Genoeg aanwijzingen dat Mathieu van der Poel in Luik-Bastenaken-Luik wel voor zege strijdt
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 15 april 2024 om 18:30

Genoeg aanwijzingen dat Mathieu van der Poel in Luik-Bastenaken-Luik wel voor zege strijdt

Opinie Er werden weddenschappen afgesloten op welke kuitenbijter wereldkampioen Mathieu van der Poel in deze Amstel Gold Race zijn duivels zou ontbinden. Op de Gulperberg waar hij in 2019 op 41 kilometer voor het eerst aanzette? Op de Eyserbosweg op 36 kilometer waar Michael Boogerd altijd voorbij de boom links van de weg zijn aanval lanceerde? Of zou het de Keutenberg zijn waar hij Tadej Pogacar op 28 kilometer van de streep vorig jaar adviseerde om te demarreren? De verwachtte versnelling van ‘MVDP’ op de Limburgse wegen bleef echter uit.

In topsport mag je gelukkig nooit uitgaan van vanzelfsprekendheden. Dat is juist de schoonheid van de sport. Na solo’s van Mathieu van der Poel van 45 kilometer in de Ronde van Vlaanderen en liefst 60 kilometer in Parijs-Roubaix begonnen velen te geloven dat hij boven het mensendom kon uitstijgen. Maar ook ‘Koning Mathieu’ moet zijn dagen uitkiezen.

Annemiek van Vleuten gaf het zaterdagavond in de talkshow van L1 rond de Amstel Gold Race al aan met het mooie woord decompressie. Het is een betekenis uit de duikwereld waarbij het een daling van de luchtdruk betekent. In de topsport komt de term naar voren als je na topprestaties in een fase terecht komt dat de boog niet altijd gespannen kan zijn.

Het speelde in deze Amstel Gold Race ook bij die andere wereldkampioene Lotte Kopecky. Na haar winst in Parijs-Roubaix en zeker toen de vrouwenwedstrijd noodgedwongen naar 55 kilometer werd ingekort, besloot zij direct de kaart van Lorena Wiebes te spelen. Omdat de factor vermoeidheid toch een mindere rol zou spelen en ze dan niet het verschil op de Cauberg kon maken.

Ook bij Van der Poel speelde de decompressie zeker een rol. Hij vond het mooi om in de regenboogtrui in ‘zijn’ Nederland de Amstel Gold Race weer een keer te rijden. “De wedstrijden die al gepasseerd zijn, waren mijn specialiteit. Dit is ook een ander soort koers met een ander type renners”, zo antwoordde hij voorbij de finish.

foto: Cor Vos

Wanneer Van der Poel herinneringen ophaalt aan zijn Amstel Gold Race van 2019 kan hij niet ontkennen dat de Limburgse heuvelzone hem ook heel goed ligt. Dat hij op de smalle wegen rondom Valkenburg eveneens het verschil kan maken. Zijn focus lag dit jaar echter niet op de Nederlandse klassieker. Hij hoopte wel dat er een beetje doorgefietst zou worden, zodat hij deze avond op tijd zijn vliegtuig naar Spanje kon halen…

Opnieuw verblijft hij de komende dagen ten noorden van Alicante om zich daar in alle rust en onder zomerse temperaturen voor te bereiden op Luik-Bastenaken-Luik. Op zich het Monument dat hem van alle voorjaarsklassiekers het minst ligt. Toch zou hij wel eens – met een week waarin de boog minder gespannen was en straks een week weer hard werken – redelijk fris aan de start van de Ardennen-klassieker kunnen staan.

Zo’n trainingsweek in Spanje nam hij ook tussen de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Hij vindt daar de ideale omstandigheden om de batterijen weer helemaal op te laden. Dat heeft hij inmiddels al vaak genoeg bewezen

De kenners die hem op basis van deze prestatie in de Amstel Gold Race en zijn nog niet bewezen status op de Ardennenheuvels afschrijven voor Luik-Bastenaken-Luik trekken misschien te vroeg een conclusie.

Mathieu van der Poel met koersdirecteur Leo van Vliet. Foto: Cor Vos

Het voorjaar van Mathieu van de Poel zit er nog niet op. Luik-Bastenaken-Luik was vanaf zijn seizoensindeling een hoofddoel. Natuurlijk, de Ronde van Vlaanderen wilde hij het allerliefst winnen, maar juist die unieke prestatie om in zijn carrière de vijf Monumenten te winnen spookt zeker door zijn hoofd. Daarbij heeft hij in de najaarseditie van La Doyenne in 2020 gevoeld dat er veel meer mogelijk is dan de zesde plek die hij dat jaar realiseerde.

Ten eerste was dat jaar zijn voorbereiding verre van ideaal. Een dag eerder reed hij nog naar de winst in de koninginnenrit (en daarmee ook naar de eindzege) van de BinckBank Tour na een aanval van liefst 72,5 (!) kilometer. Daarnaast ontbrak hem toen nog de parcourskennis van Luik-Bastenaken-Luik, waardoor hij op de Côte Roche aux Faucons (Valkenberg) zijn krachten niet goede verdeelde. Als hij die berg beter had gekend was hij nooit gelost bij de latere kopgroep met Roglic, Hirschi, Pogacar, Mohoric en Alaphilippe.

Natuurlijk treft hij komende zondag weer ene Tadej Pogacar aan de start. Maar juist naar die sportieve strijd met zijn Sloveense koersvriend zal de speelvogel ‘MVDP’ uitkijken. En niet alleen Van der Poel, maar ook de hele wielerwereld.

RIDE Magazine
62 Reacties
14-04-2024 20:26
Een ieder die gelooft dat mvdp in het wiel van pogi blijft op roche-aux-faucon leeft in een parallel universum en heeft geen enkel zicht op de realiteit
    14-04-2024 20:37
    Voila, wf doet aan extreem wishfull thinking. Is hun goed recht, maar de teleurstelling zal des te groter zijn
14-04-2024 21:04
1. Eerste keer dat LBL hoofddoel van VDP is. 2. Hij is beter dan ooit, ook beter dan RVV 2023 3. Hij lijkt scherper te staan 4. Specifieke trainingen i.c.m. sterk adaptief vermogen van zijn lijf levert snel wat op. 5. Ongetwijfeld verkend, dus meer parcourskennis dan 2020. M.a.w. klimmers volgen op de klimmen is echt niet zo onrealistisch. Het zijn geen Alpenreuzen.. Moeilijk, maar mogelijk.
    15-04-2024 12:36
    Inderdaad. Je mist nog dat de concurrentie zand in de ogen heeft na de Amstel. En het zou me zelfs niet verbazen als hij voor de Amstel een flink trainingsblok ingelast heeft, nu een week rustig aan doet in de zon en dan volgende week de ultieme vorm heeft.
14-04-2024 20:22
Als de pogacar van vorig jaar de van der poel van vorig jaar kon los rijden op de kwaremont, dan zie ik niet in hoe de pogacar van dit jaar (die nog indrukwekkender oogt) een vermoeide van der poel niet kan lossen op de redoute of de roche au faucons.
    15-04-2024 06:26
    Precies, er wordt hier gesuggereerd dat VDP meekan met de klimkanonnen. Op de Redoute misschien nog wel, maar als Pogacar daar al gaat zal hij waarschijnlijk in de achtervolging moeten.
14-04-2024 23:11
De Amstel was een duurtraining voor Thieu die nooit niet z'n zinnen op de zege hier heeft gezet. Evenmin voor het team. Hij gokte evt om in de wielen naar de meet te kunnen worden gebracht. Heeft geen moment z'n befaamde uithaal getoond, wat hij heus had kunnen doen. Dan lag de rest eraf en hing er dan later weer aan. Met als gevolg dat hij nog meer geviseerd zou worden. Heeft mi verstoppertje gespeeld om als outsider naar LBL te gaan. Denk dat ie wel ff klaar was met die favorietenrol en alle heisa erom heen in de media de laatste dagen. Thieu dit, Thieu dat.. En dit record dan dat record..
Grosso modo wel eens met RK.
    14-04-2024 23:26
    Lang niet de eerste keer dat hij dat doet. Ik snap niet dat iedereen er steeds weer intrapt.
    14-04-2024 23:28
    Ik snap niet goed waarom Van der Poel zich vandaag zou moeten wegsteken op een terrein dat tussen Vlaanderen en Luik in ligt.

    Zelfs al had hij hier iedereen naar huis gereden, dan was hij op de langere hellingen in de Waalse Ardennen nog steeds de underdog geweest tegen de Mighty Pogi. Die liet hem vorig jaar nota bene 2x achter op de Oude Kwaremont, een helling van een paar honderd meter waarna het vlakke kasseien zijn, en komt volgende week pas echt op zijn geliefkoosde terrein.

    Nee, dan ben ik meer geneigd om te geloven dat Roubaix nog in de gelederen zat dan dat Mathieu zich vandaag heeft verstopt om zogezegd aan de favorietenstatus te ontsnappen.
    14-04-2024 23:37
    Een van der Pöel die echt de benen niet heeft, die staat de pers niet te woord en zit te grommen op de fiets. Nou stond hij glimlachend de pers te woord, voor mij geen twijfel omtrent het theater om de druk op Liege Bastogne Liege wat weg te nemen.
    14-04-2024 23:47
    Van der Poel heeft de afgelopen 2 weken 2 monumenten gewonnen. Het zou wel een beetje heel vreemd zijn dat hij dan na vandaag met een gezicht op half zeven en zonder de pers te woord te staan de bus zou instappen, niet?

    Wanneer hebben we hem in de Amstel overigens zijn ‘befaamde uithaal’ zien doen? Het jaar dat hij won, werd hij er ook afgereden. Toen Alaphilippe en Fuglsang begonnen te pokeren vanwege verkeerde tijdsaanduidingen, en de wind ineens wel erg gunstig kwam te staan, kwam hij geweldig terug op het vlakke.

    Maar waar die Van der Poel vandaan komt die de beste lichtgewichten er genadeloos afknalt op de Waalse of zelfs Limburgse heuvels, ik heb hem nog nooit gezien geloof ik.

    Maar goed, we gaan het meemaken.
    15-04-2024 07:53
    @domestique

    Waar jij vandaan komt is de oude kwaremont ook maar een paar honderd meter lang, dus misschien moet je toch eens goed rondkijken in dat parallele universum van je. ;)
    15-04-2024 08:06
    Waar jij vandaan komt, is lezen moeilijk. ;) De Oude Kwaremont is 2,2 km lang maar het eerste oplopende stuk is natuurlijk niet zo lang. Vanaf het plein zijn het vlakke kasseien, en aan het einde loopt het weer een heel klein beetje op (3 procent). Dus een heel andere helling dan bv. Valkensrots of Redoute natuurlijk, waar Pogacar met zijn lagere gewicht nog veel meer in het voordeel is.

    Zou eerst mijn tekst lézen, en daarna het profiel van de Oude Kwaremont eens erbij nemen in dat universum van jou.
    15-04-2024 08:27
    De oude kwaremont is 2km waarvan slechts 200 meter echt vlak. Dat is heel wat anders dan 'een paar honderd meter klimmen en daarna vlak'. Mede door de kasseien voelt het overigens een stuk steiler aan overal, ik raad je aan om 'm eens op te fietsen, zelfs aan 20 per uur is het een 5 minuten inspanning.

    En ja, natuurlijk is het een andere inspanning van de Redoute of Roche aux faucons. Beweer ook niet anders. Maar de oude kwaremont ligt qua inspanning veel meer op dezelfde lijn als de limburgse en ardense heuvels, helemaal in vergelijking met de andere klimmetjes in vlaanderen die hooguit 2-3 minuten inspanningen zijn.
    https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/oude-kwaremont
    15-04-2024 08:34
    Ik heb de Oude Kwaremont al vaak genoeg opgereden hoor.

    En het stukje dat oploopt, gaat op jouw kaartje van 300 tot 1,1 km - 800 meter dus. ;) 3 à 4 procent is eerder vals plat en volledig op maat van een meer bonkig type als Van der Poel.

    Vergelijk dat eens met https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/redoute en je snapt mijn punt wellicht zelfs in jouw universum.
    15-04-2024 08:39
    Weird flex but ok.

    800 meter is meer dan een paar honderd meter natuurlijk; sterker nog, feitelijk is ie maar een paar honderd meter vlak.
    15-04-2024 08:48
    [quote] Maar de oude kwaremont ligt qua inspanning veel meer op dezelfde lijn als de limburgse en ardense heuvels [/quote]

    Daarmee dat we types als Cancellara ook op de langere hellingen à la Redoute het peloton uit het wiel zagen knallen. Hélemaal dezelfde lijn.

    Carrefour de l’Arbre, ook wat in dezelfde lijn dan waarschijnlijk?
    15-04-2024 08:50
    Dáárom rijdt Pogi op de oude kwaremont weg bij Mathieu. De rest van de klimmetjes in Vlaanderen zijn te kort.
    15-04-2024 09:24
    Dat de Oude Kwaremont Pogacar beter ligt dan pakweg Pater- of Taaienberg ben ik met je eens, maar het is nog steeds een totaal andere beklimming dan wat ze in Luik voor de kiezen krijgen. En die zijn nog méér in het voordeel van Pogacar en andere lichtgewichten.

    Een inspanning van 3 minuten aan gemiddeld 5% is niet hetzelfde als een inspanning van 3 minuten aan gemiddeld 10%. Bij het tweede moet VDP nl. veel meer extra watts duwen om hetzelfde tempo te rijden als iemand van 10 kg minder.
    15-04-2024 09:46
    Daarom zeg ik ook dat het een andere inspanning is, een paar reacties terug.
    15-04-2024 09:51
    Nou prima, dan zijn we het gewoon eens dat als Pogi VDP eraf kan rijden op de Oude Kwaremont hij het zeker kan in Luik op langere, steilere hellingen. Blijken we toch in hetzelfde universum te leven. ;)
    15-04-2024 10:45
    Als zondag ineens blijkt dat de Stockeu, Redoute en Rots van Roubaixkeien voorzien zijn stijgen zijn winstkansen meteen wel ja.
    15-04-2024 13:42
    Hahaha! Alsof VDP als renner groot genoeg is om de AGR niet te willen winnen. Ik ben zelf wel fan van Mathieu, maar je moet realistisch blijven. Hij is de koning van de kermiskoersen en niks meer dan dat.
14-04-2024 20:28
Wanneer was de laatste keer dat Van der Poel wist uit te blinken op zwaar terrein?

Ik denk dat we dan eigenlijk al terug moeten naar Strade 2021 toen hij vroeg op het jaar met supervorm uit het veldritseizoen kwam.

Het kan misschien allemaal zijn kant uitvallen volgende week, maar die kans is toch klein.

Van der Poel is vooral een geweldenaar in het Vlaamse werk. Volgens mij gaan er volgende week toch wel een paar lichtgewichten beter voor de dag komen.

Maar dat hij er überhaupt voor wil gaan, is zeker te prijzen. En wie weet, het blijft koers.
    15-04-2024 07:51
    rvv en pr is geen zwaar terrein? Ik denk dat je ‘langere klimmetjes terrein’ bedoelt, of iets in die trend.
14-04-2024 21:25
Ik geloof erin.
    14-04-2024 21:58
    Ik ook!
    15-04-2024 14:28
    Ik ook, maar niet voor dit jaar. Als VdP Luik een keer wil winnen dan zal hij Roubaix over moeten slaan. Je ziet aan Benoot en ook Teuns dat de combi Vlaanderen/ Gold Race prima te doen is. Roubaix is fysiek zo zwaar daar heb je meer recuperatie voor nodig.
    15-04-2024 14:39
    @FDJ en Pidcock dan? Die reed toch ook Roubaix?
    15-04-2024 15:23
    Reed weer geen Vlaanderen. Dan is het eerder de opstapelen van monumenten/koersen van 250 km dus die blijkbaar fysiek lastig zijn. Al werd Pidcock in Roubaix wel op 6.30 gereden.
14-04-2024 22:28
Vandaag de boel voor de gek gehouden, zondag absoluut rammen!
14-04-2024 23:09
Met MVDP weet je een ding zeker: als de focus ergens op gericht is gaat hij nooit ver weg zijn. De huidige Pogacar oogt ook heel sterk, we zullen zien. Het kon wel eens een mooie koers worden volgende week!
15-04-2024 10:19
Dat verstoppertje spelen in AGR is klinkklare kolder. Ja, je gaat in vol ornaat in de regenboogkleur daar aantreden om slinks niks te doen op de Keutenberg. Haha, die zijn allemaal in de aap gelogeerd.

In Luik heeft hij als enige kans anticiperen en erachter een atypisch koersverloop. Op de Desnie aangaan en bidden dat erachter iets vaags/vertragends gebeurt, als dat niet gaat of hij wordt teruggegrepen? Exact hetzelfde herhalen op de Forges en bidden dat erachter iets vaags/vertragends gebeurt.

Genoeg renners die al eens mooi prijs reden met iets eerder weg zijn en bidden dat er iets vaags/vertragends gebeurt. MvdP gaat Pogi & de 7 krielkippen niet kunnen volgen, voluit op de echt nare klimmen en ze al helemaal niet uit het wiel rijden.

Ik vind het trouwens heel creatief hoe je zijn non-présence op de Keut als iets hoopvols richting Luik kan aanzien, andersom is een stuk aannemelijker.
    15-04-2024 14:36
    Dat jij geen voorstander bent van VDP is duidelijk. Maar zo langzamerhand beginnen je gevoelens de overhand te nemen. Kijk eens naar de geschiedenis van VDP. Hij stopt zich vaker weg, om daarna als een herrezen zoon ineens weer op te duiken en er met de winst vandoor te gaan. Plus hij heeft zijn zinnen er op gezet, en we weten allemaal waar dat toe kan leiden. Wel een beetje met een neutraal oog ernaar blijven kijken Romans. Je liet je ook al gaan door Phillipsen naast VDP te plaatsen en je andere opmerkingen gaven ook aan dat je niet per se fan bent van VDP en hem graag downgrade. Normaal gezien heb je erg goede analyses, die vaak de spijker op de kop slaan maar bij het topic VDP sla je vaak mis. Hij zal er volgende week staan. Iedereen die dat niet ziet aankomen moet de anti VDP bril even afzetten. En daarmee zeg ik niet dat hij makkelijk wint, maar een hoofdrol spelen zal hij zeker doen.
    15-04-2024 14:50
    'Hij stopt zich vaker weg, om daarna als een herrezen zoon ineens weer op te duiken en er met de winst vandoor te gaan'

    Geef eens voorbeeld? Los van die sprint die hij heel sluw van Pedersen verloor.

    'Je liet je ook al gaan door Phillipsen naast VDP te plaatsen'

    Sta ik gewoon nog achter eigenlijk, doodzonde dat die twee in GW en PR mét ipv tégen elkaar rijden.

    'Normaal gezien heb je erg goede analyses, die vaak de spijker op de kop slaan maar bij het topic VDP sla je vaak mis. Hij zal er volgende week staan'

    Ik heb de nabespreking geagendeerd: in een variant 2022, waarbij een samengeklonterde groep verslagenen om de ereplaatsen spurt, geef ik hem kans op het podium. Een, zéér atypisch, scenario dat hij met voorsprong aan de Valkenrots begint is denk ik zijn enige winstkans. Voilà een kier richting de hoofdrol. Waar denk jij dat ie gaat? Ik loop overal de Desnié te verkondigen. Ken ze allemaal en deze lijkt me voor een MvdP in vorm met lef een mooie plek dan. In de afdaling richting Redoute kan hij nog wat extra tijd nemen als ie all in gaat.

    Als ik héél eerlijk ben denk ik dat het een anonieme Luik voor hem worden gaat, ergens halverwege de Redoute lossend zonder verder echt in beeld te zijn geweest. Ik vind de concurrentie ook buiten Pogacar goed in orde en hij heeft er een uitzinnig Vlaams voorjaar op zitten.

    Tenslotte heb ik geen afkeer tegen MvdP maar spreekt hij me naast de fiets, evenals een van Aert trouwens, niet zo aan. (een groot gedeelte van) Zijn fanbase vind ik nogal verongelijkt, slijmerig en paspoortgericht, dat leidt nog wel eens tot een speldenprik hier en daar.
14-04-2024 22:31
@WF: het gaat niet gebeuren. MvdP gaat LBL niet winnen en ook de RvL later in het seizoen niet. Nu niet en nooit niet. Hij is te zwaar (in kg) ; beide koersen vereisen inspanningen waar hij niet voor gebouwd is. UAE zal zeker de koers zo zwaar maken dat MdP niet mee kan met Pogaçar in de finale. MvdP is een beest maar ook hij kent zijn grenzen. Onzinnig stuk en dito redeneringen van WF.
    15-04-2024 06:24
    Nooit niet is onzin. Als Quinten Hermans 2e kan worden, Bob Jungels kan Winnen en Evenepoel enorme solo's kan rijden in deze klassieker. Dan kan Mathieu ook winnen.
    Echter als Pogacar de gehele redoute vol gas gaat dan wordt Mathieu gelost. Maar als Pogacar ziek wordt, valt, materiaalmalheur heeft, dan zijn er weinige in dit deelnemersveld die dezelfde wattages kan trappen.
    15-04-2024 10:50
    Jungels won als vooruitgeschoven pion van het sterkste blok QS met de sterkste renner Flip, op zo'n manier kan een UAE ook winnen zondag.

    Hermans werd tweede uit een omvangrijke blob gedesillusioneerde renners achter de sterkste man, ook stek 3 van van Aert kwam er uit. Allebei lagen ze er eigenlijk al af. Dat gebeurt vaak in grote koersen en levert vertekende podia op met als recent voorbeeld afgelopen RvV. In zo'n scenario kan MvdP idd 2e, 3e worden maar dat is nog ver van winst af hoor.

    De derde : 'als Evenepoel er solo's kan rijden kan MvdP het óók!' volg ik totaal niet, hoeveel schelen die 2? 15 kilo of zo?
14-04-2024 20:54
Is deze uitslag in de AGR niet gewoon een teken dat zijn vorm weer aan het dalen is, na die machtige piek tijdens de heilige week?
    14-04-2024 22:10
    Ja hij is ook al lang in vorm. In het veld gelijk al winnen tot aan het wk en daarna geen slechte wedstrijd gereden!
14-04-2024 20:10
Laten we vooral niet vergeten dat UAE voor LBL een superploeg kan opstellen die de hele boel aan gort kan rijden en Pogacar gaat toch echt niet met MvdP naar de meet rijden als hij hem (en alle anderen die nog in het wiel hangen) kan lossen op de Valkenrots....wie gaat dan nog MvdP helpen om Pogacar terug te pakken??
    14-04-2024 20:35
    Vooralsnog was alleen Hirschi van die superploeg vandaag beduidend sterker. UAE kan op papier elke keer een leuke ploeg neerzetten, maar het is mij te vaak niet echt een team. Dat wat Visma bv vorig jaar wel was in de Tour waar UAE op papier misschien ook wel betere renners had. Ayuso overtuigde vandaag ook allerminst met te moeten lossen op de Cauberg.
15-04-2024 02:11
Ik zie Mathieu niet winnen met zijn stevige kasseienbody ten opzichte van de pezige klimmertjes. Pogacar zal waarschijnlijk iedereen weer op een hoopje rijden. Als het echt omhoog gaat zal de achilleshiel van MvdP duidelijk worden : klimmen.
15-04-2024 08:33
Eindelijk weer eens een item met louter inhoudelijke reacties - leuk om te lezen, hiervoor zit ik op WF!

Verstoppertje in de AGR of niet, maar verwacht toch dat Pogacar en zijn ploeg vdP de keel af gaat snijden voordat we goed en wel bij de scherprechters zijn aanbeland. Maar tuurlijk hoop ik dat het anders loopt - ik geloof erin!
15-04-2024 13:13
Het leuke van MvdP én Pogacar is dat ze allebei extreem getalenteerde wielrenners zijn voor wie de oude wielerwetten niet op lijken te gaan. Je kunt met hele stapels statistieken komen waarbij uit blijkt dat Van der Poel onmogelijk kan winnen, en hij wint toch, omdat hij zijn zinnen erop gezet heeft en een extra booster blijkt te hebben.
    15-04-2024 13:48
    Het weer gaat overigens weer wat kil worden, noordwest. Nu zit je daar vaak goed verscholen voor de wind maar het kost wel wat extra energie.
15-04-2024 08:10
Het voorgerecht van het wielerseizoen zit er bijna op. We gaan langzaam naar de hoofdgerechten. Dus zullen langzaam maar zeker de renners uit de koningsklasse (GT mannen) zich aan het front melden. Ook hiervan liggen nog aardig wat mannen in de lappenmand (oa Roglic en REV). We zullen zien hoe vdp zich verhoudt tot Pogi (en consorten)
15-04-2024 18:32
Laat die jongen zelf zijn ding doen. Won een dubbele. Dat zegt genoeg. Hij is geen Robot. Luik ligt hem niet. Maar rijdt hem wel. Al wint hij niet. Wie deed hem dat ooit na in Nederland niemand. Dus wat zie ik krabbers nooit op een fiets gezettttten hebben weten alles beter.
15-04-2024 21:20
“Als hij die berg beter had gekend was hij nooit gelost bij de latere kopgroep met Roglic, Hirschi, Pogacar, Mohoric en Alaphilippe.”

Deze zin is naar mijn weten onjuist geformuleerd. Mohoric was namelijk net zo gelost als VdPoel maar durfde vanuit groep twee de oversteek te maken. VdPoel zat vooraan die groep maar ging of durfde niet mee. Mohoric sloot aan in of rond de slotkilometer maar was door de inspanning meteen verslagen in de sprint die volgde. Verder was die editie in een coronajaar. Twijfelachtig om die ter ondersteuning aan te dragen.
    15-04-2024 23:17
    Die afdaling naar Luik is link, 1 x raden hoe Mohoric terugkwam daar.
14-04-2024 20:16
wie zoekt zult vinden.
    14-04-2024 20:42
    zoekt en gij zult vinden (zo heb ik het altijd geleerd; no critics)
    14-04-2024 23:09
    “Ik zoek niet, ik vind.”
14-04-2024 20:47
Elke wedstrijd moet gereden worden, je zou zeggen normaal is een Pogacar (en vermoedelijk ook een aantal anderen) een maat te groot voor Mathieu op de Ardense wegen..Maar pech rijdt ook mee (al wens je dat niemand toe). Mathieu kan dus winnen maar dan moet echt alles meezitten.
15-04-2024 09:29
Ik houd wel rekening met het scenario dat VDP de afgelopen week voor AGR nog veel hoog intensieve trainingsprikkels heeft gedaan, en daardoor niet fris is. Komende week taperen en zijn niveau in Luik zou best ns heel hoog kunnen zijn.

Daartegenover staat natuurlijk het scenario dat het vaatje bijna leeg is, ongeveer net zo waarschijnlijk :)
15-04-2024 12:25
Aan alle dromers: check s.v.p. deze link:
https://www.procyclingstats.com/race/liege-bastogne-liege/2024/route/stage-profiles
Het gedeelte tussen cote de Wanne en cote du Rosier gaat MvdP gewoon niet verteren met de besten. De Wanne en de Rosier zijn gewoon te lange beklimmingen voor MvdP. Natuurlijk kan hij anticiperen en ervóór proberen weg te rijden maar denk je dat Pogi gek is en hem laat rijden?
Je kunt je proberen vast te klampen aan als -als scenario’s maar “it aint gonna happen….”
    15-04-2024 13:06
    Dat gedeelte willen ze in Luik, met een kansloze groep op 3:30 voorsprong oid, vaak (relatief) rustig nemen. Als ze dat doen komt MvdP een stuk frisser bij de Rosier aan en kan hij wat proberen, al éérder gaan en met een groepje tussen de kop van de koers en UAE inclusief hartslag-en-wattagemetertjes rijden is zelfmoord, denk ik tenminste.
15-04-2024 13:15
LBL is niks voor mvdp
15-04-2024 14:20
Tuurlijk heeft van der Poel ε kans om LDL te winnen, maar door van de AGR een koers-trainings-relax dag te maken, heeft hij zijn kansen tot 2ε verhoogd.
That's all.
15-04-2024 15:42
Wanneer Pogacar, Evenepoel en nog een dozijn anderen er niet bij zijn misschien. Wanneer het hem in eender welk ander scenario toch lukt, staat er binnen 10 jaar een streep door zijn naam.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine