreeg nog geen reactie.
Aalst is in overleg met organisator Flanders Classic om ook komende jaren een zogenoemd Dorp van de Ronde te blijven, maar een overeenkomst is er nog niet. De gemeente wil een financieel gunstigere regeling onderhandelen, klinkt het in Het Laatste Nieuws. Tot slot heeft Herzele al een principe-akkoord met de organisatie, maar over de lengte van de nieuwe termijn en de voorwaarden wordt momenteel nog onderhandeld.
Vertrek en aankomst is mij wel bekend, weet ook dat aldaar de prijzen omhoog zijn gegaan.
Ik vrees dat Flanders Classics de dollar tekens prefereert boven het wielrennen an sich.
Wat als diverse gemeenten niet meer willen betalen?
betalen voor doorkomst in de eerste 100 km, wat voor exposure geeft dat aan de gemeenten, niet veel denk ik.
Bij weigering alom, een 'kermiskoers' met enkel plaatselijke ronden?
Zou logischer zijn als een gemeente geld vraagt om door de gemeente te mogen koersen.
Een tiental jaren geleden werd het dorp van de Ronde uitgevonden: 1 dorp dat extra in de picture kwam bij de doortocht.
In het begin waren dat vaak plaatsen waar een ex-renner woonde, het ene jaar eens in West-Vlaanderen, jaar erna in Oost-Vlaanderen.
Sinds een 3tal jaar zijn er 6 dorpen van de Ronde, die op hun beurt allemaal betalen om dat te worden.
In het verleden is echter al gebeurd dat de passage de live-uitzending niet gehaald heeft omdat er 1 een onderbreking was voor het middagnieuws 2 de helikopter die zorgt voor doorsturen van de beelden moest een tussenlanding maken.
Waardoor je als kleine gemeente betaald hebt voor exposure die je niet gekregen hebt.
Ik vind dat Geraardsbergen niet moet betalen voor een doortocht van de Muur, dat is heilige wielergrond.
In het begin dag men naar Oudenaarde trok heette het zogezegd onmogelijk om de Muur aan te doen.
De laatste jaren hebben bewezen dat dit toch mogelijk is en dat de Muur en vooral de aanloop ernaartoe invloed kan hebben op de wedstrijd.
Blijf het vreemd vinden hoe er enerzijds altijd commentaar is op de archaïsche werking en de stilstand bij de UCI maar anderzijds ook niet met open geest kan gekeken worden naar initiatieven die ervoor zorgen dat het wielrennen - ondanks zijn weinig efficiente economische model - toch kan blijven bestaan.
Een wielerwedstrijd die erin slaagt geld op te halen bij gemeentebesturen, sponsors en VIPs en daar een erg professionele omkadering voor de renners en ploegen tegenover kan zetten, waarom zou een wielerliefhebber zich daar anno 2020 aan storen?
Als dat maar 30.000 is dan stellen ze 25.000 voor aan Flanders Classic.
Grootgraaiers zijn het met zogenaamde wielerliefhebber Wouter van den Haute voorop.
Kortzichtige fossielen die krampachtig willen vasthouden aan oude tradities ondanks een snel veranderende (economische) omgevig, dat maakt de wielersport kapot.
Lijkt me logisch dat ook deze uitgavepost onder de loep wordt genomen, maar als je je als wielerstad wil profileren als onderdeel van je toeristische strategie (naast onze mattentaarten en manneke pis) dan wordt het een moeilijke oefening.
Wouter VDH is hier 7j geleden bijna gevierendeeld, lijkt me sterk dat onze burgervader sinds jaren nu zelf electorale zelfmoord wil plegen. Ms gewoon klasseren als een opportunistische manier om iets van Flanders Classics gedaan te krijgen.