‘Gek dat we ‘Nederlander’ Remco Evenepoel niet omarmen’

zondag 11 september 2022 om 13:00
‘Gek dat we ‘Nederlander’ Remco Evenepoel niet omarmen’

foto: Cor Vos

Podcast

De Vuelta a España 2022 kent vandaag zijn besluit, maar in de nieuwe episode van de WielerFlits Podcast gaat het niet alleen om de Spaanse ronde. Maxim en Youri krijgen telefoon van twee interessante gasten en blikken voorzichtig vooruit op het WK op de weg voor mannen in Australië.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

In deze gloednieuwe aflevering zijn WielerFlits redacteur Raymond Kerckhoffs en bondscoach Koos Moerenhout te gast. Ook is er ruimte om de toekomst van de Nederlandse wielerwedstrijden te bespreken én laat Youri doorschemeren wat zijn favoriete voetbalclub is. Luisteren dus!


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

Dit artikel delen:

197 Reacties

Josboskoop 8 september 2022 om 21:19

Als hij een nederlander was was hij net zo impopulair als Daley Blind, Sophie Hermans, Arnon Grunberg, Emile Ratelband en Marco Borsato. Sommige mensen hebben de gunfactor gewoon niet.

8
Dikke Vrouw 8 september 2022 om 21:25

Bij die viespeuk van een marco borsato is het wel duidelijk waarom ..

6
Mooie Sjors 8 september 2022 om 21:27

Tegen die George Clooney op een tweewielert van een Arensman kan hij niet op nee qua charmes. :D

1
BoemBoemWvA 9 september 2022 om 06:22

Hoe heeft Daley geen gunfactor?

-2
Man met de hamer 9 september 2022 om 08:40

Haha, wat doet Grunberg nou in dat rijtje? Ik gun hem een nobelprijs, een reportage bij de jumbo ploeg en meer.

-3
Gerard Dekker 9 september 2022 om 10:29

Je vergeet vader en zoon Groenendaal en Johnny Heitinga. De drie pruillippen.

-1
stormjager 9 september 2022 om 11:47

Grunberg, een grotere engnek met een dubbele moraal bestaat er niet…..

1
Tony 8 september 2022 om 21:23

Ik weet ook niet waarom veel mensen,ook ik niets hebben met Remco.

0
Luca Quasi 8 september 2022 om 21:29

Ik weet het wel, te veel spatjes!

2
JaBo 8 september 2022 om 21:35

Heb niets tegen deze jongen maar door die van Belleghem (Eurosport) krijg je wel een hekel aan hem. Ik denk dat hij gemiddeld in een verslag van een uur wel 50 maal de naam van Evenpoel noemt. Ik begrijp dat je enthousiast bent als een landgenoot in het rood rijd maar je kan ook overdrijven. Karsten probeert om alles nog een beetje in perspectief te plaatsen maar wordt dan totaal door hem over ruled.

16
Sean Kelly 8 september 2022 om 21:50

Wel eens hoor. Maar de Nederlandse commentatoren zijn precies zo als een Nederlander een grote ronde kan winnen. Karsten zelf heeft zitten huilen bij de winst van Dumoulin. Om maar te zwijgen over good old Herbert “waar is Gesink?” Dijkstra.

7
Mooie Sjors 8 september 2022 om 21:57

Nederlanders staan er toch wat nuchterder in hoor denk ik. Hebben ze de Giro-winst van Dumoulin zelfs gevierd eigenlijk destijds?

-3
orogenese 8 september 2022 om 22:02

@Sean Kelly. Was dat niet Bobbie Traksel, die moest huilen?

0
Sean Kelly 8 september 2022 om 22:02

Dumoulin is gehuldigd op een overvol vrijthof in Maastricht. Wat hij zelf toen héél ongemakkelijk leek te vinden. Het zal in Belgie inderdaad misschien iets meer gekkenhuis worden omdat wielrennen daar nou eenmaal een stukje groter is dan in Nederland

6
Sean Kelly 8 september 2022 om 22:03

@orogenese Daar zou je idd wel eens gelijk in kunnen hebben! Karsten lijkt me er ook iets te nuchter voor

0
Gebruikersnaam 8 september 2022 om 22:15

Kroon gaat ook over in kritiekloze fanboymodus als bijvoorbeeld Mollema ergens in de aanval gaat. Niets mis mee.

0
Portie bitterballen 8 september 2022 om 22:28

Ik irriteer mij vooral aan Karsten. Rijdt een Nederlander in winnende positie dan kan hij er niet over ophouden. Hij weet zijn enthousiasme dan volstrekt niet meer te verbergen. Weet daarentegen een Belg te winnen, of is deze in elk geval kansrijk, dan zwijgt Kroon zowat als het graf. En als er al een compliment volgt dan hoor je aan Karstens stem dat het volstrekt niet gemeend is. Omgekeerd is Jeroen altijd complimenteus als een Nederlander goed werk levert. Uit zijn stem kun je daarbij wel oprecht enthousiasme opmaken. Laat deze man dan ook eens genieten als bijvoorbeeld een Evenepoel het zo goed doet.

Of ben ik de enige die doorheeft dat Karsten tienduizend keer liever een Nederlander ziet presteren?

-7
Deel Koeper 8 september 2022 om 22:41

Sprintje tussen Campenaerts en Riesebeek was wel geinig, waarbij het perspectief van Karsten vooral stilte was.

1
Japiejo 8 september 2022 om 22:57

Jo portie bitterballen, snap wat je bedoeld, maar volgens mij is het vooral wélke Belg er wint. Neem nu de overwinning laatst van Bakelands, dat vond Karsten overduidelijk heerlijk om te zien.

2
Het Jachtluipaard van de Provence 9 september 2022 om 13:46

@JaBo
Volstrekt oneens. Jeroen doet het juist keurig! Ja, hij laat blijken dat hij Remco graag ziet winnen maar daar is toch niks mis mee aangezien hij zelf Belg is. Zoals gezegd heeft Karsten of eenieder welke Nederlandse commentaar ook een voorkeur voor Nederlanders. In ieder geval overdrijft van Belleghem geenszins in mijn ogen. Wat ze bij Sporza doen bijvoorbeeld is vele malen erger met als dieptepunt de verafgoding van Wout tijdens de Tour en de aversie jegens Roglic. Daar waar Jeroen ook enthousiast kan raken bij een aanval van Roglic, tegen Evenepoel.

2
jan jansen 8 september 2022 om 21:51

Iedereen houdt van Remco.
En Remco houdt van iedereen.
Remco is de beste.
Hup Remco

-21
Josboskoop 9 september 2022 om 10:53

Sticker voor je inzet, nablijven voor je onkunde

-1
Kei 8 september 2022 om 21:58

Ik mag zijn koersstijl wel. Te weinig zelfspot als persoon denk ik.

6
Panache 8 september 2022 om 22:07

Wielerflits doet goed haar best, maar volgens mij luistert nog steeds niemand naar de podcast.

Maar over de titel ‘Remco Evenepoel niet omarmen’ ligt enerzijds uiteraard aan de nationaliteit. In Nederland omarmt een bepaald publiek types als Michael van Gerwen en dat kan toch geen andere reden hebben dan het feit dat hij Nederlander is en ‘het volk’ trots maakt? Sport is immer (ook) een stammenstrijd. Maar ook al zou Evenepoel Nederlander zijn, dan heb je toch nog steeds persoonlijke voorkeuren. De een houdt van blije kippen als Chaves en Schelling terwijl anderen daar de kriebels van krijgen. De een houdt van de nukkige intellectueel Dumoulin, terwijl een ander er een zeikende treurwilg in ziet. Daar waar de een Campenaerts bewondert voor zijn toewijding, helt het voor de ander over richting een idiot savant. Evenepoel is natuurlijk geen doorsnee sporter, geen grijze muis. Hij zegt op zich geen heel interessante opzienbarende dingen, maar pept zichzelf op door de druk en verwachtingen hoog te leggen (en uiteraard sabelen we hem dan neer wanneer het niet lukt, zo gaat dat bij hoge bomen). Tweede “probleem” is dat Evenepoel veel wint, dat op unieke wijze viert en dat scoort niet bij de neutrale toeschouwer. De neutrale toeschouwer vond vandaag dat die dunne gele moest winnen en niet die kleine rode. De underdog, de man met het verhaal, die verovert de harten. Evenepoel is daarbij een keiharde, ook voor zichzelf, je wordt niet zo goed door te hobbyen. Hij zal er dan ook maling aan hebben dat niet iedereen hem omarmt. Simpel ‘part of the deal’ en weer door zal hij denken.

16
Gelei 8 september 2022 om 23:20

Evenepoel wint veel, zeker, maar het pad van dit wonderkind is allerminst over rozen gegaan. Van de val tot de mentale optaters in Tirreno, Zwitserland, de Spelen, … Aversie omdat alles vanzelf komt bij toptalent Evenepoel is ietwat misplaatst.

In vergelijking daarmee heeft Pogacar, (gelukkig, want ik wens het hem niet toe) nog niet half de sportieve/fysieke tegenspoed gehad als Remco. Het is pas dit jaar hij voor het eerst tegenwind voelt (cfr de Tour, de Ronde en de privé besognes)

13
ThorHushovd 8 september 2022 om 23:47

Mooi Panache! Eens. En ik ben wel fan hoor, als per echte Nederlander

1
Klootje Kriekeljon 9 september 2022 om 01:22

My thought exactly. Als je dit soort titels nodig hebt…

0
Mwielerfan 9 september 2022 om 08:58

Evenepoel is met zijn keiharde valpartijen en al vroeg een potentiële ronde winnaar eigenlijk een soort gesink

-3
11 na 11 9 september 2022 om 15:15

“dat op unieke wijze viert”

Toen hij na een onwaarschijnlijk WK bij de junioren alsnog met grote voorsprong won, maakte de 18-jarige Evenepoel een gebaar dat verwees naar “goat”. Het bleek een weddenschap te zijn met kameraden die hem hadden uitgedaagd.
Als prof vierde hij één keer een overwinning op unieke wijze, toen hij alleen wegreed op Picon Blanco in zijn 2de profjaar. Dit blijft opgerakeld worden en aangehaald als argument, ook al heeft hij inmiddels meer dan 30 overwinningen waar hij viert als een grijze muis. Sagan deed een heel reeksje van dat soort “speciale vieringen” maar daar lag niemand van wakker. Met andere woorden, dit is geen argument, het is een excuus.

7
Ouwe Taaie Bask 8 september 2022 om 22:09

Er zit denk ik wel een klein stukje “jalozie” in…
Wij Nederlanders dachten lange tijd met VdpP het alleen recht op een “speciale”, “gene gewone” te hebben..
De tijd en ook WvA hebben hem reeds ingehaald ;-)

1
dnns1973 8 september 2022 om 23:21

Ik zet wel eens vraagtekens bij de ploeg waar hij bij rijd de begeleiding is niet van het niveau van bijvoorbeeld Ineos Jumbo etc

0
FDJ 8 september 2022 om 23:34

Ik vind WvA een prettiger renner dan VdP als Nederlander, maar met Evenepoel heb ik niets. Daar heeft het weinig te maken. Ik zou eerder op de banken staan voor WvA die Roubaix wint dan Mathiieu

0
Mwielerfan 9 september 2022 om 09:01

Ik vind wva ergens sympathiek maar ook humorloos, net als evenepoel. Bij evenepoel waardeer ik vooral z’n professionele inslag en ben ik me met de jaren minder gaan ergeren. Bij vdp erger ik me steeds meer aan niet professionele keuzes als giro uitrijden en tour halfslachtig doen maar wel willen uitrijden, Olympische spelen als doel maar geen serieuze voorbereiding etc

4
Mechia 8 september 2022 om 22:15

Nederlandsers houden toch het meest van nuchtere, goedlachse, vriendelijke en sportieve toppers net zoals volgens velen buiten Nederland.

1
Mooie Sjors 8 september 2022 om 22:30

Is die Verstappen wat van een toffe gast eigenlijk?

3
dnns1973 8 september 2022 om 22:41

Waarom zouden wij als Nederlanders een Belgische renner omarmen ? Persoonlijk doet het mij ook niets als bijvoorbeeld vinnegard de tour wint ondanks dat hij voor Jumbo rijd . Dat wil niet zeggen dat ik niet kan genieten de wedstrijd aanzicht. Wat ik wel weet is dat België. Nederland. Meer een Belgisch ding is als een Nederlands ding zeker in bijvoorbeeld voetbal wij hebben dat meer met Duitsland alhoewel dat dit tegenwoordig wel minder is als dertig jaar geleden .

3
Mwielerfan 9 september 2022 om 09:02

Omdat ze Nederlands spreken en dus makkelijk te begrijpen zijn

1
mokum the best 8 september 2022 om 22:45

Wij hebben ook een goeie beloften die er aan komt hoor die een grote ronde kan winnen Enzo Leijnze. En ja die Karsten Kroon is gewoon een eigenwijze boer. Dat was hij al bij Koga en de junioren en dat is die nog steeds. Eigenwijs en irritant ventje om naar te luisteren. Lekker naar de Belg luisteren naar José de Cauwer. Die man is echt met ze vak bezig. Verdiept zich op ze ouwe dag ook nog overal in. Jammer dat Bartje Kroon altijd de dans is ontsprongen in het Epo tijdperk. Dan waren we van dat slappe gelul af geweest.

-22
uit de waaier 8 september 2022 om 23:03

Ben ik effe blij

-3
Japiejo 8 september 2022 om 23:07

Kan er ook niet helemaal de vinger op leggen. Hij koerst geweldig aanvallend, niet bang om risico te nemen. En ook een grote mond kan wel vermakelijk zijn. Maar op een of andere manier niet bij Remco. Ben geen hater maar kan nou ook niet echt enthousiast van hem worden. En dat hebben toch opvallend veel mensen.

Enfin, kan maar beter fan worden want hij gaat nog veel winnen.

2
dnns1973 8 september 2022 om 23:15

De gun factor gaat die nooit krijgen niet iedereen heeft die kwa prestaties is die van hoog niveau men vergelijkt van Aart zijn prestaties met die van Remco maar niet om lullig te doen als Remco de ronde van Spanje wint is hij de beste Belgische renner van de afgelopen 40 jaar twee monumenten en de ronde van Spanje.

-5
Mooie Sjors 8 september 2022 om 23:17

Evenepoel heeft die potentie, ja. Meespelen in grote rondes en klassiekers. Maar nu al de beste van de afgelopen 40 jaar? Daarmee doe je iemand als bv. Philippe Gilbert toch wel tekort.

1
Bontempi1962 9 september 2022 om 08:03

Hij heeft bij sommige wieler volgers niet de gunfactor omdat hij zich gedraagt als een arrogante koning. Maar een goede koning is bescheiden.

-1
Fast Freddy 9 september 2022 om 09:44

@guido, kort en krachtig gezegd waar het wat mij betreft op neerkomt. Als junior al op een enorm voetstuk geplaatst en hij lijkt het wel lekker te vinden daarboven.

-1
Tony 9 september 2022 om 10:02

Het is heel persoonlijk of een persoon je aantrekt of niet. Primoz is geen Nederlander maar erg geliefd in Nederland. En niet alleen in Nederland.

-2
Limal 8 september 2022 om 23:11

Dan maak je een podcast van 40 minuten en herleid je hem tot één tendentieuze titel waar iedereen op springt zonder te luisteren…

4
Fast Freddy 9 september 2022 om 09:46

Zonder tendentieuze titel heb je èn geen luisteraars èn geen kliks ;-)

0
Panache 9 september 2022 om 10:40

Het grappige is dat niemand weet of die podcast wel echt bestaat.

4
dnns1973 8 september 2022 om 23:31

Mooie Sjors 2 klassiekers en een gt in 1 jaar doe je niemand tekordat zijn gewoon feiten t

0
dnns1973 8 september 2022 om 23:33

Potentie had hij vorig jaar dit stadium zijn we normaal gesproken na zondag voorbij

0
guyremgabdel 8 september 2022 om 23:33

Belangrijkste reden zal wel zijn dat Remco in het verkeerde truitje rijdt voor onze noorderburen. WVA daarentegen …
Maar wat als straks WVA MVDP zou kloppen op het wk. Zal WVA dan nog zo populair zijn bij de noorderburen ?

-3
FDJ 8 september 2022 om 23:37

Zeker. WvA is bij mij meer favoriet dan MvdP. Ik denk ook niet in nationaliteiten, maar gewoon in wat ik fijne renners vind qua koers en persoon. En daar hoort WvA zeker bij.

5
dnns1973 8 september 2022 om 23:40

Fabio rijd in hetzelfde truitje denk dat daar de gemiddelde Nederlander blij van wordt als die wint dat de gemiddelde Nederlander meer heeft met een Nederlandse ploeg als met een Belgische ploeg is niet raar. Maar ik zie liever Fabio winnen als wva en voor mij had van Hooijdonk en Laporte niet meegehoeven naar de tour ik zie liever Geesink en bijv Mike Theunissen

0
Reusjen 9 september 2022 om 09:34

@dnns1973
Je hebt liever twee renners waarvan je de naam niet eens correct kunt schrijven, kom op zeg.

3
dnns1973 8 september 2022 om 23:48

In principe is mvdp meer Belg als dat van Aart Nederlander is

0
Pascal Mortier 9 september 2022 om 10:31

Wel grappig dat je er een soort sport van maakt om iedere renner zijn naam verkeerd te spellen :D

1
Marcus Aurelius 9 september 2022 om 19:16

Zeg, we hebben Max Verstappen al uitgeleend op tijdelijke basis. Ondanks Belgische moeder, geboren en opgegroeid in België. Hij spreekt naast Vloams zelfs ‘Nederlands’ ten tijde van Zandvoort. Maar hij woont wel in Monaco dus ik vermoed dat zowel zijn vaderlandsliefde als moederlandsliefde niet te zien is op zijn belastingaangifte. Dus ja, Mathieu, Wout, Remco, zij helpen hier wel bij de schoolrekeningen. Laten we ze dus allemaal maar koesteren, met zwaar voorbehoud voor Verstappen.

3
SolitaryShell 9 september 2022 om 00:24

Ik vind het gewoon niet zo’n leuke wielrenner, en dat heeft niets met nationaliteit te maken.

Dus nee, ik ga hem niet omarmen.

2
De Štangelj Fanclub 9 september 2022 om 01:21

Ik denk dat Evenepoel te veel overkomt als iemand die zichzelf letterlijk en figuurlijk op borst klopt. Of die na kritiek te nadrukkelijk en theatraal zijn gram haalt. Dat komt onvolwassen en provocerend over. Dat hij een Belg is heeft er niet zo heel veel mee te maken. Lars Boom kreeg ook veel kritiek toen hij zijn middelvinger opstak na een overwinning als wraak.

10
Aschwin Versteegden 9 september 2022 om 08:53

mee eens. Denk dat zijn “populaire” ploeg/ploegleider ook niet helpen. Verder; wat zat er nu in zijn achterzak toen hij viel?
Thuis noemden we iemand zoals hem vroeger een “pis-menneke”.
Capsones, Spatjes, geen lekke band etc etc.

-7
FDJ 9 september 2022 om 11:43

Veel wielrenners zijn keurig nette jongens in het eerste overkomen. Ik vind bij Evenepoel altijd heel duidelijk een ‘mannetje’ met het voetbalverleden. Jonge voetballers zijn veel mondiger en hebben een ander soort uitstraling, vaak niet geremd door de eigen omgeving. Dat merk je bij Evenepoel ook.

1
Zwarte panter 9 september 2022 om 02:04

Winaars hebben een plan verliezers een excuus. Ga ze maar eens zoeken 22jaar met deze erelijst…

6
FDJ 9 september 2022 om 11:44

Pogacar, 2x Tour, LBL, Lombardije en de rest. Bernal al Tourwinst en Zwitserland.

-1
Mooie Sjors 9 september 2022 om 11:51

Als je al in een rijtje komt met Poga en Bernal, ben je geen prutser me dunkt. :D

10
Melkzuur 9 september 2022 om 12:18

FDJ: Bernal is zevendejaarsbelofte, Pogacar is zesdejaarsbelofte, Evenepoel is vierdejaarsbelofte.
Als je hun palmaressen wil vergelijken mag je de laatste 3 jaar van Bernal niet meetellen, en de laatste 2 jaar van Pogacar niet meetellen. Bovendien heeft Evenepoel zijn derde jaar als prof grotendeels nodig gehad om te herstellen van zijn val, en heeft hij zijn palmares toen dus niet verder kunnen uitbouwen.

7
westmalle1965 9 september 2022 om 03:00

Veel frustie Jumbo karnemelk Visma reacties op vanaf as zondag de beste wielrenner ter wereld samen met tadej hebben voor hun 23ste een grote ronde klassiekers en een monument gewonnen

-11
sus 9 september 2022 om 06:17

Inderdaad,Remco en Pogacar zijn momenteel het allerhoogste in het wielrennen en tenminste geen grijze muizen

-4
dnns1973 9 september 2022 om 07:20

De beste wielrenner ter wereld vind ik wat overdreven de tour winnen is een ander verhaal als de ronde van Spanje

7
dnns1973 9 september 2022 om 07:28

Dus voorlopig mag Remco de veters nog strikken van poggie en zelfs die werd afgelopen seizoen gekraakt . Met de ploeg die Remco nu heeft wordt het naar mijn mening normaal gesproken moeilijk om de tour te winnen dan zullen er nog zeker 2 mannen voor de bergen bij moeten komen en voor het mooie nog een klassement mAn

0
Fast Freddy 9 september 2022 om 09:55

‘De beste van de wereld’ dus we moeten hem omarmen? Zoiets?
Er wordt trouwens maar één wereldtitel op de weg vergeven en de rest is subjectief en irrelevant. Geneuzel over de beste 3 of de beste 5 of de weetikveel.

1
Wieler-Joke 9 september 2022 om 07:05

Ik ben belg maar ook geen grote Revket fan vooral door zijn narcistische kantjes. Ik ben die jeuk op zijn kin bij het junioren WK nog lang niet vergeten, dat was het toppunt van arrogantie. Dat getier op zijn mechanicien bij de lekke band al helemaal niet en dat gekak op bepaalde renners nadien ook niet. Als alles goed gaat lijkt het een toffe pee maar als het wat minder gaat komt de echte Remco boven en die staat mij helemaal niet aan dan lijkt het wel een verwend voetballertje dat niet tegen zijn verlies kan. Wie komt bovendien op de naam Revket hoe debiel. Puur als coureur is hij een steengoed renner (wel niet uitzonderlijk doe even normaal zeg) maar voor mij is er meer nodig dan dat en de belgische nationaliteit.

En nu ga ik half België tegen mij krijgen natuurlijk dat ben ik al gewoon met mijn onpopulaire mening.

15
Romāns Vainšteins 9 september 2022 om 07:13

How about Wout? Die wel?

-1
Albeijing Feeniks 9 september 2022 om 07:50

Onjuist. Evenepoel is wel uitzonderlijk. Geen idee welke definitie jij hanteert aangezien je hem niet uitzonderlijk noemt.

1
Wildebert 9 september 2022 om 07:53

Herkenbaar beeld. En mss nog wat versterkt door sommige extreme ‘fans’ van Evenepoel op deze site. Maar een klasbek is het zeker!

1
Maillot à Pois 9 september 2022 om 09:54

Wel vrij absurd om een bijnaam die hier op het forum verzonnen is, daarbuiten bij mijn weten nergens gebruikt wordt en waar Evenepoel zelf waarschijnlijk niet eens weet van heeft als argument tegen hem te gebruiken.

4
Gerard Dekker 9 september 2022 om 10:28

@Romāns Vainšteins:
Wout is maar een kleine periode een beetje arrogant geweest.

Dat was toen hij op splinternieuwe schoenen aan het WK veldrijden begon. Zo rond die tijd dacht hij dat de hele wereld om hem draaide. Mensen in de kou buiten laten staan terwijl hij ging douchen.

Sinds hij bij TJV zit is hij een stuk sympathieker geworden.

1
Brent Verpaelst 9 september 2022 om 10:30

Wat een zever allemaal. Ten eerste geen uitzonderlijke renner? Daaag.

Gedroeg hij zich als een verwend voetballertje toen hij in de laatste etappe Baskenland verloor of toen hij tot 3 keer toe totaal niet mee kon in Zwitserland?

Van Aert zegt voor de Tour dat hij liever zelf groen zou winnen dan dat de ploeg geel pakt en daar zegt niemand iets op? Er is niks mis met die uitspraak maar je moet je voorstellen dat Remco zoiets zegt…

Dat jij hem haat voor een gebaar dat hij maakte op z’n 18 toen hij wereldkampioen werd, én dat je ook zijn bijnaam erbij vernoemt, zegt veel.

2
Skywalker 9 september 2022 om 10:42

Ik vind het opvallend dat veel mensen hun mening opgemaakt hebben over Evenepoel op basis wat hij in zijn eerste jaren als profrenner liet zien in en naast de koers en daar niet meer van willen afwijken. Ja, hij deed of zei inderdaad soms zaken waarvan de wenkbrauwen gingen fronsen. Maar als ik Evenepoel nu zie, dan zie ik een veel matuurdere en nederigere persoon dan de voorbije jaren en ben ik bereid ook mijn mening over hem bij te stellen. Het was als het ware nog een puber, die nu volwassen is geworden. Daarnaast hebben zijn fysieke en mentale tegenslagen hem ook de nodige lessen in nederigheid bijgebracht.

9
Panache 9 september 2022 om 10:49

“Van Aert zegt voor de Tour dat hij liever zelf groen zou winnen dan dat de ploeg geel pakt”

Daar zou ik graag een bronvermelding van zien, volgens mij zuig je dit namelijk uit je dikke duim.

2
Keukentafel 9 september 2022 om 11:28

Ik ben Belg en ik heb duizend keer liever Remco dan zo een saaie renner en saaie persoonlijkheid als Van Aert.

-6
Wieler-Joke 9 september 2022 om 11:29

Haha is dat hier verzonnen dat klonk mij iets op zijn Evenepoels ok dat kan ik hem niet aanrekenen.

Voor mij is iemand uitzonderlijk in een domein als hij wanneer top praktisch onklopbaar is. Evenepoel is in geen enkel aspect uitzonderlijk voor mij omdat overal wel minstens een paar man beter is. Is hij een uitzonderlijk ronderenner op de moment? Nee Pogacar en Vingegaard zijn zeer zeker beter. Tijdrijder? Neen ik schat Ganna en Van Aert hoger in op bijna alle omlopen. Klassieke omlopen? Neen er zijn er altijd die explosiever zijn. Sprint? Hopelijk geen discussie over.

Wat niet wil zeggen dat hij af en toe geen uitzonderlijke dagen heeft zoals in LBL dit jaar maar zo zijn er meer renners die dat wel eens hebben ook afhankelijk van de tegenstand en de vorm van die tegenstand die dag.

Ik haat Evenepoel helemaal niet ik heb het er gewoon niet zo voor er zit teveel voetbal mentaliteit in met zijn uitspraken en geklaag en gezaag als het niet loopt zoals hij het wil. Ik kan perfect toegeven als hij iets groots gedaan heeft. De vuelta winnen zou top zijn maar ik ga dan ook weer niet schreeuwen dat dit nooit vertoond is zoals zovelen tot vervelens toe blijven doen.

Waarom beginnen sommigen eigenlijk meteen over Wout alsof ik automatisch een fan van hem ben als ik het zo niet voor Remco heb? Ik heb het meer voor Wout ja tezamen met Mathieu en Tadej. Is Wout een uitzonderlijk renner? Nee denk ik die is te all round maar nergens apart uitzonderlijk in. Mathieu? In het explosieve werk wel vind ik. Tadej? Zeer zeker!

En nu zal ik maar zwijgen over deze zeer gevoelige materie.

1
Mooie Sjors 9 september 2022 om 11:40
Quote:
De vuelta winnen zou top zijn maar ik ga dan ook weer niet schreeuwen dat dit nooit vertoond is zoals zovelen tot vervelens toe blijven doen.

Ik heb het hier zelfs nog niet één keer gelezen eigenlijk dat dit nooit vertoond is. :D Niemand vergelijkt dit hier toch met een Tourzege of zo? Of een nooit vertoonde manier om een ronde te winnen?

Het knappe zou zijn monument en grand tour in zelfde jaar. Daarin zou hij de 5de zijn dit millennium, maar wel de 3de op 3 jaar na Roglic en Tadej. En 22 is nog vrij jong ja om dit te doen. ;)

2
11 na 11 9 september 2022 om 15:33

Dit leest alsof het geschreven is door een vrouw, dus ik vermoed dat “Joke” je naam is, en het niet als “grap” bedoeld is. Helaas, inhoudelijk lijkt dat laatste beter bij je bericht te passen. Die Revket, dat je dat als argument gebruikt op zich al zegt al veel, maar dat je er dan nog van uit gaat dat hij dat zelf verzonnen heeft, hoe kom je er op.
Dat je het hem blijft kwalijk nemen dat hij als 18-jarige een WK titel op een speelse / onvolwassen manier viert (hetgeen achteraf een weddenschap/uitdaging bleek te zijn met/van vrienden) spreekt ook boekdelen. Ik zou jou wel als 18-jarige willen gekend hebben. Nee, dat meen ik niet, ik denk dat je ofwel een enorm hypocriet persoon bent, ofwel moet je zowat de saaiste 18-jarige geweest zijn in Vlaanderen, die nu is uitgegroeid tot iemand zonder empathisch vermogen en zin voor relativering.
Remco is volgens jou geen uitzonderlijk wielrenner, Wout ook niet. “Tadej? Zeer zeker!” Vreemd want volgens je eigen definitie is Tadej dat ook niet. Hij is ook nergens de beste in. Hij is niet de beste pure klimmer. Hij is niet de beste tijdrijder. Hij is niet de beste spurter. Hij is niet de beste solo breakaway renner (dit is Evenepoel trouwens wél)… Maar het is duidelijk dat je een enorm vertekend beeld hebt van vele zaken om de dingen toch maar binnen je hokjesmentaliteit te laten passen. Dat hier veel cognitieve dissonantie bij komt kijken, blijkt uit je beide berichten.

-2
Wieler-Joke 9 september 2022 om 18:59

Wow 11 na 11 uw reactie is zeer zeker veel beter. Ik zeg gewoon wat mijn mening is en die kan zomaar fout zijn en dat zal ik dan wel toegeven en als iemand hier anders over denkt respecteer ik dat maar jij valt iedereen aan die niet aan uw mening voldoet, dat maakt jou een veel beter persoon.

Dat gekrab een grap met vrienden? Ok maakt alles goed ik wist alleen niet dat ze op scoutskamp waren ik dacht nu even dat het in een professionele omgeving was, gekke ik.

Als er 20 renners uitzonderlijk zijn welke waarde heeft die term dan nog eigenlijk?

Het is ook niet dat ik oude koeien uit de sloot haal 5 maanden geleden kwakte hij Turner nog bijna van de weg in de brabantse pijl omdat iets hem niet aanstond en nu na 5 maanden zou het plots de toffe pee van het peloton zijn en volwassen zijn. Als hij zich in de toekomst proper blijft gedragen in periodes dat het wat minder gaat dan ga ik het ook geloven maar voorlopig ga ik niet plots van mening veranderen omdat iemand zeer intelligent mij persoonlijk aanvalt.

Ik heb enkel gezegd dat ik Remco een steengoede coureur vind maar dat ik zijn gedrag niet altijd leuk vind en plots lijk ik wel de grootste Remco hater.

0
Romāns Vainšteins 9 september 2022 om 07:34

Henny & Herman gaven het al aan: vrienden inclusief omarmingen, al dan niet gewild, komen vanzelf in betere tijden. Genoeg die zijn tegenwoordig vrij steriele interviews aan een persoonsverandering ophangen, dat zegt nagenoeg alles.

-1
fringale 9 september 2022 om 08:38

Als buitenlands sporter kan je enkel maar sympathie winnen door sympathiek te zijn of door geweldige sportprestaties te leveren op voorwaarde dat “vervelende maniertjes” achterwege blijven en je je bescheiden opstelt. Belachelijk en kortzichtig maar zo werkt het meestal. Op dit forum verwacht ik evenwel dat de reacties niet door sympathie of het gebrek daaraan, worden ingegeven, want dan ontaardt elke artikel in een moddergevecht. Ikzelf heb niets met Mollema of Gesink, en dat heeft dan louter met hun amechtige rijstijl te maken, alsof ze aan het schaatsen zijn, maar ik neem mijn hoed af voor het palmares van de eerste en het karakter van de tweede.

-4
r525 9 september 2022 om 08:45

Als je iemand omarmt puur omdat hij dezelfde nationaliteit draagt moet je misschien de tijdmachine terug naar 1939 nemen..
Maar dat veel mensen dat nogsteeds belangrijk vinden is wel duidelijk. Neem bijvoorbeeld Verstappen en Evenepoel. Wat bij betreft allebei redelijk arrogant, waardoor ik absoluut geen fan ben. De een wordt als een god behandeld in NL, de ander kan hier weinig fans vinden.

1
Reusjen 9 september 2022 om 09:39

Ik vind vooral het idee dat nationalisme een doodzonde is zo kansloos. Je sleept er voor het gemak nog even nazi-Duitsland bij, walgelijk.

0
r525 9 september 2022 om 10:01

Waarom is het kansloos? Mensen beoordelen op iets waar ze niets aan kunnen doen, dat is kansloos..
En je kan de vergelijking walgelijk vinden, maar uiteindelijk komt de vader van de gedachte op hetzelfde neer: Je beoordeeldt iemand op grond van iets waar de persoon zelf niets aan kan veranderen.
Dat de gevolgen van het regime in 1939 en een nationalistische sportsupporter compleet anders zijn, absoluut! Maar ontkennen dat de basis van de denkwijze niet voortkomt uit dezelfde soort gedachtegang, vind ik een beetje hypocriet.

-1
Reusjen 9 september 2022 om 10:15

Het feit dat je denkt dat nationalisme in de basis gaat over beoordelen van anderen zegt genoeg. Hierin zit ook meteen waarom het kansloos is.

0
r525 9 september 2022 om 10:22

Dus welke andere aspecten zitten eraan die in het voordeel spreken dan? Het komt toch neer op het positief beoordelen van landgenoten? Zonder dat daar verder enige onderbouwing achter zit. Lijkt me toch alles wat we (gelukkig) niet meer willen in de maatschappij van tegenwoordig.

0
Reusjen 9 september 2022 om 10:32

Doe daar eens onderzoek naar, en dan los van de tweede wereldoorlog.

-2
nasibal 9 september 2022 om 10:49

@r525

Je gaat even volledig voorbij aan het doodnormale en geaccepteerde psychologische verschijnsel dat een gemeenschappelijke factor voor verbinding zorgt. Je kan je makkelijker met iets of iemand identificeren en dat roept sneller positieve gevoelens op. Nationaliteit (en indirect mee verbonden taal en cultuur) kan zo’n gemeenschappelijke factor zijn. (hiermee gelijk ook even inhoudelijk op het onderwerp)

Maar nee, jij trekt het gelijk naar nationalisme én overtoept vervolgens nog maar eens een keer door Nazi Duitsland er uit te pikken als praktijkvoorbeeld.

Dan sla je wel erg veel planken mis en waar dit ongetwijfeld ook een hoop mensen niets doet, kan het door een hoop anderen ook als zeer ongepast ervaren worden. Dat je dát niet realiseert nadat je er op gewezen wordt én jezelf nog probeert te verdedigen vind ik nog wel het engste.

2
r525 9 september 2022 om 11:20

@nasibal
Ik denk niet dat ik daar aan dat voorbij ga, ik zoek het alleen in andere dingen. Waarom zou je verbinding zoeken op basis van nationaliteit? Dat zegt namelijk helemaal niets over de persoon zelf. Beoordeel iemand gewoon op basis van hoe de persoon is, dan is de wereld denk ik een stuk beter af.
Dus prima dat mensen zich beter voelen met een gemeenschappelijke factor, alleen ik vind dat die gemeenschappelijke factor dan wel iets moet zijn wat waarde heeft, en niet iets simpels als een vlaggetje.
En het is toch een praktijkvoorbeeld waar nationalisme tot kan leiden? Tuurlijk was dat samen met vele andere factoren, maar het is wel een belangrijke drijfveer van heel veel eng gedachtegoed.
En ja, ik snap dat je zegt dat dit als ongepast ervaren kan worden, het is (terecht) een gevoelig onderwerp.
Er zijn zoveel mooie dingen die tot een gemeenschappelijke factor kunnen leiden (iemands persoonlijkheid, de kijk op de wereld, een morele standaard), waarom dan iets als nationaliteit kiezen?

1
Klootje Kriekeljon 9 september 2022 om 17:36

Verbaas me al jaren over het stokpaardje van Francofiel r525. Er valt minstens zoveel psychologie van de koude grond los te laten op polderjongens die van al het Italiaanse gek zijn, grijze muizen die altijd voor de winnaars gaan, of recalcitrante mannetjes die compleet subjectief worden zodra het over de enfants terribles gaat. Minstens.

0
GUY MALFAIT 9 september 2022 om 19:42

Dat is wel een goeie vergelijking, vind ik. Die Verstappen laat me ijskoud. Als je me doet kiezen tussen een F1 race en een slechte John Wayne western, dan kies ik voor Sjon.

Beiden zijn een beetje te “cocky” voor hun eigen welzijn, dus ik snap wel dat hun niet-landgenoten mensen er geen sympathie voor hebben.

1

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone