Geen diskwalificaties na spoorwegincident
Parijs-Roubaix werd gisteren opgeschrikt door een opmerkelijk incident. In het peloton ontstond chaos toen bij een spoorwegovergang de slagbomen dichtgingen. Waar renners volgens de regels diende te stoppen, riskeerden zij hun levens door toch de oversteek te maken. De jury heeft na de wedstrijd besloten niemand te diskwalificeren.
Het voorval gebeurde op 85 kilometer van de finish. Hoewel UCI-regels voorschrijven dat het verboden is gesloten spoorbomen te passeren, greep de wedstrijdjury niet in. “Het peloton stevende met vijftig kilometer per uur op de overweg af en pas op tien meter begon de bel te rinkelen”, zegt jurylid Guy Dobbelaere tegen Sporza. “Op tien meter kan een peloton niet stilstaan. En als iedereen in de remmen zou gegaan zijn, zouden er renners op de sporen terecht zijn gekomen. Het was ook onmogelijk om die renners er uit te vissen. We beschikten niet over transponders. Ik denk dat we de meest logische oplossing genomen hebben. De renners die al over waren, hebben we laten wachten. Ik denk niet dat die beslissing het koersverloop beïnvloed heeft.”
Apply the rules @UCI_cycling !!!
— Luca Guercilena (@l_guercilena) April 12, 2015
Op sociale media verschenen kort na het incident verontwaardigde reacties van personen uit het wielermilieu. De willekeur van de jury viel niet bij iedereen even goed. Drievoudig Roubaix-winnaar Fabian Cancellara twitterde dat volgens de regels drie vierde van het peloton gediskwalificeerd moest worden. Volgens koersdirecteur Thierry Gouvenou was dat niet mogelijk. “In theorie moeten alle renners die overgestoken zijn bij gesloten slagbomen uit de wedstrijd gezet worden. In de praktijk bleek dat deze keer onmogelijk, omdat we niet alle renners die in fout waren konden identificeren.”
[poll=21]
Hier zal de machinist ook heel blij mee zijn.
Slechts een aantal ging er buwust alsnog overheen. De jury heeft duidelijk op 'safe' gespeeld
Ik vind de reden om geen DQ's uit te delen plausibel maar denk dat er met boetes nog wel het een en ander te regelen valt. Een aantal renners staat er haarscherp op.
Tegenwoordig zijn helicopterbeelden zo scherp dat je van meters ver kunt inzoomen en dus wel degelijk de rugnummers kunt herkennen. Wellicht zal er eentje ongestraft blijven, maar het gaat mij vooral om het signaal dat de organisatie af moet geven. Jeugd vertoont copygedrag, dit wordt niet bestraft, dus de eerstvolgende jeugdkoers heb je kans op hetzelfde gedrag. Levensgevaarlijk.
Waar het hem mij volgens mij meer inzit is dat bijv. de Frans kampioen nogal prominent op de beelden stond en ja als ASO zijnde kun je die toch niet verwijderen???
Toch zeker wel. Sowieso heeft de kopgroep de gratis gekregen 1-2 minuten niet hoeven inleveren. Dat heeft een rol gespeeld, zowel tijdens de wedstrijd als in de uitslag.
Saramotins en Rast zaten nu in de groep waarvan Kristoff de sprint om de 10e plek won. Enkele renners hebben met haastige spoed het gat tussen de wachtende groep en het doorgereden peloton willen dichten. Dit was feitelijk onnodig, maar op dat moment denk je daar niet aan en verspil je energie. Die kwamen ze op een later moment tekort.
Leg zo'n ding aan, desnoods in 2/3/4 "stappen" omhoog en naar beneden. Matten erop voor als het regent. Die leg je naast de daadwerkelijke overgang neer. Op- en afrit van een paar betonplaten leggen en je bent voor +/- 1000 eurie aan materiaalhuur klaar. Dat zal best tricky zijn met 100+ man tegelijk, maar gooi er een dikke chicane voor om het tempo te minderen en als je het van tevoren aankondigt is het een stuk beter dan met je harses tegen een spoorboom aanrijden en onder de TGV komen.
EDIT:
een andere optie: leg een transponderlus, net als bij de finish, voor de overgang. Dan weet iedereen dat als ie door de lichten heenfietst, dat ie zeker gediskwalificeerd wordt. Dan haal je de willekeur weg en ligt de beslissing niet meer bij de renners, waar ie nu feitelijk wel ligt.
Oliedom dat Gesink, Menchov etc destijds niet keihard doorgeknald hebben maar gewoon een slimme zet van Cancellara die Andy bijna een tour heeft opgeleverd, vind maar eens betere teamgenoten.
Einde discussie, mooie koers gezien en een even zo mooie winnaar.
De ware aard van het niet diskwalificeren van al die mogelijke winnaars...
Daar heb je dan ook meteen een vicieuze cirkel te pakken. Renners zouden ervan uit moeten kunnen gaan, dat de jury daadkrachtig optreedt. Maar omdat de jury dat in het algemeen niet doet, zien de renners zich genoodzaakt zelf een afweging te maken van verschillende soorten risico's. Nu de jury opnieuw niet daadkrachtig optreedt, wordt die situatie in stand gehouden.
Renners zouden erop moeten kunnen vertrouwen dat ze geen nadeel in de koers ondervinden van het stoppen voor een naderende trein.
Wat dan wel? Want je moet er niet aan denken dat iemand voor het oog van een miljoenenpubliek door een trein vermorzeld wordt.
Volgens Sporza houdt de organisatie wel degelijk rekening met de time-table van het treinverkeer. Maar men startte te laat....
Tenslotte: Overstekende (...) treinen, honden, huisvrouwen, hagelbuien en stormwinden horen erbij. Het maakt de sport zoveel mooier als in een laboratoriumomgeving. Moet wel goed aflopen natuurlijk.
Misschien een idee om een paar motoragenten het werk van de slagboom te laten opknappen? Je ziet zoiets aankomen en ze hebben ook een helm op ;)
Stel je voor dat je met 50-60 km per uur rood het licht rood ziet worden en aansluitend neergaande slagbomen ziet. Je moet nu in een split second een keuze maken, of er doorheen of remmen. Zonder duidelijk aanleiding is remmen gevaarlijk, geen remlichten als in een Auto en afstanden van enkele centimeters. Zoals bij elke valpartij midden in een Peloton waar er 1 valt, vallen er Meer als gevolg van niet op tijd kunnen remmen. Het risico dat je neemt om als voorste te remmen is levensgevaarlijk, de kans dat je vast ligt op het spoor en geen kant op kan, brrr...
Oplossing: Ongeacht tijdschema's van de treinmaatschappij kan er ook communicatie in real time zijn. hierdoor kan de neutrale wagen (Jury) al snelheid minderen op 1 km voor overgang en automatisch neutraliseren, zo is er geen incentive om toch gekke fratsen uit te halen.