Franse spoorwegen doet aangifte na spoorwegincident
foto Sirotti
maandag 13 april 2015 om 11:30

Franse spoorwegen doet aangifte na spoorwegincident

De Franse spoorwegen (SNCF) gaat aangifte doen tegen de wielrenners die gisteren in Parijs-Roubaix de spoorwegovergang overstaken toen de slagbomen al gesloten waren. Voor een groep van veertig renners of de organisatie dreigt de wedstrijd nu een juridisch staartje te krijgen.

In het peloton ontstond chaos toen op 85 kilometer van de streep bij een spoorwegovergang de slagbomen dichtgingen. Waar renners volgens de regels diende te stoppen, riskeerden zij hun levens door toch de oversteek te maken. Hoewel dat verboden is, besloot de wedstrijdjury niemand te straffen. De Franse spoorwegen denkt daar anders over.

“Miljoenen televisiekijkers zagen dit ongeoorloofde gedrag, dat in een tragedie had kunnen eindigen. We dienen een klacht in en laten de onderzoekers uitmaken wie er verantwoordelijk voor is; de renners of de organisatie”, aldus het spoorwegbedrijf.

[poll=21]

RIDE Magazine
37 Reacties
13-04-2015 14:59
Ik lach me helemaal stuk als de renners er in slagen de organisatie hier ook al de schuld van te geven. Iets minder pijnstillers slikken waardoor je dit soort dingen wel door hebt is misschien ook eens een idee, maar dat zullen de heren renners wel weer niet fijn vinden....
13-04-2015 17:10
Het spijt me hoor, maar ik geef de renners helemaal gelijk.

Je komt daar met 40 per uur aan. De eerste 10 gaan over het spoor en dan klinkt een belletje. Ga je dan vol in de remmen als je nummer 11 bent? Nope. Nummer 12 volgt natuurlijk. Dan gaat langzaam de slagboom dicht en nummer 40 gaat ook door. Nog steeds geen vertraging in het peloton want je kunt niet zomaar remmen.

Mensen die roepen dat 'de renners maar moeten stoppen' hebben nooit in een peloton gereden. Dat is een geheel, en je gaat niet remmen of de eerste zijn die stopt als het nog net anders kan. Pas als die slagboom in je snufferd landt, stop je.

Niettemin: gevaarlijke situatie.

Dus: de organisatie moet zien aankomen dat er een trein komt. Het is 2015, dat zou toch bijna te doen moeten zijn. Dan uit voorzorg de wedstrijd neutraliseren op dat punt.
13-04-2015 17:17
Ik leg de schuld bij de organisatie, een deel van de renners zelf want ze wel kunnen stoppen om de slagbomen te ontwijken en de jury die te laks is om het reglement toe te passen.
Geen rugnummers, kom zeg er zijn beelden en foto's genoeg om te zien wie waar zat.
De boom in met het UCI en hun reglement.
13-04-2015 19:52
Elke renner kent de reglementen en WEET dat er na een gesloten overweg altijd een neutralisatie volgt. Alleen de kopgroep heeft in zo'n geval mazzel en wint een half minuutje. Nou EN….. Mijn mening als (ex)jurylid: zonder pardon UIT KOERS cq uitslag ! Geen rugnummers is onzin, want de beelden zijn duidelijk genoeg. Vroeger maakten we met dit soort beelden de einduitslag op.
13-04-2015 20:20
De tweet van schaatser Ronald Mulder is echter wel geniaal.

Een selfie voor gesloten spoorbomen en de tekst: so can it also sir bradley wiggins. #examplefunction #makethatthecatwise #spoortniet #sportwel
13-04-2015 21:01
Bij de RVV van de U23 was het ook (bijna) prijs.

https://www.youtube.com/watch?v=qG8ExPQwFFc
13-04-2015 21:33
Dit verhaal hebben we eigenlijk ieder jaar bij de vlaamse klassiekers, renners houden zich niet aan de regels.
Slagbomen worden genegeerd, fietsen op de stoep achter het publiek langs enz. enz. Tijd om echt al die renners uit koers te halen na de finish, gewonnen (???) nee hoor gediskwalificeerd. Er is geen verschil tussen je niet aan de regels houden door bergop aan de auto te hangen, naar een kopgroep achter de auto van de ploegleider stayeren of doping pakken. Het is niet aan de regels houden....
13-04-2015 22:09
De situatie was zonder meer gevaarlijk maar iedere (oud) coureur kent het gevoel van dat moment, je hebt je longen uit het lijf gereden en dan zie je een deel van het peloton wegrijden. De eerste gedachte is dan gewoon "daar moet ik bij zijn want anders zijn ze weg", daarna komt wel het besef dat de zaak geneutraliseerd zal worden maar dat is niet de eerste gedachte en ook dat het behoorlijk gevaarlijk en verkeerd was. Er had op die plaats gewoon een seingever moeten staan die wist wanneer de trein langs zou komen om daarmee gepaste maatregelen te nemen. We hebben het hier tenslotte niet over een of andere kermiskoers maar over de klassieker onder de klassiekers met een miljoenenpubliek als toeschouwer en dan mag de zaak toch wel goed geregeld zijn.
13-04-2015 22:20
@hanske in het verleden is het in de tour ook wel gebeurd en dan werd vaak ook even het peloton halt gehouden. Op dit moment in de koers kon het peloton rustig even wachten. Die kopgroep pakten ze toch wel. Het blijft een actie van dwazen. En als ik dan de reactie zie in de Belgische media dan denk ik van man man het ismaar een wielerwedstrijd een spsportevenement. Wel een mooie sport uiteraard maar ook niet groter dan dit. Daar riskeer je toch niet je leven voor? Het niet diskwalificeren is een compleet verkeerd signaal naar de jeugd toe. Op dit moment in de koers had iedereen op ke gewacht en toch nemen een aantal beuwst het risico alsnog over te steken. Gewoon gekken. Niks meer en niks minder.
13-04-2015 23:05
Dat jurylid Guy Dobbelaere maar een stap opzij zet, en het doorheeft aan een betrouwbare persoon. Dit is al de zoveelste blunder dat hij begaat.
13-04-2015 23:08
De trein reed al langzaam. Wist dus dat de koers langs kwam. En had dus ook best even kunnen wachten.
13-04-2015 23:33
Dat er ook helemaal geen enkele renner naar voren is gestapt en duidelijk stelt:

'Dames en heren, jongens en meisjes, dit was een collectieve kortsluiting. Wij dwazen zullen het nooit meer doen en jullie alsjeblieft nooit, levensgevaarlijk, sorry'

verbaast me nog het meest. Veel meer nog dan in een split-second zoiets stoms doen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine