Fusie tussen Lotto en Intermarché blijft aanslepen: “Renners worden gegijzeld door deze situatie”
foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 6 november 2025 om 17:39

Fusie tussen Lotto en Intermarché blijft aanslepen: “Renners worden gegijzeld door deze situatie”

Er is inmiddels al veel over gezegd en geschreven: de op handen zijnde fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty. De benodigde papieren zijn inmiddels ingeleverd bij de UCI, maar de fusie brengt ook allerlei onzekerheden met zich mee. Voor de renners die buiten de boot vallen, is het toekomstperspectief nog ongewis. Dat ziet ook oud-renner Adam Hansen.

De Australische ex-prof – die in het verleden uitkwam voor de Lotto-formatie – volgt als voorzitter van rennersvakbond CPA de nakende fusie op de voet. Hansen ziet de huidige situatie – waarin renners niet weten waar ze aan toe zijn – met lede ogen aan.

“Als WorldTour-ploeg mag je maximaal 30 renners onder contract hebben, samen hebben beide teams er 43. Dat is een gedroomde situatie vanuit het standpunt van de nieuwe ploeg, want die kan gewoon kiezen met wie ze wil doorgaan en wie niet”, schetst hij in gesprek met Sporza. “Maar vanuit het standpunt van de renners is het onfair, want zij worden gegijzeld door deze situatie.”

Gebrekkige communicatie 
“Zolang ze een doorlopend contract hebben, kunnen ze de ploeg niet verlaten. En dus moeten ze blijven wachten tot er nieuws is.” En daar wringt nu net de schoen, want volgens Hansen is er sprake van een zeer gebrekkige communicatie. “Daarom heb ik een tijd geleden een gesprek georganiseerd met de UCI en de managers van beide teams. Daar hebben we een lijst geëist van de renners die zouden moeten vertrekken.”

Het verhaal van Tom Paquot is misschien wel exemplarisch – foto: Fotopersburo

Hansen ging vervolgens in gesprek met de coureurs die op zoek moeten naar een nieuwe werkgever. “Dat was zwaar. Renners vertrouwen hun makelaar, maar het team was niet alleen oneerlijk tegenover de renner, maar ook tegenover de makelaars. Zelfs renners die 100% zeker zouden mogen blijven, kwamen bij mij aankloppen om te weten of ze er nu bij waren of niet. Dat bewijst hoe slecht de communicatie is tussen de ploeg en de renners.”

Gebrek aan transparantie?
En er heerst nog altijd veel onduidelijkheid rond de fusie. “Ik weet van een renner die op de lijst stond om geschrapt te worden en die een andere ploeg had gevonden. Toch wilde de fusieploeg hem niet laten gaan, omdat ze maar bleven twijfelen of ze hem misschien toch niet zouden houden. Dat wijst erop dat Lotto en Intermarché niet zo eerlijk waren tegenover de UCI en ons toen ze die lijst met afvallers toonden.”

“Dat bedoel ik dan ook met renners die gegijzeld worden. De teams kunnen beslissen of ze een renner aan hun contract willen houden of niet, maar de renner kan niet beslissen of hij wil blijven of niet.”

RIDE Magazine
6 Reacties
18:45
Fusies zijn nooit voor iedereen, atleten maar vooral staff, goed nieuws maar deze spant voorlopig de kroon. Een failliete entiteit opnemen in een structuur die er al 40 jaar staat kan alleen maar uitdraaien op veel teleurstellingen. Hopelijk komt er snel ook eens goed nieuws want de spiraal van negativiteit rond dit project zal de sponsoren ook niet gelukkiger maken.
    18:50
    Bij Lotto is het de hoofdsponsor zelf die onderhandelt en dingen bepaalt dus daar zal het wel meevallen en aan de andere kant is Intermarché blijkbaar juist de reden dat heel dit ding zo lang aansleept. Dat zal allemaal dus wel meevallen.
18:48
Dus één renner moet wachten op de beslissing van Girmay? Niet ideaal natuurlijk en zelfs als het zogezegd volgens de Belgische wetgeving is, zou je als team toch wat meer menselijkheid mogen tonen. Het is nu ook niet dat een renner (is het bijvoorbeeld Marit die enkel kan blijven als Girmay vertrekt?) waarover je blijkbaar duidelijk twijfels hebt zo een groot verschil gaat maken voor 2026.

Sowieso onbegrijpelijk dat die beslissing rond Girmay zo lang blijft aanslepen, of het nu van het team of van Girmay zelf komt (de ene week lijkt die te blijven, dan vertrekt die zogezegd weer), dit helpt toch echt niemand meer.
    Het zal niet zozeer de beslissing van Girmay zijn, meer wat zijn beoogde nieuwe ploeg is bereid aan afkoopsommen te betalen....
Gaat weer echt op de amateuristische wijze die we gewend zijn.... en dat geweldige Belgische arbeidsrecht maakt de situatie nog wat vervelender voor de renners.

Het zal er op gaan uitdraaien dat iedereen die weg kan niet weg mag omdat ze daar aan denken te kunnen verdienen. En zodra alle ploegen vol zitten staan er opeens een tiental renners op straat terwijl enkelen eerder elders hadden kunnen tekenen.
19:30
Het zoveelste negatieve bericht omtrent deze fusie. En je hoort de verhalen uit meerdere hoeken. Hopelijk trekt het zich allemaal nog vlot, maar voorlopig een valse start van dit project.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.