woensdag 28 december 2022 om 21:47

Genieten van start tot finish: Wout van Aert klopt Tom Pidcock en Mathieu van der Poel in Diegem

Cross zoals cross bedoeld is, dat was de Superprestige van Diegem voor de toeschouwer en de kijker thuis. De gedroomde driestrijd tussen Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Tom Pidcock kwam er in de avondcross en de Belgische kampioen kwam uiteindelijk als winnaar uit de bus. Pidcock maakte een laat foutje en werd zo tweede, een moegestreden Van der Poel strandde op de derde plek.

Specialist Kevin Kuhn kende de kopstart in de avondcross die voor het eerst sinds 2019 weer op het programma stond. Ook Eli Iserbyt toonde zich in de openingsronde. Onder zijn leiding werd de eerste kopgroep gevormd. Daaruit viel Michael Vanthourenhout letterlijk weg, want Laurens Sweeck maakte een fout bij de balken en zorgde voor een val bij de Europese kampioen.

foto: Cor Vos

Iserbyt voegt zich bij de Grote Drie
Vooraan hadden Iserbyt, Tom Pidcock, Mathieu van der Poel en Wout van Aert zich aan het einde van de openingsronde verzameld. Daarachter kregen Lars van der Haar, Kuhn, Sweeck en Daan Soete al problemen om de koplopers bij te houden. Pidcock zette alles op alles, maar Van der Poel en Van Aert zaten in zijn wiel, evenals een strijdende Iserbyt.

Van der Poel plaatste in die tweede ronde een serieuze versnelling in de zandbak, waarna hij een gat sloeg. Van Aert en Pidcock volgden op vijf seconden, maar konden terugkeren. We kregen zo de gedroomde driestrijd aan kop. Telkens pakte MVDP, de winnaar van de laatste zes edities bij de elites, in het zand een voorsprong. Maar ook elke keer konden zijn achtervolgers de schade beperkt houden.

In de vijfde ronde plaatste Van der Poel een serieuze tussenversnelling, waardoor de voorsprong groeide. Van Aert kende bovendien een slechte zandpassage, wat ervoor zorgde dat hij wereldkampioen Pidcock moest laten gaan. Het werd daardoor een man-tegen-mangevecht voor de laatste 25 minuten.

foto: Cor Vos

Van der Poel raakt voorsprong kwijt
De voorsprong van Van der Poel verdween in de zesde ronde als sneeuw voor de zon; Van Aert wist met een indrukwekkende sprint aan te sluiten bij Pidcock, die op zijn beurt het gat met de Nederlander al had gedicht. Van Aert ging erop en erover en imponeerde met een ijzersterke passage door het zand. Van der Poel en Pidcock moesten van de fiets en zagen de Belgische kampioen aan de horizon verdwijnen.

Binnen no time had WVA een voorsprong van acht seconden, waarmee hij aan de voorlaatste ronde begon. Maar ook dit keer was het geen definitieve ontsnapping, want Van Aert viel stil en zag zo Van der Poel en Pidcock terugkeren. Dit keer was het de Brit die aan de boom schudde, waardoor Van der Poel op achterstand gereden. De tank leek er leeg bij MVDP.

Fenomenale finale
Pidcock zette Van Aert flink onder druk, maar toch kwamen ze samen over de finish bij het ingaan van de slotronde. Van der Poel volgde daar op tien tellen. De strijd om de zege leek dus te gaan tussen de wereldkampioen en de kampioen van België. Vlak voor de technische zone nam Van Aert de kop over, maar in het zand moest hij van de fiets en dus kwam Pidcock terug in zijn zog.

foto: Cor Vos

Het was een titanenstrijd in de laatste omloop. Allebei plaatsen ze speldenprikken en dwongen ze de ander tot het uiterste. De beslissing viel vlak voor de laatste trap: Pidcock haperde en moest een gaatje laten aan Van Aert. De Belgische kampioen sprong op de fiets en wist met een ijzersterke sprint de zege binnen te slepen in Diegem.


Bekijk hieronder de uitslagen van de Superprestige Diegem (ME)

RIDE Magazine
70 Reacties
28-12-2022 21:52
wauwww van aert fenomenaal . waar mvp jaren een loopje nam met van aert in het veld afgelopen jaren . is door de ontwikkeling bij jumbo van aert nu na de betere wegrenner ook de betere veldrijder denk dat mvp achter ze oren moet krabben of die bij alpecin wel de juiste begeleiding heeft voor zijn talent.
    28-12-2022 21:55
    Dat idee kreeg ik dus ook. Denk dat de begeleiding van Alpecin niet eens in de buurt komt van die van Jumbo en Ineos en dat dat nu duidelijk wordt.
    28-12-2022 22:01
    Waarom denk je dat?

    Als je de geluiden uit het peloton hoort dan zijn ze bij Alpecin qua begeleiding op hetzelfde niveau met zelfs meer persoonlijke begeleiding.
    28-12-2022 22:01
    Goh die reactie komt bekend voor. Na Mol. Na Gavere zag je die strekking alleen nergens.
    28-12-2022 22:06
    Die gedachte schoot ook door mijn hoofd eerdere deze week. Wout wordt in iedergeval meer uitgedaagd op training bij zijn ploeg wat betreft ploeggenoten. Mathieu is nog altijd de technisch betere crosser maar de basisconditie van Wout is gewoon eng goed.
    28-12-2022 22:08
    Ja, je zou best eens gelijk kunnen hebben. De definitieve analyse moeten we nog even uitstellen tot na het WK cross maar de bakens lijken verzet. Al lijkt VDP me toch ook niet de VDP van voor het rug gedoe.
    28-12-2022 22:09
    Aannames. Dan weer geluiden uit het peleton.
    Maar niemand alhier die in de keuken kan kijken bij beide teams ofwel die weet hoe het zit.
    28-12-2022 22:14
    Ik kijk niet zo vaak veldrijden maar ik heb het idee dat MvdP momenteel zichzelf opblaast en in tegenstelling tot vroeger niet meer zo snel de intervallen kan opstapelen. Soms rijdt hij in enkele minuten 10 seconden weg (of dicht) maar waar hij voorheen consolideerde moet hij nu de tol betalen. De Wout Van Aert die we nu zien is overigens ook niet op topniveau, hij is opzichtig log aan het rondrijden. Beiden zijn ver van hun topvorm verwijdert en duidelijk in opbouw (hopelijk voor Mathieu een kloppende opbouw).
    28-12-2022 22:24
    Als jij dat log vindt, amai. Mathieu staat extreem scherp, misschien wel te scherp voor deze periode.
    28-12-2022 23:04
    Mathieu inderdaad (nog?) niet zo goed als weleer. Maar ook Van Aert rijdt niet meer zo ver weg bij de echte veldrijders als ooit het geval.
    29-12-2022 08:26
    Als Wout wint is MvdP nooit meer dezelfde als vroeger, als MvdP wint is ie opeens de beste veldrijder ooit. De waan van de dag is hier zo duidelijk te zien. Jammer dat we geen sprint hebben kunnen zien in Zolder, als MvdP daar had gewonnen waren de reacties hier weer anders geweest.
28-12-2022 21:53
Schitterende koers, als ze er alle drie bij zijn, dan is het een uur lang grof geweld waarna de beste wint.
28-12-2022 21:55
Bizar mooie cross om te zien. Met een mooie winnaar, maar dat had voor de andere twee ook zo geweest als ze hadden gewonnen. Ben wel benieuwd naar het verhaal van MvdP.
    28-12-2022 21:59
    Toen Mathieu op kop reed zag ik hem alweer wringen met zijn rug.
    28-12-2022 23:20
    Hij maakte een paar weken terug een rare zwieper in de sneeuw, en dat zou best wel eens voor rugproblemen kunnen hebben gezorgd. Dat gezegd hebbende, Wout kan natuurlijk ook gewoon beter zijn op dit moment. Die oogt vrij zwaar, maar daar zit wel enorme kracht achter zeg. Proficiat Wout, en Matje uithuilen en proberen aan te pikken in de komende weken.
28-12-2022 21:56
Wout wint op karakter.
    28-12-2022 21:59
    Dit was inderdaad puur karakter (van alle drie) in de tweede helft. En maar blijven beuken.
    28-12-2022 23:20
    En op klasse. Hij was de sterkste vandaag. Eerlijk is eerlijk.
28-12-2022 21:51
Poeh, nauwelijks tijd om met je ogen te knipperen!

Mooie cross, bizarre omwentelingen, schitterende finale en verdiende winnaar. Al was dat andersom ook zo geweest. Meer van dit!

Lars weer wat puntjes uitgelopen, zeker?
    28-12-2022 22:10
    VDH nu 78 punten, VTH volgt op 71 punten. Dat is zo goed als in de pocket.
    28-12-2022 22:18
    Ik begrijp steeds minder dat er zoveel mensen zijn die het wegwielrennen interessanter vinden dan het veldrijden.
    28-12-2022 22:53
    Snap ik Arie. Wanneer je spanningsboog maximaal 60 minuten is.
28-12-2022 22:12
Het waren drie fantastische dagen.
28-12-2022 21:50
Heel goed van Thibau Nys.
    28-12-2022 21:55
    Zeer knap van Haverdings!
    28-12-2022 22:02
    Rijdt in de schaduw echt sterk. Zelfs beter dan Kamp en Ronhaar momenteel (Ronhaar valt mij overigens die jaar wat tegen).
    28-12-2022 22:11
    Ronhaar heeft zijn momenten al gehad, meer dan Kamp denk ik.
28-12-2022 22:00
Fenomenale koers gezien en ik slik alle commentaar over Pidcock graag in dit had ik niet van hem verwacht enkel op een echt klimparcours en dat was dit niet al profiteert die ook wel wat van het kat en muis spel tussen Wout en Mathieu die twee hebben elkaar volledig choco gereden, wauw.
    28-12-2022 22:13
    Het laatste munt
    28-12-2022 22:13
    Het laatste punt omdat je bang was niet voldoende tekens te hebben?
    28-12-2022 22:26
    Op euforische momenten is er geen tijd om er een punt tussen te krijgen, dat valt mij nu ook op.
28-12-2022 22:13
Ik ben door deze laatste drie wedstrijden weer fan geworden van het veldrijden. Niet normaal zo mooi en spannend.
28-12-2022 22:28
Wat een cross zeg, genieten!

Wat betreft de WVA /Mvdp discussie, wat Van Aert laat zien is natuurlijk bizar. In het huidige peloton is niemand die zo compleet is als hij. Wat dat betreft is WVA gewoon veel beter dan Mvdp. Uitzonderlijk hoe lang hij een topvorm kan vasthouden, zowel in het veld als op de weg
    28-12-2022 23:23
    Ik denk niet dat dat waar is. Ik denk dat Mathieu op teveel paarden tegelijk wedt, en in het huidige wielrennen kan dat (bijna) niet meer. Als Mathieu mee wil blijven komen, is het beter dat hij de mountainbike een tijdje laat staan imho.
    28-12-2022 23:58
    Eens, zij het gewoon beter. Wout heeft meer inhoud en meer vermogen, terwijl Mathieu in de cross meer het van het technische en explosieve moet hebben. Het vergelijk telkens met voorgaande jaren kan de prullenbak in omdat het niveau gewoonweg gestegen is. Niet alleen bij Wout en Thieu. Anderszins, Mathieu heeft zich mss opgeblazen door een paar na het zand het verschil te willen maken. Daarna was het steeds min of meer Wout en Tom tegen Thieu. Andere koerstaktiek had Mathieu misschien wel gewonnen als hij in het wiel was gaan zitten.
28-12-2022 22:00
Ge-wel-di-ge cross. Hard tegen onzacht. Hoog Tirreno 2021 gehalte.
    28-12-2022 22:20
    Dit is toch veel heroischer en mooier dan die Tirrreno-Adriatico.
28-12-2022 22:43
Dit moet toch één van de mooiste crossen zijn van de afgelopen 5 jaar. Wat een genot om naar te kijken !
29-12-2022 08:36
Alpecin heeft met 34 overwinningen dit jaar (exclusief de cross) meer overwinningen dan de meeste WT-teams, maar de begeleiding en omkadering bij deze ploeg zou niet in orde zijn? Pure onzin.

Drie dagen achter elkaar cross, en 4 in 6 dagen, is iets wat we zelden hebben gezien. Dan kan er op de laatste dag van het drieluik iets totaal anders zijn dan op de eerste dag. Wout en Tom lijken beter te herstellen van hun inspanningen, en Mathieu is wellicht ook dieper gegaan in Gavere en Zolder, met die enorm snelle eerste rondes daar.

Als je naar Gavere kijkt zou je kunnen stellen dat Mathieu ook (relatief) de hoogste wattages trapt nu; zo'n heuvelachtige moddercross moet je wel enorme wattages trappen om te winnen. In Zolder waren ze gelijk aan elkaar, waar we helaas geen sprint hebben kunnen zien. In Diegem was Mathieu duidelijk een tikkeltje minder in het laatste kwartier na weer een razendsnelle start.

Bij de komende crossen zit weer overal een rustdag tussen, dat kan weer een heel ander beeld geven. Zou me niks verbazen als MvdP dan wederom de beste is, en Pidcock toch weer meer wegzakt.
28-12-2022 22:02
Grote drie...
28-12-2022 22:04
Voor diegene die zeiden dat Pidcock niet tot de grote drie zou behoren
    28-12-2022 22:11
    Dan moet Piddcock wel elke cross zo erbij zitten en dat is nog niet het geval. Hoewel vandaag super gekoerst door de Britton.
28-12-2022 22:04
Gewoon niet goed genoeg. Matje na de koers.
Gewoon eerlijk, geen uitvluchten. Lijkt erop dat Wout momenteel net wat langer diep kan gaan. Ligt allemaal dicht bij elkaar. Hopenlijk volgende keer rollen weer omgekeerd dan blijft het alsmaar spannend.

Piddcock veel sterker nu dan verwacht. Jammer dat Sweeck een terugval heeft en dan nog de 18 jarige Haverdings die heel sterk presteert. Drie topdagen achter elkaar.
28-12-2022 22:23
De boeroepers aan de kant en enkele figuren met middelvingers waren helaas allemaal Belgen.
Zonde...., dat ze zich kapot gaan schamen. Kwam nog ambras van met weer de meer sportieve supporters aan de kant.
    28-12-2022 23:05
    De overgrote meerderheid van de toeschouwers waren uiteraard Belgen of meer specifiek Vlamingen, dus nogal logisch dat ook de rotte appels dan Vlamingen zijn.
    Maar je hebt uiteraard gelijk dat ze zich kapot moeten schamen. Dit was een schitterend spektakel van grote atleten, en dat verdient geen voetbaltoestanden.
28-12-2022 22:25
Mooiste cross dit seizoen, topt zelfs nog Gavere! Van Aert zoveel inhoud, niet normaal meer. Wat een ontwikkeling heeft die man doorgemaakt sinds hij bij Jumbo rijdt. VDP is nu ook in het veld z’n aura van onoverwinnelijkheid kwijt geraakt. Heeft sinds vorig seizoen überhaupt veel vaker een slechte(re) dag. Ben benieuwd ook hoe hij mentaal zal omgaan met het verliezen van van Aert.
    28-12-2022 22:30
    Voor de spanning hoop ik dat Mathieu de rug gaat rechten mentaal gezien, fysiek zijn ze volgens mij even goed. Van Aert is op het mentale een pletwals en ik heb de indruk dat Mathieu hier niet tegen op kan op de moment.
28-12-2022 22:46
Een van de mooiste crossen die ik in de laatste jaren heb gezien.

Bij de start kreeg ik een Elfstedentochtgevoel; krioelende mensenmassa in het donker, teveel renners voor her kleine paadje.

Zou MvdP nu minder zijn dan twee en meer jaren geleden? Of zijn WvA en Pidcock beter geworden. Weet je, ik denk echt allebei. Hopelijk is MvdP niet over zijn top, met zijn rug.

Heel blij ook voor Lars, dat ie toch zijn prijsje mee gaat pakken zoals het ernaar uitziet. Van het prijzengeld kan ie een mooi speeltje kopen voor zijn kleine.
28-12-2022 22:55
Het was een tijdje geleden dat ik nog eens live naar de cyclocross gekeken heb maar amai, ik heb er van genoten.
28-12-2022 22:57
Wat was dat met al die middelvingers van toeschouwers naar MvdP?
    29-12-2022 08:28
    Kuddegedrag. Zelfde kaliber vult elk weekend de voetbalstadions.
28-12-2022 23:08
Ik denk dat:

1. Van Aert bij Jumbo-Visma een betere omkadering heeft. Dat laat zich onder meer zien na de stage-periode;
2. Van der Poel (technisch) minder rijdt dan in het verleden. Zie schuine kant. Krijg bij zijn rug een beetje het “Kramer” gevoel. Het lijkt niet te zijn zoals het was.
3. Pidcock een ideale springplank voor Van Aert is.
    29-12-2022 10:02
    Bizar toch als Van Aert wint zijn er altijd randzaken die hij mee heeft. Pidcock die zijn springplank is, de omkadering die bij Jumbo beter is, de mindere vorm van Mathieu. Misschien is hij in de koersen die hij wint ook gewoon beter? Als Mathieu wint hoor je van de gebrekkige omkadering niet spreken, die is er plots als Van Aert (meer) wint. Thieuke heeft altijd zo gereden, dat heeft jaren zijn vruchten afgeworpen, Van Aert had bij de jeugd al meer tijd nodig om op het niveau van Mathieu te geraken, dat resulteerde dan in een 8-tal overwinningen voor hem waar Mathieu er 20 (of meer )pakte. Bij de profs was Van Aert nagenoeg de enige die het VDP echt moeilijk kon maken en hem geregeld kon verslaan, ook bij de grote jongens heeft Van Aert wat meer tijd genomen om er echt te staan. Zolder was jammer, daar waren ze mekaar waard, Gavere was voor Mathieu, Mol voor Wout...en gisteren...Mathieu zegt zelf dat hij niet beter kon dan hij toonde, het siert hem wel dat hij strijdend ten onder gaat. Wat Van Aert betreft, die lijkt me een pak minder goed dan toen hij vorig jaar in de crossen kwam...daar zit dus ook nog rek op. Misschien moeten we gewoon respect hebben voor beide crossers, soms kan er eens geluk mee gemoeid zijn in een cross, maar meestal is een parcours en de vorm van de renner eerlijk en win je omdat je die dag de beste bent, zo ook Van Aert gisteren...al zat Pidcock vlakbij...
    29-12-2022 10:42
    Is niet bizar, Jean. Het is ALTIJD WEER een B-NL dingetje. Als je dat benoemt krijg je een karrevracht aan minnetjes.
28-12-2022 23:20
Prachtige cross waarbij de drie elkaar op de pijnbank leggen en waarbij Van Aert dat het beste kan. Iserbyt leek even mee te gaan maar blies zijn motor op(of hij had niet de benen). Pidcock die nooit afgeeft en Mathieu die de eerste helft van de cross de beste leek "but it ain't over till the fat lady sings".
28-12-2022 23:31
Top van wva maar de belangrijkste Cross deze periode Gavere gaat wel naar mvdp
    28-12-2022 23:38
    Telt Gavere dubbel in je MVDP-WVA zegestand? ;-)
    Ernstig: qua inschaling door de UCI heb je gelijk, maar ik denk dat de renners zelf de drie crossen van deze week als evenwaardig beschouwen, zeker omdat niemand van de grote 3 in de klassementen geïnteresseerd is.
29-12-2022 01:32
Denk ook dat veel komt door de betere begeleiding die wout krijgt
Alpecin heeft vdp vorig jaar helemaal kapot gemaakt met hun belachelijk idee om vdp met een zeer slechte winter de giro te laten rijden EN daarna de tour...
wat sloeg gewoon nergens op
    29-12-2022 07:05
    En hem na het wk debacle nog te laten starten in het wk gravel en nog wat b koersjes waar niemand wakker van ligt, en hem maar 1 week te laten rusten in zijn ‘winterbreak’, en… Echt professioneel is die omgeving niet denk ik ofwel luistert Mathieu gewoon niet goed genoeg.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine