‘Geen Tour Down Under en Cadel Evans Road Race in 2021’
foto: Cor Vos
donderdag 29 oktober 2020 om 12:07

‘Geen Tour Down Under en Cadel Evans Road Race in 2021’

Er gaat een streep door de Tour Down Under in januari 2021. Dat meldt CyclingTips. De organisatie van de WorldTour-rittenkoers hakt deze week nog de knoop door over de editie van volgend jaar. De Cadel Evans Great Ocean Road Race zal dat voorbeeld waarschijnlijk volgen.

De onzekerheid over de huidige situatie van het coronavirus leeft ook in Australië. Lokale media brachten al naar buiten dat de Tour Down Under op het punt staat om de aankomende uitgave te schrappen.

Het grootste obstakel voor wielerploegen om de oversteek te maken van Europa naar Australië zijn de quarantaine-eisen. Er gelden de nodige reisbeperkingen en daarnaast zijn reizigers die het land binnenkomen verplicht om eerst veertien dagen in quarantaine te gaan.

De Tour Down Under voor mannen staat op de WorldTour-kalender van 19-24 januari 2021. In die periode staat ook nog de vrouwenkoers op het programma. De Cadel Evans Great Ocean Road Race (31 januari 2021) is een week later ingepland.

RIDE Magazine
32 Reacties
29-10-2020 12:11
Dat zijn de eerste. Er zullen er nog volgen...
    29-10-2020 12:14
    Al die koersen in Latijns-Amerika zullen in ieder geval niet op te veel Europese deelnemers hoeven te rekenen.
    29-10-2020 12:17
    Klopt, Argentinië, Colombia, Saudi Arabië.
    29-10-2020 13:31
    UAE tour al helemaal niet na vorig jaar
    Marseillaise, Bessege, paar ritjes op malorca & dan het volk, zoals vroeger
29-10-2020 12:11
Niet verrassend, maar ik vind het wel heel jammer.
    29-10-2020 12:26
    Ik vind dat absoluut niet jammer. Ik heb nog nooit iets gehad met die koersen buiten Europa. Ik vraag me af of het rendement in het business model voor de ploegen opweegt tegen de kosten in die koersen in Verwegistan.
    29-10-2020 13:31
    Daar is Arie de negatieveling weer.
    Ik ben het deels met je eens hoor. Koersjes in al die Arabische golfstaatjes voegen niks toen, geen wielergeschiedenis, niets.
    Maar Tour Down Under etc, kom op, Australie heeft toch gewoon een serieuze wielertraditie.
    29-10-2020 13:49
    @arie, ik ben ook een grote voorstander voor internationale koersen.
    Jouw "mening" gaat inderdaad op voor de olie-landen, die dit enkel uit prestige doen.
    Maar Australië is een echt wielerland, die kijken 's nachts naar de tour met miljoenen kijkers. Ik zie jou als "liefhebber" niet 's nachts opstaan om naar TDU te kijken ;)
    29-10-2020 14:41
    Ik vind de Canadese WT wedstrijden echt een verrijking van de kalender. En wielrennen is heeft zeer succesvol gemondialiseerd. Daar horen ook gewoon wedstrijden in andere regio's bij.
    29-10-2020 14:58
    Arie stapt nogal vaak met het verkeerde been uit bed.
    Echter mbt een goede kosten baten analyse voor de ploegen voor de verre koersen heeft hij een punt.
    Anderzijds dient een mondiale sport die mondiaal sponsoren wil binden dan ook overal plaats te vinden voor zover dat te organiseren is en niet leidt tot verliezen tav de ploegen.
    29-10-2020 15:42
    De Tour Down Under was inderdaad een succesvolle toevoeging aan de internationalere kalender. Echter, de woestijnrondjes en de stadscriteriums in Canada evenals dat Chinese rondje hebben weinig meerwaarde in mijn ogen.

    Het wielrennen is simpelweg gewoon een sport die vooral heel erg populair is in Europa en Zuid-Amerika (en het baanwielrennen in Angelsaksische landen wereldwijd). Dat is niet erg. Er zijn zat sporten die niet overal ter wereld even populair zijn en in grote getalen beoefend wordt. Daar zijn weer andere sporten.
29-10-2020 12:13
Dislike namens Impey, Ulissi en Porte
    29-10-2020 12:18
    McCarthy kon toch al niet meedoen
    29-10-2020 13:50
    Holmes een jaar langer King of WIllunga Hill :D
29-10-2020 12:22
wat zuur wat dit is een bijzonder aantrekkelijke rittenkoers...
29-10-2020 12:22
De renners kunnen ook wel een pauze gebruiken en anders duiken ze maar het veld in. Eerste afspraak de Omloop. (hopelijk)
29-10-2020 12:39
Geen overwinning van Porte op de Wilunga Hill in 2021. De wielerwereld huilt
    29-10-2020 13:34
    Porte is na zijn derde plek in de Tour wel klaar voor het echte werk.
    29-10-2020 14:42
    Klopt, wat Zuid Amerikanen uit de wind houden op Franse bergen.
29-10-2020 12:42
Laten we hopen dat zo goed als het volledige Europese circuit kan afgewerkt worden.
    29-10-2020 12:44
    We doen ons best, maar het zal (financiëel) niet gemakkelijk worden nu voor het 2e jaar wellicht opnieuw zonder vips en publiek.
    29-10-2020 13:00
    Helemaal akkoord. De coronacrisis zou wel eens het begin kunnen zijn van een big reset in het huidige professionele wielrennen. Want op dit moment lijkt het vooral dat de koersen van de grote en rijke organisaties kunnen overleven, maar dat de andere het toch lastig hebben.

    Minder profwedstrijden gaat op termijn uiteraard gepaard met minder profrenners. Wie weet spreken we over een paar jaar wel enkel nog over WT wedstrijden en WT teams met een kern van een twintigtal renners. En creëren we daaronder terug een grote amateur klasse.
    29-10-2020 16:49
    Momenteel zitten 60 tot 160 renners van het profpeloton nog zonder contract voor volgend jaar. (bron HLN)
29-10-2020 12:59
Gezien de panische manier waarop in die contreien met het coronavirus wordt omgegaan, verwacht ik geen nieuwe edities voor 2024.

Verder eens met Arie den Blanken, al die rondjes in Verweggistan kunnen me gestolen worden.
    29-10-2020 13:07
    Het zou me ook niet verbazen mochten we de laatste professionele en globale Tour Down Under reeds gezien hebben. Ik denk niet dat je ooit nog in Australië zal raken zonder een soort vaccinatie paspoort.

    In Europa heb ik wel het vermoeden dat er uiteindelijk iets meer ratio de bovenhand zal nemen en dat vele landen uiteindelijk naar een soort Scandinavische/Baltische situaties zullen evolueren.
    29-10-2020 13:34
    Hulk nou eerst effe wachten op die ratio, of die er nog gaat zijn als het gezondheidssysteem instort binnen een week of 2
    29-10-2020 14:02
    Investeren in een betere gezondheidszorg moet natuurlijk onderdeel uitmaken van die ratio. Verder zullen binnen enkele weken de oversterfte cijfers voor oktober openbaar gemaakt worden, dan pas zullen we echt kunnen vergelijken hoe schadelijk deze periode qua gezondheid is.

    Maar het moet je nu toch wel duidelijk zijn dat Rutte zijn beleid weldegelijk groepsimmuniteit nastreeft? Goed dat hij en Van Dissel niet luisteren naar de tunnelvisie-gebaseerde paniek van de media en Ab Osterhaus om het hele land plat te leggen.
    29-10-2020 14:16
    Kan ook zomaar zijn dat ze in Australië juist een wat fijnere tijd tegemoet gaan dankzij de rigoureuzere maatregelen nu. Ze voeren tenminste een krachtig beleid. Flinke lockdown, continent afsluiten en volgend jaar partytime is ook wat voor te zeggen, ik heb helaas nog steeds geen glazen bol.
    29-10-2020 15:07
    @Wheely
    Daar heb je helemaal gelijk in. Maar je kan een eiland niet vergelijken met een landje gelegen op het vasteland, op een eiland kan je vrij eenvoudig de grenzen controleren wat er wel of niet binnenkomt.

    Groot nadeel van deze aanpak is natuurlijk wel dat je het land nog jaren moet afsluiten van de buitenwereld en dat lijkt me moeilijk vol te houden, enige manier hoe ze het kunnen stoppen is dan hopen op het verdwijnen van het virus door wereldwijde immuniteit.

    Kiezen voor de krachtige aanpak zou juist wel eens de lange weg kunnen volgen en de kans is groot dat we in Nederland en België uiteindelijk sneller opnieuw naar normale en fijnere tijden kunnen gaan. Cruciaal lijkt me om in de zomer, wanneer het virus een stuk zwakker is, immuniteit te laten rondgaan. Misschien gebeurt dat wel al jaren bij Influenza, waardoor er daar jaarlijks slecht 5 à 10% van de bevolking mee besmet wordt. Ik geloof niet in lockdowns, dat lijkt me alleen maar contraproductief te werken.
29-10-2020 14:31
Nu al een koers aflasten die over 3 maanden gereden wordt terwijl de cijfers in Australië doordat het daar nu zomer wordt flink dalen. Een australische bubbel voor 2 weken had hier prima gekund, of de ploegen daar zin in hebben is een tweede.
29-10-2020 15:18
Niet op TV dus niet zo jammer.

San Juan wel. Die zie ik graag doorgaan al is het met alleen Latijns-Amerikaanse ploegen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine