Felle kritiek op parcours Tour de Wallonie: “Rode kaart voor de organisatie”
Veiligheid is de laatste weken een hot item in het wielrennen en ook de Tour de Wallonie kan op kritiek rekenen uit het peloton. Diverse renners ventileren op sociale media hun mening over het gevaarlijke parcours. Het wegdek zou op plekken vol zitten met gaten.
“Rode kaart voor de organisatie van de Tour de Wallonie vandaag”, schrijft Florian Sénéchal van Deceuninck-Quick-Step op Twitter. “Het lokale circuit was veel te gevaarlijk voor de sprintetappe. De weg was in slechte conditie en er waren veel te veel obstakels aan weerszijden van de weg. Er wordt altijd gereageerd als iemand overlijdt of ernstig geblesseerd raakt, maar het veilig houden voor renners is geen prioriteit?”
Iljo Keisse en Jetse Bol reageren met een kwinkslag. “Probeer de gaten in de weg te ontwijken tijdens de rit van vandaag. In de Tour de Wallonie is dat onmogelijk!”, aldus Keisse. Zijn ploeggenoot Michael Mørkøv haakt daarop in. “En natuurlijk is de UCI daar niet verantwoordelijk voor, net als met alle andere veiligheidskwesties en valpartijen.”
Onder meer Greg Van Avermaet kwam vandaag ten val nadat hij door een gat in de weg was gereden. Hij kon zijn weg vervolgen. Burgos-BH raakte na valpartijen twee renners (Isaac Cantón en Jesus Ezquerra) kwijt.
Red card today for the organization of the Tour de Wallonie. Circuit much too dangerous for a sprint finish, road in bad condition, too many traps on the side of the road. Always reacted when there is a death or serious injury. making it safe for runners is not a priority?
— Florian Senechal-Staelens (@flosenech) August 17, 2020
And for sure @UCI_cycling have no responsability to this, like with other safty issues and crashes 👏 #greatfederationwehave 🥇 https://t.co/leDeTXIfT8
— Michael Mørkøv (@MichaelMorkov) August 17, 2020
Er lag soms gewoon asfalt tussen de gaten in Wallonië vandaag! #11woordeneneenhashtag
— Jetse Bol (@JetseBol) August 17, 2020
En soms vullen ze met betonplaten de spleten op.
— Thomas De Gendt (@DeGendtThomas) August 17, 2020
The richest man in Wallonie: the manufacturer of plastic poles. The poorest man in Wallonie: the guy responsible for road works. What the hell…
— Stijn Steels (@StijnSteels) August 17, 2020
Amen to that! What a shit course today !!! https://t.co/etlrJj6BGE
— Luke Rowe (@LukeRowe1990) August 17, 2020
Note to ALL race organisers. We won't stand for it much longer! Downhill starts, dangerous circuits, crazy decents and your pathetic apologies afterwards. We want to RACE! Not dodge potholes, islands, road furniture. As a cyclist watching today, I felt sorry for the riders racing https://t.co/7IZaHqLNzo
— Daryl Impey (@darylimpey) August 17, 2020
We need to act with more responsability at all levels (riders, SD,team, organizer, uci) on this topic.A radical change is need and we need it now. No one extra day can be loose. Neutralizing a really bad part of a course by ourself can not be call a shame by anyone. #timetoact
— Matteo Trentin (@MATTEOTRENTIN) August 17, 2020
Jetse Bol, Thomas De Gendt en Luke Rowe rijden ook voor QS zeker?
Ik vraag me überhaupt wel af of je naar de etappe hebt gekeken vandaag. Er waren veel valpartijen en dat kwam niet door de renners deze keer.
Wat zeg ik van een hond? Dit is gewoon Pavlov! Laat sommigen hier een foto van Evenepoel of Lefevere zien en ze beginnen al te schuimbekken en met hun voet achter hun oor te krabben of te huilen naar de maan. Nu is het al zo, dat zelfs eender wie een DQS truitje draagt, al het gewenste effect oproept. Nog even wachten en Chasse Patate begint met zijn hoofd tegen een muur te kloppen bij het zien van de kleur blauw.
"Fine / Amende / Boete: CHF 200 + 15 points aux classements UCI + 20 sec de pénalisation + 20 points de penalité au classement par points"
M'n enige ervaring is de Amazon.
Ik heb veel gereden in Wallonie en kan me niet voorstellen dat de heren wielrenners nou ineens heel verbaasd zijn wat ze te zien krijgen. Het heeft ook best de schijn van een klassieke VL-WA discussie.
Maar opnieuw reden de renners ongestraft op de stoep en fietspaden waar het niet mocht.
Het ergst van al is dat mensen denken dat de renners werkelijk over die weg met putten zijn gereden.
Heren, laat nu eens echt zien hoe erg het is.
STAP NIET OP, GEZAMENLIJK.
Maak een echt statement, geen twittersoap.
Dat doet Levevre wel.
In Spanje heb je vele mooi geasfalteerde wegen met niet zelden plotseling een wak. Misschien nog wel gevaarlijker omdat je dat niet verwacht. In België stel je je erop in.
Wellicht eens kritisch kijken naar het materiaal. De zucht naar sneller en sneller lijkt niet parallel te lopen met de omstandigheden waaronder het materiaal gebruikt dient te worden. Het breken van een fietskader in een koers is geen onalledaags verschijnsel geworden. Zo kun je je ook afvragen waarom een tijdrit op een speciaal turborijwiel afgewerkt moet worden.
Ik weet ook dat het niet aan de renners is om oplossingen te voorzien maar het was toch veelbetekenend welke reacties er kwamen op de vraag hoe ze dit probleem dan moeten oplossen.
Je weet dat er veel strontwegen zijn in Wallonië en dat ze de laatste weken nog een nieuw parcours moesten uittekenen omdat er wat burgemeesters de krant wilden halen als veiligste burgemeester van het land, dan weet je ook dat je niet alleen op juist-vernieuwde tweevaksbanen zult koersen. Waar willen ze dat het naartoe gaat? Een mannetje dat smorgens voor het peloton het parcours verkent en de rit annuleert als er gevaarlijke passages zijn? Dan kunnen ze maar beter allemaal op de zwift gaan koersen.
Er is actie nodig maar als puntje bij paaltje zal het weer ieder voor zich zijn.
De Walen voegen daar nu de Tour de Wallonie aan toe met een nieuwe variant.
Parkoerkennis zouden de Belgen toch op zijn minst moet hebben :):)
Voor de rest blijven de renners ook zelf gevaarlijke toeren uithalen.
De eerste regel die gehandhaafd of opnieuw ingesteld dient te worden is het afbakenen van het wegdek waarop gereden mag worden. Iedere renner die (zonder noodzaak) op een ander stuk aangegeven wegdek (fietspaden, voetpaden etc.) rijdt wordt teruggezet in de daguitslag c.q. gediskwalificeerd (afhankelijk van de zwaarte van het vergrijp).
Verder is het ondoenlijk om al het wegmeubilair voor een koers weg te halen, al zal het dan wel goed gemarkeerd dienen te worden.
Inderdaad was er wat sla-om werk tussen afzetpaaltjes op de weg, maar ja als de regel over het gebruik van het aangegeven wegdek wordt gehanteerd, mogen renners dus niet sla-ommen tussen de paaltjes.
Een kuil in de weg die je pas ziet als je er doorheen bent gereden niet...
Als er niks in het roadbook staat mag je verwachten dat het een weg is waar je 'gewoon' overheen kunt fietsen.