Fietswissel van Van der Breggen reglementair, oordeelt jury
Even paniek op de top van de VAM-berg, nadat Anna van der Breggen voor aanvang van de slotkim van fiets wisselde. Die leek namelijk niet van de volgwagen van Boels-Dolmans te komen, wat onreglementair zou zijn. Maar van een diskwalificatie is uiteindelijk geen sprake, oordeelde de jury.”De fiets kwam onrechtstreeks wel vanuit de wagen van de ploeg.”
Bleek uiteindelijk dat de volgwagen een kortere weg had genomen nadat de ploegleider hoorde dat Van der Breggen met pech kreeg af te rekenen. De mecanicien van dienst wachtte vervolgens de Nederlandse kampioene op met de reservefiets. Dat verklaarde de wedstrijdjury na kort overleg aan collega Youri IJnsen.
Geen DSQ! Er is onderaan de VAM-berg een afsteek. Uitleg van jury: ploegleiderswagen afgestoken nadat ze hoorden van pech Van der Breggen en mechanieker afgezet met nieuwe fiets. De fiets kwam dus indirect van het dak en dat mag. Van der Breggen ‘gewoon’ kampioen. https://t.co/VicuqpolPB
— Youri IJnsen 🇺🇦 (@Youri_IJnsen) August 22, 2020
DQ zou erg zwaar zijn en de winnares onrecht doen, maar hier wordt flink met de regels gemarchandeerd.
Verder terecht geen DSQ.
Wel blij dat 't geen DSQ is want dit ligt vooral aan t parcours en Anna is een geweldige Nederlandse kampioene.
Twee maten, twee gewichten. Met rensters in de achtergrond had de jury nooit zoveel misplaatst medelijden gehad.
Harde stinkmeesters, maken stinkende wonden.
Ik ben niet gefrustreerd, maar het stoort me wel mateloos. Dit is immers behoorlijk kwalijk. De jury weet maar al te goed dat het onreglementair is (zie quote uit het reglement elders), en toch vinden ze het nodig hun interpretatie van het reglement te verdraaien om toch maar geen DQ tegen de winnaar te moeten uitspreken. Zeg dan gewoon dat het niet kan maar dat je gezien de omstandigheden liever gewoon een boete geeft. Nu blijft er wel degelijk een vies geurtje van partijdigheid aan hangen. Dat kunnen we niet verdragen als het over één of andere Kazach of Colombiaan gaat. Waarom dan wel als het een Nederlandse is die ervan profiteert?
Je vindt de quote in een reactie van lauran. Terecht wijst hij/zij er daarbij op dat dit een heikel precedent kan zijn.
Met een normale fietswissel had ze overigens gewoon kunnen winnen.
Natuurlijk is dit een terechte jury beslissing.
Hoe dan ook een vrij vreemd verhaal. De jury kronkelt zich in domme bochten. Maar de overwinning afpakken zou pas echt ongeloofwaardig zijn.
Je hebt blijkbaar niets gevolgd. De wegen zijn te smal om te kunnen passeren..zelfs voor de neutrale wagen. Voor de veiligheid hebben ze dus voor een andere optie gekozen en kwamen voor de renster. Ze pakken op het gemak een fiets van de auto en wisselen. Geen probleem.
Trouwens, de wagens kunnen niet normaal op het parcours rijden?? Waarom maken jullie dan geen beter parcours? Jullie wegennet was toch zo subliem? Maar als jullie moeite hebben om een lusje te maken met twintig geschikte straten, dan kunnen wij jullie wel aan eentje helpen, hoor. Vraag maar waar je het wil hebben, krijgen we zo in orde!
Ik vermoed dat u Vlaming bent, daarom moet ik even heel hard lachen om uw geste #slechtstewegennetvanWest-Europa :)
On topic: het was een gesloten circuit over speciaal voor sportieve fietsers aangelegde paden. Op een vuilnisbelt. Dat klinkt dan weer wel echt Belgisch.
Het is bovendien niet helemaal eerlijk om ons wegennet enkel met dat in Nederland (of West-Europa) te vergelijken. Dat mocht nog maar eens blijken in de Dauphiné en de Ronde van Polen, om het maar bij twee recente frappante voorbeelden te houden. Dauphiné is in elk geval ook West-Europa. En ook in het VK ben ik tijdens reisjes veel slechte wegen tegengekomen. Dat zal in Ierland wel niet anders zijn.
En als het krom is, dan hadden ze gewoon een tijdstraf kunnen geven. Van een half minuutje of zoiets.
Ik denk ook niet dat iemand in het peloton zou willen dat Anna op deze manier haar titel zou kwijt raken. Zelfs Van Vleuten niet lijkt me.
Soms wordt het onreglementaire toegestaan, net zoals het hardlopen zonder fiets van froempje.
Gelukkig voor hun vind de KNWU het ook nogal fors om hiervoor te diskwalificeren maar reglementair/netjes is het zeker niet.
Ik ben voorstander van rechtlijnig de reglementen hanteren. Zoals in de atletiek. Voor wie daar een cm de lijn van zijn baan raakt , ook al heeft ie er geen voordeel van volgt een deklassering. Of zoals bij hockey: in de cirkel als verdediger de bal tegen de voet krijgen al dan niet opzettelijk is altijd strafcorner.
Maar verder inderdaad een kromme redenering van de Jury, die overigens in mijn ogen terecht koos om dit niet te bestraffen met een DSQ.
Vreemde fietswissel en als het is om met een schone fiets van de sponsor op de foto te staan m.i. verkeerde ijdelheid.
Ben nog het meest benieuwd of het volgwagens is toegestaan om shortcuts te nemen. Als dat mocht verder prima, is dat niet dan dsq. Zoals ook Froome een dsq verdiende maar helaas niet kreeg.
Wellicht kan dit leiden tot minder volgwagens en dus een veiligere werkomgeving voor het peloton...