Florian Vermeersch ziet supergemotiveerde Tadej Pogacar: “Zijn hart ligt bij deze klassiekers”
Foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
zondag 6 april 2025 om 06:37

Florian Vermeersch ziet supergemotiveerde Tadej Pogacar: “Zijn hart ligt bij deze klassiekers”

Interview Is Tadej Pogacar nu de grote uitdager van Mathieu van der Poel in de Ronde van Vlaanderen, of juist de absolute topfavoriet? Feit is dat we aan de vooravond van Vlaanderens mooiste dit seizoen nog geen referentie hebben van de drievoudige Tourwinnaar op Vlaamse wegen. Zijn rechterhand Florian Vermeersch geeft een inkijkje in de UAE Emirates XRG-ploeg van de Sloveen, in gesprek met WielerFlits.

Heel even deed het communicatieteam van de Emiratenploeg ons geloven dat Vermeersch er niet bij zou zijn in de Ronde van Vlaanderen. Op hun website kwam namelijk een achttal zonder de renner uit Zaffelare te staan. “Maar geen zorgen, dat was een foutje”, stelt Vermeersch iedereen gerust. “Ik denk dat ze zich wat vergist hebben bij het social media-team, want ik heb altijd in de selectie gezeten. Ik heb in Dwars door Vlaanderen zelfs extra rust genomen, in functie van de Ronde en Parijs-Roubaix.”

In de E3 Saxo Classic en Gent-Wevelgem kregen jullie door het passen van Pogacar ‘carte blanche’, maar zonder grootse resultaten. Is de ploeg klaar om Pogacar optimaal te omringen?
“Ik denk dat die resultaten niet onze sterkte weerspiegelen. Ik had twee keer superbenen, maar in de E3 Saxo Classic zaten we niet goed geplaatst in aanloop naar de Taaienberg. Vanaf daar was de koers voor de overwinning over, maar ik heb daarna wel nog tot op honderd meter van het einde voor een top 10-plaats gereden. Met de finish in zicht zijn we toch nog ingehaald. Tim Wellens zat dan weer mee in het groepje renners voor de vierde plaats.”

Gent-Wevelgem was dan weer een heel ander verhaal. Daar was ik ook goed in orde, maar na de laatste keer Kemmelberg was het verschil niet groot genoeg en niet veel ploegen wilden doorrijden. Daar zijn we dan ook in het peloton achter Pedersen geëindigd, maar ik kan niet zeggen dat we daar slecht waren. Ik voelde me zelf heel sterk voor de komende weken, en trek niet te veel conclusies uit die uitslagen.”

Vermeersch in de finale van de E3 Saxo Classic – foto: Cor Vos

Waar plaats je het UAE Emirates-XRG blok ten opzichte van de andere ploegen?
“We moeten van geen enkele ploeg schrik hebben, want we zijn zelf supersterk. Als iedereen op niveau is, gaan we er allemaal zitten in de finale. Het is al een grote winst dat we met z’n allen ongeschonden uit de laatste koersen zijn gekomen, dat kan niet iedere ploeg zeggen. Zelfs Nils Politt, die in Dwars door Vlaanderen is gevallen, heeft amper schade opgelopen.”

Hoe anders is het om te koersen mét Tadej erbij?
“Dat is een immens verschil. We starten zondag met een absolute kopman in de Ronde van Vlaanderen en het doel is duidelijk. Dat is met Tadej deze Ronde van Vlaanderen winnen. We starten allemaal met dezelfde mindset en hopelijk kan ik mijn steentje daarin bijdragen. Het brengt iets meer druk met zich mee, maar we worden ook meer ontspannen en kunnen boven onszelf uitstijgen in dienst van Tadej.”

Visma | Lease a Bike toonde in Dwars door Vlaanderen wel aan dat het niet altijd goed is om zo te redeneren. Zeker als je een enorme sterkte in de breedte hebt, met jouzelf, Jhonatan Narvaez, Tim Wellens, Nils Politt en Antonio Morgado, kan je dat ook op tactisch vlak uitspelen.
“Oh, maar we hebben ook geen schrik om dat uit te spelen. De Ronde is de laatste jaren een koers geworden waarbij de getallen in de finale heel belangrijk waren. Het parcours is nu wel nog een beetje gewijzigd, dus we moeten nog wat afwachten wat dat geeft. Sowieso is het doel om te winnen met Tadej, en als het erop aankomt is iedereen bereid om voor hem te werken. Maar we zijn ook niet blind voor het gevoel op de dag zelf of om te kijken hoe de koers zich ontvouwt.”

Jullie moéten wel koersen, want jullie moeten Mathieu van der Poel eraf rijden. In de sprint lijkt Tadej altijd geklopt.
“Natuurlijk is het beter om de renners die sneller zijn eraf te rijden en zo een sprint te vermijden. Maar kijk naar de sprint van Wout van Aert tegen Neilson Powless in Dwars door Vlaanderen: na een klassieker zijn er nooit zekerheden. Ik herinner me ook nog Kasper Asgreen zijn sprint tegen Van der Poel in 2021, die kreeg ook niet de verwachte winnaar. Maar ik ben het wel met je eens dat alleen wegrijden de veiligste weg is.”

Vermeersch en Pogacar in de waaiers in UAE Tour – foto: Cor Vos

“Belangrijke kanttekening: we moeten niet alleen naar Mathieu kijken. Er is een heel breed pallet aan renners die denken dat ze kunnen winnen en het zou niet slim zijn om je wedstrijd dan af te stemmen op één andere man. Er zijn twee duidelijke favorieten, maar de Ronde is zo’n lange en lastige koers dat er heel veel kan gebeuren. Het belangrijkste is om altijd onze eigen wedstrijd te rijden en nooit achter de feiten aan te moeten hollen.”

De topfavorieten maken er tegenwoordig ook geen geheim van waar ze de koers in een beslissende plooi willen leggen. Moeten we dan pas inschakelen bij de tweede passage over de Oude Kwaremont om Tadej een poging te zien doen om Van der Poel los te rijden?
“Tja, door het parcours en koersverloop van de laatste jaren weet iedereen dat die twee passages over de Oude Kwaremont de beslissende momenten zijn. Daar is het man tegen man, het is de langste beklimming van de wedstrijd waar Tadej zijn inspanning het beste rendeert. Daar wordt de koers vaak in zijn plooi gelegd en dat zal dit weekend volgens mij niet anders zijn. Maar zoals ik al zei: je weet nooit. Er kan altijd een sterke groep al voordien wegrijden en dan moeten we mee in het offensief zitten met goede pionnen.”

Tadej leek in ieder geval al een tactisch spelletje te spelen door zijn indrukwekkende verkenning van Parijs-Roubaix te delen met de hele wereld.
“Ja, maar zo’n verkenning zegt niet zo veel. In koers is het toch anders en er zijn veel renners die hun Strava-file delen. Ik denk dat het vooral aantoont hoe graag hij hier is en hoe veel zin hij heeft in de klassiekers. Hij heeft al een paar verkenningen gedaan en je merkt dat zijn hart veel meer bij die eendagskoersen en klassiekers ligt. Hij beseft ook de waarde van de monumenten, en dat maakt hem heel gemotiveerd.”

Je beschreef hem eerder als ‘een normale gast’. Zijn jullie na de UAE Tour en Strade Bianche nog wat closer geworden om een hecht team te vormen richting de klassiekers?
“Ik ga niet zeggen dat we beste vrienden zijn. Daarvoor ken ik hem nog niet lang genoeg. Maar we hebben wel een goede band en een goede relatie. We komen heel goed overeen. Hij is aangename kerel waarmee ik heel graag samen naar een wedstrijd ga. Hij straalt helemaal niet uit dat hij een grote kampioen is en je ziet hem altijd heel ontspannen en relaxt. Dat maakt het fijn om samen te werken.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
2 Reacties
04-04-2025 22:18
Pogacar is in de sprint altijd geklopt als hij blijft toestaan dat van der Poel het tempo er volledig uithaalt en bij het aanzetten altijd al meters pakt. De klassieke sprints die Mathieu verloor, hebben nochtans iets gemeen. De sprint tegen Asgreen was een sprint die al begon aan een hoog tempo, waardoor van der Poel bij zijn aanzet geen afstand kon nemen. Ook tegen Pedersen in Wevelgem bleef het tempo hoog in de aanloop naar de sprint. De sprint tegen Colbrelli in Roubaix, zelfde verhaal.

Niet dat Pogacar met die tactiek plots vlotjes gaat winnen, maar dan heeft hij tenminste 1 kans op 5 om te winnen ipv. 1 op 50. Maar betwijfel dat Pogacar bijleert, bij hun vorige sprint in Vlaanderen stond hij ook al toe dat MvdP zo traag ging rijden dat zelfs van Baarle en Madouas konden terugkeren.
    05-04-2025 15:45
    Je wilt suggereren dat Tadej de kop moet pakken en daar het tempo heel hoog moet leggen? Dan is hij misschien ook wel kansloos.

    Lijkt me tijd voor weer een lange solo morgen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine