Geen WorldTour-teams aan de start Volta Limburg Classic

donderdag 24 januari 2019 om 17:29
Geen WorldTour-teams aan de start Volta Limburg Classic

foto: Orange Pictures / Jos Kafoe (archief)

Er zullen dit jaar geen WorldTour-teams aan de start staan van de Volta Limburg Classic. Vooral de afwezigheid van Jumbo-Visma en Sunweb is opvallend. Jumbo-Visma stond de afgelopen jaren steevast aan de start van de Limburgse voorbereidingskoers op de Amstel Gold Race, terwijl Sunweb wordt gesponsord door de Provincie Limburg.


“Het past niet in ons programma”, laat Richard Plugge, teammanager van Jumbo-Visma, weten aan De Telegraaf. “Er zijn in die periode teveel wedstrijden. Onze kasseienklassiekerploeg zit op de keien, we hebben een team in het Baskenland en een groep op hoogte voor latere wedstrijden.”

Iwan Spekenbrink noemt de overvolle wielerkalender eveneens als oorzaak voor het ontbreken van zijn ploeg Sunweb. “De overvolle UCI-kalender limiteert bijna alle ruimte voor teams om zelf wat mooie wedstrijden uit te zoeken en te rijden. De WorldTour-kalender is tegenwoordig écht veel te vol. We zijn in overleg met de organisatie om naar een oplossing voor de toekomst te zoeken”, eindigt de teammanager van Sunweb.

Dit artikel delen:

34 Reacties

Romāns Vainšteins 24 januari 2019 om 17:31

Inderdaad een gevolg van de verschrikking die WT heet. Hoeveel ploegen zijn er nou die 3 ploegen tegelijk in 3 koersen kunnen opstellen zonder dat de primaire doelen gevaar lopen ? Hooguit 5 denk ik.

limburgia 24 januari 2019 om 17:55

Jumbo en Sunweb kunnen toch ook de beloftenploeg laten starten

Romāns Vainšteins 24 januari 2019 om 17:33

En je weet nu eigenlijk ook al dat ze iets moois als Slag om Norg om dezelfde reden gaan laten lopen. Zonde voor de Nederlandse koers.

Mwielerfan 24 januari 2019 om 23:23

Inderdaad ze laten het nlse wielrennen gewoon kapot gaan zo

platteprijs 24 januari 2019 om 17:41

Als ik Jumbo was zou ik hier niet blij mee zijn. Wie weet hoeveel supermarkten ze onderweg langsrijden.

Jelle 24 januari 2019 om 17:51

Zou goed zijn wanneer Junbo-Visma en Sunweb met de organisatoren van de Nederlandse koersen om tafel ging zitten om tot een kalender te komen waarbij ze in deze wedstrijden aanwezig kunnen zijn. Die paar koersen die we hebben verdienen dat. Een eredivisie van het wielrennen vormen met De ronde van Drenthe, Hel van het Mergelland, ZLM toer, Slag om Norg, Veenendaal-Veenendaal en de Tacx Pro Classic meer is er volgens mij niet in ons land. Aan die paar koersen die we hebben moeten de beste ploegen toch mee kunnen doen

Mwielerfan 24 januari 2019 om 23:24

Zonder zo’n afspraak en deelname van wt ploegen zijn die koersen in vijf jaar voor helft opgedoekt

west 24 januari 2019 om 17:55

Je hebt in Nederland maar vijf 1.1+ eendaagse koersen; Amstel, Drenthe, Volta, Norg, Veenendaal. Dan is het zowel voor de organisaties als de Nederlandse ploeg(en) toch gewoon om je kapot te schamen dat je het niet voor elkaar krijgt om daar dan tenminste aan de start te staan.

Pol 24 januari 2019 om 18:20

Jumbo heeft al jaren geen trek in Nederlandse wedstrijden, hebben ook nog nooit een platte prijs gereden. Zelf in de Amstel weinig trek.

FDJ 24 januari 2019 om 18:33

Gewoon beschamend. Vooral Sunweb dat gesponsord is door de provincie Limburg nota bene.

graceland 24 januari 2019 om 18:49

Ben het met sommige sprekers helemaal eens dat Jumbo en vooral Sunweb schijt hebben aan onze nederlandse wedstrijden en supporters .
En Dumoulin komt elk jaar met krokedillen tranen dat het zo erg is dat de Amstel niet past in zijn schema maar wel mee doen aan de Hammer series waar geen hond komt kijken.
Ben twee keer WEL gaan kijken in Vaals en kon de toeschouwers op een grote hand tellen.
Probeer maar eens in Belgie als topper/team weg te blijven bij hun klassiekers.

tendam 24 januari 2019 om 18:53

Nounou, schijt hebben… Jumbo rijdt volgens mij elk jaar in Veenendaal, maar daar is toch ook gewoon geen reet aan? De Slag om Norg is nog wel leuk, Volta Classic ook, de rest spreekt met of zonder goed deelnemersveld niet aan. Amstel natuurlijk wel, maar die nemen beide teams zeer serieus, vooral Sunweb die met Matthews ook een echte kanshebber hebben.

ChefSpijker 24 januari 2019 om 19:44

Quick-Step slaat toch ook juist veel wedstrijden in België over? Was vorig jaar of in 2017 nog gezeik tussen Lefevre en een organisatie van een koers (Nokere?) met betrekking tot startgeld. Is dus niet enkel een ‘probleem’ dat zich in Nederland afspeelt.

Mwielerfan 24 januari 2019 om 23:27

Maar qs rijdt superveel. Koersen wel en België heeft ontzettend veel koersen. Nl heeft er maar een paar. Over enkele jaren komen de wt teams er wel achter dat hun opleidingsteams weinig koersen meer hebben en dat er teveel beloften tussen wal en schip vallen als deze koersen wegvallen

Samlambeej 24 januari 2019 om 18:48

Het verschraalt wel erg he in NL. Nou nee, het was al erg schraal en nu blijft er niks meer van over.

Begrijp ik het goed dat de startplicht van de WT ervoor zorgt dat ploegen niet ook op hetzelfde moment hier kunnen komen of ligt het ook aan financiële middelen en inplanning in de kalender?
Ik heb als wielerfan alleszins wel trek in meer dan alleen de AGR. Nog een koersje door limburg why not? Wmb mag de Volta Limburg en die Norgkoers daar of een waaierkoers op de dijken komen in de plaats van een Vlaamse met de minste traditie, DVV of Scheldeprijs of zo. En dat zeg ik als man van de streek hé. Onofficieel kampioenschap vd sprinters, toch ook een beetje opgeklopt gelul hé. Zegekoning of 3 in een grote ronde, dan heb je het bewezen.

chasse patat 24 januari 2019 om 18:59

Dit lijkt mij eerder de koers waar Roompot dan op moet inzetten dan op de RVV.

tdcbolide 24 januari 2019 om 19:26

Zouden wedstrijden als deze geen deel moeten uitmaken van de Bingoalcup (vroegere Napoleon Games cup), lijkt mij voor beide partijen een winsituatie

koos1 24 januari 2019 om 19:45

Grootste probleem voor de Volta is de plek op de kalender, ze zitten daar gewoon heel lastig. Vlak voor Vlaanderen en Baskenland zal het altijd lastig blijven om een deelnemersveld met WT ploegen aan de start te krijgen.

04398 24 januari 2019 om 19:54

Zonde dat de Nederlandse wedstrijden zo ondersneeuwen op de kalender. Een fiets land als Nederland verdient meer wedstrijden van een hoger niveau, is ook weer een keer wat anders dan bijna iedere week na minimaal 1 wedstrijd over Belgische wegen een mooie Nederlandse koers te zien.
Persoonlijk zie ik zelf de WT liever verdwijnen, de mooie wedstrijden met een mooie geschiedenis trekken toch genoeg grote ploegen waarom ze dan deelname verplichten in alle wt wedstrijden, laat ploegen zelf beslissen hoe hun kalender eruit ziet ook voor de WT wedstrijden.

rahimns 24 januari 2019 om 20:05

Vorig jaar reed TLJ nog 81 koersen dat was een recordaantal voor de ploeg. Voor dit jaar staan er voor alsnog 71 koersen op het programma van TJV. Maar dat is waarschijnlijk nog niet alles. Ik denk dat vooral de plek op de agenda de ploeg niet uitkomt, anders rijden ze denk ik best wel in Limburg.

kelderfan 24 januari 2019 om 20:44

En dat was niet zonder succes.

Polleke 24 januari 2019 om 20:37

Alsof het in die periode nog niet druk genoeg was komt er nog die nieuwe Ronde van Sicilie tussen wringen…

Tinkerbell 24 januari 2019 om 23:09

Veel Nederlandse wedstrijden hebben simpelweg niet de beste plekken op de kalender. Ronde van Drenthe valt bijvoorbeeld ook slecht tegelijk met Parijs-Nice en de Tirreno.
Denk dat het voor veel Nederlandse koersen goed zou zijn om eens te kijken of er geen mooiere datum te vinden is. Plak de Volta Limburg Classic bijvoorbeeld vlakbij de Hammer Series, a la Tour des Fjords/Hammer Stavanger die ook min of meer een combinatie zijn. Lijkt mij dat dat het deelnemersveld ten goede zou moeten komen.

Mwielerfan 24 januari 2019 om 23:32

Sunweb heeft met hun extreem kleine selectie natuurlijk kilo’s boter op het hoofd

xistnc 25 januari 2019 om 00:20

Precies dit, +1.

Samlambeej 25 januari 2019 om 10:58

Sunweb is te arm.

Viktrodriguez 25 januari 2019 om 08:37

Ik heb juist Jumbo en diens voorgangers regelmatig zien starten in die Nederlandse semiklassiekers. Het probleem is dan eerder Sunweb, die sinds hun Duitse licentie nog maar bitter weinig starten in de Nederlandse continentale wedstrijden. Ook al is de kern, de leiding en de sponsor nog altijd Nederlands. Maar ja, die hebben maar drie coureurs in hun selectie.

Verder is het natuurlijk een plausibel argument van dat volle programma en de locatie op de kalender. April is de drukste maand zo’n beetje qua World Tour-koersen en per koers vraagt dat transport van renners, staf en materiaal. Dat is niet alleen door de toevoeging van iedere vijfderangskasseiensemiklassieker in Vlaanderen aan de WT, maar ook van de originele WT-koersen. Houdt die wedstrijd tijdens de Giro, Tour of in het najaar en je trekt gegarandeerd beter volk dan nu.

john 25 januari 2019 om 08:56

Ha ha geen interesse van Sunwed omde Volta te fietsen ,maar wel 850.000 euro van die gek van de provincie in hun zaak steken.
Maar iets terug doen ho maar

Samlambeej 25 januari 2019 om 10:59

Inderdaad! Een aanfluiting!

ChefSpijker 25 januari 2019 om 12:35

Ze komen wel naar de Hammer Series met een Dumoulin. Waarschijnlijk vindt de provincie dat belangrijker dan wanneer ze met Cees Bol naar de Volta Limburg Classic komen.

kielabokki 25 januari 2019 om 09:11

Ach Parijs-Roubaix is ook stukken minder zonder de volledige wereldtop aan de start. En zo denk ik dus ook over al die kleine koersen. Het is af en toe mooie koers die je ziet, maar ja.. wel tussen weinig aansprekende namen.

Jelle 25 januari 2019 om 10:59

Maar deze kleinere koersen zijn wel de basis van onze wielersuccessen. Op continentaal niveau zijn we dit jaar al ploegen verloren, en dit zijn juist de ploegen waar de kampioenen van morgen vandaan komen. Zowel voor de sponsoren als de renners van de continentale ploegen zijn de .1 koersen in eigen land belangrijk voor de uitstraling en dus voor het voort bestaan van deze ploegen. Zou mooi zijn wanneer Jumbo, Sumweb en Roompot hun verantwoordelijkheid naar het Nederlandse wielrennen namen en gewoon alles op alles zouden zetten deze 10 koersdagen in Nederland te rijden

Sjoerd102 25 januari 2019 om 11:58

Organisatie opperde enkele jaren geleden al voor andere datum. Maar is lastig rond te krijgen.

Hoebele 25 januari 2019 om 23:27

Wat mij betreft lijkt de vrijdag tussen Brabantse Pijl en AGR de meest logische datum.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Tour de France 2019

Materiaalzone

Populair