Gemiste kans Jumbo-Visma
Opinie Wielrennen is een zodanige blessuregevoelige en gevaarlijke sport dat het gedroomde affiche vaak allang in de prullenbak kan voordat het startschot heeft geklonken. De Tour de France van 2020 zou de tweestrijd worden tussen de drie kopmannen van Team Ineos versus de drie leiders van Jumbo-Visma. Het gevecht van Egan Bernal, Geraint Thomas en Chris Froome contra Primoz Roglic, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk.
Zaterdag bij Le Grand Départ in Nice zijn liefst drie van deze zes wereldtoppers niet aanwezig. De voormalig Tour-winnaars Froome en Thomas wisten niet het gewenste niveau te halen. De nummer drie van vorig jaar Steven Kruijswijk liep een scheurtje in zijn schouderblad op in de gevaarlijke afdaling van de Col de Plan Bois in de voorlaatste rit van de Dauphiné.Tot mijn grote verbazing las ik in diverse commentaren dat Kruijswijk nauwelijks gemist zou worden in de Tour-ploeg van Jumbo-Visma. Het zou meer duidelijkheid geven omtrent het kopmanschap en verder zou er een betere balans tussen klimmers en helpers in het team komen.
Aderlating
Flauwekul! De afwezigheid van Kruijswijk is een grote aderlating voor geel-zwart. De geboren Brabander was in topvorm. Behoort bergop tot de allerbesten. Heeft altijd extra reserves in de beslissende derde week van een grote ronde. En heeft ook de persoonlijkheid om zich in dienst te stellen van een ploegmaat wanneer die beter is.
Het bericht dat Kruijswijk noodgedwongen de Tour moet missen, bood Jumbo-Visma een uitgelezen kans om de favorietenrol weer naar Team Ineos te schuiven. Ik vind het een gemiste kans dat dit niet direct gecommuniceerd is. Ga er maar vanuit dat het voormalige Team Sky zaterdag vanaf de start op het Place Masséna in Nice een koude oorlog start. Wie moet de verantwoordelijkheid nemen? Wie kijkt naar wie? En wie moet in de Tourhelft het meeste vuile werk opknappen?
Killerwespen
De Britten zijn geschrokken van de sterke optredens van de Nederlandse formatie in de Tour de l’Ain en de Dauphiné. Geen ploeg kwam zo sterk uit de Corona-break als de ‘killerwespen’, zoals Richie Porte Jumbo-Visma onlangs noemde. Dit zal voor Team Ineos de belangrijkste reden zijn geweest om met name Welshman Thomas thuis te laten en de in betere vorm verkerende Richard Carapaz voor de Tour te selecteren. Het Britse keurkorps beseft dat ze de trukendoos moeten openen om de nieuwe opponent de baas te blijven.
In mijn ogen heeft Jumbo-Visma momenteel inderdaad de beste renner (Primoz Roglic) en de beste ploeg. Op papier net ietwat sterker dan Team Ineos. Alleen gaat het er in de Tour de France niet alleen om wie het beste op de fiets is. Er komt een veel groter spel bij kijken. Het wordt zowel een fysieke als een mentale strijd. Hoe zorg je dat je opponent in de eerste extreem verraderlijke Tour-helft met gevaarlijke ritten in Nice, Sisteron, Orcières-Merlette, Mont Aigoual en Lavaur al het spreekwoordelijke jasje moet uitdoen? En hoe bespaar je zoveel mogelijk energie voor de uiteindelijk beslissende ritten in de slotdagen in de Alpen?
Dit is een bijltje waar teammanager Sir Dave Brailsford al jaren mee hakt. In de afgelopen acht jaar wist hij liefst zevenmaal de Tour te winnen en dat met maar liefst vier verschillende renners (Wiggins, Froome, Thomas en Bernal). Natuurlijk hebben de vele miljoenen aan Britse ponden een groot aandeel in dit succes. Anderzijds hebben zij ook jaar na jaar de concurrentie murw geslagen en steevast het geloof om de Britse te trein te verslaan geminimaliseerd.
Historische verantwoordelijkheid
Het is nu aan Jumbo-Visma om duidelijk te maken dat Team Ineos in deze Tour dé te kloppen ploeg is. Dat zij op basis van hun huidige Tour-ploeg met de twee winnaars van grote rondes van vorig jaar (Bernal Tour de France en Carapaz de Giro d’Italia) de sterkste en meest ervaren formatie hebben. Dat de Britten gezien hun zeven Tour-zeges vanaf 2012 nu ook een historische verantwoordelijkheid hebben.
Denk maar dat er een aantal concurrenten van start gaat met het idee dat ze kunnen profiteren van de mogelijk onderlinge rivaliteit tussen Team Ineos en Jumbo-Visma. Mannen als Julian Alaphilippe, Thibaut Pinot, Nairo Quintana, Mikel Landa, Tadej Pogacar, Miguel-Angel Lopez en Enric Mas kennen allemaal het spreekwoord waar twee honden vechten om een been en een derde loopt er ras mee heen…
Ik geloof dat Jumbo-Visma de komende weken echt de unieke kans heeft om de Tour te winnen. Natuurlijk is het een mooi compliment en streelt het imago’s om als dé te kloppen ploeg in de 107e editie van de Ronde van Frankrijk van start te gaan. Deze rol moeten de mannen van Merijn Zeeman nu echter niet willen. Zij zijn de uitdagers, niet de favorieten. Iedere meter die je in de eerste Tourhelft niet op kop hoeft te rijden is winst. Als ‘gentlemen’ moeten ze de hoge hoed afnemen en beleefd tegen de soldaten van Team Ineos zeggen: ‘After you’. Willen winnen betekent soms ook durven te verliezen.
Eerste etappes idd zoveel mgl energie sparen, maar misschien verrast van Aert wel ergens. Dag erna zn geel weer weggeven of iig niet rijden om te behouden.
Misschien kan je ook t peloton door sterk optreden in 1e of 2e bergrit (etappe 4/6) soort van je wil opleggen.
Als je daar een hoop favorieten al echt op afstand kan rijden (als, ik zeg niet dat t gebeurt), dan creeert dat ook weer duidelijk en rust voorin peloton en hoeven sommige AK renners niet meer te wringen voorin en laten die eerder lopen om later wellicht voor etappe te gaan.
ZIn in, laat t maar beginnen.
Hoewel het artikel alleen over de TdF gaat, mis ik toch een zinsnede richting de Giro. Door de geplande deelname van Kruiswijk aan de Giro wordt, wordt TJV ook daar een kandidaat voor de eindwinst.
Verder leuk de focus op beide teams maar er zijn een paar fantastische andere favorieten die kunnen profiteren van de machtsstrijd van beide teams.
Da's een leuke uitspraak, maar hoe je dat dan? Je kunt hen wel de favorietenrol in de schoenen proberen te schuiven, maar met dit parcours is lang verstoppertje spelen gewoon niet mogelijk.
Krachten spaar je door niet vast te houden aan een gele trui als je die al vroeg in de ronde in handen mocht krijgen. Dan doet een andere ploeg vanzelf het kopwerk wel.
Om de Tour te winnen moet je ook soms durven te verliezen. Je kan Bennett of Kuss zelf meesturen in een ontsnapping, je kunt bluffen wanneer Barguil en Bardet in de vlucht van de dag zitten. Zo lang Pinot, Bernal, Quintana, Roglic, Dumoulin, Pogacar kans maken zullen er voldoende helpers willen werken. Zaak lijkt mij om richting tweede rustdag te gaan met een gele truidrager uit een sterk team die ongevaarlijk lijkt voor eindwinst (type Martinez, Alaphilippe, Lopez). Ook daar kan je je in misrekenen, maar zodoende spaar je de energie voor etappe 15-18 en heb je de tijdrit achter de hand.
Het probleem was niet dat Movistar drie kopmannen had, maar dat de drie kopmannen van Movistar niet goed genoeg waren.
Vorig jaar eindigde Ineos gewoon op 1 en 2. Met een derde renner van het niveau Bernal en Thomas had dat net zo goed 1, 2 en 3 kunnen zijn (al zou Pinot wellicht op het podium geëindigd zijn zonder zijn val).
Nu staat er een ploeg die naar ik aanneem niet weg zal lopen voor haar verantwoordelijkheid. Maar je wilt je hele ploeg ook niet drie weken op kop laten sleuren. Het liefst sta je kort bij met Primoz en Tom maar laat je het geel en het vele kopwerk zo lang mogelijk aan anderen.
Verder leuk stukkie
Die psychologische oorlogsvoering is allemaal drukte om niks, kost alleen maar energie, en het is altijd de vraag wat het rendement zal zijn. “Gemiste kans” is Telegraaf- gekrijs.
On topic. Ik hoop niet op te veel van dat psychologische geneuzel noch vooraf noch tijdens de koers en al helemaal niet vanuit het journaillle. Doet me denken aan Tom Dumoulin die net liep te doen of hij slecht was en een paar dagen later uit een ontsnapping met deftige renners een bergrit wint en weer paar dagen later Froome degradeert in de TT. Erger me aan die met voorbedachte rade misinformatie die wordt gegeven.
Kunnen wat dat betreft meer aandacht schenken hoe en op welke wijze Jumbo ineens zo’n stap heeft gezet. Althans toch voor een deel van hun renners, zie NK. Wat voor verhaal er achter bepaalde transfers zit van renners. Hoe de visie van Sunweb met meerjarenplan wordt bekeken vanuit insiders (hebben ze een verhaal de wereld ingestuurd om tijd voor zichzelf te kopen en evt mismanagement toe te dekken of is er echt sprake van gefundeerd beleid). Verbindende stukken maken over veiligheid met eventuele praktische oplossingen evt in samenspraak met enkele teams (geen lukraak stuk waarin lefevre weer even cynisch uit eigen belang los gaat en aan het eind niemand wat heeft geleerd en er niks verandert.
In een etappe als de 2e, is het wellicht slim om Bennet of Kuss proberen mee te sturen met een groepje. In de meeste samenstellingen van kopgroep hoef je dan niet op kop te sleuren.
Zeker omdat TJV en Ineos elkaar in totale kracht weinig ontlopen, zal het sparen van krachten van belang kunnen zijn om in de slotweek een definitief verschil te kunnen maken. Of om een goede uitgangspositie voor de ITT te creëren.
Daarbij kunnen gedurende de 3 weken zeker ook (tijdelijke) samenwerkingen met andere ploegen of renners van pas komen. Ik vermoed dat Bernal – o.a. met Colombiaanse connecties en geld/(toekomstige) contracten van Ineos – daartoe beter uitgerust is dan de TJV-mannen. Nederlanders zijn traditioneel niet goed in dergelijke onderhandelingen of vriendjespolitiek; we ‘doen niet mee aan gekonkel’ of zijn er domweg niet hoffelijk genoeg voor.
Roglic heeft wel z’n Sloveense connecties. Maar ik hoop stiekem toch op een eerste viool voor Tom – en dat hij dus op eigen kracht de sterkste gaat zijn.
Er is niets heerlijker dan over fietsen lullen en jij geeft nog meer stof wat dat betreft. Ik heb ervan genoten.
Een ouwe journalist zou ook moeten weten dat wat de ploegen zeggen geen zak uitmaakt.
Flinterdun. Beetje valse start Kerckhoffs...
Waar heeft Kruijswijk ooit laten zien de persoonlijkheid te hebben om te knechten?
Omdat ie niet altijd met z'n waffel vooraan staat? Onzin.
En ook nog Enrique Mas noemen als uitdager? Seriously?
"En wie moet in de Tourhelft het meeste vuile werk opknappen?" De Tourhelft?
"streelt het imago’s" streelt het imago's?
"Willen winnen betekent soms ook durven te verliezen." Dat is de uitsmijter. Die helemaal niks wat dan ook in het artikel te maken heeft. Het hele artikel gaat over wie er kopwerk moet doen. Wat heeft dat met winnen of verliezen te maken?
Maak je niet zo druk joh