Geen diskwalificaties na spoorwegincident
maandag 13 april 2015 om 09:46

Geen diskwalificaties na spoorwegincident

Parijs-Roubaix werd gisteren opgeschrikt door een opmerkelijk incident. In het peloton ontstond chaos toen bij een spoorwegovergang de slagbomen dichtgingen. Waar renners volgens de regels diende te stoppen, riskeerden zij hun levens door toch de oversteek te maken. De jury heeft na de wedstrijd besloten niemand te diskwalificeren.

Het voorval gebeurde op 85 kilometer van de finish. Hoewel UCI-regels voorschrijven dat het verboden is gesloten spoorbomen te passeren, greep de wedstrijdjury niet in. “Het peloton stevende met vijftig kilometer per uur op de overweg af en pas op tien meter begon de bel te rinkelen”, zegt jurylid Guy Dobbelaere tegen Sporza. “Op tien meter kan een peloton niet stilstaan. En als iedereen in de remmen zou gegaan zijn, zouden er renners op de sporen terecht zijn gekomen. Het was ook onmogelijk om die renners er uit te vissen. We beschikten niet over transponders. Ik denk dat we de meest logische oplossing genomen hebben. De renners die al over waren, hebben we laten wachten. Ik denk niet dat die beslissing het koersverloop beïnvloed heeft.”

Op sociale media verschenen kort na het incident verontwaardigde reacties van personen uit het wielermilieu. De willekeur van de jury viel niet bij iedereen even goed. Drievoudig Roubaix-winnaar Fabian Cancellara twitterde dat volgens de regels drie vierde van het peloton gediskwalificeerd moest worden. Volgens koersdirecteur Thierry Gouvenou was dat niet mogelijk. “In theorie moeten alle renners die overgestoken zijn bij gesloten slagbomen uit de wedstrijd gezet worden. In de praktijk bleek dat deze keer onmogelijk, omdat we niet alle renners die in fout waren konden identificeren.”

[poll=21]

RIDE Magazine
29 Reacties
13-04-2015 09:52
Leuk, dus in het geval van een geheel peloton mag gewoon het signaal geweigerd geworden, omdat ze toch niet te identificeren zijn. Dus mocht zo'n voorval nog een keer plaatsvinden, dan gebeurt er exact hetzelfde tot het fout gaat.

Hier zal de machinist ook heel blij mee zijn.
13-04-2015 10:01
Ik vind het ongelooflijk amateuristisch dat het überhaupt nog kan dat er ineens een trein langskomt bij zo'n klassieker. Pas de dienstregeling gewoon aan, de wegen houden ze toch ook niet open voor verkeer.
13-04-2015 10:07
Toch ook wel begrijpelijk. Wat zou er inderdaad gebeurd zijn als het peleton volop in de remmen was gegaan?
Slechts een aantal ging er buwust alsnog overheen. De jury heeft duidelijk op 'safe' gespeeld
13-04-2015 10:07
Los van het feit dat de organisatie de dienstregeling had kunnen aanpassen of de starttijden of wat dan ook. Als die bomen naar beneden komen moet je gewoon stoppen, klaar. Levensgevaarlijk is het gewoon. Dan heb je ook nog een voorbeeldfunctie naar de jeugd toe. Hoe groot de groep ook is en moet je een heel peloton uit de koers halen dan is het maar zo. Niet leuk voor het publiek maar hierna laten ze wel uit het hoofd. Of moet er eerst een doe vallen voor er wat gebeurt?
13-04-2015 10:11
Ze rijden in het midden tussen een agglomoratie van 2 respectievelijk 10 miljoen mensen, daar leg je niet zomaar treinen stil.

Ik vind de reden om geen DQ's uit te delen plausibel maar denk dat er met boetes nog wel het een en ander te regelen valt. Een aantal renners staat er haarscherp op.
13-04-2015 10:13
Gelul in de ruimte van de organisatie:

Tegenwoordig zijn helicopterbeelden zo scherp dat je van meters ver kunt inzoomen en dus wel degelijk de rugnummers kunt herkennen. Wellicht zal er eentje ongestraft blijven, maar het gaat mij vooral om het signaal dat de organisatie af moet geven. Jeugd vertoont copygedrag, dit wordt niet bestraft, dus de eerstvolgende jeugdkoers heb je kans op hetzelfde gedrag. Levensgevaarlijk.

Waar het hem mij volgens mij meer inzit is dat bijv. de Frans kampioen nogal prominent op de beelden stond en ja als ASO zijnde kun je die toch niet verwijderen???
13-04-2015 10:15
[quote]De renners die al over waren, hebben we laten wachten. Ik denk niet dat die beslissing het koersverloop beïnvloed heeft.[/quote]
Toch zeker wel. Sowieso heeft de kopgroep de gratis gekregen 1-2 minuten niet hoeven inleveren. Dat heeft een rol gespeeld, zowel tijdens de wedstrijd als in de uitslag.

Saramotins en Rast zaten nu in de groep waarvan Kristoff de sprint om de 10e plek won. Enkele renners hebben met haastige spoed het gat tussen de wachtende groep en het doorgereden peloton willen dichten. Dit was feitelijk onnodig, maar op dat moment denk je daar niet aan en verspil je energie. Die kwamen ze op een later moment tekort.
13-04-2015 10:17
Gelukkig bemoeide Cancellara zich er ook weer even mee, een van de schijnheiligste figuren uit het hedendaagse wielrennen....
13-04-2015 10:22
waarom?
13-04-2015 10:29
Een Cyclocross-fietsbrug is toch wel te nemen op een Roubaix-vehikel?
Leg zo'n ding aan, desnoods in 2/3/4 "stappen" omhoog en naar beneden. Matten erop voor als het regent. Die leg je naast de daadwerkelijke overgang neer. Op- en afrit van een paar betonplaten leggen en je bent voor +/- 1000 eurie aan materiaalhuur klaar. Dat zal best tricky zijn met 100+ man tegelijk, maar gooi er een dikke chicane voor om het tempo te minderen en als je het van tevoren aankondigt is het een stuk beter dan met je harses tegen een spoorboom aanrijden en onder de TGV komen.

EDIT:
een andere optie: leg een transponderlus, net als bij de finish, voor de overgang. Dan weet iedereen dat als ie door de lichten heenfietst, dat ie zeker gediskwalificeerd wordt. Dan haal je de willekeur weg en ligt de beslissing niet meer bij de renners, waar ie nu feitelijk wel ligt.
13-04-2015 10:30
@ Romans, Ik denk dat Koel doelt op het stilleggen/neutraliseert van een tour de France etappe omdat Andy was gevallen en ik dacht een jaar later bij het vallen van andere favorieten keihard doortrok.
13-04-2015 10:36
Dat vond ik nou echt een voorbeeld van natuurlijk leiderschap en mooie bluf. Weinig andere renners dan Cancellara hadden dat kunnen flikken.

Oliedom dat Gesink, Menchov etc destijds niet keihard doorgeknald hebben maar gewoon een slimme zet van Cancellara die Andy bijna een tour heeft opgeleverd, vind maar eens betere teamgenoten.
13-04-2015 10:37
Gedane zaken nemen geen keer.

Einde discussie, mooie koers gezien en een even zo mooie winnaar.

De ware aard van het niet diskwalificeren van al die mogelijke winnaars...
13-04-2015 10:49
Hoorde net op de Franse radio dat de SNCF (Franse spoorwegmaatschappij) juridische stappen overweegt vanwege het onverantwoordelijke gedrag, was er iemand onder de trein gekomen dan was dit een echt groot drama geweest. Ze willen waarschijnlijk een duidelijk signaal afgeven ;).
13-04-2015 10:56
Net de beelden nog een keer teruggekeken. Een aantal renners wordt bijna geraakt door de neerkomende slagbomen, voor hen is stoppen geen optie. Een aantal gaat echter bewust door de al gesloten bomen heen. Die dienen gewoonweg gediskwalificeerd te worden.
13-04-2015 10:57
Volgens nu.nl is de aangifte al gedaan zelfs: http://www.nu.nl/wielrennen/4029589/franse-spoorwegen-doen-aangifte-renners-parijs-roubaix.html
13-04-2015 11:01
[quote=west]Dan haal je de willekeur weg en ligt de beslissing niet meer bij de renners, waar ie nu feitelijk wel ligt.[/quote]
Daar heb je dan ook meteen een vicieuze cirkel te pakken. Renners zouden ervan uit moeten kunnen gaan, dat de jury daadkrachtig optreedt. Maar omdat de jury dat in het algemeen niet doet, zien de renners zich genoodzaakt zelf een afweging te maken van verschillende soorten risico's. Nu de jury opnieuw niet daadkrachtig optreedt, wordt die situatie in stand gehouden.

Renners zouden erop moeten kunnen vertrouwen dat ze geen nadeel in de koers ondervinden van het stoppen voor een naderende trein.
13-04-2015 11:04
Op 85 kilometer van de meet is er alle gelegenheid om een minuutje goed te maken. En het argument om het treinverkeer in dit deel van de wereld stil te leggen voor een koers (ook al is het Parijs - Roubaix) gaat een beetje ver (de wereld draait helaas niet om wielrennen alleen). Het parcours verleggen gaat niet vanwege het meepakken van kasseistroken...

Wat dan wel? Want je moet er niet aan denken dat iemand voor het oog van een miljoenenpubliek door een trein vermorzeld wordt.

Volgens Sporza houdt de organisatie wel degelijk rekening met de time-table van het treinverkeer. Maar men startte te laat....

Tenslotte: Overstekende (...) treinen, honden, huisvrouwen, hagelbuien en stormwinden horen erbij. Het maakt de sport zoveel mooier als in een laboratoriumomgeving. Moet wel goed aflopen natuurlijk.

Misschien een idee om een paar motoragenten het werk van de slagboom te laten opknappen? Je ziet zoiets aankomen en ze hebben ook een helm op ;)
13-04-2015 11:06
Op Franse sites staat een wat steviger statement van de SNCF dan nu.nl weergeeft. Ze vinden dat dergelijke overtredingen duidelijk moeten worden bestraft. Ze herinneren eraan dat ze er samen met hun medewerkers alles via voorlichting aan doen om de veiligheid te garanderen, in het speciaal naar jongeren toe omdat dergelijke overtredingen in 2014 nog 29 doden hebben veroorzaakt.
13-04-2015 11:14
Zijn er eigenlijk reacties van renners zelf die doorreden? Of ze achteraf geen spijt hadden van hun actie of dat ze de volgende keer weer zoiets zouden doen?
13-04-2015 11:48
Ze kunnen nu niet meer diskwalificeren, want dan krijg je scheve verhoudingen. Dan heeft Elmiger gewonnen en staat Vanmarcke op het podium, want die was er al langs. Hadden ze gedurende de koers moeten doen.
13-04-2015 11:58
Je moet toch al stoppen wanneer de rode lichten aan gaan? En niet pas wanneer de bomen dicht zijn? Dan moet toch eigenlijk het hele peloton gediskwallificeerd worden..
13-04-2015 12:02
Ja klopt. Maar kan niet meer, anders moet je iemand uit de oorspronkelijke kopgroep als winnaar aanduiden. Die moeten dan opnieuw rijden vanaf de plek waar het peloton stilstond om een winnaar te bepalen.
13-04-2015 12:07
Waar het natuurlijk ook om gaat, wat de organisatie terecht noemt, is het feit dat een Peloton niet in 10 meter stil kan staan.
Stel je voor dat je met 50-60 km per uur rood het licht rood ziet worden en aansluitend neergaande slagbomen ziet. Je moet nu in een split second een keuze maken, of er doorheen of remmen. Zonder duidelijk aanleiding is remmen gevaarlijk, geen remlichten als in een Auto en afstanden van enkele centimeters. Zoals bij elke valpartij midden in een Peloton waar er 1 valt, vallen er Meer als gevolg van niet op tijd kunnen remmen. Het risico dat je neemt om als voorste te remmen is levensgevaarlijk, de kans dat je vast ligt op het spoor en geen kant op kan, brrr...

Oplossing: Ongeacht tijdschema's van de treinmaatschappij kan er ook communicatie in real time zijn. hierdoor kan de neutrale wagen (Jury) al snelheid minderen op 1 km voor overgang en automatisch neutraliseren, zo is er geen incentive om toch gekke fratsen uit te halen.
13-04-2015 12:11
Generaal pardon en eenduidige lering uit trekken. Dit mag nooit meer mis gaan !

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine