Gele kaart Jonathan Milan na kopstoot in Brugge-De Panne, ook Alexander Kristoff op de bon
Update Jonathan Milan heeft in volle finale van de Classic Brugge-De Panne een kopstoot uitgedeeld aan Alexander Kristoff van Uno-X Mobility. Dat is duidelijk te zien op beelden die rondgaan op sociale media. Milan deelt de tik met zijn hoofd uit als reactie op een beuk van de Uno-X-renner, die eerst met een beweging naar links Milan hindert. De UCI heeft Milan én Kristoff bestraft met een gele kaart.
Er gebeurde zoveel in de slotfase van de WorldTour-wedstrijd naar De Panne, dat pas na de finish duidelijk werd wat er allemaal gebeurd is. Op basis van de videobeelden van de laatste kilometers heeft de wedstrijdjury besloten om Milan (vanwege de kopstoot) en Kristoff (vanwege de beuk) allebei te bestraffen met een boete van 500 Zwitserse Frank en dus een gele kaart. De officiële reden in het juryrapport? “Het hinderen door een renner zodat het tempo/de vaart van een andere renner word vertraagd of verhinderd”
Het incident gebeurde vlak voor de laatste grote valpartij, waarbij onder meer Tim Merlier en Olav Kooij betrokken waren. Milan kon zijn weg wel vervolgen en werd uiteindelijk tweede achter de verrassende Juan Sebastian Molano. De kopstoot van Milan heeft niet geleid tot een declassering of een mogelijk zwaardere straf, omdat het incident gebeurde voor de daadwerkelijke eindsprint. Hij mag zijn tweede plaats dus behouden.
Een andere gele kaart was er voor Michael Schwarzmann van Israel-Premier Tech. Hij werd bestraft vanwege het ‘afremmen en andere renners in gevaar brengen (opzettelijk binnen de lijn van andere renners blijven, terwijl hij in de groep rijdt)’ volgens de jury.
Dit bericht is na publicatie voorzien van meerdere updates.
Bekijk hier de video van de kopstoot van Jonathan Milan, als reactie op een actie van een Uno-X-renner:
— Robje (@PutzeysRobbe) March 26, 2025
Vanaf 1 januari 2025 is het gele kaarten-systeem in werking getreden, voor wedstrijden in de WorldTour, de ProSeries, WK’s, continentale kampioenschappen en Olympische Spelen. Er worden sindsdien straffen uitgedeeld op basis van uitgedeelde gele kaarten:
- 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
- 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
- 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)

Juan Sebastián Molano heeft woensdag een volledig ontsierde editie van de Classic Brugge-De Panne 2025 gewonnen. Hij was na 195 kilometer tussen Brugge en De Panne als eerste aan de finish in de sprintklassieker. De finale werd gekenmerkt door een reeks aan valpartijen waardoor veel favorieten uitgeschakeld werden. Molano ging vervolgens vroeg de sprint aan […]
Mocht er een flink pak aankomen is Milan wel topfavoriet voor mij trouwens, Merlier zag er niet goed uit volgens mij en Philpsen was eerder al op de plaat gegaan.
De UNOX-renner mag ook wel een gele kaart krijgen voor de zwieper en duw richting Milan.
Niettemin, wat een puinhoop maken die gasten ervan.
Bij die etappe waar Ganna goed reed en won, heette het vooral dat de renners het parcours diende te kennen en dat de organisatie geen blaam trof. Als je dat doortrekt geldt voor het pak hier hetzelfde richting finish.
Echter, waar en hoe je een aankomst ook organiseert, een volledig op hol en losgeslagen meute blijft een gevaar op zich. Je zag dat bijvoorbeeld ook in een Touretappe waar de aankomst op een racecircuit lag. Spurten blijft gewoon link. Heel het pak en schreeuwende ploegleiders weten dat en elke keer toch weer vandittum.
Overigens had ik ook kunnen leven met een dsq hoor.