Genoeg aanwijzingen dat Mathieu van der Poel in Luik-Bastenaken-Luik wel voor zege strijdt
Opinie Er werden weddenschappen afgesloten op welke kuitenbijter wereldkampioen Mathieu van der Poel in deze Amstel Gold Race zijn duivels zou ontbinden. Op de Gulperberg waar hij in 2019 op 41 kilometer voor het eerst aanzette? Op de Eyserbosweg op 36 kilometer waar Michael Boogerd altijd voorbij de boom links van de weg zijn aanval lanceerde? Of zou het de Keutenberg zijn waar hij Tadej Pogacar op 28 kilometer van de streep vorig jaar adviseerde om te demarreren? De verwachtte versnelling van ‘MVDP’ op de Limburgse wegen bleef echter uit.
In topsport mag je gelukkig nooit uitgaan van vanzelfsprekendheden. Dat is juist de schoonheid van de sport. Na solo’s van Mathieu van der Poel van 45 kilometer in de Ronde van Vlaanderen en liefst 60 kilometer in Parijs-Roubaix begonnen velen te geloven dat hij boven het mensendom kon uitstijgen. Maar ook ‘Koning Mathieu’ moet zijn dagen uitkiezen.
Annemiek van Vleuten gaf het zaterdagavond in de talkshow van L1 rond de Amstel Gold Race al aan met het mooie woord decompressie. Het is een betekenis uit de duikwereld waarbij het een daling van de luchtdruk betekent. In de topsport komt de term naar voren als je na topprestaties in een fase terecht komt dat de boog niet altijd gespannen kan zijn.
Het speelde in deze Amstel Gold Race ook bij die andere wereldkampioene Lotte Kopecky. Na haar winst in Parijs-Roubaix en zeker toen de vrouwenwedstrijd noodgedwongen naar 55 kilometer werd ingekort, besloot zij direct de kaart van Lorena Wiebes te spelen. Omdat de factor vermoeidheid toch een mindere rol zou spelen en ze dan niet het verschil op de Cauberg kon maken.
Ook bij Van der Poel speelde de decompressie zeker een rol. Hij vond het mooi om in de regenboogtrui in ‘zijn’ Nederland de Amstel Gold Race weer een keer te rijden. “De wedstrijden die al gepasseerd zijn, waren mijn specialiteit. Dit is ook een ander soort koers met een ander type renners”, zo antwoordde hij voorbij de finish.

foto: Cor Vos
Wanneer Van der Poel herinneringen ophaalt aan zijn Amstel Gold Race van 2019 kan hij niet ontkennen dat de Limburgse heuvelzone hem ook heel goed ligt. Dat hij op de smalle wegen rondom Valkenburg eveneens het verschil kan maken. Zijn focus lag dit jaar echter niet op de Nederlandse klassieker. Hij hoopte wel dat er een beetje doorgefietst zou worden, zodat hij deze avond op tijd zijn vliegtuig naar Spanje kon halen…
Opnieuw verblijft hij de komende dagen ten noorden van Alicante om zich daar in alle rust en onder zomerse temperaturen voor te bereiden op Luik-Bastenaken-Luik. Op zich het Monument dat hem van alle voorjaarsklassiekers het minst ligt. Toch zou hij wel eens – met een week waarin de boog minder gespannen was en straks een week weer hard werken – redelijk fris aan de start van de Ardennen-klassieker kunnen staan.
Zo’n trainingsweek in Spanje nam hij ook tussen de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Hij vindt daar de ideale omstandigheden om de batterijen weer helemaal op te laden. Dat heeft hij inmiddels al vaak genoeg bewezen
De kenners die hem op basis van deze prestatie in de Amstel Gold Race en zijn nog niet bewezen status op de Ardennenheuvels afschrijven voor Luik-Bastenaken-Luik trekken misschien te vroeg een conclusie.

Mathieu van der Poel met koersdirecteur Leo van Vliet. Foto: Cor Vos
Het voorjaar van Mathieu van de Poel zit er nog niet op. Luik-Bastenaken-Luik was vanaf zijn seizoensindeling een hoofddoel. Natuurlijk, de Ronde van Vlaanderen wilde hij het allerliefst winnen, maar juist die unieke prestatie om in zijn carrière de vijf Monumenten te winnen spookt zeker door zijn hoofd. Daarbij heeft hij in de najaarseditie van La Doyenne in 2020 gevoeld dat er veel meer mogelijk is dan de zesde plek die hij dat jaar realiseerde.
Ten eerste was dat jaar zijn voorbereiding verre van ideaal. Een dag eerder reed hij nog naar de winst in de koninginnenrit (en daarmee ook naar de eindzege) van de BinckBank Tour na een aanval van liefst 72,5 (!) kilometer. Daarnaast ontbrak hem toen nog de parcourskennis van Luik-Bastenaken-Luik, waardoor hij op de Côte Roche aux Faucons (Valkenberg) zijn krachten niet goede verdeelde. Als hij die berg beter had gekend was hij nooit gelost bij de latere kopgroep met Roglic, Hirschi, Pogacar, Mohoric en Alaphilippe.
Natuurlijk treft hij komende zondag weer ene Tadej Pogacar aan de start. Maar juist naar die sportieve strijd met zijn Sloveense koersvriend zal de speelvogel ‘MVDP’ uitkijken. En niet alleen Van der Poel, maar ook de hele wielerwereld.
Grosso modo wel eens met RK.
Zelfs al had hij hier iedereen naar huis gereden, dan was hij op de langere hellingen in de Waalse Ardennen nog steeds de underdog geweest tegen de Mighty Pogi. Die liet hem vorig jaar nota bene 2x achter op de Oude Kwaremont, een helling van een paar honderd meter waarna het vlakke kasseien zijn, en komt volgende week pas echt op zijn geliefkoosde terrein.
Nee, dan ben ik meer geneigd om te geloven dat Roubaix nog in de gelederen zat dan dat Mathieu zich vandaag heeft verstopt om zogezegd aan de favorietenstatus te ontsnappen.
Wanneer hebben we hem in de Amstel overigens zijn ‘befaamde uithaal’ zien doen? Het jaar dat hij won, werd hij er ook afgereden. Toen Alaphilippe en Fuglsang begonnen te pokeren vanwege verkeerde tijdsaanduidingen, en de wind ineens wel erg gunstig kwam te staan, kwam hij geweldig terug op het vlakke.
Maar waar die Van der Poel vandaan komt die de beste lichtgewichten er genadeloos afknalt op de Waalse of zelfs Limburgse heuvels, ik heb hem nog nooit gezien geloof ik.
Maar goed, we gaan het meemaken.
Waar jij vandaan komt is de oude kwaremont ook maar een paar honderd meter lang, dus misschien moet je toch eens goed rondkijken in dat parallele universum van je. ;)
Zou eerst mijn tekst lézen, en daarna het profiel van de Oude Kwaremont eens erbij nemen in dat universum van jou.
En ja, natuurlijk is het een andere inspanning van de Redoute of Roche aux faucons. Beweer ook niet anders. Maar de oude kwaremont ligt qua inspanning veel meer op dezelfde lijn als de limburgse en ardense heuvels, helemaal in vergelijking met de andere klimmetjes in vlaanderen die hooguit 2-3 minuten inspanningen zijn.
https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/oude-kwaremont
En het stukje dat oploopt, gaat op jouw kaartje van 300 tot 1,1 km - 800 meter dus. ;) 3 à 4 procent is eerder vals plat en volledig op maat van een meer bonkig type als Van der Poel.
Vergelijk dat eens met https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/redoute en je snapt mijn punt wellicht zelfs in jouw universum.
800 meter is meer dan een paar honderd meter natuurlijk; sterker nog, feitelijk is ie maar een paar honderd meter vlak.
Daarmee dat we types als Cancellara ook op de langere hellingen à la Redoute het peloton uit het wiel zagen knallen. Hélemaal dezelfde lijn.
Carrefour de l’Arbre, ook wat in dezelfde lijn dan waarschijnlijk?
Een inspanning van 3 minuten aan gemiddeld 5% is niet hetzelfde als een inspanning van 3 minuten aan gemiddeld 10%. Bij het tweede moet VDP nl. veel meer extra watts duwen om hetzelfde tempo te rijden als iemand van 10 kg minder.
Ik denk dat we dan eigenlijk al terug moeten naar Strade 2021 toen hij vroeg op het jaar met supervorm uit het veldritseizoen kwam.
Het kan misschien allemaal zijn kant uitvallen volgende week, maar die kans is toch klein.
Van der Poel is vooral een geweldenaar in het Vlaamse werk. Volgens mij gaan er volgende week toch wel een paar lichtgewichten beter voor de dag komen.
Maar dat hij er überhaupt voor wil gaan, is zeker te prijzen. En wie weet, het blijft koers.
In Luik heeft hij als enige kans anticiperen en erachter een atypisch koersverloop. Op de Desnie aangaan en bidden dat erachter iets vaags/vertragends gebeurt, als dat niet gaat of hij wordt teruggegrepen? Exact hetzelfde herhalen op de Forges en bidden dat erachter iets vaags/vertragends gebeurt.
Genoeg renners die al eens mooi prijs reden met iets eerder weg zijn en bidden dat er iets vaags/vertragends gebeurt. MvdP gaat Pogi & de 7 krielkippen niet kunnen volgen, voluit op de echt nare klimmen en ze al helemaal niet uit het wiel rijden.
Ik vind het trouwens heel creatief hoe je zijn non-présence op de Keut als iets hoopvols richting Luik kan aanzien, andersom is een stuk aannemelijker.
Geef eens voorbeeld? Los van die sprint die hij heel sluw van Pedersen verloor.
'Je liet je ook al gaan door Phillipsen naast VDP te plaatsen'
Sta ik gewoon nog achter eigenlijk, doodzonde dat die twee in GW en PR mét ipv tégen elkaar rijden.
'Normaal gezien heb je erg goede analyses, die vaak de spijker op de kop slaan maar bij het topic VDP sla je vaak mis. Hij zal er volgende week staan'
Ik heb de nabespreking geagendeerd: in een variant 2022, waarbij een samengeklonterde groep verslagenen om de ereplaatsen spurt, geef ik hem kans op het podium. Een, zéér atypisch, scenario dat hij met voorsprong aan de Valkenrots begint is denk ik zijn enige winstkans. Voilà een kier richting de hoofdrol. Waar denk jij dat ie gaat? Ik loop overal de Desnié te verkondigen. Ken ze allemaal en deze lijkt me voor een MvdP in vorm met lef een mooie plek dan. In de afdaling richting Redoute kan hij nog wat extra tijd nemen als ie all in gaat.
Als ik héél eerlijk ben denk ik dat het een anonieme Luik voor hem worden gaat, ergens halverwege de Redoute lossend zonder verder echt in beeld te zijn geweest. Ik vind de concurrentie ook buiten Pogacar goed in orde en hij heeft er een uitzinnig Vlaams voorjaar op zitten.
Tenslotte heb ik geen afkeer tegen MvdP maar spreekt hij me naast de fiets, evenals een van Aert trouwens, niet zo aan. (een groot gedeelte van) Zijn fanbase vind ik nogal verongelijkt, slijmerig en paspoortgericht, dat leidt nog wel eens tot een speldenprik hier en daar.
Echter als Pogacar de gehele redoute vol gas gaat dan wordt Mathieu gelost. Maar als Pogacar ziek wordt, valt, materiaalmalheur heeft, dan zijn er weinige in dit deelnemersveld die dezelfde wattages kan trappen.
Hermans werd tweede uit een omvangrijke blob gedesillusioneerde renners achter de sterkste man, ook stek 3 van van Aert kwam er uit. Allebei lagen ze er eigenlijk al af. Dat gebeurt vaak in grote koersen en levert vertekende podia op met als recent voorbeeld afgelopen RvV. In zo'n scenario kan MvdP idd 2e, 3e worden maar dat is nog ver van winst af hoor.
De derde : 'als Evenepoel er solo's kan rijden kan MvdP het óók!' volg ik totaal niet, hoeveel schelen die 2? 15 kilo of zo?
Verstoppertje in de AGR of niet, maar verwacht toch dat Pogacar en zijn ploeg vdP de keel af gaat snijden voordat we goed en wel bij de scherprechters zijn aanbeland. Maar tuurlijk hoop ik dat het anders loopt - ik geloof erin!
Deze zin is naar mijn weten onjuist geformuleerd. Mohoric was namelijk net zo gelost als VdPoel maar durfde vanuit groep twee de oversteek te maken. VdPoel zat vooraan die groep maar ging of durfde niet mee. Mohoric sloot aan in of rond de slotkilometer maar was door de inspanning meteen verslagen in de sprint die volgde. Verder was die editie in een coronajaar. Twijfelachtig om die ter ondersteuning aan te dragen.
Daartegenover staat natuurlijk het scenario dat het vaatje bijna leeg is, ongeveer net zo waarschijnlijk :)
https://www.procyclingstats.com/race/liege-bastogne-liege/2024/route/stage-profiles
Het gedeelte tussen cote de Wanne en cote du Rosier gaat MvdP gewoon niet verteren met de besten. De Wanne en de Rosier zijn gewoon te lange beklimmingen voor MvdP. Natuurlijk kan hij anticiperen en ervóór proberen weg te rijden maar denk je dat Pogi gek is en hem laat rijden?
Je kunt je proberen vast te klampen aan als -als scenario’s maar “it aint gonna happen….”
That's all.