Franse president Macron dwingt Tour de France tot uitstel
foto: Cor Vos
maandag 13 april 2020 om 21:03

Franse president Macron dwingt Tour de France tot uitstel

De Tour de France zal definitief niet op 27 juni van start gaan in Nice. De Franse president Emmanuel Macron heeft namelijk alle evenementen tot half juli verboden.

Macron verkondigde vanavond dat de Franse maatregelen tegen het coronavirus tot minstens 11 mei van kracht blijven. In zijn toespraak voegde hij er aan toe dat grote evenementen met publiek – zoals sportevenementen en muziekfestivals – tot midden juli verboden zijn. De Tour de France stond gepland van 27 juni tot en met 19 juli, maar door dit plan kan nu dus definitief een streep.

Voor de Tourorganisator komt dit nieuws ook niet uit de lucht vallen. Een uitgelekte e-mail maakte afgelopen weekend reeds duidelijk dat ASO zich richt op het uitstellen van La Grande Boucle. De Tour staat nu mogelijk van 25 juli tot 16 augustus op het programma.

RIDE Magazine
59 Reacties
13-04-2020 21:07
Alsof iemand dacht dat de Tour eind juni zou starten.
    13-04-2020 21:12
    Jawel, de graaiers van de ASO...….
    13-04-2020 21:29
    Welnee. Laatste bericht was dat ze gingen voor eind juli t/m half augustus. Maar kan ook best september of oktober worden. Er is sowieso geen haast met het Franse wegseizoen verlengd tot eind november. Wielerploegen willen sowieso ook wat andere koersen kunnen rijden ervoor.
    13-04-2020 23:15
    @chefspijker: vanaf eind september is een Tour met hooggebergte erin niet aan te raden. In september kan het al heel snel vervelend koud worden op hoogte.

    Een Vuelta in zuid Spanje eind oktober zou moeten kunnen.
13-04-2020 21:12
En dat uitstel wordt afstel.....
Seizoen 2020 wordt een compleet verloren jaargang!
    13-04-2020 21:36
    Het jaar waarin 'exitstrategie' een dubbele betekenis gaat krijgen.
13-04-2020 21:17
Ik geloof niet in een Tour 2020.
13-04-2020 21:30
Simpel genoeg, dit geeft de verzekering van de ASO reden tot uitkeren. ASO blij, Franse overheid blij.
    13-04-2020 21:45
    Helaas is pandemie niet verzekerbaar, net zoals oa kernrampen.
    Maar een gedwongen uitstel door de overheid is voor de organisator financiëel beter dan dat hij het zelf zou moeten doen en de sponsors terugbetalen.
    13-04-2020 21:46
    Hebben ze een verzekering ja? Of ga je daar vanuit? Organisatie Roland-Garros heeft dat bijvoorbeeld ook niet. Daarom zouden die, in tegenstelling tot Wimbledon, juist dolgraag een nieuwe datum willen (en hebben ze daar zelf al initiatief voor genomen). Heb er eigenlijk sowieso nog niets over gelezen. Dat wielerorganisaties verzekeringen hebben lopen.
    13-04-2020 21:55
    Is geen veronderstelling maar is zo. Heel nauwe contacten met verzekeringsmaatschappijen en organisatoren.
    Bekijk zelf maar eens je brand of familiale polis (kleine lettertjes).
    Ik dacht dat jullie meer wisten over wielerwedstrijden. Zal eens een cursus komen geven. Zonder verzekering BA organisator kan je geen enkele koers laten starten ingeschreven bij de KNWU, KBWB en UCI.
    Je kan op de website van de UCI alle reglementen eens nalezen.
    13-04-2020 21:57
    @guy, mijn vraag was niet aan jou gericht ;) Maar nu je er toch stellig op in gaat, Wimbledon heeft wel degelijk een verzekering lopen hiertegen: https://www.insurancejournal.com/news/international/2020/04/13/564598.htm

    Alleen die lijken dus een uitzondering te zijn in de sportwereld.
    13-04-2020 22:02
    @chef spijker, no problem. Idd blijken zij een uitzondering te zijn. Zou natuurlijk hun polis eerst eens moeten nalezen. Je wil dan ook niet weten welke premie ze daarvoor aangerekend krijgen.
    13-04-2020 22:06
    Ik ben geen ingewijde maar ik ging uit van wat @guy aangaf. Als organisator moet je verzekerd zijn tegen het niet doorgaan van je evenement zodat financiële schade verhaalt kan worden anders laat de UCI je niet onder hun vlag organiseren. Of er kleine lettertjes zijn die pandemie, oorlogen of kernrampen uitsluiten weet ik niet.

    De reden dat het niet doorgaat wordt nu dat de Franse overheid geen toestemming geeft. Dat is volgens mij wat telt.
    13-04-2020 22:25
    Dat staat in dat artikel guy. Ze hebben hem afgesloten na de uitbraak van SARS. Gevalletje 'just in case' waarschijnlijk, want SARS is toen niet direct een gevaar geweest voor Wimbledon. Kost ze 1,5 miljoen pond per jaar en na 17 jaar komt de totale som op 25,5 miljoen uit. Nu ontvangen ze 114 miljoen.
    13-04-2020 22:32
    Thx voor de info. Als je inderdaad die premies ziet. Je merkt toch een heel groot verschil in budgetten tussen de verschillende sporten. Zoveel geld gaat er niet rond in het wielerwereldje in vergelijking met oa tennis en voetbal.
13-04-2020 21:41
Wat hadden we al enkele weken zien aankomen ? Het zal zelfs nu al best moeilijk worden om tegen eind juli medische teams op poten te zetten en hotelaccommodaties die willen (voor zover ze dit al kunnen) heropenen (en voor zover ze niet failliet gaan).
Waar zitten nu de diehards die oa beweerden dat het virus vanzelf ging uitsterven door het warme weer en tegen einde mei alles terug normaal ging zijn ?
Vanavond vrienden aan de lijn gehad die nog herstellende zijn van het virus. Bij de vrouw viel het nog mee, maar de man is er erger aan toe. Zijn beiden verre 50ers en fervente wielertoeristen. De man kan zelfs haast nog niet op zijn benen staan.
Dus laten we realist zijn en ons aan de opgelegde regels houden aub.
Misschien kunnen we dan in augustus stilaan beginnen koersen.
    13-04-2020 23:28
    Trieste reactie. Je zit nu een soort van je gelijk te halen, waar je vooralsnog geen gelijk hebt en lijkt er van te genieten dat het allemaal nog wel even voortduurt.

    Ten eerste: Dit beleid van Macron is waanzin. 3 maanden vooruit regeren met een nieuw virus waar we nog weinig van weten. Ik vind dat een bijzonder groot risico.

    Het uitdoven in een Europees klimaat is nog niet uitgesloten. Er zijn Virologen die beweren dat dit soort virussen heel snel opkomen, maar even snel weer uitdoven. En dan? Dan zit je eind mei en blijk je de plank misgeslagen te hebben. Die optie bestaat nog steeds. Draai je dan dingen terug?. Nogmaals die virologen roepen ook allemaal wat anders, dus stichten meer verwarring dan dat ze iets zinnigs over de toekomst roepen.

    De Tour op oorspronkelijke data was al geen optie. Het plan was 4 weken naar voren. Er verandert dus precies... niks.

    Overigens hebben Romans en ik, ik neem aan dat je op ons doelt, nooit geroepen dat het virus dan niet meer onder ons is. Coronavirussen zijn als sinds de jaren 60 onder ons. We moeten alleen te allen tijde de afweging maken of het middel erger is dan de kwaal. Daar kunnen we nu nog niets over zeggen.

    Daarnaast een sterk artikel in de krant dit weekend over sport al troost en de goede uitwerking van je lekker ergeren aan je tegenstander.

    Ik word zo moe van al die negatieve roeptoeters die nu het over meer dan een jaar niks doen hebben. Je ziet het in meerdere landen. De exitstrategie wordt in werking gezet. Het volk kun je niet meer lang opsluiten of het gaat zich eens tegen je keren. Al heeft Macron de gele hesjes aardig stil.
    13-04-2020 23:43
    @FDJ: he, daar is onze viroloog FDJ weer. Zo jammer dat hij met al zijn kennis en betweterigheid niet het rivm en NL mee helpt om het Corona virus te bestrijden!
    13-04-2020 23:51
    @ervee je bedoelt die club die vlak voor de uitbraak in Nederland alle mondkapjes aan China gaf?

    Daarnaast ben ik geen viroloog. Ik bekijk alleen met mijn nuchtere kijk op het leven anders naar de zaken. Ik laat mij niet gek maken door de massahysterie die heerst.

    De lijn van het kabinet is niet voor niets per drie weken vooruit kijken. Ik probeer ook gewoon positieve stippen aan de horizon te zien en ga mij echt niet gek laten maken door de hysterie die er leeft...
    14-04-2020 00:00
    @FDJ : In mijn artikel heb ik het over het medisch personeel inzetten en beschikbare hotelaccomodaties. Geef daar eens een onderbouwd antwoord op aub. Of ga je vanuit NL tenten en campers laten overbrengen ?
    Macron wil vanaf 11 mei stilaan de strenge lockdown (want in F mag je enkel buiten met een papiertje, dus niet wandelen of fietsen zoals hier nog kan) afbouwen met het heropenen van creches en lagere scholen en bepaalde sectoren terug laten werken. Dat is dus nog verre van het heropenen van hotels en restaurants die je oa voor de Tour nodig hebt. Trouwens gaan de grenzen tegen dan al terug open zijn ? Grote probleem in Europa is dat ieder land zelf zijn eigen lockdown's heeft opgelegd en jammer genoeg niet één algemeen vanuit Europa zelf.
    En als je moe wordt, dat zijn de eerste symptonen van het virus. Dus oppassen maar.
    14-04-2020 00:07
    In Nederland, als de huidige lijn zich door gaat zetten op de IC is de normale capaciteit begin mei alweer bereikt. De Fransen zouden daar nog twee maanden extra voor hebben. Lijkt realiseerbaar.

    Daarnaast vind ik je laatste opmerking enorm misplaatst. Slaat nergens op om dat te posten. Het tekent je helaas wel. Je neemt aan de ene kant alles heel serieus, denkt bijzonder negatief en aan de andere kant maak je grappen over het virus. En dan wil je nog serieus genomen worden...
    14-04-2020 00:29
    @FDJ: die club inderdaad, die daarna toch vrij snel de controle had en het aantal sterfgevallen en ziekenhuisgevallen omlaag bracht. Jij hebt ze een consult gegeven over hoe ze het moesten aanpakken?

    Of bleef jij gewoon lekker vanaf de zijkant roepen wat er niet goed gaat en dat het allemaal massa hysterie is?
    14-04-2020 11:00
    @ FDJ

    Felle reactie. Je voelt je aangesproken ? Je dacht dat de Tour gewoon door zou gaan enzo zeker ? Het is toch niet erg om achteraf ongelijk te hebben ?
    14-04-2020 11:06
    @Scott Sunderland de Tour is toch ook nog helemaal niet afgelast. Zoals ik al zei: Er is door die toespraak van Macron niets veranderd. Het plan was namelijk al eind juli/ begin augustus te starten. Dat is in de berichtgeving hier op WF meermaals aan de orde geweest.

    De originele datum geeft nu geen mogelijkheid, maar er is nog totaal geen sprake van afstel.

    Het probleem wat ik aankaart is Guyremgabdel zijn manier van posten, structureel. Doet mee aan die massahysterie, lijkt er op te kicken als dingen niet doorgaan, want hij had het allang gezegd. En vervolgens nog een misplaatste grap maken over het virus. Totaal onnodig. Je kunt het met elkaar oneens zijn, maar de manier waarop zit wel een verschil in.
    14-04-2020 13:31
    Volgens mij maken zowel @FDJ als @Guy zich schuldig aan hetzelfde gedrag. Voor mij hebben ze beide zo hun punten maar radicaliseren ze beide ook in hun standpunt.

    Wordt het er dan in ieder geval over eens dat je het niet eens gaat worden.

    Dit is volgens mij geen discussie meer (waarin je bereid bent om te leren). Maar de ander overtuigen van je gelijk.
13-04-2020 21:44
Reken er maar op dat er dit jaar geen evenementen meer zijn.

De Engelse voetbalbond is nu bezig om mogelijkheden te verkennen om de competitie zonder publiek uit te spelen.
Maar is praktisch al bijna ondoenlijk dit te realiseren.
    13-04-2020 21:48
    Voetbal zonder publiek is juist best makkelijk realiseerbaar.
    13-04-2020 23:23
    Voetbal heeft nog een heel team, individueele sporten als Tennis zouden nog veel makkelijker achter gesloten deuren moeten kunnen...
    13-04-2020 23:26
    Wellicht de Tour de France als individueele tijdrit organiseren ;)
    13-04-2020 23:34
    Bij voetbal kun je nationale competities wel makkelijker opstarten met gesloten grenzen dan internationale tennistoernooien natuurlijk. Nationale tennistoernooien zijn sowieso niet boeiend.
    13-04-2020 23:38
    Duitsland wil 9 mei starten met voetbal. Ik zit voor de buis en schaf een Fox Abo aan.
13-04-2020 22:00
Inderdaad van uitstel komt afstel.
Gezondheids maatregelen dienen de absolute prioriteit te krijgen en het geen actuele koers kunnen kijken begin ik steeds minder te missen.
Ik heb vanmiddag op de Sporza website de editie van Paris-Roubaix 2009 in zijn geheel teruggekeken. Als Sporza zo voortdoet zoals tot nu toe met edities op hun website en op TV de Sporza Retro uitzendingen mag ik hopen dat er dit jaar alle koers worden afgelast.
    13-04-2020 23:17
    Op Eurosport worden al sedert 2 weken alle grote voorjaarsklassiekers heruitgezonden. Ook edities van een paar jaar terug.
    Goed in tijden van "blijf in uw kot"
13-04-2020 22:00
Ik ga deze zomer maar op vakantie naar Zweden, kan ik nog mooi baantjes trekken in het zwembad.
13-04-2020 22:12
Het grootste circus ter wereld dat een jaartje moet overslaan.
    13-04-2020 23:12
    Jammer toch? Ik krijg de indruk dat jij juist staat te juichen. Wat je dan overigens op een wielersite doet, is me een raadsel.
    14-04-2020 00:21
    Wielrennen ja, circus nee
14-04-2020 00:10
@FDJ: die clud idd, die na de uitbraak in Nederland het toch best goed voor elkaar heeft. Met sterfte cijfers en opnames cijfers die dalen. En ja, ik weet, die cijfers zijn veel hoger, omdat niet iedereen getest wordt.

Ik laat mij ook niet gek maken en wordt ook wel een beetje moe van alle reacties om mij heen. Ik denk ook gewoon logisch na en ga mijn boodschappen doen. Heb een eigen bedrijf en baal er ook van dat mijn omzet met 70% is gedaald. Maar wordt vooral moe van mensen die gaan beweren hoe het beter moet en gaan roepen dat het wel mee valt en dan leiders van een hard getroffen corona land gaan tegen spreken over hun getroffen maatregelen, omdat ze het beter weten.
    14-04-2020 07:52
    Dat eerste heb ik gisteren meermaals geroepen. Ondanks valse start goed voor elkaar.

    En leiders tegenspreken... Ja, ik vind dat Macron tijdens een nieuwe situatie de fout in gaat door nu al drie maanden vooruit te kijken. Daarin is het RIVM realistischer. Het adviseert het kabinet structureel in drieweekse blokken te kijken qua maatregelen. Verder vooruitkijken kan niet. Juist vanuit economisch oogpunt.

    En qua sterftecijfer dat dat hoger ligt en er alleen officieel geteste personen meegerekend worden. Dat is toch juist goed?? Alleen wat je zeker weet kun je meerekenen. Onlangs stond er dat er ook een griepepidemie was in Nederland. Wil je dan mensen die niet officieel getest zijn op Corona en misschien de symptomen hebben van Corona, wat ook net zo goed griep kan zijn bij oudere mensen en overlijden meerekenen? En dan daar weer beleid op gaan voeren terwijl er eigenlijk twee dingen tegelijk spelen? Ik denk dat je alleen kunt communiceren wat je zeker weet. En dat je de economie niet nog meer schade moet toebrengen door dat wat je niet zeker weet.
    14-04-2020 09:25
    Door nu al drie maanden vooruit te kijken geeft Macron duidelijkheid over een aantal zaken die nu al zijn vast te stellen. Denk maar niet dat er vóór half juli in Nederland (of een ander Europees land) grote evenementen, zoals sportevenementen en muziekfestivals, mogen zijn omdat het Nederlands kabinet nu alleen in blokken maatregelen afkondigt en evenementen vooralsnog tot 1 juni heeft verboden. Zelfs een periode van drie maanden is voor evenementen nog op afzienbare termijn. Macron denkt bovendien ook gewoon in blokken. Nu een blok van 4 weken tot 11 mei waarin de huidige maatregelen zijn verlengd, maar dat in het daarop volgende blok enige versoepeling zal komen.
14-04-2020 08:05
Dit artikel klopt niet.
    14-04-2020 09:24
    Regel 1 bij Wielerflits: als je iets dropt, geef er dan tenminste 1 argument voor.
    14-04-2020 09:41
    Ik zal de toelichting geven: Macron dwingt de Tour niet tot uitstel. Zijn besluit betekent dat de Tour niet kan starten voor half juli. Hij laat de optie open dat de Tour van 2020 niet plaatsvindt. Macron gaat namelijk niet over uitstel of afstel van de Tour.
    14-04-2020 09:42
    @vincenzo

    Ook dat heeft Macron nog helemaal niet gezegd.
    14-04-2020 09:44
    'Nog helemaal niet'??
14-04-2020 09:35
Lastige situatie voor de sport. Het lijkt niet makkelijk om tot geschikte oplossingen te komen.

Er is enorme financiële druk om de bedrijfstak weer aan het werk te krijgen. Daarnaast kan je ook niet ongelimiteerd wedstrijden uitstellen. De kalender van september en oktober zit al vol met iedere week alle dagen champions league, drie F1 wedstrijden, MotoGp en zes tennistoernooien. En dan hebben we ook nog de 24uur van Le Mans, Atletiek en de rest. En alles natuurlijk live op tv. Misschien is er nog een plekje als ze de Vuelta 's nachts laten rijden en de najaarsklassiekers 's ochtends vroeg.

Zonder gekheid. Ik wens alle sportbestuurders, wedstrijdorganisaties, verenigingen, clubs etc. alle wijsheid toe om te komen tot acceptabele, gedragen en eerlijke oplossingen. Dat zal niet eenvoudig, om niet te zeggen onmogelijk.
14-04-2020 10:51
Grote evenementen als dit maar ook concerten en andersoortige bijeenkomsten kun je nog voor vele maanden vergeten. Je mag blij zijn als je over een paar maanden naar een restaurant kan met gepaste afstand tussen de gasten.
14-04-2020 10:59
Nederland rekent inderdaad enkel de "eerder op corona positief geteste" overlijdens mee. En houdt geen rekening met niet eerder op corona geteste en verdachte overlijdens (voornamelijk in rusthuizen en thuis). Daarmee stelt Nederland zich op een lijn met de dictaturen (China, Rusland, Turkije, Iran enz. enz.) en semi-dictaturen als Spanje en een chaotisch land als Italië. In Italië heeft men zo al vastgesteld dat in bepaalde steden en regio's tot zes maal meer mensen gestorven zijn dan op hetzelfde ogenblik vorig jaar. Maar deze cijfers zijn helemaal niet terug te vinden in de coronastatistieken. Dit heet "de waarheid achter houden" en je eigen burgers bedriegen. Naargelang de wetenschappelijke bron wordt er van uit gegaan dat het werkelijk aantal slachtoffers bij dergelijke telling, twee- tot driemaal hoger ligt dat de officiële cijfers. Als we ervan uitgaan dat in Nederland ook in rusthuizen meer getest wordt, dan in pakweg Italië en Spanje, moeten we er nog steeds vanuit gaan dat er in Nederland zeker 50 % meer coronagerelateerde overlijdens zijn dan de officiële cijfers weergeven. Dit werd gisteren overigens bevestigd door virologen.
    14-04-2020 13:22
    Je kan je afvragen of het nuttig is om dat precies te weten. Dan zou je op alle mensen die overlijden autoptie moeten uitoefenen. Lijkt me bizar, als maatregel om je burgers niet te "bedriegen", en onnuttig. Het gaat uiteindelijk niet om de doden, maar om de levenden die verder moeten. Meest nuttigst lijkt me om de ingang van de ziekenhuizen te monitoren op corona, zoals nu voornamelijk gedaan wordt.
14-04-2020 13:39
De vraag is waarom bepaalde landen dit verzwijgen. Nogal duidelijk, om het eigen onvermogen en het te laat adequaat reageren te maskeren. Jammer, want je kan een crisis maar bestrijden met alle mogelijke informatie, en dus met goede en gedetailleerde data.
Nu, als over enkele maanden de coronacrisis grotendeels zal bedwongen zijn, zal de balans toch opgemaakt worden. Dan kunnen de sterftecijfers per maand, en later over het hele jaar, vergeleken worden met de sterftecijfers van vorig jaar. Maar ook met de gemiddelde sterftecijfers van de voorbije jaren. En ik kan je nu al voorspellen. De Nederlandse overheid zal die cijfers niet spontaan vrijgeven en duiden. Je zal zelf op zoek moeten gaan op wetenschappelijke websites. Zo ook in Italië en Spanje. En er zal uit blijken dat in Italië en Spanje een meervoud aan overlijdens te betreuren valt. En in Nederland (veel) meer dan nu toegegeven wordt.
    14-04-2020 14:39
    “… om het eigen onvermogen en het te laat adequaat reageren te maskeren.”

    Want jij zag het wel op tijd allemaal aankomen?
    14-04-2020 14:48
    @Lightning:

    Wat een achterdocht. (Ik hoop overigens dat de uitdrukking "zoals de waard is...." niet van toepassing is.)

    Het is is toch geen wedstrijd? Het gaat erom dat er voor Nederland wel overwogen besluiten genomen worden in de aanpak. Hierin zullen ook de gevolgen voor de hele samenleving (incl. de economische gevolgen) zo goed mogelijk moeten worden meegenomen. Geen gemakkelijke taak lijkt mij.

    Dat "bedriegen" zoals in je vorige reactie is feitelijk onjuist. Bedriegen is opzettelijk misleiden (Van Dale) en dat heeft het RIVM nooit gedaan. Ze hebben altijd gecommuniceerd alleen de daadwerkelijk vastgestelde Covid-19 slachtoffers te tellen.

    Voor de behandeling is een vaststelling overigens niet relevant.
    14-04-2020 15:02
    Kreeg je de inloggegevens van degene die in maart nog onder deze naam postte toegestuurd? Welkom in ieder geval.
    14-04-2020 15:23
    Dit type paranoia ojee’ers hebben iets tegelijkertijd sneus en grappigs.

    Ik vraag ze meestal ‘wat nu?!’
14-04-2020 20:22
@RV -1

Ik vind dergelijke types alleen sneu -).
15-04-2020 14:05
@Haanaf
Als je geen rekening houdt met de overlijdens in de woonzorgcentra/rustoorden, ben je als land heel slecht bezig. Die groep werd niet alleen vergeten in de beginfase van de pandemie (te laat afgezonderd, te laat getest, besmet personeel dat bleef werken...), maar nu blijkt dat de overlijdens in deze centra voor bejaarden stilaan de overlijdens in de ziekenhuizen overtreffen.
En dan heb jij het over "wel overwogen besluiten in de aanpak"....... dit zonder rekening te houden met de overlijdens in de woonzorgcentra en/of met de overlijdens van personen die niet vooraf op corona getest werden (maar wel de symptomen hadden). Te gek voor woorden.
Nogmaals, dergelijke aanpak geeft een volledig vertekend beeld van de werkelijke (rampzalige) situatie. Hoe dit kan verdedigd worden, blijft voor mij onbegrijpelijk.
En hoe gaat Nederland later aan zijn burgers rechtvaardigen, dat er veel meer slachtoffers gevallen zijn dan officieel weergegeven werden tijdens de pandemie ? Want ooit wordt de rekening gemaakt. Het verschil in mortaliteit tussen pakweg 2019 (of een gemiddelde van de laatste jaren) en het coronajaar 2020 zal hoger liggen dan de officiële cijfers. Benieuwd hoe je dan zal reageren ?
    15-04-2020 14:51
    “…de werkelijke (rampzalige) situatie.”

    Ruim een maand geleden zei je nog dat de situatie “helemaal niet alarmerend” was.
    Toen reageerden overheden “paniekerig”, nu stel je dat ze veelal “te laat” waren.

    Doe jij aan enige vorm van zelfreflectie?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine