Fatale kettingbreuken bij Baloise Trek Lion-renners op EK: “Op training al problemen mee gehad”
foto: Cor Vos
maandag 4 november 2024 om 12:53

Fatale kettingbreuken bij Baloise Trek Lion-renners op EK: “Op training al problemen mee gehad”

Baloise Trek Lions pakte met Thibau Nys goud op het EK veldrijden in Pontevedra, maar bij de jeugdcategorieën waren er ook enkele serieuze tegenvallers. Zowel Arthur Van Den Boer als David Haverdings zagen een medaille door hun vingers glippen door materiaalpech. Beiden braken hun ketting. Toeval? Ploegmanager Sven Nys erkent in gesprek met Het Laatste Nieuws dat er eerder al wat problemen waren met het materiaal.

“We zijn de dag slecht begonnen met veel materiaalpech”, doelt Sven Nys op de kettingbreuken van Van Den Boer en Haverdings. Van Den Boer kon door zijn gebroken ketting een bronzen medaille vergeten bij de junioren, terwijl Haverdings zijn kans op de beloftentitel in rook op zag gaan door hetzelfde probleem.

“We rijden dit seizoen met een nieuwe derailleurgroep van SRAM, waar we op training al problemen mee hebben gehad”, legt Nys uit. “Ze hebben die problemen aangepakt, nieuwe kettingen geleverd en dan was het probleem weg, maar blijkbaar toch niet. Dat moeten we onderzoeken: het is niet de bedoeling dat kettingen het begeven wanneer een renner veel kracht zet op de pedalen.”

Ook problemen bij Thibau Nys
Sven Nys was na het malheur van Van Den Boer en Haverdings bang dat zijn zoon Thibau tijdens de elitewedstrijd ook kettingproblemen zou krijgen. “Ik schreeuwde Thibau tijdens elke passage in de materiaalpost toe dat hij voorzichtig moest zijn. ‘Niet te veel kracht zetten bij het optrekken. Straks breekt jouw ketting nog.'”

Voorzichtigheid was inderdaad geboden, bevestigt Thibau. “Op twee ronden van het einde schakelde ik en viel mijn ketting tussen de spaken en de cassette. Ik dacht even dat het voorbij was, maar het is kwestie om kalm te blijven.” En kalm blijven deed hij. Nys junior bleef voorop met Felipe Orts, rekende in de slotronde af met de Spanjaard en kroonde zich zo tot Europees kampioen.

RIDE Magazine
20 Reacties
04-11-2024 13:11
Mollema zei het ooit al: “f*cking SRAM”
    04-11-2024 16:15
    Maar rijdt er nog steeds mee.
04-11-2024 13:58
Van der Haar zei er ook al iets over na de Koppenberg. Financiën voor prestaties stellen.
04-11-2024 13:28
13sp xplr. De 12sp was al een flinke stap terug qua toleranties met installeren en verloop tov 11sp. Nu nog een kransje extra en een nóg dunnere ketting die veel sneller volloopt. Lijkt me niet verwonderlijk dat dat in wedstrijdomstandigheden naar de kl*ten draait: het blijft immers Amerikaans 'vakman'schap.
    04-11-2024 16:58
    Kettingen en tandwielen worden steeds smaller en dus ook zwakker, van welk merk dan ook. In de jaren 70 reden we met 5 kransjes achter en met een bijpassende ketting. Er brak toen nooit een ketting. Nadeel was dat schakelen iets minde geavanceerd ging en dat je minder keuze mogelijkheden had in verzetten. Mijn indruk is dat met name voor het veldrijde n men beter terug gaat naar een 10-cassette. Cassette na parkoers verkennen eventueel aanpassen want in ieder cross zijn er van de 10 beschikbare kransjes altijd wel enkele bij die toch niet worden gebruikt.
    04-11-2024 17:48
    Mee eens Arie. Smaller is zwakker i.m.o.
    04-11-2024 18:59
    HAR77, I'd take it easy on the American comments, if I were you.
    It is designed and engineered in the states, but manufactured where nearly every other bicycle material piece is built.
    You do not use a 13s chian, you use the 12s chain.
    Look at all of the dropped chains by Shimano drivers, MVDP included.
    04-11-2024 22:51
    13sp in de cross is totale bs
04-11-2024 13:19
Fataal ja? Dat is ook een manier om je rennersbestand uit te dunnen dan.. :)
04-11-2024 14:20
Topsporters op marginaal materiaal, is vragen om problemen. De krachten die worden uitgeoefend op de fiets nemen toe ipv af zou ik zo denken, dus het beste voor de top is nodig.
04-11-2024 15:26
En dan alleen zijn zoon waarschuwen….lekker toch!!!
    04-11-2024 16:01
    De piekwattages van Larsje zijn misschien net wat lager
    04-11-2024 16:43
    Jij weet dat hij de andere renners uit zijn team niet verwittigd heeft?
    05-11-2024 05:44
    ik las ergens bij andere reacties ..... "azijnpissers"...hier dus terug ééntje uit deze categorie....wellicht steeds dezelfde categorie zwartgallige mensen die achter alles en iedereen iets negatiefs weten te zeggen. "Get a life" en geniet van de wielersport , zo niet ....blijf ervan weg en steek je frustraties in iets anders (ga bvb een gevechtssport uitoefenen zodat je die negatieve energie daarin kwijtraakt)
04-11-2024 20:54
Goeie reclame weer voor SRAM...
04-11-2024 21:53
"Zowel Arthur Van Den Boer als David Haverdings zagen"
Arthur = enkelvoud
David = enkelvoud
Dus welke vervoeging van het werkwoord gebruik je bij zowel ... als ...? Precies.
    04-11-2024 23:06
    Zowel enkelvoud als meervoud kan/kunnen

    https://onzetaal.nl/taalloket/zowel-als#:~:text=Wat%20is%20juist%3A%20'Zowel%20de,film%20en%20het%20boek%20s%C3%A1men.
    05-11-2024 05:46
    @xistnc , @ Bielefeld, Nordrhein-Westfalen & kingofthemolehill.....
    Grammatica muggenzifters & kommaneukers.
    Niet iedereen ging tot zijn 25 ste studeren, er geven hier ook veel "ouderen" hun mening, ouderen welke school liepen tot de leeftijd van 14 à 15 en dus grammaticaal niet 100% in orde zijn volgens de geldende (steeds wijzigende) grammatica regels, en wellicht haalt ook niet iedereen zijn tekst door AI voordat ze deze durven te plaatsen.
    Is de inhoud van de reacties niet belangrijker dat zondigen tegen de grammatica?
    Niet iedereen is een grammatica nerd zoals jullie pretenderen.
    "We sullen in get vervolh beder onz pest doen" !!!!
04-11-2024 18:55
Kan nier wisselen van fiets er ook iets mee te maken hebben?
05-11-2024 20:38
Als de doorsnede van het materiaal afneemt, wordt het logiserwijs zwakker.
Dan moet er dus gekozen worden voor hoogwaardigere materialen met een hogere treksterkte.. zodat de schakels net zo sterk zijn met een geringere doorsnede.
Materiaal of assemblage fouten komen nu wat eerder aan het licht
Nooit bezuinigen op kwaliteit

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine