maandag 13 april 2015 om 11:30
Franse spoorwegen doet aangifte na spoorwegincident
De Franse spoorwegen (SNCF) gaat aangifte doen tegen de wielrenners die gisteren in Parijs-Roubaix de spoorwegovergang overstaken toen de slagbomen al gesloten waren. Voor een groep van veertig renners of de organisatie dreigt de wedstrijd nu een juridisch staartje te krijgen.
In het peloton ontstond chaos toen op 85 kilometer van de streep bij een spoorwegovergang de slagbomen dichtgingen. Waar renners volgens de regels diende te stoppen, riskeerden zij hun levens door toch de oversteek te maken. Hoewel dat verboden is, besloot de wedstrijdjury niemand te straffen. De Franse spoorwegen denkt daar anders over.
“Miljoenen televisiekijkers zagen dit ongeoorloofde gedrag, dat in een tragedie had kunnen eindigen. We dienen een klacht in en laten de onderzoekers uitmaken wie er verantwoordelijk voor is; de renners of de organisatie”, aldus het spoorwegbedrijf.
[poll=21]
Je komt daar met 40 per uur aan. De eerste 10 gaan over het spoor en dan klinkt een belletje. Ga je dan vol in de remmen als je nummer 11 bent? Nope. Nummer 12 volgt natuurlijk. Dan gaat langzaam de slagboom dicht en nummer 40 gaat ook door. Nog steeds geen vertraging in het peloton want je kunt niet zomaar remmen.
Mensen die roepen dat 'de renners maar moeten stoppen' hebben nooit in een peloton gereden. Dat is een geheel, en je gaat niet remmen of de eerste zijn die stopt als het nog net anders kan. Pas als die slagboom in je snufferd landt, stop je.
Niettemin: gevaarlijke situatie.
Dus: de organisatie moet zien aankomen dat er een trein komt. Het is 2015, dat zou toch bijna te doen moeten zijn. Dan uit voorzorg de wedstrijd neutraliseren op dat punt.
Geen rugnummers, kom zeg er zijn beelden en foto's genoeg om te zien wie waar zat.
De boom in met het UCI en hun reglement.
Een selfie voor gesloten spoorbomen en de tekst: so can it also sir bradley wiggins. #examplefunction #makethatthecatwise #spoortniet #sportwel
https://www.youtube.com/watch?v=qG8ExPQwFFc
Slagbomen worden genegeerd, fietsen op de stoep achter het publiek langs enz. enz. Tijd om echt al die renners uit koers te halen na de finish, gewonnen (???) nee hoor gediskwalificeerd. Er is geen verschil tussen je niet aan de regels houden door bergop aan de auto te hangen, naar een kopgroep achter de auto van de ploegleider stayeren of doping pakken. Het is niet aan de regels houden....
'Dames en heren, jongens en meisjes, dit was een collectieve kortsluiting. Wij dwazen zullen het nooit meer doen en jullie alsjeblieft nooit, levensgevaarlijk, sorry'
verbaast me nog het meest. Veel meer nog dan in een split-second zoiets stoms doen.