Filippo Ganna behaalde vrijdag een knappe tweede plaats in de koninginnenrit van de Vuelta a San Juan, maar tijdens de beklimming van de Alto del Colorado nam de Italiaan wel een onreglementaire houding aan op de fiets. De UCI heeft hem daarom een straf opgelegd. Volgens Tuttobiciweb krijgt Ganna een boete van 500 Zwitserse Frank en worden hem 15 UCI-punten ontnomen.
Ganna zelf reageerde via Twitter op de door de UCI genomen maatregelen. “Na de rit van gisteren heeft de UCI me erop gewezen dat ik in een illegale positie heb gereden, door mijn voorarmen op het stuur te leggen”, zei de Italiaan, die in de finale van de etappe op jacht was naar koploper Miguel Ángel López. “Op dat moment van de wedstrijd ging ik tot het uiterste en verloor ik een moment mijn concentratie. Ik accepteer de straf die de UCI-commissaris heeft gegeven en respecteer dat we we ons allemaal moeten houden aan de UCI-reglementen.”
Tuttobiciweb noch Ganna spreekt van een tijdstraf. De werelduurrecordhouder lijkt zijn positie in het algemeen klassement dus te behouden. Hij staat tweede in die rangschikking, op dertig seconden van leider Miguel Ángel López. Met nog twee vlakke etappes voor de boeg heeft die laatste de eindzege bijna binnen.
This position is not allowed. Wonder what commissaires will do with this.
— Thomas De Gendt (@DeGendtThomas) January 27, 2023
35 Reacties
Krijgt Vos nu haar overwinning in Zweden terug?
Bizar he? Vos deed het 100 meter en bedacht dat ze iets fout deed. Die had er amper voordeel van en werd gediskwalificeerd. Ganna krijgt niet eens een tijdstraf. Er is geen andere sport waar zo inconsequent met de regels wordt omgegaan.
Het is toch bekend dat de regels niet gelden voor Ineos.
UCI zal wel opgelucht zijn dat Ganna deze schijnstraf op nobele wijze heeft geaccepteerd. Stel je voor dat hij had geweigerd, dat hadden ze hem moeten paaien met bonusseconden of iets dergelijks.
Volgens UCI reglement is dit gewoon een diskwalificatie. Eigen regels naleven schijnt toch wel een dingetje te zijn bij de UCI
“In WorldTour-wedstrijden kan dit bestraft worden met een boete van 1.000 Zwitserse Frank, 25 strafpunten op de UCI-ranking en een diskwalificatie of deklassering. In wedstrijden van lager niveau zijn de geldboete en de strafpunten wat lager.“ aldus Wielerflits in 2021.
@Panache
Het klopt, de geldboete en de strafpunten zijn lager in dit soort wedstrijden (lager niveau). Voor dit reden ook alleen 500 CHF en -15 UCI punten. Maar er is altijd ook DSQ erbij in UCI reglement. Het gaat om Art. 2.12.007/7.9 – hier: https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/7MLz0Fo06hpqNvEvrlXaf2/53fe1b323413a94dace25142cc2f6d6a/2-ROA-20230101-E.pdf
Dus ik begrijp niet, waarom Ganna altijd nog in wedstrijd is. Dit vind ik niet OK.
Ik heb het nagekeken en begrijp het ook niet IK. Boven de overtredingen staat een uitzondering voor kleinere ‘class 2’ races, maar dit betreft een hoger gerangschikte uci pro series wedstrijd. Onder de tabel staan uitzonderingen als volgt vermeld “Wanneer er een schaal van sancties is, moet de commissaris rekening houden met alle verzachtende of verzwarende omstandigheden”. Dit is ook niet van toepassing. Het lijkt er inderdaad op dat Ganna volgens de spelregels gediskwalificeerd zou moeten worden (los van ieders persoonlijke mening of die spelregel niet wat te streng is).
Een tijdstraf in deze, geen geschipper naargelang de naam of positie van de overtreder… UCI, of wel of niet, zo blijft de deur altijd open…
Dat is een groot probleem . Nooit de zelfde straffen voor bepaalde overtreding. Zelfde als met stayeren na val . Of bidon . Of van lijn afwijken in sprint
Vond het al vreemd dat die zo rap ging.
Maf, tijdens een beklimming. Probeert gewoon de meest optimale houding te hebben. Van Aërodynamische voordeel of gevaarzetting geen sprake. Dan mogen klimmers ook niet meer staand klimmen.
Nee, dit is niet aërodynamischer nee?
Kijken is kennelijk moeilijk? Ik zou zeggen hij houdt juist z’n stuur onaerodynamisch vast, ergo: hij rust weliswaar met z’n onderarmen op het stuur, maar heeft z’n handen omgekeerd vast aan de gidon. Maw, hij zit hoger en even breed.
Alex Dowsett heeft gevonden dat er aerodynamisch voordeel te behalen is tot zo’n 7% hellingsgraad (https://m.youtube.com/watch?v=hG8rEsbivMw). En Ganna, de beste tijdrijder op het moment, zal toch zelf het beste weten wat de meest aerodynamische positie is?
Had hij deze lichte straf ook gekregen als hij de etappe nipt gewonnen had?
Geen tijdstraf ? Wie met veel geld gaat er zich dan nog aan storen mocht het er om gaan in een belangrijke wedstrijd ?
Het ziet er ook echt niet uit, alsof hij niet helemaal snapt hoe zijn stuur werkt.
Wat is dat Twitter toch een vuil medium trouwens, die normaal zo schattige De Gendt verandert er door in een soort slinkse NSBer.
Hahaha slinks ool ec
Haha slinks ook echt haha! Normaal zijn ze niet zo slinks die NSB’ers maar die De Gendt is er één! Prachtig
Haha wheely eens inderdaad, hoewel ik wel TdG fan ben, vind ik het wel treffend
Vraag is, waarom doet De Gendt dat?
Omdat ie Ganna niet mag?
Zit De Gendt nou gewoon te snitchen op twitter?
Zal wel een fittie met Ganna hebben omdat Ganna vorig jaar in de weg reed toen de Gendt een bidon wilde pakken ofzo…
Ik denk dat Thomas neutraal reageert.
Ik vind het zulke onzin om de puppypootjes-houding te bestraffen. Het zitten op de bovenbuis is wel gevaarlijk rijgedrag. Maar de puppypootjes-houding doen profs enkel als ze op kop rijden of alleen in de achtervolging/aanval
Bobbeltje in de weg en je ligt op je plaat. Zo raar vind ik het niet dat het niet mag, is een voorbeeldfunctie.
Hoe Ganna hier bezig is ziet er trouwens nog minder imiteerbaar en als ‘hou die fiets es normaal vast jongen’ uit. Beetje van kijk mij eens slim verzonnen. Ze hadden hem makkelijk als laatste kunnen zetten en dat had ik prima gevonden.
Ze mogen met 50km/u etenszakjes en bidons van een stilstaande verzorger aanpakken maar diep op je stuur liggen terwijl je nog steeds bij je remmen kan niet.
Ik wil niet zeggen dat Ganna een ideale houding kan om in zijn remmen te knijpen, maar hij kan het wel.
Kinderachtige regels die niet gehandhaafd worden. Schaf ze dan maar af!
Maar wat is er nou precies strafbaar aan de houding op de foto? Hij houdt zijn stuur wel stevig vast met beide handen, bij de remgrepen nota bene.
legt zijn polsen op het stuur en echt lekker bij de remmen zit ie zo ook niet natuurlijk.
Voor mij is de vraag vooral ook: waarom neemt hij nu díé positie aan? Als hij gewoon zoals iedereen tegenwoordig zijn polsen op het stuur legt en bovenaan de remgrepen vastneemt dan is zijn positie toch exact hetzelfde qua aërodynamica? En toch een stukje veiliger moest er plots een diepe put opduiken die je niet zag komen omdat je in full TT modus zit diep te gaan…
Goede reactie van Ganna, maar ze maken het die jongens wel lastig, vind ik.