Gele kaart Jonathan Milan na kopstoot in Brugge-De Panne, ook Alexander Kristoff op de bon
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 26 maart 2025 om 18:06

Gele kaart Jonathan Milan na kopstoot in Brugge-De Panne, ook Alexander Kristoff op de bon

Update Jonathan Milan heeft in volle finale van de Classic Brugge-De Panne een kopstoot uitgedeeld aan Alexander Kristoff van Uno-X Mobility. Dat is duidelijk te zien op beelden die rondgaan op sociale media. Milan deelt de tik met zijn hoofd uit als reactie op een beuk van de Uno-X-renner, die eerst met een beweging naar links Milan hindert. De UCI heeft Milan én Kristoff bestraft met een gele kaart.

Er gebeurde zoveel in de slotfase van de WorldTour-wedstrijd naar De Panne, dat pas na de finish duidelijk werd wat er allemaal gebeurd is. Op basis van de videobeelden van de laatste kilometers heeft de wedstrijdjury besloten om Milan (vanwege de kopstoot) en Kristoff (vanwege de beuk) allebei te bestraffen met een boete van 500 Zwitserse Frank en dus een gele kaart. De officiële reden in het juryrapport? “Het hinderen door een renner zodat het tempo/de vaart van een andere renner word vertraagd of verhinderd”

Het incident gebeurde vlak voor de laatste grote valpartij, waarbij onder meer Tim Merlier en Olav Kooij betrokken waren. Milan kon zijn weg wel vervolgen en werd uiteindelijk tweede achter de verrassende Juan Sebastian Molano. De kopstoot van Milan heeft niet geleid tot een declassering of een mogelijk zwaardere straf, omdat het incident gebeurde voor de daadwerkelijke eindsprint. Hij mag zijn tweede plaats dus behouden.

Een andere gele kaart was er voor Michael Schwarzmann van Israel-Premier Tech. Hij werd bestraft vanwege het ‘afremmen en andere renners in gevaar brengen (opzettelijk binnen de lijn van andere renners blijven, terwijl hij in de groep rijdt)’ volgens de jury.

Dit bericht is na publicatie voorzien van meerdere updates.


Bekijk hier de video van de kopstoot van Jonathan Milan, als reactie op een actie van een Uno-X-renner:

Gele kaarten in het wielrennen

Vanaf 1 januari 2025 is het gele kaarten-systeem in werking getreden, voor wedstrijden in de WorldTour, de ProSeries, WK’s, continentale kampioenschappen en Olympische Spelen. Er worden sindsdien straffen uitgedeeld op basis van uitgedeelde gele kaarten:

  • 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)

Classic Brugge-De Panne ontaardt in chaos met veel valpartijen, Molano verrast met zege

Juan Sebastián Molano heeft woensdag een volledig ontsierde editie van de Classic Brugge-De Panne 2025 gewonnen. Hij was na 195 kilometer tussen Brugge en De Panne als eerste aan de finish in de sprintklassieker. De finale werd gekenmerkt door een reeks aan valpartijen waardoor veel favorieten uitgeschakeld werden. Molano ging vervolgens vroeg de sprint aan […]

RIDE Magazine
28 Reacties
26-03-2025 18:17
Wat een waus! Dit is toch gewoon diskwalificatie? Anders is dit een acceptatie, door alleen maar geel te geven. Zulk gedrag is toch niet goed voor de sport, dit kan echt niet hoor. En dan zelf klagen, man je bent er zelf onderdeel van...
    26-03-2025 18:35
    Wauzen. Meervoud. Want ook die unox-worst deed niet heel fatsoenlijk
    26-03-2025 22:59
    Het equivalent van ‘een beetje doping nemen mag vanaf nu’… Zo’n gele kaart is een absolute non-straf. Zet die alle 2 per direct een maand aan de kant en dan gaat de rest wel nadenken voor ze ook gaan stoeien… De sport staat op een kantelpunt, nog meer ongelukken gaan bv verzekeringmij. straks niet meer accepteren…
26-03-2025 18:19
De UNO-renner geeft bewust een duw met zijn schouder, Milan geeft bewust een duw met zijn hoofd ... wat is het verschil ?
    26-03-2025 19:09
    Zag het in eerste instantie niet, maar dit zou wat meer aandacht mogen krijgen. De Uno renner ook een kaart gekregen?
26-03-2025 19:20
Gele kaarten zijn tegelijk lelijk ‘bedacht’ (hou zoiets bij voetbal joh) en werken totaal averechts: van poppels, groves, milans, wie dan ook krijgen via dit systeem de mindset mee dat ze 2 x over de schreef kunnen zonder gezeik. Zo werkt dat gewoon. Straf iets verwijtbaars ‘gewoon’ af met een week uit koers, als dat in een (grote) ronde is? Had je het niet moeten doen. Je haalt er dan meteen ook uit dat je voor vage dingen ‘geel krijgt’.
    27-03-2025 02:37
    inderdaad
26-03-2025 18:47
Hahaha. Deze mafkees behoudt dus gewoon zijn tweede plaats maar ontloopt ook nog eens een schorsing waardoor hij zondag in Gent-Wevelgem mag starten en door de afwezigheid van WvA, MvdP en Pogacar plus de blessures van Kooij, Philipsen en Merlier waarschijnlijk ook nog eens gaat winnen ook.
    26-03-2025 19:25
    Moet jij eens opletten dat ineens WvA en MvdP toch op de startlijst staan.

    Mocht er een flink pak aankomen is Milan wel topfavoriet voor mij trouwens, Merlier zag er niet goed uit volgens mij en Philpsen was eerder al op de plaat gegaan.
26-03-2025 18:58
Paar maanden schorsing had ook gemogen.
26-03-2025 18:14
Komt Milan goed weg met een gele kaart…..snap dat er geen rood bestaat maar dit vind ik persoonlijk meer tegen rood aan zitten. Als de Uno-x man valt, kan maar zo gebeuren, was er nog een flinke valpartij geweest…..
26-03-2025 18:13
Kwam vast door het gevaarlijke parcours.
26-03-2025 19:21
Milan had hier toch voor gediskwalificeerd moeten worden, met een gele kaart komt hij nog goed weg.
De UNOX-renner mag ook wel een gele kaart krijgen voor de zwieper en duw richting Milan.
    26-03-2025 21:31
    Klopt helemaal. Normaal zou dit voor Milan als speler van AC rood zijn. Disqualificatie eens. En die Unox renner gaat zeker ook niet vrijuit.
    Niettemin, wat een puinhoop maken die gasten ervan.
    Bij die etappe waar Ganna goed reed en won, heette het vooral dat de renners het parcours diende te kennen en dat de organisatie geen blaam trof. Als je dat doortrekt geldt voor het pak hier hetzelfde richting finish.
    Echter, waar en hoe je een aankomst ook organiseert, een volledig op hol en losgeslagen meute blijft een gevaar op zich. Je zag dat bijvoorbeeld ook in een Touretappe waar de aankomst op een racecircuit lag. Spurten blijft gewoon link. Heel het pak en schreeuwende ploegleiders weten dat en elke keer toch weer vandittum.
26-03-2025 20:00
Slappe hap die jury met zo’n waterige gele prent. Dit is toch gewoon 2x diskwalificatie en minstens twee weken buitenspel.
26-03-2025 18:10
bizar dat dit wordt afgedaan met een gele kaart. Wie zit er in de jury? Malle Japie?
    26-03-2025 18:42
    Net degene die je mist in je Scorito team
    Overigens had ik ook kunnen leven met een dsq hoor.
26-03-2025 18:13
Met regel 8.2.1 kun je renners diskwalificeren als ze gevaarlijk gedrag vertonen buiten de sprint. Rare redenatie.
26-03-2025 18:13
Een gele kaart, poeh, dat zal hem leren..!
    26-03-2025 21:33
    Idd. wat een schijnvertoning. 8 gele kaarten is.. houd toch op. Als je een cultuurverschuiving wilt dan moet je met meer aankomen dan deze onzin.
26-03-2025 19:57
En de sprintaantrekkers (ook weer LidlTrek trouwens) mogen zich gewoon dwars door het peloton laten afzakken. Na o.a. Magnier in T-A is nu o.a. Merlier de pineut.
26-03-2025 18:27
Maar niet gedeclasseerd?
26-03-2025 20:07
Belachelijk dat hij zijn tweede plaats behoudt. Mede door zijn actie schakelt hij pakweg 30 à 40 concurrenten uit. Misschien zelfs voor langere tijd. Juist dit gedrag zou eens moeten worden aangepakt en dat gebeurt niet als je de overtreder gewoon zijn podiumplaats laat behouden.
26-03-2025 20:16
Als kijker declasseer ik die slappe, laffe jury!!!!
26-03-2025 18:09
Deze bedoelde ik dus in de comment onder het andere artikel.
    26-03-2025 18:11
    Dus tijdens een finale wat super nerveus is en na al enkele grote valpartijen mogen renners dit doen en krijgen daar geel voor? Dit mogen ze veel harder bestraffen, net zoals renners/lead outs die in volle finale meer achterom kijken dan vooruit. Ik snap dat je je sprinter/kopman zoekt, maar wat je net zag in de finale sloeg nergens op. De voorste rij zat alleen maar naar achter te kijken.
26-03-2025 20:15
Tja, zo zie je maar weer. Geen touw aan vast te knopen. Elke sprint is het weer een verassing met wat voor sancties ze komen tegen overtreders. Er is sinds de kopstoten van Renshaw nog niks veranderd. En das inmiddels 20 jaar geleden? Die werd tenminste nog uit de uitslag geschrapt.
27-03-2025 13:58
Ze haddel allemaal een gele kaart moeten hebben , een rijdende circus attractie , ook wel rijdend ziekenhuis , en maar zeuren over obstakels op de weg , ze waren rijdende obstakels .

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine