Gefrustreerde Geraint Thomas: “Ik voelde me minstens zo sterk als bij mijn Tourzege”

dinsdag 6 oktober 2020 om 12:28
Gefrustreerde Geraint Thomas: “Ik voelde me minstens zo sterk als bij mijn Tourzege”

© Cor Vos

Pechvogel Geraint Thomas heeft voor het eerst zelf gereageerd na zijn val en daaropvolgende opgave in de Giro d’Italia. “Het is zo frustrerend”, vertelde hij aan Cyclingnews. “Ik voelde me zó sterk.”

“Ik heb zoveel werk in deze Ronde van Italië gestoken”, vertelt Thomas. “Ik had niets aan het toeval overgelaten en ik voelde me zó goed. Ik voelde me minstens zo sterk als toen ik in 2018 de Tour de France won. Zo eindigen is klote.”

Ook al was hij uitgeteld voor het eindklassement, de Welshman was vanmorgen wel zinnens alsnog van start te gaan. “Zeker. Ik wilde de ploegmaats de komende dagen helpen om nog voor ritzeges te gaan. Maar tezelfdertijd voelde ik dat er iets niet klopte, dus liet ik extra röntgenfoto’s nemen.”

En daarbij kwam dus een bekkenbreuk aan het licht. “Ach, dat maakt het op de een of andere manier iets eenvoudiger om de beslissing te nemen, want ik wil uiteraard niet nog meer schade aanrichten.”

Dit artikel delen:

54 Reacties

Michelangelo 6 oktober 2020 om 12:43

Mooi klote…
Slechte bidonhouders –> bekkenbreuk!

Toch soort van “respect” om dan de rit van gisteren uit te rijden.
Maar lijkt me dan ook meteen einde seizoen; vuelta ook uitgesloten. Dan heet je Geraint Thomas, ben je ex Tourwinnaar, en dan heb je dit jaar enkel een slechte Dauphine gereden, een goede Tirreno en twee giro etappes….

Lance4eva 6 oktober 2020 om 12:48

Tis wat.

End of an era btw.

KnightBiker 6 oktober 2020 om 12:49

Slechte bidonhouders? Slechte wegen eerder… de enige manier om dit te voorkomen is een sluitings mechanisme voor de bidon houder te bedenken, maar bij normaal gebruik op normale wegen zijn de bidonhouders prima.

Duh 6 oktober 2020 om 13:23

Ha, lekker de wegen de schuld geven. Eerst alle hobbels, putten en gaten uit alle mogelijke wielerparcoursen halen, dan pas weer veilig fietsen? Iets aan de bidonhouders doen lijkt me een makkelijkere slag. Ze hoeven geen sluitclip te hebben, maar gewoon een beetje strak rondom de bidon zitten; enige weerstand hebben als je 'm eruit trekt. Zou zelfs een UCI-regelement voor te bedenken zijn ;)

Panache 6 oktober 2020 om 13:30

Je kan niet verwachten dat de wegen zich wereldwijd gaan aanpassen aan de kwaliteit van de bidonhouders in een wielerpeloton. De stap moet daar gemaakt worden waar die logisch is: bij de fiets.

Marco 6 oktober 2020 om 13:36

Ik heb eerder het idee dat die bidons een beetje dom naar het publiek gegooid zijn.. er staan daar voor de renners links mensen en al die 4 bidons die ik door het beeld zie gaan, rollen de berg af door het peloton vanaf de overkant van de weg…

Wat in de Tour al besproken is, toen Quintana (broer) over die bidon viel, is dat die bidons open moeten springen en dan plat moeten zijn als je erover rijdt. Als je dan ziet, dat Thomas eerst met zijn voorwiel erover rijdt en die bidon niet kapot gaat maar onder zijn achterwiel springt, dan zijn er al lang oplossingen die gewoon niet uitgevoerd worden..

leo jansen 6 oktober 2020 om 13:55

Was vast de finale bidon die uit de achterzak van een quick step renner is gevallen.

Ornor 6 oktober 2020 om 14:01

Of een camelbag. Scheelt ook afval.

Marco 6 oktober 2020 om 14:17

camelbag denk ik dat het probleem is om die te vullen… of je moet hem boven je trui en steeds een nieuwe

Duh 6 oktober 2020 om 14:25

Nee, het waren geen gegooide bidons, maar uit de houder stuiterende. Er zat duidelijk een harde klap in de weg bij de overgang naar asfalt. Renners zitten met volle bidons vlak voor de start, daarom schoot de bidon niet open, dat gaat het gemakkelijkst als er ook wat lucht in zit (lege bidons worden weggegooid en vormen meestal (terugstuiterend) het grootste gevaar). Daarnaast gooien renners dus ook niet massaal (volle) bidons weg in een drukke snelle afdaling nog voordat de wedstrijd moet beginnen.

Marco 6 oktober 2020 om 14:30

Kan goed kloppen hoor.. dat ze uit de houder kwamen.. dan nog vind ik dat ze open moeten gaan…

EF rijdt met een Shiva-bidon bvb en die hebben een schroefdop en die klappen slecht open.. dat kun je voorkomen

Michelangelo 6 oktober 2020 om 14:36

Is niet zo moeilijk.
Ik rij bijna altijd op slechte italiaanse wegen, maa mijn bidons blijven altijd ziten.
Ik ga regelmatig mountainbiken: ik kom ondanks het botsen over rotsen nooit zonder bidon terug.
En het zijn officiele bidons die bij de World tour teams gebruikt worden (maar geen finale bidons ;-))

Kortom, er bestaan bidonhouders die prima de bus aan boord houden. Dus het is geen rocket science. En daar hoef je echt niet alle wegen opnieuw voor te asfalteren.

SolitaryShell 6 oktober 2020 om 15:39

Ik heb met mijn lichte bidonhouders van een tientje per stuk nog nooit gehad dat een bidon eruit stuiterde. En dan heb ik over oneindig veel slechtere stukken weg gereden dan de profs ooit zullen tegenkomen in koers.

KnightBiker 6 oktober 2020 om 16:10

@Duh de wegen in Italië zijn vaak notoir slecht, maar dat is bij wedstrijden als de Tour of Giro vaak geen probleem omdat de wegen vaak worden opgeknapt voor een grote wedstrijd langskomt.

@solitarityshell – inderdaad, maar die profs rijden dan ook soms als malloten over Putten en gaten omdat je in een peleton geen goed zicht hebt op de ondergrond.

KnightBiker 6 oktober 2020 om 12:43

Lullige manier, ik hoopte dat hij de Giro niet cadeau zou krijgen maar dit is zonde voor de race ansich. Het laat maar weer eens zien dat uit de problemen blijven al de helft is van een goede klassementsrenner zijn…

De Fakir 6 oktober 2020 om 12:49

Jammer, denk dat G hier zijn gram wilde halen. Blijft wel een mooie complete renner goede tijdrit, prima klimcapaciteiten en ook een vinnig eindschot.

fringale 6 oktober 2020 om 15:29

+3

rogierb 6 oktober 2020 om 12:55

Ja, dat kun je nu makkelijk zeggen.

Fenno de Groot 6 oktober 2020 om 13:00

Wel knap hoe voetballers na 1 tikje al jankend op de grond liggen (bv Neymar) en hoe wielrenners gwn door fietsen met gebroken bekken. Hoezo een hogere pijngrens.

nasibal 6 oktober 2020 om 13:09

Het spelvoordeel wat je kan halen uit “jankend op de grond liggen” is natuurlijk ook wel anders bij beide sporten. Tijdrekken, penalty’s/vrije trappen en kaarten heb je allemaal niet bij wielrennen. Daar heeft huilen alleen maar nadeel.

Ik snap wel waar het imago van voetballers vandaan komt hoor en het zullen daarnaast echt wel meer over het paard getilde mooiboy zijn dan over het algemeen in het wielrennen. Zoek echter eens op met wat voor blessures topvoetballers wekenlang door blijven spelen. Dikke spuit met koeienverdoving er in en gaan, geen gezeik. Dat is daar aan de orde van de dag. Volgens mij heeft oa Sneijder het daar wel eens uitgebreid over gehad. Of wat dacht je van Robben op het WK destijds.

Domestique 6 oktober 2020 om 13:10

Voetbal leent zich ook veel minder om door te gaan met een blessure. Met de meeste kwetsuren kan je gewoon (redelijk normaal) verder fietsen, terwijl een kleine verrekking voetballen al vaak onmogelijk maakt.

klootje kriekeljon 6 oktober 2020 om 13:11

Moet dan altijd meteen aan deze meneer denken, die een FA-Cup finale met een gebroken nek uitspeelde:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bert_Trautmann

Panache 6 oktober 2020 om 13:34

Ik denk dat je beter kan vergelijken met tennissers, die tot grote ontsteltenis van het publiek soms een vlek gravel op hun shirt schuiven en daar toch wel een minuut van ondersteboven kunnen zijn. Voetbal is redelijk fysiek en niet voor mietjes.

Jeromb 6 oktober 2020 om 15:30

Ik zou je willen aanraden om eens bij het amateurvoetbal te komen kijken. Snoeiharde overtredingen waarna spelers zonder blikken of blozen weer opstaan. Het aanstellen is voornamelijk een toneelstukje; Daarmee oefen je toch invloed uit op de scheidsrechter. Maar als je op een wat lager niveau gaat kijken bekommeren spelers zich daar minder om, die komen gewoon om te voetballen. Als het geen invloed zou hebben op de scheids zouden die profs zich ook niet aanstellen hoor.

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 16:15

Voetbal is voor velen inderdaad een legitieme wijze om elkaar lekker het ziekenhuis in te schoppen. Daar steken al die OMG Barbies op het betaalde niveau wel schril bij af inderdaad.

leo jansen 6 oktober 2020 om 13:02

Het jaar dat Dumoulin de giro won moest Thomas ook al vroeg naar huis doordat Kelderman tegen een politiemoter aanreed, Dit zeg ik zo uit mijn hoofd…Dus ben ik maar 95% zeker dat dit klopt.

horsm 6 oktober 2020 om 13:11

Sneu voor Thomas. Sympathieke renner.

RodyTur10 6 oktober 2020 om 13:16

Eens Thomas is sympathiek, veelzijdige en ijzersterke renner.

Met INEOS heb ik echter niets, dus tegenslag voor die ploeg verwelkom ik.

Wheely 6 oktober 2020 om 13:16

Balen voor Thomas maar wel een vreemd verhaal, eerst echt totaal niet goed genoeg zijn voor überhaupt deelname aan de Tour en dan binnen anderhalve maand als topfavoriet aan de Giro beginnen. Vervolgens echt botte pech. Drama seizoen voor Ineos. De Vuelta moet ik nog maar zien wat er gebeurt want wil Bernal daar ook niet starten?

tdola 6 oktober 2020 om 17:40

Froome en carapaz staan gepland voor ineos in Vuelta.

leo jansen 6 oktober 2020 om 13:23

Maar eens uitzoeken wie die bidon daar heeft weggeslingerd….Deze renner kan een schadeclaim tegemoet zien….En als het een renner van Lefevre is minstens 3 maanden schorsing.

Panache 6 oktober 2020 om 13:28

In 7-8 weken tijd van pelotonvulling (Dauphiné) naar niveau om een grote ronde te winnen. Het is onverklaarbaar.

tendam 6 oktober 2020 om 13:31

Hoezo? Hij reed op een redelijk basisniveau rond, zó slecht was hij nou ook weer niet. Dan lijkt 7 weken me ruim genoeg om topvorm te halen.

leo jansen 6 oktober 2020 om 13:33

Dus de resultaten uit het verleden tellen niet meer mee?

Panache 6 oktober 2020 om 13:40

Door resultaten uit het verleden krijg je niet ineens een betere vorm. Het heeft er m.i. alle schijn van dat Thomas muiterij heeft gepleegd en gewoon niet naar de Tour wilde. Zijn ware niveau niet getoond in de Dauphiné.

leo jansen 6 oktober 2020 om 13:43

Maar jij noemt hem peleton vulling.

Panache 6 oktober 2020 om 13:45

Juist. In de Dauphiné 53 minuten verloren in 5 ritten. Dan heb je de neus niet aan het venster gestoken. Het was ook 5x lossen bergop.

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 13:36

Lullig voor Thomas maar een zegen voor de neutrale kijker natuurlijk die eens een ronde zonder hijgend treintje op kop voorgeschoteld krijgt.

Etika 6 oktober 2020 om 13:49

Inderdaad, leve de chaos. Uit chaos ontstaat vaak leven, uit orde gewoonte.

Mystery Rider 6 oktober 2020 om 13:51

Dus je denkt niet dat TJV hetzelfde gaat doen als in de Tour :)

leo jansen 6 oktober 2020 om 14:05

Zojuist is Weening over een bidon gevallen.

pirazzi 6 oktober 2020 om 14:40

“So for it just to end like this is gutting.”
Zo eindigen is klote.
Even ter informatie dat Geraint geen schuttingtaal heeft gebruikt.

Sonsbach Allstars 6 oktober 2020 om 15:07

Miserabel seizoen na een mooie carrière. Ben benieuwd of hij nog kansen krijgt bij INEOS.

boenk 6 oktober 2020 om 15:15

Vreemd. Slechts één opmerking dat dit nu “makkelijk gezegd is”. Thomas zegt hier eigenlijk gewoon dat hij “zou gewonnen hebben”. Als je even sterk bent als toen je de Tour won, dan zou je hier ook gewonnen hebben, laat dat duidelijk zijn, en dat is duidelijk waar hij op aanstuurt.

Blijkbaar is dat soort opmerkingen enkel een probleem bij bepaalde andere renners.

Michelangelo 6 oktober 2020 om 15:34

Je calimero-ei weer gevonden, Boenk?

klootje kriekeljon 6 oktober 2020 om 15:47

Ga je je nou 15 jaar lopen opvreten omdat niemand buiten Vlaanderen dat kleine monster pruimt? Wen er maar aan hoor.

jan jansen 6 oktober 2020 om 17:04

Boenk;
Ik vindt het ook een vreemde opmerking. Alsof hij eigenlijk al had gewonnen.

Marco 6 oktober 2020 om 17:30

Beetje vreemde analyse van de tekst vind ik het ook.. volgens mij was hij voor de tour niet goed genoeg.. daarom had hij daar moeten knechten.. hij geeft nu aan dat hij in Tour vorm is.. dan moet je echt frustraties hebben om dit ervan te maken.

PS. kleine monster..?? wie bedoelen jullie dan?

tdola 6 oktober 2020 om 17:46

+1 boenk qua eerste alinea.

Hij kan zich even achter zijn oren krabben en de ploegleiding ook, wat hij in de coronastop beter had moeten doen. Dan had hij volgens zijn eigen woorden ook de tour voor 1e plek mee kunnen doen. (Bij deze vorm maand eerder).

SoloSlim 6 oktober 2020 om 16:47

Een 2e "bijna zekere eindwinnaar ;)" met een bekkenbreuk out. Spijtig!
Liefst zien we toch dat iedereen kan meestrijden.

leo jansen 7 oktober 2020 om 02:42

Ik ben het met boenk eens, Normaal had Remco Evenepoel hier gewonnen.

Admirals 7 oktober 2020 om 07:58

Of van Aert natuurlijk

Marik 7 oktober 2020 om 08:10

Dit zijn opmerkingen die geen enkel doel dienen. Je kunt slechts winnen als je 3 weken op de fiets zit. Pech zit in een klein hoekje en de etappe naar de Etna laat ons toch zien dat er geen “normaal gesproken” bestaat. Laat de renners die niet meedoen met rust en geniet van de mannen die wel meestrijden om de zege.

leo jansen 7 oktober 2020 om 11:25

@ Marik, Dat je alleen kunt winnen als je op de fiets blijft zitten is als open deuren intrappen… Iedere Belg weet dat normaal gesproken de giro door Evenepoel gewonnen was.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair