Flanders Classics ziet nog altijd positieve toekomst voor One Cycling
Foto: Fotopersburo Cor Vos
Niels Bastiaens
donderdag 20 november 2025 om 20:30

Flanders Classics ziet nog altijd positieve toekomst voor One Cycling

Het is al een tijdje geleden dat we nog iets gehoord hebben over One Cycling, het ambitieuze wielerproject dat het wielrennen totaal wil hervormen. Hoewel een opstart nog niet voor meteen is, zou het project volgens Tomas Van Den Spiegel, CEO van Flanders Classics, nog niet volledig van de baan zijn.

Het laatste nieuws dat we over One Cycling vernamen, dateert al van het begin van de zomer. De UCI stuurde toen een brief aan alle teammanagers en organisatoren van WorldTour-wedstrijden, waarin het waarschuwde voor de gevolgen als het project zou doorgaan. OneCycling werd door hen onverenigbaar geacht met het bestuur en het regelgevend kader van de UCI. Het ontbrak volgens hen ook aan een sportieve samenhang.

Het investeringsfonds Public Investment Fund (PIF) zou via zijn sportsectie SURJ 300 miljoen euro, verspreid over drie seizoenen, willen investeren om de opstart van OneCycling te verzekeren. Een project waar Visma | Lease a Bike, EF Education-EasyPost, Ineos Grenadiers, Soudal Quick-Step en Red Bull-BORA-hansgrohe samen met organisator Flanders Classics de stuwende krachten achter zijn. Ook nog zes andere WorldTeams en Giro-organisator RCS sloten zich aan.

In eerste instantie werd 2026 genoemd als startdatum en men wilde ook nieuwe wedstrijden in Colombia, Verenigde Staten en Saoedi-Arabië op het hoogste niveau willen toevoegen. Maar de UCI kon dit voor 2026 in ieder geval nog tegenhouden.

Geraakt ook de UCI overtuigd? – foto: Fotopersburo Cor Vos

Van Den Spiegel: “Er komt een moment dat we niet anders kunnen”
Maar hoelang lukt hen dat nog? “Ik denk dat de geesten wel gerijpt zijn. De voorbije maanden en jaren is er daarrond heel hard gewerkt, nu is het daar wat stiller rond”, zegt Flanders Classics-CEO Van Den Spiegel.

“Maar ik denk dat iedereen het erover eens is dat er in de toekomst hoe dan ook iets zal wijzigen aan de wegkalender. En dat, als het wielrennen zijn globale potentieel op een bepaald moment zal willen bereiken, we veranderingen moeten doorvoeren. Dat kan alleen maar als alle stakeholders aan hetzelfde zeil trekken.”

Maar hoe krijg je iedereen mee? “De UCI moet sowieso onderdeel zijn van het het verhaal, maar je kan ook niet rond het feit dat ASO een belangrijke speler is. Kijk, ik ben vol vertrouwen dat het plan niet voor altijd in de koelkast zit. Er komt een moment aan dat we niet anders zullen kunnen. Wat dat betreft zie ik wel een beetje dezelfde uitdaging als bij de cross”, aldus Van Den Spiegel.

“Namelijk: hoe zorgen we er als wielrennen en veldrijden voor dat, ondanks alle concurrentie die we vandaag hebben van andere sporten en andere en interessante vormen van entertainment, we toch gaan meetellen in de toekomst? Dan kunnen we misschien ooit een fractie zijn van de Formule 1. Dat zal nog niet in 2026 zijn, dat was altijd al heel optimistisch, maar hopelijk wel daarna.”

Vrijdagochtend verschijnt deel twee van een groter interview met Van Den Spiegel, waarin hij zijn licht laat schijnen op de betaalmuur in het veldrijden, de verdienmodellen in de sport en zijn plannen in het wielrennen op de langere termijn.
RIDE Magazine
1 Reacties
21:28
Wat ik me afvraag, zouden diegenen die het one cycling project stuwen, onderschatten of net overschatten wat het potentieel is van het wegwielrennen als sport? Wat zou er bijvoorbeeld overblijven van het kijkpubliek van bijvoorbeeld de RVV in een zogenoemd wielergek land, als de wedstrijd fysiek en in de media niet meer zo toegankelijk is als nu? En moest er een gaatje of gat vallen qua publiek door de veranderingen, krijg je dat gevuld met een nieuw publiek.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.