Geïrriteerde Simon Yates is het niet eens met ploegleider over tactiek: “Compleet anders dan afgesproken”
foto: Cor Vos
vrijdag 30 mei 2025 om 18:03

Geïrriteerde Simon Yates is het niet eens met ploegleider over tactiek: “Compleet anders dan afgesproken”

Simon Yates was na afloop van de 19e etappe not amused over de tactiek van Visma | Lease a Bike. “Daar zal ik het over hebben met het team”, zei de Britse kopman ietwat geïrriteerd tegenover Eurosport. Ploegleider Marc Reef dacht anders over de situatie. “Het ging exact zoals we hebben afgesproken”, liet hij weten.

“Het plan was compleet anders dan wat we vandaag hebben gedaan, dus daar zal ik het over hebben met het team”, is Yates zichtbaar geïrriteerd. Visma | Lease a Bike maakte de koers lange tijd hard, maar dat ging kennelijk niet naar de wens van de kopman. “Ik ga daar verder niets over zeggen.”

De interviewer vraagt nog naar de kansen voor de rit van morgen, maar de Brit van Visma | Lease a Bike is kort van stuk. “Ik weet niet of de klim van morgen mij ligt. Ik ben geen grote fan van de gravelsectie op de beklimming. Maar de benen waren goed vandaag, laten we hopen dat dat morgen ook het geval is.”

foto: Cor Vos

Ploegleider ziet het anders
Ploegleider Marc Reef denkt anders over het verloop van de negentiende etappe. “Het ging exact zoals we hebben afgesproken. We wilden de koers hard maken waar mogelijk en ik denk dat de jongens dat geweldig hebben gedaan.” Wilco Kelderman, Steven Kruijswijk en Bart Lemmen maakten allemaal een goede indruk in dienst van kopman Yates.

“Op het einde kwam het aan op wie de beste benen had en Isaac Del Toro en Richard Carapaz waren net wat sterker. Op de voorlaatste beklimming was Simon in staat om die mannen te volgen, maar in de finale was dat niet meer mogelijk. Dan is het een eerlijke strijd.”

Omdat Visma | Lease a Bike de koers op momenten zwaar heeft gemaakt, maar Yates de nodige secondes verliest op voornaamste concurrenten Del Toro en Carapaz, krijgt de ploegleider de vraag in hoeverre Yates heeft aangegeven dat hij zich niet goed voelde. “Daar is niet over gesproken op het einde. Het ging er vooral om dat hij bij kon blijven. Als die andere mannen op het einde explosiever zijn, moet je gewoon denken aan het aanklampen en ook Derek Gee (4e) in de gaten houden.”

Kansen op eindwinst
“We gaan morgen zien wat mogelijk is. Voorlopig zijn Carapaz en Del Toro, en dan met name Carapaz, steeds een stukje sterker. Maar we hebben in het verleden gezien dat de Finestre een beest van een beklimming is. We gaan zien wat daar mogelijk is, maar we hebben genoeg vertrouwen dat we nog meer kunnen bereiken dan wat we nu hebben.”

RIDE Magazine
47 Reacties
30-05-2025 18:25
wat een nare reactie van Yates. Beetje verongelijkt doen terwijl iedereen zijn ballen eraf draaide voor hem en hij nota bene zelf niet kan aanklampen.

Benen laten spreken en mondje op slot.
30-05-2025 18:24
Ik begrijp de tactiek niet. Del Torro heeft meer man, maar Visma rookt zichzelf op tot ver voor t eind zonder iemand van belang te lossen en Yates is alleen
    30-05-2025 18:29
    De wil is er kennelijk wel, maar ze kunnen het gewoon niet hard genoeg maken... En al helemaal niet hard maken en zelf erbij blijven.
    30-05-2025 18:32
    Mee eens. Zo rijdt je als je kopman goede benen heeft en een aanval plant.
    30-05-2025 18:53
    Wie had er dan nog bij gezeten op de laatste klim? Wilco klimt niet meer zo goed als voorheen, Lemmen is te licht voor dit werk, Kruijswijk is klaar voor pensioen en Wout is in deze vorm niet in staat dit soort mannen te volgen.
    31-05-2025 09:05
    Verwachten dat Van Aert überhaupt bij de top 10 van het klassement kan blijven is niet realistisch. Als dat in het verleden zo was, was dat vanuit de vlucht. Je hebt iemand als een Kuss nodig daarvoor.
30-05-2025 18:08
Whaha. Twee interviews met twee mensen die elkaar waarschijnlijk nog helemaal niet gesproken hebben maar ze hebben nu al onenigheid volgens wielerflits. Prachtig.
30-05-2025 18:19
Hij rijdt gewoon voor 3e plek. Niet meer en niet minder. Als dat lukt is het een prachtige (team) prestatie!
30-05-2025 18:33
Duidelijk dat Simon Yates pissed off was op zijn team en of hij
nu gelijk had of niet ? Weten we niet hé, maar waarom zou een
AK-kopman hier überhaupt over liegen of dit verzinnen?

Een ploegleider heeft echter alle reden om Simon's uitspraken
tegen te spreken, om de vuile was niet buiten te willen hangen.
30-05-2025 18:40
Vuile was of niet, als team sla je een compleet modderfiguur nu. Over de tactiek kun je twisten - hard gewerkt door Kelderman en Kruijswijk en waar was Mont Ventoux-bedwinger en grootverdiener Woet van Aert in vredesnaam - maar uit veel blijkt dat deze Reef bitter weinig gezag heeft bij zijn renners. Ik ben geneigd de kopman te geloven en niet Reef die inmiddels grossiert in ongelukkige uitspraken. Gelukkig staat er straks in de Tour een ander begeleidingsteam.
    30-05-2025 20:33
    Ik zie heel veel stelligheden zonder enige argumentatie of bewijs anders dan algemeenheden.
30-05-2025 19:39
Als Carapaz en Del Toro wegrijden moet je als Yates zijnde meegaan en dat kon hij niet. Zijn eigen benen de schuld maar geven, zou ik zeggen.
30-05-2025 19:55
Het was al een gênante vertoning vandaag, op deze manier doet Yates er nog een schepje bovenop. Dit soort uitspraken geven hem nog een beetje kleur, als compensatie voor het kleurloze volgen.

En laat ajb iemand van de ploeg die Reef bij de microfoons weghouden.
31-05-2025 05:23
Ik ben geen fan van Visma, maar de hoeveelheid drek die hier over de ploeg heen wordt gegooid is bizar. Dien ze niets, zijn ze passief. Proberen ze iets, zijn ze te actief.

Twee etappeoverwinningen, derde in het klassement én ploegenklassement. Ik vraag me serieus af wie hier dat had voorspeld met deze ploeg.
30-05-2025 18:44
Vooralsnog staat ie gewoon 3e in de giro op dit moment.
Maar heb wel wat bedenkingen bij het team om hem heen in deze giro.

Zal ie al spijt hebben dat ie Jayco heeft verlaten?
    30-05-2025 18:51
    Nee, Simon is een winnaar en baalt hiervan! Gaat naar ‘het beste team ter wereld’ en had er meer van verwacht.
    30-05-2025 18:53
    Maar bij Jayco had hij het sowieso allemaal alleen moeten doen.
    30-05-2025 18:57
    @pino het beste team ter wereld? Wat hebben we gemist, ze komen niet eens in de buurt.
    30-05-2025 19:41
    Hij staat op de plaats waar hij hoort te staan gezien deze Giro. Carapaz en del Toro zijn beter tot op heden. Het beste team zijn ze op dit moment niet in het grote ronde werk uae is verreweg het sterkste ploeg .
    30-05-2025 19:48
    Spijt lijkt me niet aan de orde. Yates rijdt hier zijn beste grote ronde sinds jaren en koerst op een niveau wat hij lange tijd niet heeft gehaald, zowel op klimmen als op TT vlak.
    30-05-2025 20:58
    @Antoin1980 Toen hij daarheen ging was het nog het beste team ter wereld.
    30-05-2025 22:26
    @Antoin1980 Vandaar ook de aanhalingstekens. Ik geef alleen maar aan dat ik denk dat Yates meer van Visma en zichzelf had verwacht/gehoopt.
30-05-2025 18:15
In eerste instantie bepalen de benen de sterkte/zwakte van een tactiek. Als Yates niet meer helemaal okselfris zat moet hij dat aangeven en kan een tactiek worden veranderd. Nu was het wel zo dat Yates “alleen maar” in het wiel moest blijven en dat ook deed met deze benen. Dus wat had hij er meer uit kunnen halen dan dit tijdverlies? Wellicht een ploeggenoot bij zich om het gat dicht te rijden? Als hij daar op doelt is de tactiek fout geweest ja.
30-05-2025 18:38
Visma: tactiek waardeloos
Knechten:zeer matig
Kopman: SimonYates gaat echt nooit een grote ronde meer winnen, hoogtepunt ronde van Spanje 2018, dat is 7 jaar geleden.
    01-06-2025 11:37
    'Achteraf is het mooi wonen' dixit Dumoulin.
    Ook mooi om een etappe later de reacties te herlezen. Wat een kenners zijn we allemaal.
30-05-2025 19:17
Zubeldia geeft aan dat het plan was om te profiteren van het werk van anderen, om zo wat explosiviteit over te houden voor het einde. Plausibel.
30-05-2025 20:29
Het zal hem in een detail zitten. Chagrijn bij yates ligt misschien ook deels aan balen van het verlies van vandaag.
30-05-2025 19:32
Realistisch is dat er niet meer dan een 3de plek in zit. En heel rustig tempo naar laatste stuk fietsen gaat misschien wel meer tijdsverlies opleveren, met hoog tempo kan Visma nog wat ‘afbotten’ van de explosiviteit van de anderen
30-05-2025 20:06
Reef? Wie is dat? Wat heeft ie gepresteerd als wielrenner? Tactiek is bij Visma vaak ver te zoeken.
    30-05-2025 20:39
    Dus je moet iets gepresteerd hebben als wielrenner om een goede ploegleider te kunnen zijn? Hij heeft vier jaar op CT niveau gefietst en dat kan genoeg zijn. Van Gaal was als voetballer ook geen grootheid. Boogerd was objectief een betere renner als Reef, maar is als ploegleider compleet geflopt.
    30-05-2025 20:56
    Yogibear, Boogerd is niet geflopt als ploegleider maar de sponsor haakte af.
    Ik denk dat ploegen geen “besmette” renner in dienst willen hebben vanwege eventuele imagoschade. Daarom is Erik Dekker volgens mij geloosd bij Jumbo.
    Bij Reef zal je dat probleem niet krijgen. Dat Reef nog een beetje moet groeien in zijn rol lijkt mij wel duidelijk maar die tijd krijgt hij ook wel volgens mij.
    30-05-2025 21:17
    Attenooje, er lopen genoeg ‘besmette’ ploegleiders rond volgens mij…
    30-05-2025 21:24
    Ik meen dat Reef niet dé ploegleider is maar vooral de 'persman', het aanspreekpunt.
30-05-2025 21:19
Wat een klepkolder van Yates. Als je twee belangrijkste concurrenten op het eind wegrijden moet je meegaan. Tenzij je daarvoor de kracht niet hebt. Ook goed, maar lul er dan niet omheen.
30-05-2025 21:42
Een storm in een glas water....
30-05-2025 18:18
Apart.
Google Translate in combi met slechte wifi?
30-05-2025 18:31
Ik denk dat het doel was om de koers hard te maken en beter te herstellen naar morgen toe. Raar verschil van beleving bij de wedstrijd wel…
30-05-2025 19:14
Nou, we zien het vervolg op 'Het Plan' van Nando Boers wel tegemoet..
30-05-2025 19:23
Prachtige tactiek: je eigen mannen oproken zonder enige schade in de top tien aan te richten. Geen aanval op vlakke of in de afdaling waar je iets aan extra mensen hebt. Vooral wetende dat als alles nog bij elkaar is op de laatste korte klim dat zij sowieso wegspringen.
    30-05-2025 19:38
    De enige keer dat del Toro kraakte in deze Giro was op lange beklimmingen yates gaat het niet moeten hebben van zijn explosiviteit dus dit is de enige manier. Ben wel benieuwd naar het verschil van mening.
30-05-2025 20:24
Volgens Kelly was dit "een beetje het plan" en die heeft genoeg ervaring met een rare ploegleiding in de Giro.
    30-05-2025 22:08
    Moest ik ook aan denken ‘een beetje het plan’ lekker vaag! Je neemt toch aan dat op dit niveau het plan op profi wijze wordt opgesteld, overgebracht en uitgevoerd
30-05-2025 19:11
Ik denk dat hij achteraf dacht dat het beter was geweest om de ploeg niet op kop te zetten en dat hij dan nog een knecht over zou houden om eventueel nog een klein gaatje te slaan. De vraag is wel of het iets had uitgemaakt.
30-05-2025 21:48
Toch benieuwd wat er nu was afgesproken. Yates leek chagrijnig en vertoonde ook weinig vechtersmentaliteit to de top twee er vandoor ging.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine