Fuglsang razend op motor: “Het is schandalig”
Jakob Fuglsang zat in de kopgroep van de dag, en opeens niet meer. De Deen van Astana werd op de beklimming van de Col du Glandon namelijk aangereden door een motor. Hij wist nog terug op te stappen en werd vijfde aan de finish. “Hij moet blij zijn dat hij niet in de buurt is”, foetert Fuglsang na afloop.
“Die motor haalt me gewoon neer”, zegt de Astana-renner. “Het is schandalig. Ik concentreerde me de hele dag op die berg om punten te pakken, en dan wordt je naar beneden gebracht. Het is niet goed. Hij moet blij zijn dat hij niet in de buurt is.”
“Ik zag het gebeuren. Ik reed op kop en stuurde uit, want Bardet zou op kop komen. De motor kwam van achteren en raakte mijn stuur, waardoor ik viel. Ik had de eerste bergsprints laten lopen en volledig ingezet op de 25 punten op de Glandon. En dan val je op anderhalve kilometer van de top…”
Update 18.44 uur
Uit nieuwe beelden blijkt dat dezelfde motor ook bijna Ryder Hesjedal van de fiets reed, vlak voor deze Fuglsang letterlijk van de sokken reed.
The @AstanaTeam @jakob_fuglsang CRASH! Motorcycle is also close to take down @ryder_hesjedal #TDF15 #letour #tourtv2 pic.twitter.com/TcfBD1uyqJ
— TV 2 SPORT (@TV2SPORTdk) July 23, 2015
Wat een idioten hier allemaal die Fuglsang de schuld geven.
De motorrijder haalde in op een moment waarop dat logisch leek maar Fuglsang stuurde zich naar hem toe en de motorrijder kon moeilijk de weg af rijden.
Overigens vind ik het eerder een wonder dat het zo vaak niet fout gaat dan dit. Dat zegt veel over de kwaliteiten van renners, motards en chauffeurs. Ik hoop wel dat die Motard op zijn minst een dag geschorst wordt, een "near-miss" en een echte aanrijding in 10 seconden tijd betekent dat je in ieder geval niet voldoende hebt opgelet.
Op TV werd er ook meteen weer een opmerking gemaakt over het aantal motors in de Tour. Snap ik wel, maar aan de andere kant is er zonder aandacht vanuit de pers ook geen Tour...
Rare logica. Je vergeet dat hij aan behoorlijke snelheid slingerend over de weg gaat en daarvoor Hesjedal bijna aanrijdt. Je moet de renners de ruimte geven. Het is een wielerwedstrijd, geen TT Assen!
Als bv de Ronde van Vlaanderen voorbij komt heb je al meer dan 100 motors langs zien komen voor je een renner ziet. Tussen de verschillende groepen zitten dan nog eens tientallen motoren.
Op lange brede wegen is dat allemaal geen probleem, maar op smalle wegen, draaien en keren, het peloton die nadert op de koplopers, waarbij al die motoren zich plots uit de weg moeten maken en risico's nemen.
De beweging van Fuglsang lijkt misschien wel raar, maar ik kan me voorstellen dat je als renner wanneer je jezelf volledig in de rooie rijdt, geen rekening gaat houden met motoren die je plots voorbij snellen.
Wat ik ook altijd zo vreemd vind als er ongelukken in de koers gebeuren: diegene die het veroorzaakt rijdt gewoon verder en stopt eens niet om zich bij de renner te vergewissen hoe het ermee gaat.
In het dagelijkse leven heet dat 'vluchtmisdrijf'