Fabio Jakobsen voor Scheldeprijs: “We snakken naar een zege op Vlaamse bodem”

woensdag 6 april 2022 om 09:35
Fabio Jakobsen voor Scheldeprijs: “We snakken naar een zege op Vlaamse bodem”

foto: Cor Vos

Voor Quick-Step Alpha Vinyl zijn de Vlaamse klassiekers tot nog toe teleurstellend verlopen. Een van de lichtpuntjes was Kuurne-Brussel-Kuurne, waar Fabio Jakobsen naar de zege sprintte. In de Scheldeprijs wil de Nederlander dat graag overdoen, vertelt hij aan Het Laatste Nieuws. “Het is een groot woord om te zeggen dat we daarmee het voorjaar van de ploeg zullen redden, maar we snakken wel naar een zege op Vlaamse bodem.”

<!-- Castelli -->

Voor Jakobsen zelf verloopt het seizoen nochtans uitstekend: hij wist in 2022 al zes keer te winnen. “Als ik in Schoten win, geef ik mijn voorjaar een 10 op 10”, stelt de sprinter. “Ik heb één sprint niet gewonnen en dat was toen ik werd ingesloten in de Ronde van Valencia. Ik startte ook met ambitie in Milaan-Sanremo, Gent-Wevelgem en Dwars door Vlaanderen, maar dat draaide uit op een lichte teleurstelling. Nadien ben ik een beetje aan mezelf beginnen twijfelen, maar intussen kan ik dat plaatsen.”

Jakobsen, die zijn voorjaar vandaag afsluit, kan in de Scheldeprijs voor een hattrick gaan. “Ik heb twee keer de Scheldeprijs gereden en twee keer won ik. Een derde keer winnen, zou veel voor mij betekenen. Voor mij staat deze koers in de top 5 van wedstrijden die een sprinter kan winnen. Enkel het WK, de Champs-Élysées en de twee andere slotritten in grote rondes staan nog hoger in de pikorde.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Turtlehead 6 april 2022 om 09:44

Nou, 10 op 10 is een beetje teveel denk ik (gezien zijn mislukte klassieker-campagne), maar een 9 is ook mooi.
Scheldeprijs is altijd wel lastig om te winnen. Het wordt zeker een sprint, maar die is wel eens heel rommelig en Merlier (evt. Philipsen) kan ook zomaar winnen.

0
ChefSpijker 6 april 2022 om 10:37

Dat ligt ook een beetje aan je verwachtingspatroon natuurlijk. Had iemand serieus verwacht dat Fabio mee zou strijden voor het podium in MSR, GW en DDV? Hij is heel snel, maar zo compleet is ie toch (nog) niet.

0
Renaissance 6 april 2022 om 13:58

Als je bijna alle sprints wint die je rijdt is er gewoon niks op aan te merken.

0
uitdewaaier 6 april 2022 om 10:13

Toch ga ik voor Dylan. Nee niet die Dylan Teuns, maar Dylan Greenways.

0
Silent Hill 6 april 2022 om 10:30

Benieuwd wat Edward daarvan vindt. En dan bedoel ik niet Edward Planckaert, maar Edward Teuns.

0
Kopinkas 6 april 2022 om 10:58

Dylan Teuns 1/3/1992, Dylan Van Baarle 21/5/1992, Dylan Groenewegen 21/6/1993…
Waar komt die golf van Dylans in de lage landen eigenlijk vandaan? Iets of iemand aanwijsbaars in de populaire media van die tijd? Zorgwekkend is het hoe dan ook (al lijkt het wel ingedijkt)

0
Romāns Vainšteins 6 april 2022 om 11:22

van Bob komen die, zingt als een schaap maar die teksten jongens, die teksten….

0
Reutemeteut 6 april 2022 om 12:00

Dylan was in 92/93 wat zo rond 2000 Keano werd.

0
Idske 6 april 2022 om 13:24

Beverly Hills 90210

Keano waarschijnlijk van Keanu Reeves van the matrix

0
Romāns Vainšteins 6 april 2022 om 10:15

Denk eerder dat ze moeten snakken naar een zege op Waalse bodem, Scheldeprijs is een overreden, toch al lelijke eend vergeleken met de valk op de rots.

0
uitdewaaier 6 april 2022 om 10:27

Niet mee eens RV. Het is een onderschatte semiklassieker. Gewoon een prima ( uit de) waaierkoers of semi klassieker.

0
Kopinkas 6 april 2022 om 10:51

Een aangeschoten eend uit Schoten (het zou het begin van een limerick kunnen zijn)

0
Vangenechten 6 april 2022 om 10:53

Eens met Romans. De Scheldeprijs stelt niets voor in vergelijking met de klassiekers die reeds voorbij zijn en de klassiekers die nog moeten komen.

0
KimJungPoels 6 april 2022 om 10:59

Het meest jammere aan de pure sprintkoersen:

De vervelende wielersupporters die er niks van zeggen te moeten hebben, maar toch altijd vooraan in de rij staan om hun mening erover te moeten geven.

Als je er geen klote aan vind omdat het een lelijk eendje is, kijk lekker een dagje niet.

0
Romāns Vainšteins 6 april 2022 om 11:01

Een aangeschoten eend uit Schoten
Werd terug naar de Schelde gefloten
En toen kwam ’t gedrocht, van die laatste bocht
De rest van ’t seizoen naar de kloten

0
Kopinkas 6 april 2022 om 11:02

@RV
Yes! Ik wist dat ik vrije baan moest maken voor je aandenderende limerick.
Niet te overtreffen deze!

0
Romāns Vainšteins 6 april 2022 om 11:04

'Als je er geen klote aan vind omdat het een lelijk eendje is, kijk lekker een dagje niet'

De discussie gaat verder dan dat. We zijn op zoek naar de ideale transitiekoers tussen Vlaanderen en Roubaix. Dat is dan beter Paris Tours, Samyn ,.., misschien zelfs Hel van het Mergelland of Tro Bro.

Scheldeprijs nog veel vroeger in het jaar is misschien een beter idee, en dan ook een flinke lus aan de noordkant op dat vre-se-lijk-e haventerrein waar je met wind goed genaaid zit.

0
Kopinkas 6 april 2022 om 11:31

Samyn tussen Vlaanderen en Roubaix, dat zou natuurlijk een erg mooie zijn, maar het is de openingswedstrijd van de Waalse wielerkalender, dus dat gaat niet lukken…
Tenzij ze Binche-Chimay-Binche willen opwaarderen, verplaatsen en openingskoers maken, en dan Le Samyn inderdaad tussen de kasseienklassiekers….
Paris-Tours, van vallende bladeren naar ontluikende bloesems… daar gaan Franse traditionalisten een stokje voor steken. Al zou de kortere afstand nu net een plus zijn…

De Scheldeprijs zou ik net naar later in het seizoen verplaatsen, bijvoorbeeld in een weekend-tweedaagse in combinatie met de Antwerp Port Epic (tweede helft van mei). En dan hopen op twee dagen harde wind.

0
Viktrodriguez 6 april 2022 om 13:53

@ uitdewaaier

Ik denk eerder dat het een overschatte koers is, met die ”sprinters-WK” reputatie die het jaren gehad heeft.

0
Kopinkas 6 april 2022 om 10:50

Schoten is niet Vlaams, maar Antwerps, Fabio. Brabants, zou ook nog kunnen…

0
Romāns Vainšteins 6 april 2022 om 10:57

Weet die achterhoeker veel joh. Het is geen MvdP die opgegroeid is met waterkonijn, poepen en lopen.

0
Kopinkas 6 april 2022 om 11:01

Ah, Fabio is een Twente-something, dat verklaart veel…

0
LeoR 16 6 april 2022 om 11:25

10/10 had hij gekregen als hij ook Brugge-De Panne en Bredene-Koksijde had gewonnen, maar blijkbaar was een kansloze deelname aan MSR belangrijker?

0
Japsie 6 april 2022 om 12:16

Ondanks het grondgebied is helemaal geen Vlaamse koers. Als er geen kromme landweggetjes in liggen die over elk heuveltje zijn getrokken is het niet Vlaams. Ze hebben in ieder geval nog wel de naam mee, beter dan de Minerva Classic Brugge – De Panne.

0
Posterix 6 april 2022 om 13:57

+1 die namen met sponsoren erin (of wat minerva ook moge zijn)… ik vind het niks. Geef ook gelijk de omloop terug aan het volk!

Zal mij niet verbazen als het binnen kort de “Je-mag-van-God-niet-Scheldeprijs” wordt ofzo.

0
Viktrodriguez 6 april 2022 om 14:01

Euh, je weet dat de Omloop Het Volk vernoemd is naar een krant met dezelfde naam? Het is alleen van naam veranderd, vanwege de fusie met/overname door Het Nieuwsblad.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone