Fusie tussen vakantiebedrijven Corendon en Sunweb
foto: Cor Vos
maandag 3 juni 2019 om 15:22

Fusie tussen vakantiebedrijven Corendon en Sunweb

Update Touroperators Corendon en Sunweb gaan fuseren. Het Zweedse moederbedrijf Triton, dat al achter de Sunweb Group zit, heeft nu ook Corendon overgenomen. De fusie vindt nog niet direct plaats, maar is wel aanstaande. Beide bedrijven zijn actief betrokken in de wielrennerij.

Van der Poel en Dumoulin
Touroperator Corendon van Atilay Uslu is de hoofdsponsor van het Corendon-Circus van kopman Mathieu van der Poel. Sunweb is naamgevend hoofdsponsor van Team Sunweb, waar onder meer Tom Dumoulin actief is. Of de fusie invloed heeft op de sponsorcontracten bij Team Sunweb en Corendon-Circus, is nog niet bekend.

Voorlopig onafhankelijk
Triton kocht begin dit jaar een meerderheidsaandeel in de Sunweb Group. Door de samenvoeging met Corendon hoopt het reisbureau nieuwe stappen te maken. Voorlopig zullen beide bedrijven onafhankelijk van elkaar blijven opereren op het gebied van organisatie, klanten en merkperspectief. Dat staat in het persbericht. Ook blijven de structuren op bestuursniveau voorlopig zoals ze zijn, evenals de lopende samenwerkingen die beide partijen hebben gesloten.

‘Toekomstig huwelijk’
“In wezen kondigen we vandaag een toekomstig huwelijk aan”, zegt Gert De Caluwé, CEO van Sunweb. “Een huwelijk van twee grote bedrijven, aangevuld met vaardigheden en talent.” Zijn collega-CEO van Corendon, Steven van der Heijden, is het daarmee eens. “De aanstaande fusie van Sunweb en Corendon voelt als een heel natuurlijke en logische stap. Deze twee bedrijven combineren in één bedrijf, zal een groot avontuur worden.”


Update

“Een fusie van de teams is niet aan de orde. Wij hebben nog een contract voor twee jaar met de sponsor”, laat Corendon-Circus weten aan Sporza.

RIDE Magazine
52 Reacties
03-06-2019 15:25
Mathieu naar de tour!
03-06-2019 15:29
Groot nieuws voor de Nederlandse wielersport. Benieuwd of beide labels blijven bestaan.
    03-06-2019 15:31
    Behalve dat beide bedrijven nu niet meer Nederlands zijn.
    03-06-2019 17:31
    @West .. dat is niet helemaal waar .. zo blijft Corendon Hotels gewoon in handen van Uslu (dus in Nederlands bezit) en we weten niet of in de deal met Triton de wielerploeg is inbegrepen
    03-06-2019 17:36
    Dat de sponsor van Dumoulin Duits is maakt Dumoulin nog geen Duits. Erg eager. Of Corendon met terugwerkende kracht al Duits.
03-06-2019 15:32
Zou een fusie van beide ploegen wel mooi vinden. Dumoulin en MVDP in dezelfde ploeg. Sunweb meteen wat versterkingen en Corendon op het hoogste niveau.
03-06-2019 15:33
Benieuwd of Corendon nu nog blijft 'meegroeien' met Mathieu.
03-06-2019 15:34
Lijken, van de buitenkant, toch twee teams met een verschillende cultuur.
    03-06-2019 17:07
    De wielerploegen wel, De sponsoren overlappen In iedergeval. Wat betreft De 2 wielerploegen betreft: De Broer’s Roodhoofd zouden alle off-road activiteten en evt opleidingsploegen kunnen doen en Spekenbrink De Worldtour dames en heren. Er zit een zekere synergie in maar of ze daar gelukkig van worden is een 2e.

    Bovendien: Mathieu & Dumoulin In De Tour ploeg? Geen goed plan, Dumoulin heeft een volledig team nodig om te winnen.
    03-06-2019 17:41
    Volgens mij heeft Dumoulin nog nooit met een "volledige ploeg" gewonnen. Half Movistar is ook goed. En vd Poel is in z'n eentje driekwart Movistar ;)
03-06-2019 15:37
krijgen we nu weer een WvA scenario ??
03-06-2019 15:40
Op zich komt het natuurlijk wel prima uit om die boel te fuseren. Kleppers op ronde- en klassiek gebied en je roomt de verdere selectie op basis van kwaliteit af.
03-06-2019 15:42
Mathieu bij Sunweb: daar gruwelt toch iedere wielerliefhebber van?
    03-06-2019 16:07
    Nee, alsjeblieft zeg
    03-06-2019 16:29
    Daar gruwelt vooral Mathieu van .
    03-06-2019 18:10
    @FW07, misschien moet jij stoppen met azijn drinken...
    De bijdrage van Sunweb aan de wielersport verdient meer respect
03-06-2019 15:45
Zo kom 1 ploeg op straat te staan
03-06-2019 15:48
Bedrijven die fuseren hoeft toch niets voor de door hen gesponsorde wielerploegen te betekenen? Zou zelfs juist ervoor kunnen zorgen dat Corendon-Circus een van hun grote sponsors kwijtraakt.
    03-06-2019 18:00
    Lijkt me niet wenselijk dat 1 bedrijf met 2 teams in één en dezelfde koers zal starten.
03-06-2019 15:48
Denk dat een fusie van ploegen niet snel zal gebeuren. Waren Lotto en Nederlandse lotterij ook niet van dezelfde holding? We hebben ook geen fusie van Roompot en Jumbo gezien.

Mathieu kondigde in de podcast van Ducrot trouwens aan vrijwel zeker het WK op de weg te rijden.
    03-06-2019 15:50
    Rally en Unitedhealthcare bestonden ook jaren naast elkaar. Hebben ook hetzelfde moederbedrijf en zijn pas dit jaar gefuseerd.
    03-06-2019 18:07
    Baik-Baik Een fusie tussen een supermarktketen en een vakantiepark bedrijf is toch wel iets totaal anders (en onlogisch) dan een fusie tussen twee reisorganisaties.
    03-06-2019 23:37
    Ja, dat is ook gewoon dezelfde holding.

    En zo zijn er wel meer voorbeelden.
03-06-2019 15:50
Triton is een investeringsmaatschappij en is nu/ook de baas wat de heren ook zeggen.
03-06-2019 15:53
Een fusie van beide teams komt er eigenlijk gewoon neer op dat VDP voor Sunweb gaat rijden
    03-06-2019 18:01
    Lijkt me niet wenselijk. Bij Sunweb koersen is nog nooit iemand beter van geworden. De laffe cultuur bij Sunweb past ook totaal niet bij VDP
03-06-2019 15:58
Hahaha MvdP onder het juk van de protocollen van Sunweb. Dat zal nooit gebeuren, tenzij hij helemaal zelf mag bepalen wat hij doet en (vooral) laat.
Bedrijven die fuseren zijn niet perse ook direct de oorzaak van fuseren van sportploegen.
03-06-2019 15:59
Als ik het elders zo lees blijft de merknaam Corendon ook in de toekomst gebruikt worden. Dan zal het voor de wielerploegen wel geen gevolgen hebben.
03-06-2019 16:01
Ik zie eerder dat de Roodhoofts voor Matthieu een andere sponsor vinden dan dat hij zomaar opgaat in Sunweb.
03-06-2019 16:18
Gaat Tom nu frietjes eten na de koers, of onderwerpt VDP zich binnenkort aan strakke protocollen?
03-06-2019 16:21
Mooi excuus om eens mosselen te gaan eten met ome Pat
    03-06-2019 16:55
    Nee! Geen MvdP bij die blaaskaak van een Lefevere!
    03-06-2019 18:53
    Dat denk ik ook. Ik denk niet dat MVDP bij Sunweb gaat rijden, maar gaat kiezen voor Lefevere, die laat hem wijselijk zijn eigen ding doen.
03-06-2019 16:36
Volgens mij zijn Sunweb en Corendon gewoon sponsor van deze ploegen. Die gaan niet fuseren denk ik.
03-06-2019 16:47
Vooralsnog alleen een fusie tussen de bedrijven. Met grote waarschijnlijkheid blijven de namen bestaan.

Speculeren om voorlopig niets.
03-06-2019 16:51
Dit artikel gaat eigenlijk nergens over. Er is geen enkele sprake dat de ploegen gaan fuseren, de hoofdsponsors vallen nu alleen nder dezelfde investeringsmaatschappij, lekker boeien
    03-06-2019 16:57
    Precies dat.
03-06-2019 16:54
Er staan rijen met grote bedrijven klaar om de ploeg van Roodhooft en Mathieu van centen te voorzien. Corendon bedankt voor de mooie jaren, KPN, Philips of KLM kom maar binnen. Het is een marketing spel, concerns gaan wel inzien dat MvdP een prima zet is om in te investeren.
    03-06-2019 21:20
    Ah, heb jij concrete informatie over bedrijven die zo staan te trappelen? Ik ben benieuwd!
03-06-2019 16:55
Zoals al door anderen opgemerkt: een fusie van de bedrijven betekent niet automatisch een fusie van de wielerteams die ze toevallig sponsoren. En beide merknamen blijven nog even bestaan. Zou ook een vorm van kapitaalvernietiging zijn om een van de merken op korte termijn op te heffen..
03-06-2019 17:04
Dit bericht heeft echt helemaal niets met wielrennen te maken. Het moederbedrijf heeft een bedrijf erbij gekocht, dat wil verder helemaal niets zeggen. Economische waarde heeft dit bericht, maar wielerwaarde 0,0
    03-06-2019 18:09
    De tijd zal leren dat er wel degelijk wielerwaarde in meespeelt.
    03-06-2019 21:36
    Nou zeg, idd, vind toch wel dat er een of ander links politiek partijtje kamervragen zou moeten gaan stellen of dit soort artikelen wel thuishoren op deze site.
    03-06-2019 22:15
    @gilberto De vliegtuigen naar de vakantieoorden zullen vast niet klimaatneutraal zijn. Al had Rob easyJet daar ook weinig problemen mee toen hij de halve wereld over vloog.
    03-06-2019 22:43
    Eens... dit zegt iets over 2 bedrijven, niets over de door hun gesponsorde wielerploegen.
03-06-2019 17:07
Er zal de komende jaren in wielrenland niks veranderen tengevolge van deze fusie. Ze zullen voorlopig als aparte takken opereren, inclusief hun (sponsor) verplichtingen. Maar het nieuws is natuurlijk wel pikant.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine