Fred Wright krijgt nare berichten na statement Roglic: “Vind dit niet eerlijk en teleurstellend”
foto: Cor Vos
zaterdag 10 september 2022 om 08:32

Fred Wright krijgt nare berichten na statement Roglic: “Vind dit niet eerlijk en teleurstellend”

Fred Wright heeft op sociale media gereageerd op het statement van Primoz Roglic en Jumbo-Visma over de valpartij van Roglic in de Vuelta a España. De Sloveense klassementsrenner wees daarin met de vinger naar Wright, die daardoor nare berichten kreeg. “Dergelijke verklaringen leiden tot haat richting een mederenner”, vertelde Bahrain Victorious daarover.

Vrijdagmiddag lieten Jumbo-Visma en Roglic aan de wereld weten dat ze de valpartij niet goedkeuren. “De crash is veroorzaakt door het gedrag van een andere renner. Ik heb geen ogen in mijn rug, anders had ik me breed gemaakt. Wright kwam van achter en reed het stuur uit mijn handen voordat ik het wist”, aldus Roglic.

Wright is zelf nog steeds in koers in de Vuelta a España. De Brit van Bahrain Victorious sprintte vrijdag nog naar een tweede plaats in Talavera de la Reina. “Ik was weer zo dicht bij de zege, maar Pedersen was gewoon te snel. Het team heeft me zo goed geholpen, ik ben hun de winst verschuldigd”, reageerde Wright daar kort op.

Reactie Wright: “Best veel nare berichten gekregen” 
De olifant in de ruimte was natuurlijk de reactie van Roglic op zijn valpartij. De 23-jarige Wright las die reactie na de negentiende etappe van de Ronde van Spanje. “Ik denk niet dat die verklaring eerlijk is, de beelden laten zien dat het een race-incident was. Ik waarder dat Primoz hier was voor zijn rode trui en uiteraard heb ik hem na de rit een bericht gestuurd, om te vragen of hij in orde was”, laat Wright weten op sociale media.

“Ik vond het heel moeilijk om dit statement te lezen en ben teleurgesteld. De ploeg en ik hebben de beelden nog eens bekeken en ik denk niet dat ik iets verkeerd heb gedaan”, voegt de Brit daaraan toe. Primoz is een fantastische renner en ik snap dat hij heel teleurgesteld is. Ik leef met hem mee, maar ik weet zeker dat hij snel weer koersen op zijn kop zal zetten. Ik heb best wel veel nare berichten gekregen, maar richt me op de positieve.”

Bahrain Victorious: “Dergelijke reacties leiden tot haat richting mederenner”
Bahrain Victorious reageerde scherper op het statement van Roglic en Jumbo-Visma. “De drievoudig Vuelta-winnaar insinueert samen met zijn ploegbaas (Richard Plugge, red.) dat onze renner verantwoordelijk was voor het incident en de blessures van de Sloveen”, aldus Bahrain Victorious op hun ploegsite. “Wij steunen Fred en zijn van mening dat dit een race-incident was.”

“De wedstrijdbeelden laten zien dat Wright niet afwijk van zijn lijn. Als een ploeg iets kwijt wil over een incident, dan moeten ze dat bij de commissarissen doen in plaats van een online statement de wereld in te sturen. Het is voor de hand liggend dat een dergelijke reactie tot haat richting een mederenner leidt. Dat vinden wij zeer teleurstellend. We hopen dat deze acties, die dat soort acties aanmoedigen, niet meer zullen plaatsvinden. Fred is een ongelooflijk aardige en getalenteerde jongen, hij heeft dit absoluut niet verdiend.”

RIDE Magazine
102 Reacties
10-09-2022 19:53
Roglic duidelijk wat overgehouden aan die val op z'n hoofd


300% z'n eigen schuld als je ziet van waar die komt
11-09-2022 10:09
Bekijk het eens anders : stel dat het resultaat was geweest dat Wright viel ipv Roglic, die laatste had gegarandeerd een klacht en deklassering aan z'n been gehad. Ik snap niet dat hier nog verwarring om kan bestaan, Roglic steekt de hele baan over...
10-09-2022 10:10
"De olifant in de ruimte ..." wat een slechte vertaling, maar wel origineel. nu ben ik benieuwd naar een olifant in een astronautenpak.
10-09-2022 11:55
We zijn afgegleden naar het voetbal niveau
10-09-2022 12:20
Wie leest nu nog de sociale media?
    10-09-2022 13:49
    Een zeer aanzienlijk deel van de wereldbevolking
10-09-2022 14:24
Ze kunnen natuurlijk allebei gelijk hebben. Fred reed het stuur uit Roglic’s handen en Fred was gewoon aan het sprinten dichtbij Roglic. Fred let niet op en Fred had een moment van onoplettendheid. Ik zie een 6 jij ziet een 9. Zo is het leven. De gevolgen voor Roglic zijn heel groot, voor Fred heel klein. Daar is alles mee gezegd. Het is k#dt.
10-09-2022 11:19
Ik ga niet mee in alle opwinding hier. Ik was zeer teleurgesteld dat Roglic viel als Jumbo fan, maar ik zie dit inderdaad als een race-incident. Laat desnoods de UCI er nog eens naar kijken, maar niet op deze manier via de media olie op het vuur gooien. Hier heeft niemand wat aan.
    10-09-2022 11:37
    De opwinding hier gaat meer over 'het statement' en niet over het 'race-incident'. Laat dat duidelijk zijn
10-09-2022 19:42
Roglic heeft gezegd dat Wright hem heeft doen vallen. Zo ziet hij dat. Dat is toch prima? Al dat gejank altijd over demoniseren en haatzaaien. Hij heeft het over het specifieke gedrag van een renner bij zijn val in zijn ogen en beweert dat dat gedrag vaker voorkomt. Verder niets. Het wordt gelijk in het emotionele en persoonlijke getrokken en dat heeft totaal geen zin.

Wright had gewoon kunnen zeggen dat hij inderdaad van achter kwam, maar dat Roglic afweek van zijn lijn en dat het daarom volgens hem niet zijn fout was.

En dan gewoon zand erover.
10-09-2022 08:50
Jullie weten dan waarschijnlijk precies wat er gebeurde,maar ik heb er nog steeds geen goede beelden van gezien dus kan er moeilijk over oordelen. Lijkt me dat roglic in verloren positie zit dus dat hij geen risico gaat nemen voor zn klassement
    10-09-2022 08:56
    Roglic nam wel degelijk een risico door mee te racen in het groepje.
    10-09-2022 09:03
    Roglic ging juist volledig all in met deze actie, heel mooi maar hij zat wellicht dusdanig op de limiet dat dit soort dingen kunnen gebeuren.
    10-09-2022 09:41
    Alsof Roglic zelf nog zou weten wat er is gebeurd… Na zo’n klap denk ik niet dat hij zich dat nog helder herinnert.
10-09-2022 09:03
Dus omdat het een race incident lijkt mag je je schouders ophalen? Zo komen Wright en Bahrein op mij over.

Hoewel Roglic de instuurbeweging maakte in de veronderstelling dat hij zich in het laatste wiel zette en Wright waarschijnlijk helemaal choco was, gaat hij -opnieuw- volledig voorbij aan de mogelijkheden die hij had om de crash of in ieder geval de schade te vermijden. En dat is precies het punt dat Roglic maakt (of wil maken).

De autistische zwart/wit-benadering is stuitend: het kan kennelijk alleen maar door of de een, of de ander komen. Nee, natuurlijk niet.
    10-09-2022 09:15
    Ik ga volledig met je mee. En het is natuurlijk van de zotte om Roglic of zijn ploeg verantwoordelijk te stellen voor een stel mafkezen die het nodig achten om bedreigingen te uiten.
    Je kunt het eens of oneens met de mening van Roglic zijn, maar hij heeft het volste recht om zijn mening te uiten.
    10-09-2022 09:42
    Trump is dan waarschijnlijk ook niet verantwoordelijk voor de bestorming van het capitool, door een aantal mafkezen....
    10-09-2022 09:43
    Volledig eens met bovenstaande. Gisteren bij Vive Le Velo hadden we Marijn de Vries ook weer. Ze constateert enerzijds dat Wright een gat in wil wat er niet is en koppelt de conclusie daaraan dat het volledig de schuld van Roglic is.
    10-09-2022 09:44
    Wright helemaal choco ? Je zal je brilglazen nogmaals moeten upgraden. Het was Roglic die zichzelf had opgeblazen in een (gelukte) poging om enkele seconden te pakken toen Evenepoel lek reed. Roglic die uiterst links van de weg harkte zag de medevluchters de spurt inzetten, en deed toen een wanhoopspoging om nog aan te sluiten. Door van links naar rechts van de weg te zwiepen. Richting de op een lijn spurtende concurrenten. Om zich daar tussen te storten aan een lagere snelheid. Met niet te vermijden gevolgen. De enige beweging die Wright maakt is er een om recht te blijven na de laterale move van en het contact met Roglic. Zelden zo'n beschamende reactie gelezen als die van Roglic en zijn ploeg. Die nu gelukkig neergesabeld worden door de hele wielerwereld. Beroepstrollen als Van Dorestad, Maric en de andere gebruikelijke haters zullen daar niets aan veranderen. Het bevestigt nogmaals hun bedroevende niveau.
    Goed dat Bahrein de puntjes op de i plaatst.
    10-09-2022 09:48
    Roglic was al weg toen Evenepoel lek reed. Dag objectiviteit.
    10-09-2022 10:16
    @Marlin stop maar je woordkeuze is helemaal fout om je punt te maken. Schrijf het gewoon eens rustig op.
    10-09-2022 10:18
    [quote]De autistische zwart/wit-benadering is stuitend: het kan kennelijk alleen maar door of de een, of de ander komen. Nee, natuurlijk niet.[/quote]
    Wel, dat ben ik met je eens. Dit is geen incident met een duidelijke schuldige.
    Maar door dit hele statement benadert JV het incident zwart/wit. Fred Wright is de schuldige, en Roglic legt geen enkele verantwoordelijkheid bij zichzelf.
    10-09-2022 10:18
    Helemaal goed. En inderdaad krist. Dat is ook zo. Het was puur afvuren wat al op scherp stond.
    10-09-2022 10:24
    Ga je lekker beer? Rode opgezwollen nek achter je toetsenbord enzo?
    10-09-2022 10:36
    [quote]Wel, dat ben ik met je eens. Dit is geen incident met een duidelijke schuldige.[/quote]

    Wat volgens mij exact is wat Wright zegt, een race incident. Iets wat gebeurt in koers zonder dat er een duidelijke schuldige is.
    10-09-2022 10:43
    Inderdaad gebruikersnaam.
    En zoals JV het bij monde van Addy Engels het nota bene ook noemde. Daarom vind ik deze demarche van JV totaal misplaatst.
    10-09-2022 11:54
    [quote]Wright helemaal choco ? Je zal je brilglazen nogmaals moeten upgraden. Het was Roglic die zichzelf had opgeblazen[/quote]

    Jij was choco. Nee jij! Nietes, jij!

    Precies mijn punt. Het is hier niet of/of, het is hier en/en. Roglic is verantwoordelijk voor het niet zien van Wright en voor zijn beweging richting Wright (of eigenlijk richting het achterwiel van Van Poppel). Wright, die Roglic en zijn beweging wel ziet, is verantwoordelijk voor het niet gebruik maken van mogelijkheden om de crash te vermijden. In beide gevallen met hun choco-toestand als verzachtende omstandigheid, maar niet meer dan dat.
    10-09-2022 12:10
    Wright is helemaal niet verantwoordelijk. Roglic zwiept de weg over en Wright moet daarop anticiperen en vol in de remmen? Ja maar natuurlijk uwe Majesteit Roglic, schuift u maar in. Ik laat sprinten om de dagzege wel zo.

    Om dan de schúld expliciet bij een ander te leggen, is gewoon wereldvreemd gedrag. Bij Roglic enigszins te verklaren door de ontgoocheling (hoewel, dagen later?), bij de ploeg misschien nog om hun kopman te steunen maar als volger kan je toch niet meegaan in deze onzin?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine