Filippo Ganna: “We hadden een raket in de benen”

woensdag 4 augustus 2021 om 14:41
Filippo Ganna: “We hadden een raket in de benen”

foto: Cor Vos

Filippo Ganna is vanzelfsprekend heel blij met zijn gouden medaille, die hij met de Italiaanse ploeg veroverde op de ploegachtervolging tijdens de Olympische Spelen in Tokio. De renner van INEOS Grenadiers had een belangrijk aandeel in het succes van het team.

Denemarken leek in de finale van de ploegachtervolging de beslissende slag te hebben geslagen bij het ingaan van de laatste kilometer, maar Ganna wist met enkele verbluffende ronden het gat van de Denen dicht te rijden. Uiteindelijk wisten de Italianen hun achterstand om te buigen in een voorsprong en als eerste te finishen. Zijn deden dat zelfs in een nieuw wereldrecord.

“Dit is een droom”, zei Ganna naderhand. “Na vijf jaar samenwerken was dit geweldige resultaat, de gouden medaille, ons enige doel. Voordat we gisteravond gingen slapen zei ik tegen de andere jongens dat we minder dan vijf minuten verwijderd waren van het belangrijkste moment van onze levens. We hebben het met elkaar afgemaakt en daar zijn we heel blij mee.”

“In de laatste kilometer wisten we dat we een raket in de benen hadden. Uiteindelijk maakten we het verschil en konden we dit resultaat behalen. Ik was blij dat ik na de tijdrit een goed gevoel in mijn benen had. Wij zijn blij, de ploeg is blij en ik denk dat iedereen in Italië blij is”, aldus Ganna, die een week geleden ook al vijfde was op de olympische tijdrit. Zijn Spelen zijn nu klaar.

Dit artikel delen:

11 Reacties

armstrong 4 augustus 2021 om 14:44

Wat een beest die Ganna

Michelangelo 4 augustus 2021 om 14:49

Half brommer, half mens…

Prachtige atleet, die Ganna. Wel knap om nog 3 Italianen te vinden die zijn wiel kunnen houden…. ;-)

Michelangelo 4 augustus 2021 om 15:02

Even een WAT ALS vraag:
wat als je een type als Jeffrey Hoogland zou opstellen in de finale van de ploegenachtervolging? Volgens mij is die in staat om 1 km met staande start te rijden in 1 minuut. Is die dan in staat om een “normaal team” voor de ploegenachtervolging te achterhalen? En heb je dan ook gewonnen, ook als de rest van het team niet in je wiel zit?

evanderwel 4 augustus 2021 om 15:12

Leuke vraag. Voor het eerste gedeelte van je vraag zou je even moeten kijken wat de tussentijd is na 1 km. Ik denk wel dat je minimaal nog twee ploeggenoten in je wiel moet hebben. Overigens heeft dit alleen zin in de knock out rondes. In de kwalificatie moet je echt een tijd neerzetten.

Magician 4 augustus 2021 om 15:40

Die topteams rijden de kilometer maar een fractie boven de minuut, dus zelfs als die dat zou halen zou die een tegenstander met redelijk niveau niet kunnen inhalen.

josi 4 augustus 2021 om 15:41

Interessante vraag. Ik heb het even opgezocht. Je moet nog met minimaal 3 man bij elkaar zijn wanneer je de tegenstander inhaalt, dus Hoogland in z’n eentje telt niet. Dat wordt dus de 3 man van de teamsprint opstellen…

Franco Ballerini 4 augustus 2021 om 17:12

@josi: dus Hoogland, Lavreysen, Büchli en een willekeurig andere renner inzetten in Parijs! Inderdaad een interessant experiment (en gedachtegang van Michelangelo: misschien lezen ze mee!)

Maar serieus: erg jammer dat zowel de Nederlandse dames als heren geen noemenswaardig team op dit in mijn ogen mooiste onderdeel kunnen samenstellen.

Franco Ballerini 4 augustus 2021 om 17:20

@evanderwel: ook voor de kwalificatie hebben we een truc: die laten we rijden door Dumoulin, van Baerle, Mollema en Kelderman. Maakt niets uit dat we het dan nipt halen, de baanrenners maken het wel af. Bijkomend voordeel: we kunnen dan met zijn achten starten in de wegwedstrijd!

TrEb 4 augustus 2021 om 15:56

Ganna met een raket in de benen, klinkt als mechanische doping

Mooie prestatie van de Italianen.

Titaantje 4 augustus 2021 om 17:26

Het had het artikel gesierd als het genoemd had wie de andere Italianen in de ploeg zijn.

RLM 4 augustus 2021 om 19:38

Raket in de benen? Klinkt niet gezond, zou het toch maar laten onderzoeken.

Headlines

Materiaalzone

Populair